• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginnende poetser - voorbereiding voor waslaag

E-Jan

Detailing rookie
6 feb 2010
231
0
Goedemiddag,

Mijn naam is Erik en ik ben een beginnend enthousiaste poetser. Dat wil zeggen dat ik tot twee jaar geleden de auto 'waste' via de wasstraat met een wax-behandeling en de velgen met een spons met Hema-was afnam. Totdat ik in augustus 2008 een nieuwe auto kocht en het dus wel goed aan wilde pakken, om de auto netjes en krasvrij te houden.

Ik heb toen produkten van Meguiars aangeschaft en ben hier erg enthousiast over. Voor het wassen gebruik ik de Meguiars emmer met Grit Guard en een tweede emmer met water, met de Gold Class Car Shampoo & Conditioner. Voor het drogen van de auto heb ik de Meguiars Ultimate Drying Towel aangeschaft, maar ben hier niet zo tevreden over. Heb daarom nu de Chemical Guys Miracle Dryer hiervoor gekocht. De ruiten doe ik met Meguiars NXT Generation Glass Cleaner en voor het interieur voldoet voorlopig nog de Glassex met een keukenrol.

Bovenstaand geeft een mooi resultaat maar na 1,5 jaar uitstel moet ik toch ook aan het in de was zetten van de nieuwe auto geloven. Heb daarom de Meguiars Gold Class Liquid Wax + Applicator Pad en een aantal Microfiber Towels aangeschaft, plus hierbij Meguiars Quik Clay Detailing System met Clay Bar. Ik denk dat ik de nieuwe auto hierbij wel netjes moet krijgen. Omdat ik voor het poetsen van de nieuwe auto nog wel een beetje panisch ben voor krassen (nog nooit met de hand gedaan), wil ik eerste ervaring opdoen op de eerder beschreven oude auto, die nog steeds in mijn bezit is.

De oude auto is een auto van 10 jaar oud met metallic groene lak en zit dus onder de waskringen van wasstraat. Doel is om deze auto dus eerst grondig voor te bereiden en te waxen en in dit proces mezelf te overtuigen dat de produkten en methodes die ik gebruik veilig zijn voor de nieuwe auto. De auto is een hele tijd geleden voor het laatst gewassen. Voordat ik ook maar een laagje wax aan ga brengen lijkt het me een goed idee om in ieder geval na het kleien de waskrassen probeer te verwijderen. Welke (Meguiars) produkten zijn hier voor te gebruiken, want ik twijfel tussen Swirl-X en Ultimate Compound?

En is het verstandig om nog een extra produkt aan te schaffen voor de nieuwe auto, alvorens na het kleien de waslaag aan te brengen? Deze auto heeft een zeer nette metallic lak en een minimum aan kleine krasjes. Dat weet en zie ik omdat ik hem op de juiste manier was sinds aflevering. Het wassen en dorgen geloof ik wel, nu alleen nog ervaring opdoen en vertrouwen krijgen in de andere stappen!

Daar ik nog moet beginnen met handpoetsen komt machinaal poetsen niet eens in me op, maar alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt.
 
Welkom,

Neem je tijd om rond te kijken.
Veel vragen zijn al beantwoord.
En al zoekende kom je nog veel meer tegen ....

Wil je met de hand....
[topic=1493]Compleet-poetspakket-voor-de-fanatieke-handmatige-beginnende-detailer[/topic]

Of machinaal aan de slag
[topic=1834]Compleet-poetspakket-voor-de-fanatieke-machinaal-beginnende-detailer[/topic]

Hans
 
Welkom op ons forum Erik!

Foto's van de waskrasjes helpen om een beter advies te kunnen geven. Ultimate Compound is redelijk zwaar en lang niet altijd nodig. Als de lak 10 jaar oud is, dan is deze waarschijnlijk relatief makkelijk te polijsten met bijvoorbeeld de producten van Poorboy's World: SSR (Super Swirl Removers) is de lak harder dan kan je denken aan de Meguiar's producten, maar ik denk dat je dan beter vooruit komt met de Monello Raffini polijstmiddelen.

De wax die je gekocht hebt van Meguiar's (Gold Class) is een alles in 1 product met een milde cleaner, wat glaze en wax. Het werkt snel, maar blinkt niet uit in duurzaamheid. Het resultaat is wel erg mooi. Toch is het verstandig om na het kleien een goede paint cleaner te gebruiken. Voorbereiden met Poorboy's Professional Polish, Mothers Step 1 of eventueel Step 1 van Meguiar's is aan te raden (al ben ik persoonlijk over step 1 van Meguiar's iets minder tevreden).

Het is misschien ook een idee om een keer deel te nemen aan een clinic die wij in het nieuwe seizoen met regelmaat zullen organiseren?

Verder staat er heel veel informatie op ons forum, dus de komende 10 maanden heb jij genoeg te lezen. :-D
 
Welkom Erik (zit ik nou in het voorstellen gedeelte van het forum ;) )

Zit heel je auto onder de swirls en hoe erg/diep zijn deze krassen? Zoals al aangegeven: probeer eens een foto hiervan te posten.
Heel je auto met het handje behandelen wordt wel een flinke klus, maar kan wel erg leerzaam zijn (en je kweekt er wat spierballen mee).

[off-topic] Hey, clinics. Is daar al een planning/agenda voor?
 
Zoals gezegd is de nieuwe auto netjes en zijn de minimale waskrasjes daarop niet het probleem. Bij het oude beestje hebben we te maken met drie soorten bekrassing. Van een afstandje ziet de auto er best goed uit maar van dichtbij...

1) Circulaire waskrassen van de wasstraat. Hier kon ik geen foto van nemen, daar deze alleen in de zon te zien zijn.
2) Zichtbare krassen van struiken, bebossing en dergelijke op de bumpers (1e foto).
3) Grotere kras achterop van aanvaring met vrachtwagen (2e foto)
4) Enorme kras van aanvaring met vangrail, de bovenste laklagen zijn finaal weg (3e foto). Enigste remedie is overspuiten, maar de offertes die ik ontvangen hebn pasten niet in mijn budget voor een auto van 10 jaar oud met ca. 2,5 ton op de klok. Tommy Teleshopping zooi met GT-krasverwijderingsformule werkte niet, maar liet wel een witte stootstrip achter als kado.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

BTW de links waren zeer hulpvol!
 
Die krassen zijn niet mis zeg :-&

Helemaal weg krijg je ze niet, je kan ze optisch verminderen door aan de slag te gaan met polijstprodukten.
 
OK dus voor minimale waskrassen of iets tot op foto 1 Meguiars Swirl-X of iets van Poorboy's World: SSR (Super Swirl Removers)? Foto 1 tot 2 Ultimate Compound van Meguiars, foto 3 = reddeloos. Zit ik dan in de goede richting?

Ik stel deze auto ook graag beschikbaar aan jullie voor op een workshop hoor :)
 
Geen reactie meer ontvangen maar maakt niet uit. Waarschijnlijk denkt men hier: "Als je je auto zo hebt mishandeld, bekijk je het maar hoe je eruit komt" of "dat is een hopeloos geval voor de spuiter". Klopt ook wel, die kras op de zijkant is kansloos. Maar voor de rest van de body ga ik de groene auto toch gebruiken als test-object, puur om ervaring op te doen met de produkten en vooral om te kijken wat er nog uit valt te halen.

Ik heb de nodige spullen besteld a.d.h.v. de link: Compleet-poetspakket-voor-de-fanatieke-handmatige-beginnende-detailer. Maar beginnen met het lichte geschut als Paint Cleaner en Scratch-X op de groene bolide. En natuurlijk daarna de foto's posten!