• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bij het stappenplan: is tussentijds afspoelen nodig?

Steven

Detailing rookie
23 apr 2009
79
0
Beste detailers,

Graag zou ik willen kleien, cleanen & Polish en willen waxen...
Moet ik tussen elke stap even de auto spoelen en terug drogen?

Alvast bedankt voor jullie reactie
 
Steven ,

Was je wagen ,je hoeft hem nu niet te drogen ,je kan direct kleien (het water op de wagen zorgt voor nog minder wrijving ,gebruik wel nog steeds je detailer spray bij het kleien) ,als je een paneel hebt gekleid droog je het hierna.

Daarna kan je aan de slag om te cleanen ,polishen en waxen zonder er tussen te wassen ,is nergens voor nodig.

Tenzij je zware correctie hebt gedaan (machinaal) ,dan wil er wel eens wat stof van het polijstmiddel op de wagen liggen. Dan zou wassen kunnen.
 
Bedankt voor uw reactie!
Ik had reeds gelezen op andere topics dat spoelen na het kleien wel gewenst is...?
 
Sommigen hebben er een andere kijk op ,persoonlijk zie ik niet in waarom als je erna toch gaat polijsten.

Maar je kan na het kleien altijd vlug wassen natuurlijk ,ik doe het in ieder geval niet.
 
Denk dat je gelijk hebt en zeker in die zin dat voor het polijsten,... de wagen goed droog moet zijn hé?!
 
Yups ,zorg dat hij goed droog is. Makkelijk is ook om even alle kiertjes uit te blazen met een compressor moest je die hebben.
 
Mijn werkwijze is wassen, kleien met QD, afspoelen met HD en dan drogen. Na het drogen polijsten, polishen en waxen. Deze werkwijze bevalt mij goed. Vind het zelf toch wel prettig de kleivloeistof en los zittende vuil af te spoelen, maar dat is persoonlijk.
 
Een doorsnee detailer gaat geen IPA gebruiken en dit is ook helemaal niet nodig. Dit is alleen voor de perfectionisten onder ons!
 
Xizer zei:
Een doorsnee detailer gaat geen IPA gebruiken en dit is ook helemaal niet nodig. Dit is alleen voor de perfectionisten onder ons!

Als je beschadigingen verwijdert, dan wil je het toch goed doen ???

Groet, Peter
 
Als je iemand dant toch informeerd over een wipe down verwijs dan naar de Final Inspection - M34 .
Dat is gewoon net wat meer "foulproef" dan IPA
 
Ik denk dat hij wil oppassen met het geven van teveel info, anders kan Steven mogelijk verzuipen in alle informatie.

Dit is de conclusie wat ik er uit trek :grinning:
 
Ja dat snap ik, maar IPA is net niet iets wat je kan gebruiken als spray and wipe.
Je moet wel weten waar je mee bezig bent.

Back on topic voor Steven
 
ThaMystery zei:
Ik denk dat hij wil oppassen met het geven van teveel info, anders kan Steven mogelijk verzuipen in alle informatie.

:cool:

Als beginnend detailer zul je eerst eens ervaring moeten opdoen en de verschillende producten en de werking ervan leren kennen die in een 5 stappenplan gebruikt worden. Wanneer je dit onder de knie hebt kun je eens verder gaan kijken. En IPA heb je echt niet nodig om een auto fatsoenlijk te polijsten. Tot een paar maanden geleden wist men de werking op het gebied van detailing hier niet eens van. Dat wilt niet zeggen dat tot het gebruik van IPA een auto niet goed getailed kon worden.
 
Even wachten hoor....IPA is een "must" als je perfectionist bent? Ikzelf gebruik het niet, en zie ook nog niet het voordeel ervan. maar...ik leer graag...:)

@Steven: Ik spoel de auto ook niet af na het kleien. Ik loop hem wel na om er echt zeker van te zijn dat hij droog is in alle kiertjes etc.
 
IPA? Sorry kan iemand mij vertellen wat dat is. Lees nu al sinds een tijdje op het forum en heb al heel veel bij geleerd. Maar weet helaas niet wat een IPA is.

Als ik de auto klei doe ik meteen afnemen met een Microvezeldoekje. Daarna begin ik meteen met NXT Techwax 2.0 als sealen, daarna de natty's wax bleu. Om alles te beschermen.
 
Ik vind IPA (Isopropyl Alcohol) zelf niet, ik vind het een goedje dat onprettig is, je handen worden niet alleen schraal, maar je lak ook. Final Inspection voldoet prima. Zoveel heb je er niet van nodig.
 
Ik gebruik IPA (en gelijksoortige producten) alleen maar bij de testspot ;) om residu van het polijstmiddel te verwijderen en goed te kunnen zien of de gebruikte combi het goede resultaat haalt, polijstmiddelen hebben vaak door hun olieen vullende eigenschappen (al dan niet bedoeld) en met IPA e.d. haal je deze weer weg. Zo weet je dus vrijwel 100% zeker dat de door jouw bedoelde lakcorrectie de juiste is en je niet onbedoeld de boel aan het verbergen bent. Het is maar net hoe kritisch je bent :-"