• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ben ik iets met deze polijstmachine? (Parkside)

simon84000

Detailing rookie
21 jun 2013
23
0
Hallo!

Aangezien ik nog maar net begin met heel het detail gebeuren beschik ik dus ook nog niet over een DAP of dergelijke. Ik heb daarnet echter vernomen dat de vriendelijke buurman er zich ooit eentje heeft aangeschaft welke nog nooit uit de doos was geweest.
Op de vraag of ik hem evt zou mogen gebruiken kreeg ik een positief antwoord, al weet ik, zeker gezien het ontbreken van info op internet over het toestel, niet of ik hiermee ook iets ben.

Het betreft een polijstmachine van het 'merk' Parkside.
In de verpakking 2 synthetische doeken en 2 wollen 'doeken' die over de draaischijf dienen getrokken te worden. Op het eerste zicht dus afwijkend van de meeste polijstmachines hier als ik het goed op heb. Dit is een polijstmachine genre 'Rotary', toch? Dus ook niet foolproof?

687e9723b04af9639975_1.webp
687e9723b04af9639975_2.webp
687e9723b04af9639975_3.webp
687e9723b04af9639975_4.webp

De te behandelen lak betreft een Audi Q7 met redelijk wat waskrassen...

Ben ik hier iets mee?

Alvast bedankt!

Ik neem aan dat de Q7 geen afgeragd oudje is maar nog enige waarde heeft
Dan mag ik je feliciteren .... met het feit dat de Parkside van de buurman is ....
Hoef jij hem niet weg te gooien :-d

Met een DAP heb je een heel andere kwaliteit machine in handen
Uiteraard haal je met een machine sneller resultaat
Maar met goede spullen is met de hand ook al verbetering mogelijk

Of het een rotary is geen idee. Maar ziet er uit als een Lidl/ Aldi poetsmachine. En die halen niets uit op de lak voor zover mijn info strekt. Dus als je serieus je lak wilt polijsten ga dan voor een dap 900 set. Dan weet je zeker dat je geen schade aanbrengt aan je lak en de juiste machine hebt.

Beste, helaas ben je daar niets mee...deze is enkel geschikt om een wax aan te brengen en dan nog kan je dit beter manueel doen dan met zo'n machine.
krassen verwijderen is absoluut onmogelijk met dergelijke machine.
Een DAP heeft een vermogen van 500 of 850W tov. 150W (gokje) van deze machine. Zeker de lakken van audi zijn doorgaans bikkelhard en dit verreist veel kracht.
De gemonteerde "pad" is ook geen polijstpad en veel te groot om de belijning te volgen van je koetswerk.

Besluit : laat ze maar mooi in de doos bij je buurman.

Tja het antwoord mag duidelijk zijn. Je steekt er dadelijk veel tijd in en het resultaat zal ruk zijn... Het is even een investering, maar als je het resultaat ziet is het dat allemaal waard!

In het verleden ook met een dergelijke machine "gepoetst". Werkt wel oké voor de huis, tuin en keuken poetser maar echt heel mooie resultaten haal je er niet mee. Dan zou ik ingaan op RedCat's voorstel; de DAP. Veel fijnere machine met meer mogelijkheden en betere prestaties.

Volgens mij vorige week ofzo juist in de aanbieding geweest bij de Aldi voor iets van 39 euro, als mijn geheugen me niet bedriegt. Alleen de bijbehorende 'pads' maken al veel duidelijk over de categorie waar deze Parkside in valt. Ik zou 'm vergelijken met de schijf met wolletje die m'n vader in de jaren 70 op z'n Black & Decker zette om de auto te poetsen.

Ik begin precies wat het gevoel te krijgen dat hier niet veel vooruitgang mee geboekt zal worden inzake polijsten... :)

Jeroen;336459 zei:
Bijna goed! 90w las ik op de foto's,....

Maar! Hij heeft wel hoge prestaties door de orbitale slingerbewegingen :-p

corsawim;336472 zei:
Jeroen: deze gaat beter met een krachtige orbitrale slingerbeweging richting vuilnisbak of marktplaats :lol

Al goed dat de buurman niet meeleest o:-)

corsawim;336433 zei:
Beste, helaas ben je daar niets mee...deze is enkel geschikt om een wax aan te brengen en dan nog kan je dit beter manueel doen dan met zo'n machine.
krassen verwijderen is absoluut onmogelijk met dergelijke machine.
Een DAP heeft een vermogen van 500 of 850W tov. 150W (gokje) van deze machine. Zeker de lakken van audi zijn doorgaans bikkelhard en dit verreist veel kracht.
De gemonteerde "pad" is ook geen polijstpad en veel te groot om de belijning te volgen van je koetswerk.

Besluit : laat ze maar mooi in de doos bij je buurman.

Bedankt!
Al vroeg ik me wel af waarom een wax hiermee beter ook niet zou opgebracht worden, deze hoeft toch alleen maar verdeeld te worden en wanneer er een wax wordt aangebracht met de DAP, dit toch ook op lage snelheid gebeurt?
En volgens de handleiding zou een wax moeten worden aangebracht met het wollen doekje en dus niet met het synthetische doek.
Klopt dit? Een mens zou het product nog beginnen wantrouwen ;)

Daarnet nog even de lak geïnspecteerd...

Eerst de motorkap afgespoten en met wat shampoo gewassen, om vervolgens op zoek te gaan naar swirls, in de verwachting dat deze naar hartelust aanwezig gingen zijn aangezien de auto nooit anders dan de wasstraat heeft gekend.

Hoe hard ik ook probeer, meer dan wat lokale krasjes lijk ik er niet in te zien. Is dit überhaupt wel mogelijk of kijk er zo over?

2013_07_24_19_14_45.webp

2013_07_24_19_06_24.webp

2013_07_24_19_06_33.webp

De wax die er bij zit heeft hoogstwaarschijnlijk een zelfde kwaliteit als de machine

Een gepolijste lak kan gevoelig zijn voor nieuwe krassen
Alleen al omdat je ze veel beter gaat zien als alles glanst
Dus de hele mik graag bij de buurman laten :ja

PS zou zomaar kunnen dat ze slecht zichtbaar zijn bij deze kleur
Prijs je gelukkig, dan ben je al heel dicht in de buurt van een mooi resultaat
Kleien, cleaner met de hand, glaze en wax >>> glimmen en beschermd

RedCat;336568 zei:
De wax die er bij zit heeft hoogstwaarschijnlijk een zelfde kwaliteit als de machine

Een gepolijste lak kan gevoelig zijn voor nieuwe krassen
Alleen al omdat je ze veel beter gaat zien als alles glanst
Dus de hele mik graag bij de burman laten :ja

De wax die ik er evt op zou doen is gewoon de collinite nr 845 hoor, de eventuele wax die er zou bijzitten zou ik voor niet veel meer dan de douchewand gebruiken denk ik! :)

RedCat;336571 zei:
845 is een toppertje om mee te beginnen

Dan snap ik niet welke handleiding je het over hebt

De handleiding van de machine zelf. Staat in dat met de synthetische pad een polijstmiddel moet gebruikt worden en met de wollen pad een wax kan aangebracht worden.

Swirls en krasjes zijn makkelijker te zien naarmate de lak donkerder van kleur is, en dan óf kijken in de volle zon (en dan vooral 'scherend' over de lak kijken, levert vaak de beste zichtbaarheid van de swirls op). Bij middenkleuren is het al een stuk lastiger te zien/aan te wijzen (ik schat dat je lakkleur in de middenkleuren valt), maar als de swirls verdwenen zijn, zie je dat wel aan de extra glans die je krijgt.

Met een goede handmatige detailbeurt kun je al behoorlijk wat winnen in veel gevallen.

Ik heb atm als 'polish' alleen de Mothers Micro polishing Glaze, welke dus meer als Glaze als polish gebruikt wordt volgens mij. Zou de 'polish' hierin iets van effect hebben op de eventuele swirls?