• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Autolak van 40 jaar in (bijna) perfecte staat

dctrl

Detailing addict
22 jul 2015
24
60
Beste allen,

De 40jaar oude lak in kwestie hangt op een goed bewaarde Mercedes 230CE van 1984.
Ik heb de auto zelf 22 jaar in bezit.

In het verleden ben ik bezig geweest met car detailing, en ben dat eigenlijk min of meer blijven doen, maar dan met alsmaar minder stappen (ook andere auto's). Onderwijl heb ik wel eens een machine aangeschaft, het resultaat dat je daarmee bekomt is gewoonweg niet te vergelijken met handmatig.
Ik kocht de Rupes machine met startset, en werk nog steeds met de startset producten, waarbij ik alleen de polish vervang door PB Polish.

Nu is deze auto een speciaal geval. Een emotionele waarde. Nee de lak is niet perfect, zowat alle 'gebruikssporen' zijn mijn eigen gebruikssporen en vertellen dus een verhaal. Daarom wil ik de auto absoluut niet laten herspuiten, hoewel sommige delen daar deugd zouden van hebben. Ze kunnen overigens niet meer spuiten zoals ze dat 40 jaar geleden deden, zie daarvoor de staat van de lak. Die staat is ondermeer zo goed omdat ik de auto zelf ook zeer goed bleef verzorgen en zo af en toe een manuele polijstbeurt en wax-beurt.

Maar nu, na een 5-tal jaar in de vergeethoek te staan, verdient de auto voor zijn 40e een 'premium' behandeling. Het interieur was slechter dan het exterieur: ik ging daar met standaardproducten aan de slag, maar heb er het hele interieur voor gedemonteerd: zetels, zijpanelen, hoedenplanken, alles van tapijten, alles eigenlijk.

Die behandeling wil ik nu doortrekken naar exterieur, maar ik zie voor sommige zaken door het bos de bomen niet meer.

Deze auto heeft maar 2 plastic delen (roosters boven de motorkap). Als we het hebben over chroom dan is dat Echt Stalen Chroom van meerdere mm dik. Fake chroom op deze auto is dan aluminium chroom, of gepolijst aluminium. De tijd dat kwaliteit nog iets mocht kosten. Verder heeft de auto soorten rubber: glad rubber (omheen ramen) maar ook van dat gestructureerd rubber/zacht-plastic (de omlijningen). De lak zelf is (gelukkig) metallic: en dus 'metallic' lak met clearcoat eroverheen. Benzen van die tijd die geen metallic kleur hebben schijnen moeilijk te bewerken te zijn, men spreekt over uni-lak: kleur en bling tesamen aangebracht. Maar daar moet ik dus niet aan denken.

De polijstbehandeling is bezig. Net als het interieur ga ik zo ver om delen te verwijderen (bumpers, emblemen,...) om het goed te doen. Die delen (meestal chroom) worden dan apart opgekuist. De rest (rubber) is afgeplakt. De polijstbehandeling geeft me geen vragen: een grove stap en een fijnere stap later is het resultaat verbluffend. Er zijn zeker 35jaar krassen en swirls verdwenen, er blijft nog iet of wat over op de platte horizontale delen, waar ik kan mee leven (ik wil ook niet teveel clearcoat gaan afnemen). Wat me nog meer verbaasde is dat het kleur effectief gaat veranderen, 'dieper' wordt. Er komen zelfs lakfoutjes 'af fabriek' tevoorschijn.
De enige fout die ik maakte is om niet vooreerst met een lakstiftje wat bijwerkingen te doen. Niet geheel fout: want ik weet eigenlijk maar 1 toepassing op de hele auto (chauffeursportier, de rand die wel eens tegen iets gegooid werd).

Hoewel ik min of meer ervaren ben in het detailen, heb ik voor deze auto (ik ben enorm veeleisend, en tegelijk toegeeflijk gezien de ouderdom) 2 vragen, voor wie weet wie een zinnig antwoord heeft:

1.
Hoe zeer goed de lak na 40jaar ook is, en eigenlijk echt 'als nieuw' wordt na polijsten, de motorkap heeft last van steenslag waarbij er een 4-tal plekken clearcoat verdwenen zijn, plekken van zo'n 2 bij 1 cm. Nog erger zijn 2 van die plekken, die eerder op het horizontale deel zitten, en die door hogedrukreinigers/wind/weet-ik-veel-wat GROOT geworden zijn, zo'n 10 bij 15cm is de grootste. Zo'n plek heeft nog prachtige matte lak, maar ontbreekt een clearcoat, met verder afbladderende boordjes. Wie weet wat er kan gedaan worden met zo'n lakfout? Ik sta niet open tot herspuiten: ze worden ofwel DIY bijgewerkt als 'detailing', ofwel helemaal niets.
2.
Na het polijsten weet ik het deze keer niet zo goed. Ik ben in het verleden steeds met sealants en meerdere waxen aan de slag gegaan, steeds tot grote blijheid. Wegens tijdgebrek (en te veel auto's) kan ik dat per auto echter niet elk jaar doen. Ik gebruik wel een goede meguiars shampoo. Ik lees echter veel over die ceramic coats, toen ook al dan was die cancoat net nieuw. Ik heb het me steeds ontzegd wegens de moeilijkheidsgraad, maar zie het mezelf wel kunnen.
Zou ik op een grondig gecorrigeerde oldtimerlak als deze (antraciet) een ceramische coat gebruiken, na al het harde labeur dat ik eraan aan het doen ben? Of houd ik het gewoon op sealen/waxen zoals ik gewoon was? Een paar keer deed ik seal + wax + wax, een paar keer alleen wax, vrij zachte soorten.
Kanttekening is dat de auto sowieso niet veel gaat rijden, en hopelijk alleen in goed weer. Hoewel ik ken mezelf, als ik zin heb om te rijden zal de regen niet tegenhouden (het zout wel).

Ik ben benieuwd naar de reacties. Het betreft eigenlijk een oldtimer restauratie zonder spuiten. De kleine blutsjes en dents neem ik voor lief, de helft bracht ik zelf aan de voorbije 22 jaar. De auto werd nooit gerestaureerd, zelfs geen klein beetje. Er is (weinig) roestvorming, die ik professioneel zal laten weghalen. Alle roestvorming bevindt zich 'onder de gordel', of in het steenslaggebied; daar mag wel worden herspoten.

Alvast bedankt!!
 
Welkom op het forum! :D

Jeetje, wat een lap tekst. Ik moest even goed lezen en opnieuw lezen, haha.

1.
Hoe zeer goed de lak na 40jaar ook is, en eigenlijk echt 'als nieuw' wordt na polijsten, de motorkap heeft last van steenslag waarbij er een 4-tal plekken clearcoat verdwenen zijn, plekken van zo'n 2 bij 1 cm. Nog erger zijn 2 van die plekken, die eerder op het horizontale deel zitten, en die door hogedrukreinigers/wind/weet-ik-veel-wat GROOT geworden zijn, zo'n 10 bij 15cm is de grootste. Zo'n plek heeft nog prachtige matte lak, maar ontbreekt een clearcoat, met verder afbladderende boordjes. Wie weet wat er kan gedaan worden met zo'n lakfout? Ik sta niet open tot herspuiten: ze worden ofwel DIY bijgewerkt als 'detailing', ofwel helemaal niets.
- Clearcoat die weg is, die is weg. Dat kan al snel gebeuren bij steenslag, omdat de afsluitende blanke lag weg is en daar kan nu vocht onder komen en verdere loslating van de lak is het gevolg. Hier is weinig aan te doen, misschien alleen uitstellen. (Flinterdun laagje)
- Misschien weet @AndyVR hoe je dit kan oplossen zonder schadeherstel middels spuiten, maar ik betwijfel of het mogelijk is.

2.
Na het polijsten weet ik het deze keer niet zo goed. Ik ben in het verleden steeds met sealants en meerdere waxen aan de slag gegaan, steeds tot grote blijheid. Wegens tijdgebrek (en te veel auto's) kan ik dat per auto echter niet elk jaar doen. Ik gebruik wel een goede meguiars shampoo. Ik lees echter veel over die ceramic coats, toen ook al dan was die cancoat net nieuw. Ik heb het me steeds ontzegd wegens de moeilijkheidsgraad, maar zie het mezelf wel kunnen.
Zou ik op een grondig gecorrigeerde oldtimerlak als deze (antraciet) een ceramische coat gebruiken, na al het harde labeur dat ik eraan aan het doen ben? Of houd ik het gewoon op sealen/waxen zoals ik gewoon was? Een paar keer deed ik seal + wax + wax, een paar keer alleen wax, vrij zachte soorten.
Kanttekening is dat de auto sowieso niet veel gaat rijden, en hopelijk alleen in goed weer. Hoewel ik ken mezelf, als ik zin heb om te rijden zal de regen niet tegenhouden (het zout wel).

Een coating is een mogelijkheid en deze zal bij weinig gebruik ook flink lang kunnen werken. Een nadeel is wel dat als je toch ergens krasjes/swirls of wat dan ook krijgt, je dit zou kunnen verwijderen middels polijsten, maar dan verwijder je ook de coating.

Lekker smeren met waxjes is misschien ook wel therapeutisch, zeker op een auto die zo geliefd is. ;) De boel lekker ''vet'' houden.

Voor wielkasten en andere moeilijk bereikbare plekken, zou je bijv. een wetcoat of beschermende foam kunnen gebruiken. Denk aan bijv. Gyeon - Wetcoat / Monello - Aquafobia of Gyeon - Bathe+ via een HD-reiniger en foamlans.
 
Welkom terug!

Ben je zeker dat jouw lak een aparte blanke lak heeft? Het zou mij ten zeerste verbazen namelijk bij een auto van maar liefst 40 jaar oud...
Zoals @Quantoxx ook al aangaf, zal enkel spuiten de verloren blanke laklagen kunnen herstellen.

Ik kom ook niet goed uit aan jouw laatste regel van jouw bericht.
"Ik ben benieuwd naar de reacties. Het betreft eigenlijk een oldtimer restauratie zonder spuiten. De kleine blutsjes en dents neem ik voor lief, de helft bracht ik zelf aan de voorbije 22 jaar. De auto werd nooit gerestaureerd, zelfs geen klein beetje. Er is (weinig) roestvorming, die ik professioneel zal laten weghalen. Alle roestvorming bevindt zich 'onder de gordel', of in het steenslaggebied; daar mag wel worden herspoten."

Een restauratie kan je het al helemaal niet noemen zoals jij het omschrijft, hoogstens een deftige poets/opknapbeurt.
Roest krijg je enkel weg door dit aan te pakken en ook dan kom je onder spuitwerk niet uit, maar dit wil je niet, behalve dan de lagergelegen roestvorming wel?
Voor een restauratie ben je duizenden euro's kwijt, wil je het goed gedaan hebben. Je bent dan natuurlijk wel weer voor enkele tientallen jaren gesteld als het goed gedaan is.
 
  • Leuk
Reacties: Cordoba
Kleine blutsjes en dents kun je ook verwijderen via 'uitdeuken zonder spuiten', wel met een kanttekening: gezien de leeftijd van de auto zal het gebruikte plaatstaal een stuk dikker zijn dan auto's uit de 21e eeuw, dus mogelijk lastiger en minder gewoon voor de specialisten in deze uitdeuktechniek.

Ik vraag me af of de beschadigde clearcoat wel van steenslag komt, gezien je het hebt over lappen van 10-15 cm, ik vraag me af of dat geen oude ingevreten plekken vogelpoep kunnen zijn: voordat vanuit een steenslagplek water/lucht 5 cm ver tussen clearcoat en kleurlak kruipt ben je heel veel verder in de tijd. Waar ik wel voor vrees bij dit verhaal: als je kiest voor een beperkte aanpak, krijg je dan niet over 2 jaar weer soortgelijke plekken er naast, waardoor het uiteindelijk een bonte lappendeken wordt? Ik heb geen kant-en-klare oplossing, maar wel bedenkingen bij halve oplossing. Verder nog een ding: een auto van 40 jaar oud heeft zonder twijfel lak op basis van oplosmiddelen en geen watergedragen lak, en dat betekent pleksgewijs iets aanpakken een extra probleem kan worden.
 
  • Leuk
Reacties: AndyVR
Het is erg moeilijk om uit je verhaal op te maken wat nu precies de staat van de lak is / wat de problemen zijn die aangepakt moeten worden (en in hoeverre je van plan bent om ze aan te pakken).
Ik zou als eerste adviseren om een aantal foto's van de probleemgebieden te plaatsen, dan kan er iets gerichter meegedacht worden.
 
Bedankt voor de reacties

Ik weet het is een lang bericht. Ik had moeten schrijver worden…
Bedankt aan zij die de moeite deden!

Het is zeker geen restauratie ‘An doch’, been there done that met andere auto’s. Het is een lak oppoetsbeurt van oude lak met als resultaat bijna zo goed als herspoten. Afgezien van een beetje laag zittend roest vraagt de auto helemaal geen restauratie.
De lak is wel degelijk voorzien van een clearcoat. Op de motorkap in de ontbrekende stukken kan ik de randjes clearcoat gewoon verder afkraken. Trouwens nog serieus dikker dan gedacht. De lak onder de clearcoat zou wel kunnen niet op waterbasis zijn.
De auto heeft metallic lak als optie.

De beste reactie dat ik las is omtrent de therapeutische werking van waxen! O ja dat klopt, en wordt meteen mijn keuze!

De roestvorming bevindt zich inderdaad onderaan, op carrosseriedelen maar op steenslag zones. Daar mag wel gespoten worden maar dat laat ik later doen. 2 makkelijke en 2 moeilijker plekken.

Ik weet dat er aan het loslaten van clearcoat niet veel te doen zal zijn. Misschien net die plekken van een dikke laag ceramische coat voorzien? Het moet niet perfect zijn voor mij, als de lak het overleeft.

Ik probeer in volgende post wat foto’s te zetten, geen idee meer hoe dit ging.

Bedankt allen voor tips!
 
  • Leuk
Reacties: Cordoba en AndyVR
Hier wat foto’s.
Eentje voor, bij het sjieke huis dat het mijne niet is .
2e foto status waar ik nu ben. Ben dus achteraan begonnen. Dit is na 2e polijststap, flank vanaf deur, dak, kofferbak.
3e foto bovenzicht van de grotere afbladderingen.
Dat werd zo groot eenvoudigweg door HD spuiten. Floep een hele lap weg in een microseconde.
 

Bijlagen

  • IMG_6694.webp
    IMG_6694.webp
    460,1 KB · Weergaven: 81
  • IMG_6828.webp
    IMG_6828.webp
    347,1 KB · Weergaven: 80
  • IMG_6827.webp
    IMG_6827.webp
    253,7 KB · Weergaven: 82
  • Leuk
Reacties: Jansen
Dat is inderdaad loslatende blanke lak...

Ik denk dat de enige optie naast opnieuw spuiten/lakken, heel die plek "inkleuren" met een stift blanke lak is. Het zal er niet uitzien maar hopelijk voorkomt het wel dat de overige blanke lak gaat vliegen.
Ik zou persoonlijk ook niet meer met een HD over deze lak gaan.
 
  • Leuk
Reacties: Altos en Cordoba
Ik heb het idee opgevat om te proberen (niets te verliezen):
Ik wil graag van die statisch klevende doorzichtige folie over het geheel aanbrengen. Dan met een mesje net iets groter dan de plek doorheen folie en clearcoat snijden, en weghalen.
Dan met clearcoat de ‘gaten’ spuiten.
Eens zien wat dat geeft.
Bedankt voor tips!