• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

"Beginnende" roest in wielkuipen

Maaike

Detailing guru
17 sep 2010
1.102
120
37
Na het wassen van mijn auto zag ik dat in de achterste wielkuipen, voor zover ik kan kijken, in de overgang naar de bumper zich wat roest begint te vormen.
Het is mij niet eerder opgevallen, ben (zoals velen hier) allergisch voor roest :-p
Ik heb in de voorste wielkuipen gekeken, maar daar vind ik voorlopig nog niets.

Voor zover ik kan kijken zit het niet op andere plekken.
Onder de auto kan en ga ik niet kijken, ongetwijfeld zit het daar bomvol.

Uiteraard heb ik Google al binnenstebuiten gekeerd en veel info gevonden, maar...is er een manier deze roest weg te krijgen en dan de wielkuipen te voorzien van "iets" wat kan voorkomen dat roest gaat winnen?

Zelf kan ik het waarschijnlijk niet, dus ben bereid iemand op te zoeken die dit voor mij in orde kan maken.
Wellicht kan de dealer dit soort dingen ook of ben ik dan een dief van mijn eigen portemonnee?

Ik wil er graag snel iets aan doen alvorens het erger wordt.

Hopelijk kan iemand meedenken.

Alvast bedankt!
 
Bedankt voor je reactie...
Ik begrijp niet zo goed wat ik voor iedereen leesbaar moet maken?:weetniet
 
Namen van middelen heb je al.
Noverox zou ik niet doen, is een omzetter, maar de zekerheid dat het de roest stopt heb je niet.
Fertan moet nadien extreem goed worden weggespoeld en nabewerkt met wat anders (RX serie)
Een primer vraagt om een goede voorbehandeling, maar is zeker de moeite waard.

Balena zei:
... Zelf kan ik het waarschijnlijk niet, dus ben bereid iemand op te zoeken die dit voor mij in orde kan maken. ...

Wacht even af wie uit jouw omgeving wil helpen ...
Dan kan die eerst goed bepalen wat er aan de hand is en wat je nodig hebt
Schoonmaken met een borstel en ontvetter kan je altijd alvast zelf doen.
Daarna kan je pas echt goed zien wat de schade is

Hans
 
Kun je er misschien foto's van maken. Dan is het wat duidelijker in welk stadium de roest zich bevind.

Op mijn Cuore begint ie bij de dorpel te roesten vlak voor de achterste wielkasten.
 
Enigste oplossing om roest echt te verwijderen is eruit snijden en nieuwe stukje inlassen.
De rest zijn allemaal lapmiddelen voor een niet te lange tijd ;-)
 
Dat zou mooi zijn om met een spraytje roest weg te krijgen..Klinkt als een sprookje.
Helaasch is het niet de waarheid en zal het alleen de pitjes verwijderen die op de carrosserie zijn achtergebleven zoals remstof,spoorslag e.d.
 
Gezien alle reacties hier, lijkt het me het beste op zoek te gaan naar een bedrijf die voor mij de roest kunnen verwijderen en stukjes kunnen inlassen.
Denk dat er niets anders opzt.

Heb een poging gedaan een foto te maken, maar dat lukt niet goed.
Zal het vandaag nog eens proberen.
 
Een roestomvormer kan ook prima werken denk ik. Ik heb een paar jaar geleden bij mijn Peugeot 206 de Valma Roestomvormer gebruikt.

Werkt prima naar mijn idee. Beste is natuurlijk, zoals eerder genoemd, om het deel te verwijderen en er een nieuw deel in te laten lassen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maak haar maar gek ...

Als de asbak vol is koop je toch ook niet gelijk een nieuwe auto.

Kijk eerst eens met redelijk deskundige ogen naar wat er aan de hand is.

Hans
 
Wat is de waarde van je auto? Als die niet al te hoog is: conserveren/tegen houden met RX-5, daarna een laagje RX-10 er overheen, eventueel in kleur te bestellen.
 
Het is een "oudere" auto uit 2003.
Als ik hem nu zou inruilen, krijg ik er echt geen drol voor terug, hoewel hij voor mij natuurlijk van onschatbare waarde is.

Ik weet niet of het me gaat lukken bij de dealer.

Eerste toelating van mijn auto was op 20-03-2003
Het zou dus nog net kunnen.
Heb nog 10 dagen de tijd.

Heb ondertussen gemaild en het probleem gemeld.
Daarbij gezegd dat ik garantievoorwaarden van Daihatsu heb doorgelezen en hen de vraag voorgelegd of zij wat aan de roest kunnen doen onder die betreffende carrosserie garantie.
Kreeg ze helaas telefonisch niet te pakken, vandaar dat ik een mail heb gestuurd. Ervaring leert dat ze erg snel zijn.
Ben benieuwd, even afwachten dus!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Denk dat ie wel altijd bij de dealer in onderhoud moet zijn geweest.
Als dat zo is maak je nog een kans.
 
+1, want als de wagen niet bij de dealer in onderhoud is geweest geven ze vaak niet meer thuis. Zo had mijn broer in 2001 een splinternieuwe Golf IV TDI 4-Motion gekocht. Na drie jaar begon de achterklep te roesten. Mijn broer had de wagen in onderhoud bij een VW specialist. Mee naar de dealer geweest, kwam iemand van PON om te kijken: kort en bondig NEE. Een hele lange rechtzaak is daar achter vandaan gekomen. Uiteindelijk is er een nieuwe achterklep ingekomen op kosten van VW. Want de wagen had 12 jaar garantie op roesten van binnenuit. Het argument van PON was dat de wagen nooit de officiele carrosserie inspectie kreeg bij de beurten en dan de garantie vervalt.

On topic: ik hoop dat het lukt Balena, zal voor je duimen ;)
 
Heb ondertussen een reactie terug, denk niet dat ik er heel veel mee kan, maar de eerste stap is gezet.


De roest en lakgarantie van een Daihatsu is inderdaad 8 jaar zonder kilometrage, dit betreft de metalen delen van de carroserie op doorroesten van binnenuit.
Doordat ik het op deze manier niet kan beoordelen adviseer ik u dan ook om met de auto langs te komen zodat ik de roest kan beoordelen.
Op dat moment kan ik ook beoordelen hoeveel werk het is om deze roest aan te pakken.