• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto met Poorboys EX-P erg vies na regenbui

Blueberry

Detailing rookie
30 jun 2024
9
15
Eergisteren heb ik mijn 4 maanden oude auto weer eens goed schoongemaakt volgens mijn gebruikelijke schema:
  1. Foamen
  2. Afspoelen met hoge druk
  3. Contact-wash met de twee emmer methode
  4. Afspoelen met hoge druk
  5. Drogen met een droogdoek
  6. Nabehandeling met detailspray en microvezeldoek

Als extra stap heb ik gisteren een sealant aangebracht (Poorboys EX-P). Dit heb ik met een applicator pad aangebracht, 40 minuten laten inwerken en vervolgens met een microvezeldoek afgenomen. Dit ging erg soepel en het resultaat was fantastisch: een mooie glans, super gladde lak en de flake in de zwarte lak is goed zichtbaar.

IMG_7085.webp

Tot mijn verbazing zag mijn auto er gisterenavond, na een korte regenbui, viezer uit dan ooit tevoren. Ik begrijp dat een sealant geen wondermiddel is en dat je auto nog steeds vies kan worden, maar het lijkt alsof mijn auto extra vies is, veel viezer dan bijvoorbeeld andere auto's in de straat. Al mijn werk lijkt dus voor niets te zijn geweest. Is dit normaal of zie ik iets over het hoofd?

IMG_7090.webpIMG_7089.webpIMG_7087.webp

Bedankt alvast voor jullie advies!
 
  • Grappig
Reacties: RoyR
@Quantoxx Thanks voor je waardevolle input! Als beginnende carcleaner leer ik er veel van.
  • Bedoel je het water dat in de buurt van de voorruit blijft liggen? Waarschijnlijk heb ik de wetcoat niet goed verdeeld. Ik vermijd altijd om wetcoat op de ruiten te krijgen vanwege de mogelijke witte waas. Twee weken geleden heb ik ook Glaco Glass Sealant op de voorruit aangebracht (werkt geweldig), dus ik wilde geen risico nemen.
  • Ik zou de auto opnieuw kunnen wassen, maar heb hem al volledig in de wetcoat gezet. Achteraf gezien niet de beste keuze. Ik wacht nu denk ik 2-3 weken en geef de auto dan een dubbele wasbeurt om zeker te zijn dat al het vuil weg is. Tegen die tijd is de wetcoat waarschijnlijk verdwenen.
  • Overigens heb ik wel mijn twijfels of vuil de oorzaak is, omdat de bescherming over de hele auto leek weg te zijn. Er was geen plekje waar de bescherming nog aanwezig was. De wetcoat leek ook goed te pakken, wat ik niet zou verwachten als er nog vuil aanwezig was. Maar ik kan het moeilijk inschatten, heb weinig ervaring, dus hoor graag jouw mening.
  • Tegelijkertijd lijkt vuil de enige logische verklaring. Je nog kunnen denken dat EXP niet goed is aangebracht, maar ik ben er vrij zeker van dat de auto goed (genoeg) schoon was tijdens het aanbrengen. Dit werd bevestigd door de wasbeurt de dag erna, die moeiteloos verliep. Het meeste water rolde namelijk al vanzelf van de auto af, waardoor drogen heel eenvoudig was.
@nicknameless Bedankt voor de duidelijke foto's en video's. Ik begrijp nu beter wat je bedoelt met oppervlaktespanning. Eigenlijk komen je foto's overeen met wat ik zou verwachten als er bescherming op zit: geen perfecte beading, maar wel verminderde tijdens het wassen. In mijn filmpje zie je echter geen druppels, maar blijft het water echt aan de lak plakken.
 
@Dibbuz Dus dat het water dood blijft liggen met EXP is normaal? Wat zijn andere manieren om te herkennen dat de bescherming er wel nog op zit? Had tijdens het schoonmaken ook niet het idee dat dit gemakkelijker ging dan normaal namelijk.
Dat is niet altijd even makkelijk, zelfde als bij een coating. Nu is het bij jou wel heel erg plat geslagen.
Wat is je stappenplan geweest voordat je EXP hebt aangebracht? Hoe lang heeft EXP mogen drogen voordat deze is afgenomen?
 
@Dibbuz
  1. Foamen
  2. Afspoelen met hoge druk
  3. Contact-wash met de twee emmer methode
  4. Afspoelen met hoge druk
  5. Drogen met een droogdoek
  6. Nabehandeling met detailspray en microvezeldoek
  7. Sealant aangebracht met application pad
  8. ~40 minuten laten inwerken
  9. Afgenomen met microvezeldoek
Dus geen klei of gepolijst. Snap dat dit beter is, maar dacht dat dit in het geval van een sealant ook niet strikt noodzakelijk was.

Sta ook open voor andere LSP's. Ik ben eerder dit jaar mijn eerste bestelling gedaan bij carclean en begonnen met wetcoat. Aangezien dat erg tijdelijk is en minimale bescherming bied ben ik op zoek gegaan naar een product met lange standtijd. Daarom op EXP uitgekomen. Maar wil eigenlijk weten wat er aan de hand is. Blijkt voor mij nog een raadsel.
 
Bingo! Naja, shit want het moet weer opnieuw. Heb de detailer als drooghulp gebruikt in droogdoek en met losse microvezel om laatste druppeltjes overal weg te halen.

Had geen idee dat er toevoegingen in zaten, zeker omdat Gyeon maar één detailer heeft.

Dat verklaart wellicht ook mijn originele vraag een beetje. Die eerste regenbui bevatte sowieso viezigheid, maar wellicht is ook wat extra EXP losgekomen wat een erger effect gaf.

Thanks!! Zal binnenkort EXP opnieuw aanbrengen (wellicht op klein gedeelte van auto) en zal hier een update posten.
 
@Dibbuz
  1. Foamen
  2. Afspoelen met hoge druk
  3. Contact-wash met de twee emmer methode
  4. Afspoelen met hoge druk
  5. Drogen met een droogdoek
  6. Nabehandeling met detailspray en microvezeldoek
  7. Sealant aangebracht met application pad
  8. ~40 minuten laten inwerken
  9. Afgenomen met microvezeldoek
Dus geen klei of gepolijst. Snap dat dit beter is, maar dacht dat dit in het geval van een sealant ook niet strikt noodzakelijk was.

Sta ook open voor andere LSP's. Ik ben eerder dit jaar mijn eerste bestelling gedaan bij carclean en begonnen met wetcoat. Aangezien dat erg tijdelijk is en minimale bescherming bied ben ik op zoek gegaan naar een product met lange standtijd. Daarom op EXP uitgekomen. Maar wil eigenlijk weten wat er aan de hand is. Blijkt voor mij nog een raadsel.
Uiteraard is dit stappenplan geen ramp maar optimaal is het ook niet.

De voorbereiding is niet optimaal door zoals aangegeven met een detailer af te nemen waar toevoegingen in zitten (carnauba in dit geval) maar het kan zeker geen kwaad om te kleien en daarna een cleaner te gebruiken. Noodzakelijk? Nee maar wel echt beter.

Daarnaast welke shampoo gebruik je precies voor het wassen zelf. Ook zou ik zelf niet de dag na het aanbrengen van een wax/sealant wassen. De sealant is dan wellicht toch niet helemaal goed uitgehard. Wellicht zie je dat nog niet direct maar wel na de wasbeurt erna.
Was je met warm of koud water?
 
@Dibbuz Ik ben wel bang voor krasjes als ik ga kleien. Heb geen polijstmachine dus zou dat willen uitstellen. Cleaner had ik inderdaad wel kunnen gebruiken, nog overwogen maar uiteindelijk niet gedaan. Maar goed om te horen dat je dit wel zou doen, zo maak ik de volgende keer een beter overwogen keuze.

Ik heb Gyeon Bath gebruikt als shampoo met koud water. Gebruik je zelf warm water gebruiken voor extra schoonmaak kracht voor het aanbrengen van een sealant? Bij mij thuis is dat niet super praktisch omdat ik alleen koud water op de buienkraan heb.

Door de regenbui heb ik de auto de dag erna gewassen, helemaal niet nagedacht dat dit ook impact kan hebben op de sealant. Thanks voor de tip!
 
Poorboys Proffessional Polish is heel goed te gebruiken als cleaner en voorbereiding voor het aanbrengen van een sealant; hiermee haal je ook het effect van een shampoo wel weg die je gebruikt. Ik vind zelf warm water altijd fijner met shampoo maar niet om verschil mee te maken bij het aanbrengen van een sealant.