• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Behaalde resultaat niet zoals verwacht, ondanks paarse wolletje

DriveClean

Detailing rookie
29 sep 2014
20
15
Hallo allemaal,

afgelopen weekend heb ik een emotion rode seat leon fr mk3 volledig aangepakt. Ik heb echter niet het resultaat kunnen behalen waar ik op gehoopt had. Wat kan er fout gegaan zijn?

De stappen die ik genomen heb:
-eerst de auto volledig gewassen
-velgen en auto ingespoten met Monello Non-Ferro
-auto afgedroogd met de Zenza Aqua drying towel
-Gehele auto gekleid met de Monello Dolce Verde kleiset
-auto nogmaals gewassen
-Lak ontvet met Gyeon Prep en Monello Picolo Nero
-Lak volledig gepolijst met DAP900 V3
* Monello paarse foam wolletje icm Raffini Veloce
* Monello yellow cutting pad icm Raffini Veloce
* Monello orange light cutting pad icm Raffini Mezzo
* Monello white polishing pad icm Raffini Finale
-Lak opnieuw ontvet
-PB Natty's liquid blue met PAD900
-PB Black Hole met handpad
-PB EX-P met DAP900

Het residu van de polijst stappen heb ik telkens met een schone Pluche Verde uitgewreven
De PB producten met schone Dodo juice basics of bling extra soft buffing cloth

Nadat de auto klaar was en hij buiten stond, kon ik na het inspecteren toch nog lichte krasjes ontdekken. Ik had verwacht dat het paarse wolletje dit op zou lossen, maar dat is helaas niet zo.

Waar kan dit aan liggen en hoe krijg ik ze allemaal weg?

IMG_3673_zps4vjmjmy3.jpg


IMG_3668_zpsvlhxnyxz.jpg
 
Aan je verhaal te zien ben je lekker en goed bezig geweest. Alleen valt me 1 ding op en dat is dat je na de hele behandeling nog krasjes vindt, dit had je al moeten merken in je testspot voordat je aan de auto begon. Als dit niet het geval is dan kun je het volgende afvragen: - is de testspot wel goed gedaan? - zijn er genoeg hits geweest om alles eruit te krijgen? - zijn de krassen misschien op een andere plek dan je testspot en dieper dan die op je testpot? De foto's zijn goed gelukt en het resultaat mag er zeker zijn. Mooie wagen.
 
Op de testspot waren alle krassen eruit. Het zijn enkel alleen lichte krasjes die op de auto zaten, dus de krassen lijken mij niet dieper te zijn dan op mijn testspot. Volgende keer meer hits proberen, kijken of dan de overgebleven lichte krasjes hier en daar wel weg gaan
 
Wat ik niet snap, waarom heb je niet na het polijsten. gecontroleerd of het resultaat naar je zin was.
Nu heb je er wax opgezet, en dat kan er eerst weer af. Om nog een keer te polijsten
 
Behalve de zaken die anderen al genoemd hebben, valt mij ook iets op: de Natty's liquid blue heb je op de kale lak en daar de Black Hole overheen??:scream:
 
Dat klopt. Ik deed het eerst altijd andersom, zoals mij ook logisch leek. Nu heb ik echter in een aantal topics gelezen dat vele het ook andersom doen (dus eerst PB natty's blue liquid en dan PB black hole), omdat het dan langduriger blijft zitten, en heb dus besloten de proef op de som te nemen
 
En de EX-P nadat je Natty's Bleu èn Black Hole hebt aangebracht? Deze volgorde lijkt mij niet optimaal bijdragen aan het resultaat...?

M.i.: eerst EX-P (enkele uren tot een dag laten curen), evt. een glaze en dan dan aftoppen met b.v. Natty's Bleu.
 
Waarom het gewenste resultaat niet gehaald is lijkt mij te liggen in het feit dat je met een excenter (DAP) werkt. Prima ding natuurlijk, maar de huidige nieuwe lakken zijn allemaal vrij hard, zeker van VAG concern. Je kan natuurlijk hit op hit op hit geven met een wolletje op je DAP maar een rotary zal de oplossing zijn. Tenzij je natuurlijk dagen en dagen achter elkaar wilt polijsten met je DAP. Mooie wagen trouwens met die zwarte wielen.
 
Weer wat geleerd qua combinaties. Ik ga de combinatie van Ramon zeker proberen. Betreft de de rotary, ik heb een flex rotary, waarmee ik eerst werkte voordat ik een DAP900 aanschafte. Ik heb deze overstap gemaakt doordat dit een stuk veiliger is (veel warmte generatie) en doordat ik een soort van wazen kreeg over de hele auto. Dit kan liggen aan het feit dat ik de Monello pads en polijstmiddelen pas heb sinds de DAP en dat het resultaat nu met een rotary wél goed en zonder waas is? Ik ben erg zuinig op de auto en wil hem graag perfect hebben en houden, vandaar het gebruik van de DAP ipv de naar mij aggressiever overkomende flex rotary. Heeft iemand tips voor het werken met een rotary?
 
Die wazen waar je over spreekt zijn denk ik hologrammen. Door veel ervaring leer je die te verminderen maar helemaal 100% hologramvrij is volgens mij onmogelijk. Daarom kan je na het polijstwerk met je flex mooi afbouwen en overstappen op je DAP om daarmee te finishen. Dat doet de DAP natuurlijk uitstekend. Krijg je ook mooi je glans erin.
Tips voor een rotary geven via een forum is wel erg moeilijk. Vooral eens een clinic volgen of met iemand meelopen die veel ervaring heeft. Misschien kan je wel hulp krijgen hier op het forum.
De Monello pads zijn goed, maar de wazen waar je over spreekt komen denk ik door verkeerde techniek, die zal je ook met de Monello pads blijven houden. Je flex is in ieder geval een mooie machine, net zoals de DAP. Gebruik ze dus ook gewoon allebei na elkaar, het hoeft natuurlijk niet of de één of de ander te zijn...
En aangaande je paarse wolletje... maak je voldoende schoon? Gebruik een spurr of was de pads uit. Die pad verzadigd snel vind ik en dan 'slaat hij plat'. Als je pad vol zit en de haren platgeslagen zijn werkt hij vele malen minder.
 
Dan zal ik flink gaan oefenen op het gebruik van een rotary/een clinic gaan volgen. Het klinkt inderdaag logisch het beginnen met een rotary en daarna afbouwen met de DAP. Betreft het paarse wolletje en verzadigd zijn: het was de eerste keer dat ik die pad gebruikte en na gebruik zag hij er nog bijna als nieuw uit (op de structuur van het wol na uiteraar) Dank voor jullie tips en kennis. Ik ga zo snel mogelijk proberen deze in practijk te brengen
 
Hoi DriveClean,

Met een titel als deze schudt je me wel wakker;) Ik heb het al vaker gezegd, maar ik ben dus geen fan van het 'paarse wolletje'. In een ander topic een keer geprobeerd uit te leggen waarom niet. Het doet echt wel iets, maar is zeker niet het 'antwoord op al je correctievragen'. Wat betreft een DA zijn mf cuttingpads en een grotere uitslag machine veel beter dan wol. En als laatste is het bij de Monello middelen van belang dat je ze goed afbreekt, dus lang verwerken. Ik weet niet hoe lang je bezig bent geweest met bovenstaande stappen, maar dit is wel serieus werk. Als je dit in minder dan twee volle dagen hebt kunnen doen, zal je hier nog wat meer op moeten letten. En dat geldt ook voor de rotary. Google eens op 'Zenith point method'.

Wat betreft het layeren van glaze en wax, er is niks mis met de volgorde die je hier gebruikt. Meer een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Voor de rest sluit ik me bij eerdere opmerkingen aan: lekker bezig geweest en het ziet er goed uit op de foto's:)

Succes!
 
Is ontvetten met prep voor het polijsten niet een beetje overbodig?

En verder... wat Tonie zegt... Ik denk dat je mert een microvezel pad en M105 of s3 gold wel een stapje verder komt!
 
Ik ben in totaal een volle zaterdag bezig geweest met de bovenstaande stappen. Betreft het paarse wolletje: aangezien ik ook veel goede ervaringen heb gelezen met het paarse wolletje had ik besloten deze ook eens uit te proberen. Nu blijkt dus dat dit, zoals sommige al opgemerkt hadden, toch niet zo goed werkt als dat sommige zeggen/geclaimd wordt. De logische stap voor mij is dus om een keer een MF uit te proberen. Het ontvetten met prep voor het polijsten is in mijn ogen niet overbodig, aangezien dit de eventuele wax resten verwijderd uit de krasjes en ze dus blootsteld om met polijsten eruit te halen ipv erovereen gaan omdat dr kras opgevuld is met wax resten
 
Ik denk dat er te snel gepolijst is en dat hierdoor de verfijnende stappen niet optimaal zijn geweest. Ik denk het doordat:
A) de testspot goed was.
B) je met bovenstaande stappen in 1 dag klaar was. 4 polijststappen op een C-segment wagen in één dag.. inclusief o.a. wassen, afplakken, glazen, 2 beschermingsstappen... Of je moet hulp hebben gehad van een extra persoon, of iets is té snel gegaan. :)

In ieder geval heeft een DAP900 en een wolletje, daarna nog gevolgd door geel, normaliter genoeg correctiekracht om krassen uit VAG lak te halen. Maar wat je daarna overhoudt zijn kleinere krasjes en minder glans. Met de daaropvolgende verfijnende stappen moet je die er dus weer uit halen. En die stappen moet je met veel geduld doen, wat betekent: Machine langzaam voortbewegen. Anders hou je inderdaad kleine krasjes over.

Ik denk dus dat er óf te grote oppervlaktes in één keer zijn behandeld (max 40x40cm). Of dat de machine te snel bewoog. Of een combinatie van beiden. Dit kan, aangezien je ervaring hebt met met een rotary en wellicht die snelheid voor een groot deel gevoelsmatig aanhoudt. Een DAP moet je stukken langzamer voortbewegen.

Verder is de EX-P over een wax helaas geen goed idee. Zonde, want de sealant heeft geen optimaal oppervlak om goed te hechten en zal niet langdurig beschermen. Sealant altijd onder de wax.

Verder mooie bak en mooi dat je je eigen driveclean kentekenplaten hebt. Succes, ik hoop dat het lukt om de volgende keer ook de kleine krassen eruit te halen.
 
Wij waren inderdaad met z'n tweeën. Volgende keer is duidelijk wat er veranderd moet zijn. Dit was namelijk een soort van "test" voor de stappen die we nemen na het polijsten. Het kenteken is omdat wij een poetsbedrijf hebben genaamd DriveClean en klanten willen hun kenteken niet op de foto. Idee heb ik van Diventa Bella.
 
Heb je meerdere (dezelfde) polijstpads gebruikt of indien je slechts 1 pad per stap gebruikte deze consequent goed schoongemaakt? Dit zou na ieder paneel moeten worden gedaan, anders gaat de prestatie van de pad gigantisch achteruit.

Als de testspot goed resultaat geeft maar je je pads niet schoonhoudt of je werk niet na iedere stap inspecteert kan het goed zijn dat na 1 à 2 panelen je vrijwel geen correctie meer hebt terwijl je gezellig door blijft polijsten.

Overigens heb ik recent op een MY2013 VW lokale krassen afkomstig van een keuken schuurspons weggekregen met een DAP900V3 met oranje pad + compound. Het lijkt me dus niet meteen noodzakelijk om over te stappen op een rotary wegens geen resultaat met de dap.

Neem de tijd, controleer je werk en investeer evt in MF pads en M105/205 (google Kevin Brown method).
 
Daar heb je het dus waarschijnlijk al driveclean, je hebt "maar" een zaterdag over al die stappen gedaan.
Werk je zelfs met 3 stappen polijstend, heb je in mijn ogen zeker een hele dag nodig puur voor alleen het polijsten (die zonder kleien en wassen enz).
Doe je het dus te snel, word je armsnelheid te snel en je polijst minder effectief.

edit: hmm een paar berichten gemist :D