• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto behandeld met BH, EX en Natty's. Wat dan? Bijhouden?

XanderH

Detailing rookie
7 okt 2008
55
0
Goedemiddag!

Ik heb eind vorig jaar een aantal Poorboy's World spulletjes aangeschaft. Ik heb er nog niet mee gewerkt, ik wacht eerst op wat beter weer. ;)

Het plan is:

- Wassen zoals gebruikelijk
- Clayen
- SSR1 (gebruik als paintcleaner)
- Black Hole
- EX Sealant with Carnauba
- Natty's Paste Wax Blue

En dat alles met de hand. Dat gaat wel lukken, daar ben ik niet zo bang voor, ik heb alleen geen idee wat voor "langetermijnplanning" ik moet gaan maken.

Het lijkt me logisch dat ik 1 maand na deze volledige behandeling de klei en de SSR1 in de kast moet laten liggen, tesamen zullen deze mijn zorgvuldig aangebrachte beschermingslagen zonder al te veel moeite weer verwijderen. Goed, ik weet dus wat ik niet moet doen, maar wat dan wél?

De laatste laag (Natty's) zal als eerste weer verdwenen zijn. Maar...

1) Hoe lang duurt dit?
2) Hoe merk ik het? Ik zal het verschil met en zonder Natty's vast zien in een 50/50 vergelijk, maar als de Natty's gelijdelijk aan dunner wordt denk ik niet dat ik zie wanneer hij eraf is. Beading- en sheeting-tests enzo zijn leuk, maar zeggen me waarschijnlijk nog niets, de EX alleen al zal ook voor wat beading en sheeting zorgen, toch?
3) Wat doe ik er aan? Kan ik na een week of 6 domweg een nieuwe laag natty's aanbrengen?

Dan de één na laatste laag, de EX

4) Hoe lang houdt die, met een laag natty's er overheen?
5) Blijft die theoretisch niet oneindig lang in stand als ik maar vaak genoeg de natty's er overheen smeer?

En even wat algemener:

6) Wanneer wordt het tijd om weer helemaal vanaf 0 te beginnen (clayen, SSR1, BH, EX, Natty's...)?

Kan iemand me helpen om een en ander wat beter op een rijtje te krijgen? Hoe vaak geef ik mijn auto een complete behandeling, wat kan ik tussendoor aan onderhoud doen, etc...?

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Hoi Xander,

allereerst welkom op dit forum :)^ . Mocht je je nog niet voorgesteld hebben, is het wel zo aardig om dat even te doen in het bewuste topic op dit forum. :)

Anyway, de meeste antwoorden op jouw vragen zijn al eerder gesteld en er is veel informatie te vinden hier op het forum. Voor alle producten geldt, dat de 'levensduur' geheel afhankelijk is van hetgeen de auto heeft moeten doorstaan. Zaken als een vuile omgeving (bijv in de buurt van industie), het weer, het aantal kilometers dat je rijdt, etc. Er is niet een vast getal aan te hangen.

Om met de eerste stap te beginnen: kleien. Neem een boterhamzakje, stop je hand erin en wrijf dan licht over bijvoorbeeld de motorkap. Als de lak dan niet glad aanvoelt, moet je hoogstwaarschijnlijk kleien. Kleien doe je waarschijnlijk maar een paar keer per jaar.

De houdbaarheid van de EX-P en Natty's tezamen kan (m.i.) hooguit bepaald worden door de beading en sheeting. Is deze (gedeeltelijk) verdwenen, dan is het weer tijd om een nieuwe laag aan te brengen. Sommige detailers brengen meerdere lagen van beide aan. Zowel de Natty's als de EX-P en de Black Hole kan je gewoon na het wassen aanbrengen, zonder eerst de kleien. Ik doe het zelf ook regelmatig, niet zozeer omdat het nodig is, maar gewoon voor de fun. Met de cobinatie Black Hol, EX-P en Natty's zie je de lak tijdens het detailen een steeds diepere glans krijgen. Daarvan kan je gewoon niet genoeg krijgen. :D
 
:) Veel teveel tekst..

Poging tot..
Je doet je hele behandeling ,was de wagen gewoon wekelijks indien mogelijk ,na het wassen houd je de wagen bij met een Quick-Detailer.
Logisch gezien zal je beading en sheeting afnemen met de tijd ,als je het wat bijhoud zou je toch wel 1 x per maand of meer als je wil ,een laagje wax mogen aanbrengen.
Je merkt dat je wax laag af neemt als de sheeting slechter is en de beading niet meer zo mooi is. Maar een sealant zal betere sheeting geven als beading.
Het is moeilijk te zeggen ,maar een extra laagje wax om de 3 weken zetten is toch geen probleem denk ik.

Dat zal ervoor zorgen dat je wagen wat beschermd blijft.
Nu ik doe het hele kleien en polishen 2 tot 3 maal per jaar ,meer als genoeg ,als je ook werkelijk alles bij houd.

Hoe lang alles houd hangt gewoon af van de vervuiling waar de lak mee te maken heeft en de kwaliteit van het product...Ook hoe jij de wagen verzorgd ,goed wassen ,Quick-Detailen...Dit is dus moeilijk te zeggen...Theoretisch zou het er oneindig lang blijven opzitten (de EX) als je er natty's blijft over zetten ,maar in de praktijk is dit dus NIET zo.

Dus kortom..
1) Niet te zeggen ,ik gok een maand tot anderhalve maand.
2)Beading en sheeting zijn echt bijna niet te zien..Je zal het wel merken aan hoe het water zich gedraagt wasbeurt na wasbeurt.
3)Gewoon een laagje Natty's zetten zo vaak als je wil ,best 1 x per maand ..
4)Ik gok een paar maanden ,maar is dus niet te bepalen ,hangt van teveel factoren af..
5)Theoretisch wel ja..Praktijk niet.
6)2 tot 3 x per jaar..

1 x per maand waxen ,meer kan geen kwaad.
Iedere week wassen en Quick-Detailen
 
Simpel antwoord op je uitgebreide vraag: wekelijks wassen met een milde shampoo en 1 x per twee maanden even een nieuw waxlaagje aanbrengen. Blijft 'ie een hele tijd mooi!
 
1) Ligt aan de omstandigheden.
2) Tijdens het wassen zie je wel wat het water doet.
3) Ja of tussentijds een keer boosten met UQD.
4) Hoe beter je de waxlaag bij houd hoe beter die blijft ga ik vanuit, maar kijk ook eens naar EX-P of Collinite Liquid Insulator Wax #845. Vooral die laatste schijnt erg goed te zijn kwa bescherming. Ik gebruik nu EX-P maar stap hierna ook over.
5) Theoretisch misschien wel, maar zal in de praktijk wel anders zijn
6) Wanneer het tijd word... Tjah bekijk het zo, het is een hobby. De een doet het eens per maand, ik probeer een volledige beurt te doen net voor en na de winter. En ergens halverwege de zomer als ik er zelf zin in heb, misschien 2 keer in de zomer.
Voel je de lak nu maar eens en na een volledige beurt, dan weet je wel wanneer je het weer wil doen. Het is geen moeten he.
 
DKBM zei:
Hoi Xander,

allereerst welkom op dit forum :)^ . Mocht je je nog niet voorgesteld hebben, is het wel zo aardig om dat even te doen in het bewuste topic op dit forum. :)

Dankje. Echt nieuw ben ik niet meer, maar ik moet me nog eens een keer voorstellen ja. ;)

DKBM zei:
Anyway, de meeste antwoorden op jouw vragen zijn al eerder gesteld en er is veel informatie te vinden hier op het forum.

Ik heb al veel kunnen vinden hier op het forum, zo heb ik onder andere mijn boodschappenlijstje samengesteld. Deze specifieke vraag kwam ik niet tegen, maar misschien zijn mijn searchskills voor verbetering vatbaar... :)

DKBM zei:
Voor alle producten geldt, dat de 'levensduur' geheel afhankelijk is van hetgeen de auto heeft moeten doorstaan. Zaken als een vuile omgeving (bijv in de buurt van industie), het weer, het aantal kilometers dat je rijdt, etc. Er is niet een vast getal aan te hangen.

Om met de eerste stap te beginnen: kleien. Neem een boterhamzakje, stop je hand erin en wrijf dan licht over bijvoorbeeld de motorkap. Als de lak dan niet glad aanvoelt, moet je hoogstwaarschijnlijk kleien. Kleien doe je waarschijnlijk maar een paar keer per jaar.

De houdbaarheid van de EX-P en Natty's tezamen kan (m.i.) hooguit bepaald worden door de beading en sheeting. Is deze (gedeeltelijk) verdwenen, dan is het weer tijd om een nieuwe laag aan te brengen. Sommige detailers brengen meerdere lagen van beide aan. Zowel de Natty's als de EX-P en de Black Hole kan je gewoon na het wassen aanbrengen, zonder eerst de kleien. Ik doe het zelf ook regelmatig, niet zozeer omdat het nodig is, maar gewoon voor de fun. Met de cobinatie Black Hol, EX-P en Natty's zie je de lak tijdens het detailen een steeds diepere glans krijgen. Daarvan kan je gewoon niet genoeg krijgen. :D

Samengevat: 2-3x per jaar kleien en dat opvolgen met mijn Poorboy's "4-stappenplan", tussendoor naar eigen inzicht nog een laagje Natty's erbij aanbrengen?

Ik neem aan dat ik tussendoor de BH en de EX niet zomaar kan aanbrengen? Dan krijg je een beetje een rare "stapel"? BH -> EX -> Natty's -> BH -> EX -> Natty's? Of denk ik nu te ingewikkeld? :p




B.K. zei:
:) Veel teveel tekst..

$$) ik ken het probleem...

B.K. zei:
Poging tot..
Je doet je hele behandeling ,was de wagen gewoon wekelijks indien mogelijk ,na het wassen houd je de wagen bij met een Quick-Detailer.
Logisch gezien zal je beading en sheeting afnemen met de tijd ,als je het wat bijhoud zou je toch wel 1 x per maand of meer als je wil ,een laagje wax mogen aanbrengen.
Je merkt dat je wax laag af neemt als de sheeting slechter is en de beading niet meer zo mooi is. Maar een sealant zal betere sheeting geven als beading.
Het is moeilijk te zeggen ,maar een extra laagje wax om de 3 weken zetten is toch geen probleem denk ik.

Dat zal ervoor zorgen dat je wagen wat beschermd blijft.

Goed punt: Een detailerspray.

Maar jij zegt dus ook: Tussendoor af en toe een laagje Natty's erbij?

B.K. zei:
Nu ik doe het hele kleien en polishen 2 tot 3 maal per jaar ,meer als genoeg ,als je ook werkelijk alles bij houd.

Hoe lang alles houd hangt gewoon af van de vervuiling waar de lak mee te maken heeft en de kwaliteit van het product...Ook hoe jij de wagen verzorgd ,goed wassen ,Quick-Detailen...Dit is dus moeilijk te zeggen...Theoretisch zou het er oneindig lang blijven opzitten (de EX) als je er natty's blijft over zetten ,maar in de praktijk is dit dus NIET zo.

Was natuurlijk ook te mooi om waar te zijn. :eek:)

B.K. zei:
1 x per maand waxen ,meer kan geen kwaad.
Iedere week wassen en Quick-Detailen

Maar de rest (EX en BH) dus met rust laten totdat ik echt van voor af aan begin?




Paultjuh zei:
2) Tijdens het wassen zie je wel wat het water doet.

Als het echt nodig is om een complete detailbeurt te doen merk ik dat waarschijnlijk wel ja. Ik betwijfel alleen of ik het verschil tussen "EX erop" en "EX met Natty's erop" zie. Time will tell. ;)

Paultjuh zei:
3) Ja of tussentijds een keer boosten met UQD.






Dat was ik inderdaad even vergeten. Heb nog twee flessen QD (geen UQD helaas) staan, die ga ik uiteraard ook gebruiken!

Paultjuh zei:
4) Hoe beter je de waxlaag bij houd hoe beter die blijft ga ik vanuit, maar kijk ook eens naar EX-P of Collinite Liquid Insulator Wax #845. Vooral die laatste schijnt erg goed te zijn kwa bescherming. Ik gebruik nu EX-P maar stap hierna ook over.

Tja:

Paultjuh zei:
Tjah bekijk het zo, het is een hobby. De een doet het eens per maand, ik probeer een volledige beurt te doen net voor en na de winter. En ergens halverwege de zomer als ik er zelf zin in heb, misschien 2 keer in de zomer.

Wat je zelf al zegt: het is een hobby en naar mijn normen heb ik er nu al veel geld ingestoken. Misschien dat ik eens kijk naar de EX-P of de #845 als ik door de EX heen ben, maar voorlopig hou ik het toch echt even hier bij...




Allemaal bedankt voor de antwoorden! Ik trek nu toch de juiste conclusie he? De clay, SSR1, BH en EX komen alleen bij een volledige detailbeurt uit de kast, tussendoor hou ik het bij wassen, QD en de Natty's?
 
Zolang als je Natty's intact is hoef je niet te denken aan je Black Hole of Sealant.
Houd gewoon je wax laag bij ,tot je het hele stappen plan gaat doen ,dan kan je ze weer gebruiken.
Je wax laag bijhouden ,doe je wekelijks met een detailer spray. Maar uiteraard zal je nog af en toe eens een laagje wax mogen zetten.
Voor mij maakt het niet uit hoe vaak ik het doe ,het is een hobby en dus ontspanning.
 
Ik doe geregeld (als ik er tijd voor heb) ook een laagje Black Hole op de auto, gevolgd door EX-P en/of natty's. Voor mijn gevoel wordt de glans toch nog dieper als je de BH over de sealant/wax laag doet.
 
Oh had eroverheen gelezen dat je alles al thuis had :weetniet
Ik ben zelf ook iemand die eerst dingen op maakt.
Maar geloof niet dat QD dezelfde boost geeft als UQD.
Kun je beter QD bewaren voor kleien.
En EX met natty's erop zal het altijd langer vol houden.
 
B.K. zei:
Voor mij maakt het niet uit hoe vaak ik het doe ,het is een hobby en dus ontspanning.

Hobby? Ja. Ontspanning? Euh, misschien het eerste uur, of het eerste paneel, maar daarna vind ik het eigenlijk maar vervelend werk. 't is dat het resultaat zo mooi wordt... :D




DKBM zei:
Ik doe geregeld (als ik er tijd voor heb) ook een laagje Black Hole op de auto, gevolgd door EX-P en/of natty's. Voor mijn gevoel wordt de glans toch nog dieper als je de BH over de sealant/wax laag doet.

Dus het kan gewoon allemaal. Dan kijk ik als ik zo ver ben nog maar eens waar ik zin in heb. :)



Paultjuh zei:
Oh had eroverheen gelezen dat je alles al thuis had :weetniet
Ik ben zelf ook iemand die eerst dingen op maakt.

Ik hoef niet per sé alles op te maken, de flessen turtle wax die hier nog staan die raak ik niet eens meer aan... :p

Maar het spul dat ik nu heb is gewoon goed, dacht ik toch. Natuurlijk, alles kan beter, maar goed is soms wel eens goed genoeg. ;)

Paultjuh zei:
Maar geloof niet dat QD dezelfde boost geeft als UQD.
Kun je beter QD bewaren voor kleien.

Hm, dat is misschien wel iets om naar te kijken dan. Eigenlijk had ik voor het kleien een flesje Spray&Wipe staan :weetniet maar dat betekent natuurlijk niet dat ik geen UQD kan kopen. Die QD kom ik wel een keer doorheen, die gebruik ik ook om tussendoor vogelpoep enzo mee af te nemen. }:)w

Is Meg's Ultimate Quik Detailer ook echt beter dan bijvoorbeeld de Poorboy's QD+ of Spray & Gloss? Zeker die laatste scheelt weer best wel in prijs...
 
Spray & Gloss "Boost" de glans weer even..QD+ heeft zelf extra beschermende eigenschappen.

Megs UQD is zeker niet slecht..De prijs is ook ongeveer hetzelfde ,maar je zit al zowat in de Poorboys lijn ,dan kan de QD+ wel iets zijn.

Oja ,het is zo ontspannend dat ik me er wel een dagje mee kan bezig houden. Maar ieder zijn ding naturlijk.
 
Goed, allemaal bedankt voor jullie antwoorden! Ik weet wat te doen en wat te kopen (QD+)! :)