• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginner setje

dengol93

Detailing trainee
26 dec 2014
27
35
31
Soest
Hallo,
Laatste tijd heb ik echt veel op het forum gelezen.
Er worden 3 auto's regelamtig gepoets:
1. Renault Clio uit 2001
Kleur: Gris Boreal (licht grijs)
2. Seat Ibiza FR uit 2004
Kleur: Zwart
3. Mazda 3 uit 2010
Kleur:
Aluminium Silver metallic

Op dit moment heb ik deze producten in mijn bezit:

DAP900v3


Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash - 946ml
Meguiars - Smooth Surface Clay Kit
Monello - Raffini Veloce Premium Compound - 250ml
Monello - Raffini Finale Finishing Polish - 250ml
Monello - Raffini Mezzo Polish - 250ml
Mothers Wax - California Gold Micro-Polishing Glaze Step 2 - 473ml
Meguiars - ScratchX 2.0 - 207ml
Meguiars - Ultimate Polish - 473ml
Meguiars - Light Wax - 198 gram
Meguiars - NXT Generation Tech Wax 2.0 Vloeibaar - 532ml
Meguiars - Gold Class Carnauba Plus Premium Quik Wax - 473ml

Meguiars - Gold Class High Tech Applicator Pad (Soft Foam) - 2 Pack
Monello - Disco Duo applicator pads
Meguiars - Gold Class Supreme Shine Microfiber - 3 Pack
Meguiars - Water Magnet Microfiber Drying Towel
Monello - Wash Mitt

Monello - Raffini 5,5'' Foam Pad: Zwart, Groen en Geel


Volgende week wil ik ook de onderstande producten besteel, maar ik weet niet of dat de juiste keuze is:
Gyeon - Q²M Tar - 1000ml of Gyeon - Q²M Iron - 1000ml als die op voorraad is
Poorboys World - EXP Pure Sealant - 473ml
Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
Monello - Raffini 3,5'' Foam Pad: Zwart, Groen en Geel


Aangezien dat DAP-tas te klein is, wil ik ook een extra tas kopen. Ik twijfel nog tussen Dodo Juice - Maxed Up Detailing Bag en Monello - Monello Borsa - Detailing Bag.
Op dit moment heb ik alleen 3 pad(zie boven). Moet ik ook andere bijkopen of is dat genoeg?

Alle tips en adviezen zijn hartelijk welkom ;)
groetjes Denis
 
Gyeon Iron -> monello non-ferro is een goedkoper alternatief
Vandaag nog gebruikt, wat een topproduct is dat!
 
kijk, meg ScratchX, mothers step 2 zijn bijna op.
Quick Wax en water magnet heb ik gratis van Meguiars gekregen.
Meg NTX en meg doeken heb ik bijna voor niks(€10) bij Halfords gekocht.
Ik dacht dat zo: Colli no 845 als basis en dan toplaagje van NXT.
 
dengol93;n414691 zei:
maar ik weet niet of dat de juiste keuze is

Ligt eraan wat je ervan verwacht;)

Ben het met Ric eens. Voor looks kan je nog wel verschillende waxen/sealants combineren en dan zou exp niet mijn eerste keuze zijn. Voor standtijd kan je in mijn mening het beste twee laagjes van hetzelfde aanbrengen.

Met Meguiars moet je vaak oppassen of er geen cleaners in de wax zitten. Maw, als je het over een andere wax zet, kan het deze aantasten. Weet niet of dat bij NXT het geval is, maar beter kijk je het nog even na.
 
Top. Ik heb colli 845 en non-ferro besteld.
Nu vraag ik me af of ik voldoende/juiste pads heb:
Monello - Raffini 5,5'' Foam Pad: Zwart, Groen en Geel
Monello - Raffini 3,5'' Foam Pad: Zwart, Groen en Geel

Op welke stand moet ik ze gebruiken?
1. Geel icm Raffini Veloce DAP: 0/1/6/5/4
2. Groen icm Mezzo Polish DAP: 0/1/5/4/3
3. Zwart icm Finale Finishing /Ultimate Polish/California Gold Micro-Polishing Glaze Step 2 DAP: 0/1/5/4/3
 
Ik zou het jezelf niet te ingewikkeld maken. Natuurlijk is het erg verleidelijk om alle kleuren pads in voorraad te hebben, maar dat heeft alleen zin als je ze allemaal gaat gebruiken in tenminste een testspot. Ik denk dat je beter meerdere van deze pads kan hebben, zeker als je van plan bent om de wax ook met de DAP aan te brengen.

De suggesties die je doet zijn de meest gangbare, als hoef je de laatste stap misschien niet tot op stand 5 te doen, maar dat moet je even bekijken op het moment zelf. Ook helpt het bij DAT middelen om de snelheid niet alleen af te bouwen, maar ook op te bouwen. Is niet perse nodig op een DAP (op een rotary een must), maar op deze manier zorg je dat je de korrels zeker voldoende afbreekt. Wil je voor de laatste stap al deze middelen gebruiken of een van de drie?

Nog een opmerking dien voornamelijk gebaseerd is op persoonlijke voorkeur. Stel dat je met Mezzo op groen voor 90% tevreden ben, ga dan niet door met veloce op geel. Je zou dan kunnen proberen om Mezzo op geel te doen, maar beter laat je het zo en koop je later een keer oranje pads zodat je wel met mezzo af kan.

Succes!
 
Tonie;n415085 zei:
Nog een opmerking dien voornamelijk gebaseerd is op persoonlijke voorkeur. Stel dat je met Mezzo op groen voor 90% tevreden ben, ga dan niet door met veloce op geel. Je zou dan kunnen proberen om Mezzo op geel te doen, maar beter laat je het zo en koop je later een keer oranje pads zodat je wel met mezzo af kan.

Toni, verschil tussen Mezzo op geel of Mezzo op oranje is toch nihil? Geel is zelfs iets meer cutting, waarom zou je dan een extra oranje pad kopen?
 
M135, correct. De enige reden dat er meerdere pads zijn is dat je hierdoor de mogelijkheid hebt om de de exacte hoeveelheid 'cut' samen te stellen voor de auto die je op dat moment aan het polijsten bent. Je hebt ze zeker niet allemaal nodig, anders zou het haast onmogelijk zijn om een auto in een week goed te polijsten:) Wat ik aan probeer te geven is dat er nog tussenstappen zijn voordat je naar Veloce op geel gaat en die zijn zeker de moeite van het overwegen waard. (Je aanstormende voorbeeld zou zeggen: See how I made that half step? ;) ) Met andere woorden, krijg je met mezzo op groen net niet het gewenste resultaat, maar met mezzo op geel wel, overweeg dan om een oranje pad te gebruiken. Grote kans dat je dan ook het gewenste resultaat behaalt, maar met meer lak op je auto en minder op je pad.

dengol93 Oke, anders is het wel aan te raden voor elk product een aparte pad in huis te hebben, anders moet je ze tussentijd goed schoonmaken. Ik zou niet weten of Stap 2 even veel cut heeft als Finale. Het kan geen kwaad om het te proberen, maar je ziet dan waarschijnlijk meer van de glaze dan van de korrels. Of je vraagt even aan de heren van CC, die zouden het zeker moeten weten. Dibbuz is volgens mij wel tevreden over Stap 2, dus die weet er zeker meer van.
 
Hmm, okee. De omschrijving op CC luidt toch:
CC over Stap 2 zei:
Het bevat een super fijne polish om het lakoppervlak verder te verbeteren.
Kennelijk alleen chemisch dan? In dat dat geval zou ik wel aanraden eerst nog finale op een zwarte pad te doen voordat je met stap 2 aan de gang gaat.

Succes!
 
ik heb net cc gevraagd, Geel met Veloce, Oranje met Mezzo en groen/wit met Finale. De glaze met rood en de zwarte met een wax/sealant
 
Dat zijn inderdaad de meest gangbare combinaties, zoals Dibbuz hier ook laat zien
Maar dat wil niet zeggen dat als je hier een stapje buiten zet, het niet meer wil. Zolang je maar niet de glaze met geel gaat doen:) Maar op zwart werkt prima.