• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nog steeds een beginner met hopelijk juiste producten en methode

ManuelV

Detailing trainee
11 jul 2019
10
45
Hey
Ik heb hier in het verleden al eens goede info verkregen i.v.m. de aankoop van de RAV4. De auto heb ik momenteel niet meer en ik rij sinds vorige week met de Toyota GR Yaris rond (zwarte metaalkleur).
Ik wil niet overdreven veel tijd in het wassen steken en hoop dat mijn productkeuze ok is.

Ik heb niet de mogelijkheid om de auto thuis te wassen dus spijtig genoeg ga ik dan geen foamlans kunnen gebruiken om de auto eerst in te kunnen zepen. Tenzij die foamlansen ook op de hogedrukreinigers van washboxes passen.

Een heel aantal producten heb ik al van mijn vorige auto.
Dus eerst de auto met de hogedrukreiniger goed afspuiten en dan de velgen met Monello non ferro insproeien. Na inwerking de velgen (glanzend zwarte velgen) afspuiten.
De auto volledig poetsen met Dodo juice born to be mild met 2 emmers + grit guard en 2 Incredimitt Wash Mitt. Eentje voor dak, motorkap bovenkant panelen en de rest voor het vuilere onderste gedeelte. Voor de velgen gebruik ik de incrediflair washmitt met duim. Voor de wielbouten gebruik ik 1 van de 3 Pennello Verde Ultra-Soft Detailing Brush
Tussendoor spuit ik de auto af en toe af om deze niet te laten opdrogen. Ik droog de auto dan af met de Q²M Silk dryer

Twee keer per jaar (herfst en lente) zou ik dan nog heel voorzichtig eventueel hardnekkig vuil kunnen wegkleien met Dolce verde kleiset. Daarna voorzichtig met de dodo juice pre wax cleaner de auto op de wax voorbereiden (staat hier niet meer te koop). Uiteindelijk met de Collinite 845 inwaxen. Ik heb disco rosso foam pads en gebruik de Lotus Microfiber Towel als microvezeldoeken.

Nadat de auto enkele keren is gewassen (na het waxen) gebruik af en toe de Dodo Juice Red mist als detailing spray als de auto niet meer goed het water afstoot.
Het dak van de auto is standaard gewrapt (zie foto) door de fabrikant dus ik denk dat ik buiten de pH-neutrale shampoo geen van de bovengenoemde zaken erop mag gebruiken. Klopt dit?

Voor de binnenkant gebruik ik dan de twee andere borstels van de Pennello Verde Ultra-Soft Detailing Brush om het gevoeligere materiaal af te stoffen en gebruik ik een microvezeldoek met Matte Opaco Interior Cleaner om alles te poetsen. Deze is niet meer te koop. Heeft iemand misschien een goed alternatief of is zoiets snel weer beschikbaar?
Q²M glass voor de binnenkant van de ruiten. Voor de kunststof leren zetels met alcantara + stuurwiel wil ik alleen lauw water met een microvezeldoek gebruiken.
Voor de matten en hardere plastiek deze borstel met paardenhaar en ook de Matte Opaco Interior Cleaner.

Ik heb alles op voorraad behalve de Pennello Verde Ultra-Soft Detailing Brush, borstel met paardenhaar, Q²M glass en Matte Opaco Interior Cleaner.
Wat vinden jullie hiervan?
Ik vind de Turtle Wax hybrid sealant wax ook heel interessant. Stel dat ik het bijvoorbeeld super druk heb en geen tijd heb voor de auto uitgebreid te poetsen + waxen, zou ik dan dit kunnen gebruiken om mijn uitgebreide poetsbeurt een een aantal weken te kunnen uitstellen?
Of is dit zelfs in de toekomst een goed product ter vervanging van mijn pre-wax + wax? Ik kan me wel voorstellen dat niet langer houdt en dat je dit eerder 4-5 keer per jaar moet doen?

Groeten
Emanuel
 

Bijlagen

  • 20200602_02_07_s.jpg
    20200602_02_07_s.jpg
    205,6 KB · Weergaven: 47
Voor het wassen bij de wasbox gebruik ik meestal het volgende:
1. Inspuiten met prewash (BH Touch less of Autofoam in een pompsprayer)
2. Afspuiten
3. Wielen schoonmaken (Brakebuster, en verschillende borstels, kwasten en mitts)
4. Wielen kort afspuiten
5. Inspuiten met mengsel van Absolute (kan je overslaan)
6. Wassen met mitt en twee emmers (eentje met Absolute)
7. Drogen

Door een rinseless te gebruiken kan ik de laatste afspoelfase overslaan.
 
  • Leuk
Reactions: ManuelV en Pjetrof
Lijkt mij een prima aanpak. Wel heb ik wat opmerkingen;

* Voorwassen in wasbox
Je kan de voorwas in de wasbox gebruiken, maar over het algemeen zijn deze niet zo goed of juist te sterk. (Wax vind dit minder leuk)
Een alternatief zou kunnen zijn om zelf een drukpomp mee te nemen met daarin een prewash-product.
(Bijv. Bilt-Hamber - TouchLess in een Kwazar foamer)

* Non-Ferro
De velgen insprayen, in laten werken en weer afspoelen, dat is is prima zolang vervuiling zich makkelijk laat verwijderen en er niet een overdaad aan remstof is. Meestal blijft er wel wat achter en dus zou ik ná het insprayen en inwerken nog even met een natte kwast/borstel/mitt nog even boenen én opnieuw even laten inwerken. Zo her-activeer je de Non-Ferro en verdeel je het opnieuw.

* Drooghulp
Een drooghulp zou ik zelf niet willen missen. Dit maakt het drogen net wat veiliger, maar vooral makkelijker. (Streeploos)
Ik gebruik zelf graag Poorboys World - Spray&Wipe welke je kan verdunnen tot 1:1.
Dit is overigens voor allerlei dingen te gebruiken en dus breed inzetbaar. Denk aan interieur, glas, etc.
(Detailspray zonder wax o.i.d, door verdunnen ook gunstig geprijsd)

* Pre-wax Cleanser
Dit was een glaze met een heel fijne korrel erin. Dit gebruikte je voornamelijk als glaze, dus als dit jouw voorkeur heeft, kan je een bijv. kiezen voor de Lime Prime Lite (''Fillit Bang Fillit Glaze'')
Persoonlijk zou ik kijken of een glaze wel meerwaarde heeft als het een lak betreft die in goede staat is. Goede lak? Dan voegt het weinig tot niets toe en zou ik de wax direct op de lak aanbrengen. Knapt de lak er wél duidelijk van op? Dan kan je eerst de glaze gebruiken, gevolgd door een wax o.i.d.
Vergeet niet dat een wax zelf ook oliën bevat en de lak kan voeden. Dus als een glaze weinig doet, dan kan een wax dit wel voor je doen en skip je de glaze.

* Onderhouds-product
Red Mist is een prima product. (Detailspray met toevoeging) Er zijn vele verschillende onderhoudsproducten c.q. 'boosters' waarmee je een beschermlaagje kunt aanbrengen. Spraywax/spraysealant/detailers met toevoeging/shampoos met toevoeging/foams met toevoeging/wetcoats/etc.
Je kunt deze producten als stand-alone gebruiken of om je basislaag (wax) wat te ontzien c.q. te verlengen.

* Wrap
Dit spul moet wel tegen een stootje kunnen, maar persoonlijk zou ik hier inderdaad geen product op gebruiken zoals wax. Zeker als het een structuur heeft.
Uit interesse bekeek ik wat filmpjes waaruit blijkt dat het dak van echt carbon is, maar de fabriek over het glimmende dak een carbon-wrap doet. Verwijder je deze, vervalt er blijkbaar ook een garantie. (Anti-roest)

* Interieur cleaner
Persoonlijk gebruik ik dus graag de Spray&Wipe die ik eerder al aanhaalde. Dit i.c.m. een MF-doek geeft al een prima reiniging. Zoek je echter echt een reiniger, dan zijn er van andere merken wel soortgelijke producten. (APC's / Interior Cleaner van verschillende merken, etc)


Als ik nu niet meer thuis zou kunnen wassen en dus naar een wasbox moet, dan zou ik zelf kiezen voor;

- Een aantal keer per jaar goede reinigen en een waxlaag aanbrengen als basis.
- Om de paar wasbeurten een wetcoat gebruiken.
... Makkelijk en snel; 1-2 Spraytjes per groot paneel, met de HD verspreiden en afspuiten.
- Drogen met een drooghulp erbij.
 
Goed stappenplan al, enkele opmerkingen / overwegingen
Is me niet duidelijk wat je al hebt of nog moet kopen dus misschien sommige niet van toepassing.
  • Als velgenmit lijkt me de mit van MFM minder redelijk dik waardoor je minder makkelijk in alle hoekjes / gaatjes komt. Met velgenmitt van monello (kleine handschoentje) of crevice mitt van dodo kom je makkelijker bij achterkant van spaken e.d.
  • De silk dryer vind ik met zijn 530 gsm (wateropnemend vermogen) niet handig. Als er wat meer water op ligt is doek te snel verzadigd en kun je niet hele auto fatsoenlijk afdrogen. Ik heb zelf gamma dryer van nuke guys die heeft 1400 gsm waardoor je makkelijk 1-2 auto's afdroogt. Erg fijne doek, kan ik je aanraden. Ook de liquid8r van ragcompany werkt fijn. Deze droogdoeken zijn ook goedkoper dan silk dryer. Zou zelf altijd droogdoek boven de 1100 gsm kiezen.
  • In plaats van de TW hybrid sealant zou ik kiezen voor Sonax ceramic spraywax: https://www.carclean.com/nl/sonax-xtreme-ceramic-spray-coating-750ml.html . Deze spraywax is erg makkelijk in gebruik, heeft mooiere standtijd en is ook nog redelijk resistent tegen iets alkalischer middelen. Deze spraywax presteert overall iets beter als TW hybrid sealant wax.
Succes!
 
  • Leuk
Reactions: ManuelV en Ester
* Voorwassen in wasbox
Je kan de voorwas in de wasbox gebruiken, maar over het algemeen zijn deze niet zo goed of juist te sterk. (Wax vind dit minder leuk)
Een alternatief zou kunnen zijn om zelf een drukpomp mee te nemen met daarin een prewash-product.
(Bijv. Bilt-Hamber - TouchLess in een Kwazar foamer)
Nooit naar gezocht eigenlijk. Had ik vroeger moeten weten. Is 2000ml genoeg om de auto volledig in te foamen?
* Drooghulp
Een drooghulp zou ik zelf niet willen missen. Dit maakt het drogen net wat veiliger, maar vooral makkelijker. (Streeploos)
Ik gebruik zelf graag Poorboys World - Spray&Wipe welke je kan verdunnen tot 1:1.
Dit is overigens voor allerlei dingen te gebruiken en dus breed inzetbaar. Denk aan interieur, glas, etc.
(Detailspray zonder wax o.i.d, door verdunnen ook gunstig geprijsd)
Hier heb ik nog nooit van gehoord. Net eens opgezocht. Dus ik spray daar 1 keer mee op mijn droogdoek en droog daarna pas af om krassen te voorkomen?
Voor het interieur verdun je de spray & wipe niet veronderstel ik.

Goede lak? Dan voegt het weinig tot niets toe en zou ik de wax direct op de lak aanbrengen. Knapt de lak er wél duidelijk van op? Dan kan je eerst de glaze gebruiken, gevolgd door een wax o.i.d.
Vergeet niet dat een wax zelf ook oliën bevat en de lak kan voeden. Dus als een glaze weinig doet, dan kan een wax dit wel voor je doen en skip je de glaze.
De auto is helemaal nieuw dus de lak zou goed moeten zijn.
Als ik nu niet meer thuis zou kunnen wassen en dus naar een wasbox moet, dan zou ik zelf kiezen voor;
- Om de paar wasbeurten een wetcoat gebruiken.
... Makkelijk en snel; 1-2 Spraytjes per groot paneel, met de HD verspreiden en afspuiten.
Om verwarring te voorkomen, bedoel je met HD de drooghanddoek? Dacht dat het met een microvezeldoek moest. Niet rechtstreek op de panelen heb ik begrepen om vlekken te voorkomen.
De rest van je uitleg is heel duidelijk en ga ik zeker volgen. Het dak is inderdaad van 'forged carbon fiber'. Ongelooflijk wat ze bij Toyota allemaal deden om een heel goede balans voor de auto te vinden. Sommigen halen de wrap eraf, bewerken het dak en zetten er een nieuwe beschermlaag op maar forged vind ik zelf iets minder mooi.

@Redhouse het klopt dat de MFM wel dik is. Was handig voor de velgen van de RAV4 maar voor deze misschien niet. Begin volgende week ga ik de auto voor het eerst poetsen (heb vandaag pas het kenteken gekregen). Die liquid8er zien er zeker interessant uit. Bij de RAV4 was het ook altijd maar kantje boordje met mijn huidige doek en lukte zelfs paar keer niet om de auto droog te krijgen maar aangezien deze wel kleiner is, dacht ik het wel zo te fixen maar voor die prijs wil ik nog wel een extra droogdoek nemen. Over die Sonax zal ik mij eerst wat meer moeten inlezen. Tijdens het rondsnuffelen op het forum kwam ik vooral positieve dingen over de turtlewax tegen. Vandaar de keuze. In mijn laatste alinea staat dat ik eigenlijk al heel veel heb. Gelukkig maar.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
 
2000ml mengsel in een drukpomp genoeg voor de hele auto?
- Dat zou moeten lukken, inderdaad. Ik heb het zelf nooit nodig gehad, maar wel eens getest met een 1,5L foamer. Hiermee redde ik het om zelfs werkbussen volledig te foamen.

Spray&Wipe als drooghulp:
- Nee, dit is niet één spraytje op je doek en klaar. ;) Als je heel spaarzaam zou willen zijn, dan is het 1-2 spraytjes per paneel, maar op een gegeven moment is de doek verzadigd genoeg en kan het waarschijnlijk wel met wat minder.
- De grootste reden is het makkelijker drogen en streeploos. Als het goed is, is er geen scherpe vervuiling mee over na het wassen, dus zou een droogdoek sowieso niet meer mogen/kunnen krassen.
- Nee, ook in het interieur kan je het 1:1 gebruiken.

Nieuwe auto:
- Ah, dan verwacht ik dat een glaze weinig doet om je lak nog meer glans te geven. Al kan het zo zijn dat het wél iets voor je doet, zoals kleine krasjes verbergen of misschien nét iets meer glans. Maja, dan zouden de oliën van een wax dit ook kunnen aanpakken.

Wetcoat:
- Een wetcoat-product gebruik je op de nog natte auto. 1-2 spraytjes op een paneel en meteen met de HD afspuiten. Zo verdeel je het product dus meteen middels een beetje handig spuiten.
- Een ''HD'' is een HogeDrukreiniger. Niet een DroogHandDoek. :p

Droogdoeken:
- Ik heb verschillende droogdoeken. Voornamelijk Silk Dryers van Gyeon en doeken van andere merken die volgens mij gewoon van dezelfde fabriek af komen. Ook heb ik wat dunnere doeken. Maar welke doek ik ook gebruik, er is één groot punt waardoor elke doek vrij snel verzadigd is; Niet op de juiste manier afspoelen.
Vrij regelmatig ga ik naar m'n ouders en was daar 3 auto's; 2 hatchbacks en een Scudo bus. Net zo regelmatig ben ik vergeten om de droogdoeken mee naar huis te nemen. Inmiddels ligt er één Silk Dryer op mijn poetskar die ik waarschijnlijk al 9x op auto's heb gebruikt en elke keer pak ik 'm weer om te gaan drogen met wat Spray&Wipe erbij. Goed afspoelen, een drooghulp en een niet-zeiknatte-droogdoek is voldoende om prima te drogen.
 
  • Leuk
Reactions: ManuelV en Ester
Ja HD voor hogedrukreiniger leek me logischer maar leek me niet logisch om dat met de hogedrukreiniger op zo 1-2 spraytjes te spuiten en dan met de HD af te spuiten. Blijkbaar is dat wel de methode :grinning:
Dan moet ik eens wat youtube videos bekijken voor de werkwijze.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
@ManuelV ja, dat is de methode bij een wetcoat. Ik heb er toevallig laatst een filmpje over gekeken omdat ik het ook heb aangeschaft van Gyeon, de Q2M Wetcoat. Nog niet gebruikt. Volgens mij heeft Gyeon er ook een eigen filmpje van.
 
  • Leuk
Reactions: ManuelV