Beste allen,
De 40jaar oude lak in kwestie hangt op een goed bewaarde Mercedes 230CE van 1984.
Ik heb de auto zelf 22 jaar in bezit.
In het verleden ben ik bezig geweest met car detailing, en ben dat eigenlijk min of meer blijven doen, maar dan met alsmaar minder stappen (ook andere auto's). Onderwijl heb ik wel eens een machine aangeschaft, het resultaat dat je daarmee bekomt is gewoonweg niet te vergelijken met handmatig.
Ik kocht de Rupes machine met startset, en werk nog steeds met de startset producten, waarbij ik alleen de polish vervang door PB Polish.
Nu is deze auto een speciaal geval. Een emotionele waarde. Nee de lak is niet perfect, zowat alle 'gebruikssporen' zijn mijn eigen gebruikssporen en vertellen dus een verhaal. Daarom wil ik de auto absoluut niet laten herspuiten, hoewel sommige delen daar deugd zouden van hebben. Ze kunnen overigens niet meer spuiten zoals ze dat 40 jaar geleden deden, zie daarvoor de staat van de lak. Die staat is ondermeer zo goed omdat ik de auto zelf ook zeer goed bleef verzorgen en zo af en toe een manuele polijstbeurt en wax-beurt.
Maar nu, na een 5-tal jaar in de vergeethoek te staan, verdient de auto voor zijn 40e een 'premium' behandeling. Het interieur was slechter dan het exterieur: ik ging daar met standaardproducten aan de slag, maar heb er het hele interieur voor gedemonteerd: zetels, zijpanelen, hoedenplanken, alles van tapijten, alles eigenlijk.
Die behandeling wil ik nu doortrekken naar exterieur, maar ik zie voor sommige zaken door het bos de bomen niet meer.
Deze auto heeft maar 2 plastic delen (roosters boven de motorkap). Als we het hebben over chroom dan is dat Echt Stalen Chroom van meerdere mm dik. Fake chroom op deze auto is dan aluminium chroom, of gepolijst aluminium. De tijd dat kwaliteit nog iets mocht kosten. Verder heeft de auto soorten rubber: glad rubber (omheen ramen) maar ook van dat gestructureerd rubber/zacht-plastic (de omlijningen). De lak zelf is (gelukkig) metallic: en dus 'metallic' lak met clearcoat eroverheen. Benzen van die tijd die geen metallic kleur hebben schijnen moeilijk te bewerken te zijn, men spreekt over uni-lak: kleur en bling tesamen aangebracht. Maar daar moet ik dus niet aan denken.
De polijstbehandeling is bezig. Net als het interieur ga ik zo ver om delen te verwijderen (bumpers, emblemen,...) om het goed te doen. Die delen (meestal chroom) worden dan apart opgekuist. De rest (rubber) is afgeplakt. De polijstbehandeling geeft me geen vragen: een grove stap en een fijnere stap later is het resultaat verbluffend. Er zijn zeker 35jaar krassen en swirls verdwenen, er blijft nog iet of wat over op de platte horizontale delen, waar ik kan mee leven (ik wil ook niet teveel clearcoat gaan afnemen). Wat me nog meer verbaasde is dat het kleur effectief gaat veranderen, 'dieper' wordt. Er komen zelfs lakfoutjes 'af fabriek' tevoorschijn.
De enige fout die ik maakte is om niet vooreerst met een lakstiftje wat bijwerkingen te doen. Niet geheel fout: want ik weet eigenlijk maar 1 toepassing op de hele auto (chauffeursportier, de rand die wel eens tegen iets gegooid werd).
Hoewel ik min of meer ervaren ben in het detailen, heb ik voor deze auto (ik ben enorm veeleisend, en tegelijk toegeeflijk gezien de ouderdom) 2 vragen, voor wie weet wie een zinnig antwoord heeft:
1.
Hoe zeer goed de lak na 40jaar ook is, en eigenlijk echt 'als nieuw' wordt na polijsten, de motorkap heeft last van steenslag waarbij er een 4-tal plekken clearcoat verdwenen zijn, plekken van zo'n 2 bij 1 cm. Nog erger zijn 2 van die plekken, die eerder op het horizontale deel zitten, en die door hogedrukreinigers/wind/weet-ik-veel-wat GROOT geworden zijn, zo'n 10 bij 15cm is de grootste. Zo'n plek heeft nog prachtige matte lak, maar ontbreekt een clearcoat, met verder afbladderende boordjes. Wie weet wat er kan gedaan worden met zo'n lakfout? Ik sta niet open tot herspuiten: ze worden ofwel DIY bijgewerkt als 'detailing', ofwel helemaal niets.
2.
Na het polijsten weet ik het deze keer niet zo goed. Ik ben in het verleden steeds met sealants en meerdere waxen aan de slag gegaan, steeds tot grote blijheid. Wegens tijdgebrek (en te veel auto's) kan ik dat per auto echter niet elk jaar doen. Ik gebruik wel een goede meguiars shampoo. Ik lees echter veel over die ceramic coats, toen ook al dan was die cancoat net nieuw. Ik heb het me steeds ontzegd wegens de moeilijkheidsgraad, maar zie het mezelf wel kunnen.
Zou ik op een grondig gecorrigeerde oldtimerlak als deze (antraciet) een ceramische coat gebruiken, na al het harde labeur dat ik eraan aan het doen ben? Of houd ik het gewoon op sealen/waxen zoals ik gewoon was? Een paar keer deed ik seal + wax + wax, een paar keer alleen wax, vrij zachte soorten.
Kanttekening is dat de auto sowieso niet veel gaat rijden, en hopelijk alleen in goed weer. Hoewel ik ken mezelf, als ik zin heb om te rijden zal de regen niet tegenhouden (het zout wel).
Ik ben benieuwd naar de reacties. Het betreft eigenlijk een oldtimer restauratie zonder spuiten. De kleine blutsjes en dents neem ik voor lief, de helft bracht ik zelf aan de voorbije 22 jaar. De auto werd nooit gerestaureerd, zelfs geen klein beetje. Er is (weinig) roestvorming, die ik professioneel zal laten weghalen. Alle roestvorming bevindt zich 'onder de gordel', of in het steenslaggebied; daar mag wel worden herspoten.
Alvast bedankt!!
De 40jaar oude lak in kwestie hangt op een goed bewaarde Mercedes 230CE van 1984.
Ik heb de auto zelf 22 jaar in bezit.
In het verleden ben ik bezig geweest met car detailing, en ben dat eigenlijk min of meer blijven doen, maar dan met alsmaar minder stappen (ook andere auto's). Onderwijl heb ik wel eens een machine aangeschaft, het resultaat dat je daarmee bekomt is gewoonweg niet te vergelijken met handmatig.
Ik kocht de Rupes machine met startset, en werk nog steeds met de startset producten, waarbij ik alleen de polish vervang door PB Polish.
Nu is deze auto een speciaal geval. Een emotionele waarde. Nee de lak is niet perfect, zowat alle 'gebruikssporen' zijn mijn eigen gebruikssporen en vertellen dus een verhaal. Daarom wil ik de auto absoluut niet laten herspuiten, hoewel sommige delen daar deugd zouden van hebben. Ze kunnen overigens niet meer spuiten zoals ze dat 40 jaar geleden deden, zie daarvoor de staat van de lak. Die staat is ondermeer zo goed omdat ik de auto zelf ook zeer goed bleef verzorgen en zo af en toe een manuele polijstbeurt en wax-beurt.
Maar nu, na een 5-tal jaar in de vergeethoek te staan, verdient de auto voor zijn 40e een 'premium' behandeling. Het interieur was slechter dan het exterieur: ik ging daar met standaardproducten aan de slag, maar heb er het hele interieur voor gedemonteerd: zetels, zijpanelen, hoedenplanken, alles van tapijten, alles eigenlijk.
Die behandeling wil ik nu doortrekken naar exterieur, maar ik zie voor sommige zaken door het bos de bomen niet meer.
Deze auto heeft maar 2 plastic delen (roosters boven de motorkap). Als we het hebben over chroom dan is dat Echt Stalen Chroom van meerdere mm dik. Fake chroom op deze auto is dan aluminium chroom, of gepolijst aluminium. De tijd dat kwaliteit nog iets mocht kosten. Verder heeft de auto soorten rubber: glad rubber (omheen ramen) maar ook van dat gestructureerd rubber/zacht-plastic (de omlijningen). De lak zelf is (gelukkig) metallic: en dus 'metallic' lak met clearcoat eroverheen. Benzen van die tijd die geen metallic kleur hebben schijnen moeilijk te bewerken te zijn, men spreekt over uni-lak: kleur en bling tesamen aangebracht. Maar daar moet ik dus niet aan denken.
De polijstbehandeling is bezig. Net als het interieur ga ik zo ver om delen te verwijderen (bumpers, emblemen,...) om het goed te doen. Die delen (meestal chroom) worden dan apart opgekuist. De rest (rubber) is afgeplakt. De polijstbehandeling geeft me geen vragen: een grove stap en een fijnere stap later is het resultaat verbluffend. Er zijn zeker 35jaar krassen en swirls verdwenen, er blijft nog iet of wat over op de platte horizontale delen, waar ik kan mee leven (ik wil ook niet teveel clearcoat gaan afnemen). Wat me nog meer verbaasde is dat het kleur effectief gaat veranderen, 'dieper' wordt. Er komen zelfs lakfoutjes 'af fabriek' tevoorschijn.
De enige fout die ik maakte is om niet vooreerst met een lakstiftje wat bijwerkingen te doen. Niet geheel fout: want ik weet eigenlijk maar 1 toepassing op de hele auto (chauffeursportier, de rand die wel eens tegen iets gegooid werd).
Hoewel ik min of meer ervaren ben in het detailen, heb ik voor deze auto (ik ben enorm veeleisend, en tegelijk toegeeflijk gezien de ouderdom) 2 vragen, voor wie weet wie een zinnig antwoord heeft:
1.
Hoe zeer goed de lak na 40jaar ook is, en eigenlijk echt 'als nieuw' wordt na polijsten, de motorkap heeft last van steenslag waarbij er een 4-tal plekken clearcoat verdwenen zijn, plekken van zo'n 2 bij 1 cm. Nog erger zijn 2 van die plekken, die eerder op het horizontale deel zitten, en die door hogedrukreinigers/wind/weet-ik-veel-wat GROOT geworden zijn, zo'n 10 bij 15cm is de grootste. Zo'n plek heeft nog prachtige matte lak, maar ontbreekt een clearcoat, met verder afbladderende boordjes. Wie weet wat er kan gedaan worden met zo'n lakfout? Ik sta niet open tot herspuiten: ze worden ofwel DIY bijgewerkt als 'detailing', ofwel helemaal niets.
2.
Na het polijsten weet ik het deze keer niet zo goed. Ik ben in het verleden steeds met sealants en meerdere waxen aan de slag gegaan, steeds tot grote blijheid. Wegens tijdgebrek (en te veel auto's) kan ik dat per auto echter niet elk jaar doen. Ik gebruik wel een goede meguiars shampoo. Ik lees echter veel over die ceramic coats, toen ook al dan was die cancoat net nieuw. Ik heb het me steeds ontzegd wegens de moeilijkheidsgraad, maar zie het mezelf wel kunnen.
Zou ik op een grondig gecorrigeerde oldtimerlak als deze (antraciet) een ceramische coat gebruiken, na al het harde labeur dat ik eraan aan het doen ben? Of houd ik het gewoon op sealen/waxen zoals ik gewoon was? Een paar keer deed ik seal + wax + wax, een paar keer alleen wax, vrij zachte soorten.
Kanttekening is dat de auto sowieso niet veel gaat rijden, en hopelijk alleen in goed weer. Hoewel ik ken mezelf, als ik zin heb om te rijden zal de regen niet tegenhouden (het zout wel).
Ik ben benieuwd naar de reacties. Het betreft eigenlijk een oldtimer restauratie zonder spuiten. De kleine blutsjes en dents neem ik voor lief, de helft bracht ik zelf aan de voorbije 22 jaar. De auto werd nooit gerestaureerd, zelfs geen klein beetje. Er is (weinig) roestvorming, die ik professioneel zal laten weghalen. Alle roestvorming bevindt zich 'onder de gordel', of in het steenslaggebied; daar mag wel worden herspoten.
Alvast bedankt!!