• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies aanpak/volgorde producten

Dartoumi

Detailing rookie
25 aug 2022
6
15
Ewijk
Goedemorgen,

Ik ben sinds kort lid geworden van dit forum (voorstel berichtje).

Van het weekend, mede op advies van CarClean via WhatsApp, de volgende producten in huis gehaald:
Ik ben een beginner qua auto detailing en heb de volgende in gedachte qua stappen en aanpak in de wasbox:
  1. Auto 2x goed afspoelen met hogedrukreiniger
  2. Met 2 emmers en washandschoen de auto wassen met Q²M Bathe
  3. Velgen en banden schoonmaken met borsteltje
  4. Alles spatvrij afspoelen met hogedrukreiniger
  5. Alleen de auto afdrogen met doek
  6. Q²M Tire Express aanbrengen op de banden met Disco Duo applicator pads
  7. Ramen schoonmaken met Q²M Glass
  8. Liquid Insulator Wax No. 845 insmeren met Easy Detailing Finishing Hand Pad
  9. Na ongeveer 10 minuten afnemen met microvezeldoek
  10. Interieur stofzuigen en schoonmaken met Matte Opaco Interior Cleaner op een microvezeldoek
  11. De eerstvolgende keer dat ik de auto ga wassen zou ik Hyper Wet Coat kunnen toepassen ipv wax?
Is dit een goede aanpak/volgorde voor het schoonmaken van mijn auto met deze producten?

Verder heb ik gelezen dat je voorzichtig moet zijn met de wax op kunststof delen op de auto. Geldt dit ook voor de hoogglans kunststof delen, zoals de sierlijsten bij de deuren, die op de auto zitten?

Ik wil graag leren beter schoonmaken, dus alles qua advies is welkom!
Bedankt alvast!
 
Mooie producten heb je aangekocht.
Lijst is prima zo. De Collinite zeer dun aanbrengen. Het is fool proof maar hoe dikker de laag, hoe moeilijker het is om ze op te boenen.
Die hyper wet coat zou ik pas een volgende keer aanbrengen. Dus eerst de Collinite aanbrengen en pas bij de volgende wasbeurt de Hyper Wet coat gebruiken. Andersom is geen goed idee.
De wax mag je gerust op hoogglans delen aanbrengen. Enkel opletten bij ruwere, blanke rubber/plastic onderdelen, hier niet op gebruiken.

Succes!
 
  • Leuk
Reactions: Dartoumi
Hey David,

Ik zou beginnen met de ''voorwas''-functie van de waxbox. Zo week je al zoveel mogelijk vervuiling los en voert het ook meteen wat af. Als deze niet beschikbaar is, dan zou ik eerst een andere waxbox opzoeken, haha! ;)

1) Voorwassen - In laten werken. (Gehele auto, dus ook velgen en banden, wielkasten, etc)
2) Velgen + banden borstelen, met het schuim van de voorwas. (Nadat het heeft kunnen werken. Je hebt geen velgenreiniger)
3) Afspuiten.
4) Handwas. (Gyeon - Bathe
+ washandschoen)
5) Afspuiten. (Normaal water of meteen met osmose-water.
... (Check of het niet een ''glansdroger'' is of andere vorm van bescherming achterlaat, zoals ''Hotwax'' o.i.d. Water hoort niet te schuimen)
6) Afdrogen. (Check goed of er geen water uit de spiegels blijft lopen, droog ook de dorpels aan de binnenkant, etc)
... Tijdens de volgende stappen kunnen de wielen drogen en eventueel wat typische plekken op de auto, zoals druipers uit spiegels e.d.
7) Ramen reinigen.
8) Interieur reinigen.
(Stofzuigen, cleaner en afnemen met MF-doeken)
9) Exterieur nalopen met droogdoek.
10) Waxen. (Collinite - 845 + handpad.

- Pad op de open fles houden en samen omdraaien. (Stempel van wax op de pad)
- Midden van een paneel beginnen met waxen en naar de randen werken.
- Smeer de wax bijna onzichtbaar uit, dus als het te dik is op het paneel, smeer dan uit op naastgelegen paneel.
- Na enkele minuten een ''Swipetest''* doen om te checken of je kan gaan afnemen.
11) Banden dressen. (Gyeon - Tire Express)
... (Mocht je banden hebben met een diep profiel in de wang, waar dus product kan achterblijven, dan zou ik met een oude doek o.i.d. de band nawrijven. Dit om te voorkomen dat dit restant product van de banden slingert bij het rijden, met druppels/vlekken op de lak als gevolg)

* Swipetest ->
Trek met een droge, schone vinger een streepje in het gewaxte paneel. Ziet de streep er schoon uit? Dan kan je gaan afnemen met de lange vezel-zijde van je doek. Is het een wat vettige streep? Dan moet je nog wat langer wachten.

Bij de volgende wasbeurt kan je inderdaad de wax-stap overslaan en het wetcoat-product gebruiken.


Hoogglans delen zijn gelakt en dus kan je deze meenemen met de wax.
 
  • Leuk
Reactions: Dartoumi
Erg niet maar de standtijd van je wax wordt wel korter. Het is maar hoeveel tijd en moeite je er voor wilt uittrekken. Ik vind je lijst een prima begin. Mocht je een volgende keer er meer werk van willen maken dan kun je beginnen met kleien en polishen, etc. Het moet leuk blijven, zeg ik altijd.
 
  • Leuk
Reactions: Dartoumi
Is het verder niet erg dat ik sommige stappen, zoals kleien en voeden, oversla zoals hier beschreven?

De mannen en vrouwen van CC zullen jou de producten geadviseerd hebben omdat je nieuw bent in de detailing-wereld, je niet te overladen met de mogelijke stappen, maar ook omdat sommige producten wat meer kennis en ervaring behoeven.

Denk bijv. aan de stap ''kleien''. Kleien is een manier om hardnekkige vervuiling van én uit je lak te halen. Dit op zichzelf levert al resultaat op én het is goed om deze veelal scherpe/hardnekkige vervuiling te verwijderen alvorens jij met een pad een glaze en/of wax gaat inwerken op de lak. Echter is het risico dat je bij verkeerd gebruik en/of een gevoelige lak juist schade gaat veroorzaken. (Krasjes, 'marring' c.q. doffe plekken, etc) Dit soort schade moet worden gepolijst.

Als de lak goed schoon is, dan zal de wax ook een lichte 'voeding' geven die een glaze ook geeft. (Glaze bevat nóg meer oliën om te voeden)


Geloof me, de stappen die jij nu al onderneemt, zijn al vele malen beter dan wat de gemiddelde autobezitter doet. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Dartoumi
- waarom 2x afspoelen?
- ik zou ook een foam / prewash adviseren - zelfs als het die van de wasbox is
- ik zou de velgen doen voor het wassen van de auto (kans dat je later weer vervuiling van de velgen op de net gewassen auto krijgt)
- probeer inderdaad wax op onbehandelde kunststof delen te vermijden, dit zal een witte waas geven die vrij lastig te verwijderen is. Op de hoogglans delen zoals op de B-stijlen kan je prima een wax aanbrengen
- voor wat betreft kleien e.d.: inderdaad niet meteen alles willen doen - een ding tegelijk, de rest komt later wel ;)