• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Banden worden bruin door banden dressing

RoyR

Detailing guru
3 jan 2015
5.745
193
26
Zwolle
Mensen dit ook eerder mee gemaakt...
Ik heb vorig jaar April mijn wintervelgen in de coating gezet. En de banden met Gyeon tire express gedaan.
Daarna hebben ze een dik half jaar op zolder gelegen. En nu zit de set een week of 5 onder de auto. En nu zijn mijn banden helemaal bruin uitgeslagen. Alsof ik door de modder ben gereden...
Ik heb dit vorig jaar ook gehad met Waxaddict Feeder. Toen was het nog niet wat erger.
Iemand een idee wat het kan zijn en hoe dit kan?
Enkele jaren terug had ik de velgen nog geen 24 uur onder een auto gezet. Het was koud. En je zag de banden zo bruin worden. Zonder dat ermee gereden was.
Binnenkort ga ik hem toch wassen. Dan neem ik de banden wel mee met Meguiars super degreaser. Maargoed. Ik vind het gewoon apart. Vandaar mijn vraag

20211201_100722.jpg
 
Mijn zomerauto kreeg na lang stilstaan ook bruine banden daar waar ik dressing had aangebracht. Dat was een dressing op gel basis.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Dressing slijt door het rijden maar ook door ouderdom. Als je dus banden in de dressing zet en pas 8 maanden later onder de auto zet heb je oude dressing. Wat werkt is voordat je ze eronder zet een keer goed wassen met bandenreiniger en opnieuw in de dressing zetten.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Op de continentals op de e-golf heb ik dat inderdaad ook wel eens. Gek genoeg heb ik daar nooit last van op de michelins van mijn Lexus LS en ook nooit op de p-zero's die ik op de TT had. Het lijkt dus alsof bepaalde rubbercompound/merken er gevoeliger voor zijn dan andere.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Zrobb
Ik denk dat klopt wat @MeganeRS meld, het komt uit de band en heeft waarschijnlijk niets te maken met een Tyre dressing. Ik heb hetzelfde gehad met de winterbanden op mijn vorige auto en heb de winterbanden nog nooit van een dressing voorzien.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Zoals @MeganeRS en @RedCat al aangeven zijn dit stoffen die uit de band zelf komen. Een soortgelijk verschijnsel ook gezien bij PVC?-vloeren waar steeds een scootmobiel, of elektrische rolstoel op dezelfde plek geparkeerd word: er verschijnt een bruine bandafdruk op de vloer, en er omheen een soort bruinige waas. Scootmobiel of elektrische rolstoel met bandendressing lijkt mij redelijk zeldzaam. :p
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Even los dat het klopt wat @MeganeRS stelt kan het denk ik wel zo zijn dat het ene merk er meer “last” van heeft dan het andere merk.
Ik vind het “bruin worden” namelijk wel meevallen bij mijn Michelin banden bv.
 
Ik heb het bruin worden ook niet gezien op mijn Michelin en Continental banden. Mijn Nokian winterbanden hebben het wel, en de Koreaanse rubbers op mijn caravan hebben er ook last van.