• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

beginner met waxen, alleen waxen of?

audi80

Detailing rookie
13 jan 2014
52
0
hallo,

sinds kort heb ik hele mooie audi 80 kunnen bemachtigen,
de hele auto is water afstotend zo lijkt het wel, de lak glimt er over :)

dat wil ik natuurlijk behouden,

dan mijn vraag, is enkel waxen genoeg? of moet er ook wat overheen als je de wax aangebracht hebt.
welke wax houd het langst? want er is zoveel te verkrijgen op Carclean.com

de kleur van de auto is rood.

ik ben een beginner als detailer,
het lijkt me een hele leuke hobby!

Hi welkom.

Jouw vraag kan niemand beantwoorden omdat deze niet specifiek is. Maar om je toch tegemoet te komen raad ik je aan om deze topic even door te lezen, ik denk dat 80% van je vragen beantwoord zullen worden

https://forum.Carclean.com/cc_postst5923/Volledig-exterieur-stappenplan-handmatig--met-video-s

Ow om nu heel gemeen te zijn, ik hoorde dat deze wax een hele lange standtijd had

https://www.Carclean.com/product/Dodo_Juice/Supernatural_2_0_wax_hardwood_refillable_250ml_SNWI250_101039

Hallo en welkom op het forum.

Je vraag is lastig te beantwoorden, omdat we de staat van de lak niet kunnen beoordelen. Het detailen van je auto bestaat uit 5 basisstappen.

1. wassen
2. kleien
3. polijsten / cleanen
4. glaze (voeden)
5. beschermen met een wax of sealant.

In die volgorde werk je. Dit is wel erg kort natuurlijk, maar om het overzichtelijk te houden sla ik het onderhouden van je banden, trims, glas, interieur, enz even over.
Stappen 1 t/m 4 zorgen voor 95% van de glans. Stap 5 (waxen / sealen) is het beschermen en soms zie je een subtiel effect van meer glans.

Jij vraagt dus of je stap 1 t/m4 kan overslaan en dan meteen kan waxen. Nou, ik zou zeker stap 1 doen. Eerst wassen dus.
Stel de auto heeft in het recente verleden de voorgaande stappen gehad en de lak is spiegelglad en superschoon, dan is waxen prima. Je wax houdt dan ook het langst, want hoe viezer de lak, hoe minder lang de wax erop blijft.
Als de lak toch vies is, dan kun je ook waxen. Maar dan zal de wax niet zo lang zal houden. Dat kan weken of zelfs maanden korter zijn, afhankelijk van hoe vies de lak is.

Waxen met een lange standtijd. Ik zou dan gaan voor een Collinite wax: https://www.Carclean.com/merken/Collinite . Dit merk heeft een goede reputatie om het maken van waxen met een lange standtijd. Je kan voor auto's kiezen uit 476s, 845 of 915. Google maar om achter de verschillen tussen die drie te komen.

Als beginner zou ik de 845 nemen, het gemakkelijkst te gebruiken. 2 lagen op een goed voorbereide lak en je hebt er in normale omstandigheden minstens drie maanden plezier van.

Meer geld uit te geven: een Pro wax van Dodo Juice, Ibrido van Monello, Autoglym's HD wax, Autofinesse Spirit, enz.

Succes.

bedankt voor tips,

de auto straat nu nog mooi in de wax, om hem mooi te houden was ik hem 1 keer per week en droog hem goed af dat er geen kalt vlekken komen,
als de winter voorbij is ben ik van plan om hem opnieuw in de wax te zetten, ik heb nu al veel geleerd van jullie reactie's
bedankt!