• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto wassen met grondwater

Schuurfonds

Detailing addict
12 dec 2019
71
60
Heeft iemand ervaring met auto's wassen met opgepompt grondwater? Op het erf waar ik een auto kan gaan stallen/detailen wordt een watervoorziening aangelegd door grondwater op te pompen. Dit zou vanuit ongeveer 60 meter diepte gebeuren. Nu heb ik geen verstand van deze materie, ik weet alleen dat er in water elementen (bijv. mineralen) kunnen zitten die je liefst zo min mogelijk op je lak wilt hebben. Speelt dit ook als het water van zo diep komt? Of is het dan zuiver genoeg?
Daarnaast vraag ik me af hoe het met de waterdruk zit. Ik denk dat het water dat omhoog wordt gepompt in een reservoir/expansietvat wordt bewaard. Kun je daarvandaan dan fatsoenlijk een hogedrukreiniger gebruiken?

Hopelijk heeft iemand hier verstand van of er ervaring mee opgedaan.
 
Als ik even op het forum zocht naar deze kwestie, kwam ik al snel het volgende tegen;

Je loopt 2 risico's met grondwater/bronwater en dergelijke:
- het water kan deeltjes zand of ander materiaal bevatten, waardoor bijvoorbeeld je HD veel sneller op is (zowel de pomp als de lans vinden vaste deeltjes niet prettig)
- het water kan veel zout/kalk bevatten en in bepaalde regio's ook ijzerdeeltjes, en de zuurgraad is altijd maar de vraag zolang je het niet test.


Ook las ik over problemen met de lak nadat er tijdens het besproeien van de tuin (met grondwater) er water op de auto was gekomen. Met als gevolg gele uitslag en roest-achtige taferelen.

Als er een reservoir wordt gebruikt, dan zal je een HD moeten gebruiken die zelf aanzuigt. Er zal immers geen water worden aangeleverd aan de HD.
 
Hier idd eens een auto onderhanden gehad welke afgespoeld was met grondwater. Het was een zwarte Saab maar na het grondwater was deze roestbruin met blauwe, olieachtige vlekken.
Na 2 liter non-ferro en de hele auto polijsten met een polish en de rubbers met apc was de auto weer toonbaar. De ramen vertoonden nog steeds blauwe aanslag en is zo gebleven.
mijn advies is dus negatief, nooit grondwater gebruiken om voertuigen te wassen tenzij je er niks om geeft.
 
Dat zou ik ook niet doen. Ik heb eens een auto onder handen moeten nemen die een week naast zo’n sproeinstallatie heeft gestaan. Boeren pompen ook grondwater op. Je wil niet weten hoe die auto eruit zag. Leek wel een schuurvondst. Dat wil je echt niet.
 
Bedankt voor alle reacties. Ik weet dat ondiep grondwater zeker te vervuild is, en dat je beter geen sproeiwater van boerenakkers op je lak kunt laten opdrogen. Ik was benieuwd of dit ook zou gelden voor water dat veel dieper wordt opgehaald, omdat dit zelfs drinkbaar is volgens de verhuurder.
Blijft overeind dat het op z'n minst een hoop onzekere factoren zijn met een niet verwaarloosbare kans op problemen.
 
De diepte van 60 meter kan afhankelijk van de regio inderdaad goed genoeg zijn voor drinkwater, maar dat is iets anders dan leidingwater. Je zou het kunnen gebruiken als je filters plaatst vóór je HD-wateraansluiting. Je zou bijvoorbeeld de aquagleam filters kunnen gebruiken, waarbij je het eerste filter gebruikt als vóórfilter, en het 2e filter om ook geen droogvlekken meer te krijgen (zoals je bij gewoon leidingwater wel hebt). De levensduur van een filter is wel beperkt (en afhankelijk van wat er in het water zit), dus vraag je af of je dit echt wil.
 
Sourcy komt uit een bron aan de andere kant van de straat waar ons leidingwater vandaan komt.

Filteren op vaste deeltjes en kalk kan prima met een element in een houder, zoals van Gardena
Ijzerhoudend is wat anders, maar dat moet je met Non-Ferro kunnen detecteren ;)
 
Heel kort door de bocht; Het beste (spoel)water voor detailing is osmosewater. Al het andere heeft stoffen die je voor detailing liever niet ziet.
De een-na-beste is gewoon kraanwater. Dat heeft vaak nog kalk en mineralen maar met bijvoorbeeld goed droog maken heb je daar geen echte last van.