• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginner, advies gevraagd

raluph

Detailing rookie
21 jul 2015
8
0
Hallo allemaal,

Ben van plan om mijn auto (kadett E) onderhanden te nemen. Eerst was het plan om alles met de hand te gaan doen maar aangezien de lak wat verweert is en nog een aantal auto´s "moet" doen, toch besloten om het machinaal te gaan doen. De overige auto's zijn van de jaren 90 en begin 2000 en hebben last van swirl.
Heb al op het forum rond gekeken en voor mezelf een stappenplan gemaakt. Zou fijn zijn om de mening van jullie te horen, snap dat er meer wegen naar Rome leiden.

Wassen:
Poorboy's World Super Slick & Suds
Monello Microfiber bundel Trio
Grit Guard

Kleien:
Dolce Verde klei set

Polijsten:
DAP900 V3 Raffini starterskit Lite Edition
3M afplaktape

Voeden:
Poorboy's World Black Hole
Poorboy's World White Diamond


Wax:
Collinite Liquid No.845

Overig:
Poorboy's World Spray and Wipe


Aangezien het niet bij één auto blijft, zal ik extra pad's nodig hebben. Zal ik de pad's die in de starterskit extra bestellen of toch andere?

Groeten,
Ralph
 
Polijsten=90% van het eindresultaat en ik zou zeggen investeer dan ook 90% van het budget in de voorbereiding/polijsten. Ik zie in de lijst 2 flessen glaze staan (optionele stap) waarvan ik zou zeggen koop voor die 40 euro lekker wat extra pads/doeken/ijzerverwijderaar.
Als je dan toch per se een glaze wil hebben de kleur van de fles maakt niet zoveel uit Ddj lime prime is bv groen en af rejuvinate wit en die kunnen bv net zo goed op een zwarte auto...
 
Is dit de hele lijst die je gaat gebruiken of enkel wat je gaat bestellen en heb je thuis nog van alles staan??

ik zou even een uurtje vrijmaken om een aantal stappenplannen en afgelopen 2 maanden behandelde starterskits door te nemen.

bij elk nieuwe topic komt het op hetzelfde neer, als je ongeveer een uurtje gaat lezen heb je denk ik 4 keer hetzelfde gelezen als wat hier ook zou komen te staan ;)

Over de polijstpads, ik zou niet voor de lite kit gaan maar voor het powerpack, zodat je alle drie de polijstmiddelen hebt.

afhankelijk van wat je machinaal wilt gaan doen.

gele pads (heavy cutting)
oranje pads (light cutting)
witte pad (polishing)

en eventueel zwart/rood voor wax en glaze.

zelf heb ik om te beginnen alle pads 2x groot en 1x klein gekocht.
 
Hey Hallo,

Ik heb in de afgelopen tijd behoorlijk wat tijd en moeite gestoken in het adviseren en vergelijken van ''beginner-setjes''.
Hierbij heb ik vergelijkingen gemaakt, links toegevoegd, prijzen berekend, etc.

Zoals Maupie00 aangeeft moeten deze redelijk simpel te vinden zijn.

raluph;n431709 zei:
Wassen:
Poorboy's World Super Slick & Suds
Monello Microfiber bundel Trio
Grit Guard

Kleien:
Dolce Verde klei set

Polijsten:
DAP900 V3 Raffini starterskit Lite Edition
3M afplaktape

Voeden:
Poorboy's World Black Hole
Poorboy's World White Diamond


Wax:
Collinite Liquid No.845

Overig:
Poorboy's World Spray and Wipe


Aangezien het niet bij één auto blijft, zal ik extra pad's nodig hebben. Zal ik de pad's die in de starterskit extra bestellen of toch andere?

Monello Microfiber bundel Trio -
Deze zou ik schrappen. Bevat ook doekjes die je niet nodig hebt, dus schaf een aantal dingen uit de set LOS aan, scheelt je meer als €30,-
(Peluche Verde Trio - Washandschoen - Droogdoek)

DAP900 V3 Raffini starterskit Lite Edition -
De Powerpack bevat inderdaad, zoals Maupie00 aangeeft, alles wat je nodig hebt.

Glaze -
Zoals Ric325i aangeeft kan een glaze een meerwaarde hebben, maar is een optionele stap. 2 flessen met elk zijn doeleinde is overdreven.
Black hole op wit is mogelijk, White Diamond op zwart is mogelijk. Zegt dus niks.

Poorboys Spray&Wipe -
Als je nu al weet dat je meer auto's gaat doen, bestel dan de 3780ml verpakking. Je hebt nooit teveel van dit spul.

Extra Pads -
Mijn persoonlijke ervaring is dat je als leek niet goed in de gaten hebt hoe je pad er aan toe is tijdens het polijsten.
Per paneel schoonmaken kost wel wat tijd en je moet dus ook stoppen om de pad te gaan reinigen.
Ik heb per kleur een 4-5 tal pads en maak deze later pas schoon. Kan ik gewoon doorgaan met polijsten.

Mocht je simpelweg de tijd willen nemen om ze schoon te maken, zou ik alsnog een extra pad nemen en deze
per paneel, om en om, schoonmaken. Gewoon met wat Dreft en onder de kraan.



Hoe dan ook, ik kan je aanraden om het forum even door te zoeken naar eerdere topics met dezelfde vraag als jou.
Enorm veel te vinden met veel detail.


Greetz
 
Snap dat jullie zeggen dat ik het forum moet doorlezen, heb ik ook gedaan en veel informatie tegen gekomen maar het is nu meer van "door de bomen het bos niet meer zien"
Dacht dat een Glaze nuttig zou zijn aangezien de lak verweert is maar zo te horen kan ik met dat geld beter besteden aan de DAP900 Powerpack en ijzerverwijderraad.

Ik had al het bestand met de Pads ( https://forum.Carclean.com/#handlei...bineren-met-welk-polijstmiddel-een-overzichtl ) gelezen maar daar staat dat je voor een bepaalde handeling een aantal pads kan gebruiken. Maar ik snap dat de keuze welke pad je gebruikt een persoonlijke keuze is wat je fijn vindt. Ik ga eerst de pads gebruiken die in de powerpack zitten en een aantal van elk bij bestellen zodat ik in één keer een auto kan doen.

Alvast bedankt voor de tips
 
Hey Raluph.

raluph;n431779 zei:
Dacht dat een Glaze nuttig zou zijn aangezien de lak verweert is
Ik denk dat je toch niet voldoende hebt ingelezen.


Als je de producten van Monello aanschaft is er simpelweg een basis-combinatie aan te houden. Ook dit
is in meerdere topics duidelijk omschreven.

Van GROF naar LICHT;

Geel + Veloce
Oranje + Mezzo
Wit + Finale

Rood/Zwart + Glaze of Wax

Dit is te combineren om tussen deze 3 stappen weer een combinatie te maken. Bijvoorbeeld Geel + Mezzo of Oranje + Veloce.
Maar ik hou het zelf vrijwel altijd bij deze combinaties, tenzij een lak dusdanig zacht is dat een klein stapje minder al effect heeft.

Je kiest niet voor een bepaalde pad omdat je dit fijner vind als een ander, maar omdat je met een bepaalde combinatie de juiste correctie kan behalen. Uiteraard is het wel zo dat er persoonlijke voorkeur kan zitten in merken of types, maar de achterliggende gedachte is wel de mate van gewenste correctie.

Kan je met Combi 1 en Combi 7 het werk gedaan krijgen, dan staat dat vast. Persoonlijke voorkeur ligt dus bij welke combi je fijner vind werken, misschien qua manier van werken of die mooie kleur of geur die ze hebben. :P


Greetz
 
raluph;n431779 zei:
"door de bomen het bos niet meer zien"
Hier kan ik mij heel goed bij inleven!

Ik probeer zo direct en duidelijk mogelijk te zijn.

In mijn eerste post heb ik alleen de dingen aangekaart die eventueel wat veranderd of vervangen kunnen worden.
Dus de rest was naar mijn idee prima. Dus je was al heel goed op weg.
Je bespaarde door de reacties geld, wat je weer voor wat ander kan gebruiken voor nodige dingen.

(Extra doeken of pads, een ijzerverwijderaar zoals Non-Ferro, etc)


Mocht je nog meer vragen hebben, gooi ze gerust hier neer. Maaarr, lees ook nog meer topics, ze zijn er écht.


Greetz
 
ook een optie indien in de buurt . Rij langs bij CC laat de auto zien en stel daar samen wat je nodig heb en uiteraard stel je vragen .
 
CC is ±125km dat is dus niet het probleem maar ik heb het druk met school dus geen tijd om doordeweeks er naar toe te gaan. Anders was ik er wel naar toe gegaan. Maar ik ga rustig verder lezen en mijn lijstje aanpassen waar nodig.
 
Denk als je zo'n "standaard" pakket koopt je al ver komt.
Je zal het toch moeten leren door te doen en veel te lezen/combineren (net zoals ik ;-))
 
Heb verder gezocht/gelezen mijn lijstje wat aangepast:

Wassen/drogen:
Dodo Juice - Ferrous Dueller iron/fallout remover
Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash
Monello - Wash Mitt
Monello - Senza Acqua Piazza Trio Drying Towels - 45x45cm

Kleien:
Monello - Dolce Verde klei - 150 gram + 100 gram GRATIS (had eerst de set met doek en detailspray maar omdat ik voor de Poorboys World - Spray and Wipe - 3780ml kies heb ik genoeg aan alleen de klei)
Poorboys World - Spray and Wipe - 3780ml
Monello - Peluche Verde Trio - 45x45cm

Polijsten:
Polishing Power - DAP900 V3 Raffini Starterskit - Power Pack
Extra pads:
Monello - Raffini 5,5" Foam Polishing Pad - White
Monello - Raffini 5,5" Foam Light Cutting Pad - Orange
Monello - Raffini 5,5" Foam Cutting Pad - Yellow

Monello - Peluche Verde Trio - 45x45cm
Colad - Aqua Dynamic Maskeertape 25mm breed (extra)

Wax:
Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black (gelezen dat veel mensen het fijner vinden om de wax met de hand te doen dan met de DAP900)
Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml


Maar heb nog een aantal vragen (qua hoeveelheden), is het verstandig om witte/oranje/gele handpads (van elk 1) erbij te doen zodat ik tijdens het polijsten ook moeilijk bereikbare plekken te kunnen doen (bv. onder/rond deurgrepen).
Heb nu 3 doeken om te drogen en 6 om gebruiken voor het kleien, polijsten en waxen. Zijn deze hoeveelheden voldoende/te weinig/ te veel? (misschien nog een grote droogdoek erbij?)
En als laatste, hoeveel "hand pads black" voor de wax aanbrengen, heb ik er hier voor meer nodig dan 1 net als bij het polijsten?
 
Hey Raluph,

Een handpad om onder deurgrepen en dergelijke te kunnen polijsten is wel een aanrader. Je zou inderdaad van elke kleur een handpad erbij kunnen nemen, maar vergeet ook niet dat ze te wassen zijn zoals je Polijst Pads.

Ik had voorheen ook de Trio van Senza Aqua. Hier kun je prima de hele auto mee drogen. 6 doeken Peluche Verde, je ''alleskunners'', is ook voldoende.

Persoonlijk bracht ik de Collinite 845 gewoon op met de DAP. Zuinig, snel en door de foampads kun je behoorlijk wendbaar zijn om ook lastige stukken te raken. Mocht je dit niet goed af gaan, kun je alles waxen en daarna je Pad van de machine halen en handmatig wat aantippen.
Ik heb recent een vaste wax op mijn auto geprobeerd en handmatig breng ik het al snel te dik op. Met de DAP + 845 gaat het allemaal sneller en simpeler.

Bij de zwarte/rode en witte Polijst Pads heb je minder slijtage. Hier heb je dus minder pads van nodig omdat deze minder/geen vuil zullen tegen komen en minder hard hoeven te werken.
Dit geld ook bij pads die je handmatig gebruikt om wax ofso aan te brengen. Deze hebben niks te lijden.
 
Ik denk dat je een net starterspakket hebt damengesteld op deze manier.

ervanuit gaand dat je emmers en gritguards hebt of meebesteld.

je hebt nu 1 washmitt, ik weet niet wat voor velgen je hebt en hoe je die wilt wassen, maar het is niet aan te raden dit met dezelfde mitt te doen als waar je de auto mee doet.
zelf gebruik ik een mitt voor de bovenzijde auto, een sponge voor de dorpels en onderzijde voor/achter bumper. En voor de velgen een wheelwoolie.

voor de velgen en viezere gedeeltes van de auto is het ook verstandig een aantal doeken apart te houden, bijvoorbeeld een setje zwarte doeken meebestellen.

je zegt 6 doeken te hebben maar je hebt er 9, in het dap pakket zitten er ook 3!

indien je kosten wilt besparen kun je denk ik met 1 a 2 handpads ook een heel eind komen.
als de kosten niet zoveel uitmaken zou ik een cone nemen voor op de boormachine voor bij de deurgrepen enzo.

tip; droog je auto niet tussen het wassen en kleien.
op die manier hoef je tijdens het kleien geen 3 doeken te gebruiken om de spray en wipe continu af te nemen maar kun je na het kleien nog een keer vluchtig de auto wassen om hem vervolgens te drogen.

of je voor het drogen 1 grote of 3 kleine doeken gebruikt is persoonlijke voorkeur.

voor de non ferro kun je eventueel een kwastje nemen om deze "in te werken" op je velgen.

met een sponge of vochtige doek kun je deze 'uitwrijven' over de auto.

voor de wax zou ik een ufo applicator pad nemen, de rode bijvoorbeeld, deze werken fijner en nauwkeuriger als de grote handpad.
 
Ondertussen de spullen besteld en de eerste auto gedaan. Niet de Kadett maar mijn Astra (mocht het op die fout gaan, vond ik het minder erg).
Wil jullie even het resultaat laten zien (vind ik wel zo netjes na jullie advies/tips).
Heb eerst Monello Raffini Veloce en vervolgens met Monello Raffini Finale gebruikt.

Voor:
Had alleen een foto gemaakt van de lak
xpu55l.jpg


Motorkap voor ( na wassen en kleien):
2n8wtjn.jpg

iyh63c.jpg

Motorkap na:
34pja0z.jpg


Overige plekken:
2we9liw.jpg

2qk75o0.jpg


1zgao3s.jpg

6hl4ba.jpg



Totaal plaatje na polijsten:
2uosz77.jpg

(Volgende keer "slimmer"afplakken)

En later de wax aangebracht, het resultaat valt me niet tegen.
 
  • Leuk
Reacties: Jansen
Zow, da's een behoorlijk verschil! Moet ook wel toegeven dat de lak echt veel swirls had, zeg.

Goed bezig, hoor!


Inderdaad, de volgende keer minder tape, haha! Ik snap dat je de stoorstrippen en rubbers voor de zekerheid afplakt, maar om nou zelfs je hele koplampen en grill af te plakken...

Je kan deze koplampen ook polijsten, zal vast een verbetering zijn. Eveneens als mistlampen en achterlampen, etc.


Ben je nog tegen bepaalde dingen aan gelopen? Vragen, opmeringen, etc.


Zo vroeg ik mij af of je een testspot hebt gedaan voordat je begon met Veloce?
Weet niet welke pad je gebruikt hebt, maar neem aan 'geel'?
Hoe zijn de andere stappen bevallen? (Wassen/Kleien/etc)


Greetz
 
Quantoxx, auto had veel swirl. Is ook mijn "pekelbak"van afgelopen winter die ik nog steeds heb:-"
Heb eerst een testspot op de motorkap gemaakt van ±30 bij 30. Ja heb geel gebruikt voor de Veloce en wit voor de Finale.
Kleien was wel in het begin een beetje raar. Dat je eerst de vervuiling `voelt´ en wanneer je bezig bent de vervuiling voelt weggaan.

Ga voor de Kadett E beginnen met de Mezzo, aangezien de Kadett geen blanke lak heeft en eventueel na de test spot de Veloce gebruiken als het resultaat niet naar wens is.
Afplakken bij de Kadett zal iets makkelijker gaan want dan haal ik de bumpers eraf want die moet ik ook nog doen (was ooit zwart kunststof maar nu grijs zoals gewoonlijk) en dan werkt het makkelijker.
 
Als het een unilak betreft, zoals je aangeeft, kan ik je aanraden om je pads goed schoon te maken tussendoor. Ze zullen waarschijnlijk snel verkleuren en dus vuil ophopen, wat weer niet lekker is voor de algehele werking.

Kleien is inderdaad vaag wanneer je dit voor het eerst doet of er van hoort. Maar niets is lekkerder als zo'n spekgladde lak! Kweenie op je ook een glaze in huis hebt, maar na een glaze is de lak nóg gladder. Kan nog geen vlieg op landen, zoiets... :P

Vergeet ook de tip niet om koplampen enzo te polijsten.


Greetz