• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Black&Decker excentrische schuurmachine geschikt als alternatief?

Roy

Detailing rookie
20 mei 2008
119
0
Heb vanmiddag de 3 jaar jonge metallic rode VW Transporter 5 van m'n moeder ff snel afgespoeld en een doekje overheen gehaald maar mijn god wat een swirls en krasjes zeg 8-())
Fijn... zo'n gardena opzetborstel voor zowel de binnenkant van de wielkassen als de lak zelf...:|~*

Wil 'm binnenkort een keer goed onder handen nemen, maar die krasjes en swirls ga ik er met de hand never nooit uitkrijgen, en het is me een flinke lap lak zo'n bus.

Nou ben ik niet echt bekend op het gebied van machines, heb wel de term rotary en excenter voorbij horen komen, maar wat het verschil nu precies is? En welke machine beter werkt voor welk klusje... geen idee.

Ik schrik alleen wel enorm van de prijzen van dergelijk soort machines, dus mijn vraag is:
Kan ik hiervoor ook een black&decker (of ander merk) excentrische schuurmachine voor gebruiken (met poetspads uiteraard...)?

Deze bijvoorbeeld: http://www.blackanddecker.nl/powertools/productdetails/catno/KA198GT/info/specifications/

Dit soort machines zijn rond de 7-8 tientjes te koop bij de bouwmarkt, wat op zich nog wel te doen is.
Kan ik zo'n soort machine gebruiken, of zeggen jullie sonde van je centen, want dat haalt toch niets uit???
 
Roy,

Geef 2 a 3 tientjes meer uit en je hebt al een Bosch Pex400 AE,.prima beginners machine. Heb hem zelf ook!:cool:
 
Vermogen 260 W

Minimaal 400 watt is een vereistte

Excentrische schuurbeweging 1.5 mm
Vlakschuurdiameter 3 mm

Minimaal 5 mm is een vereistte

Onbelast toerental 13000 t.p.m.

Neem een toestel dat regelbaar is in toeren.

Conclusie, neem de Bosch PEX 400 AE als begin machine.

423020_KA198GT_A4.jpg


En zoals men de machine moet vasthouden werkt niet. Je pols krijgt giga op z'n kloten en het is niet bevordelijk voor de lak.
Wat er gebeurt is dat na een tijdje men moe wordt en minder scherp. De machine kan kantelen waardoor 1 kant van de pad schade aan de lak kan veroorzaken.
Let wel, het is een theorie, maar wel eentje die in praktijk voor kan komen.

Schets.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Patrick
 
Dingen om even op te letten bij een excenter: bij voorkeur ø 125mm schuurschijf (backing plate) en een excentrische beweging van minimaal ø 5mm.

Bosch is idd een betere machine dan B&D. Of kijk of je ergens nog een AEG EXE 460 op de kop kunt tikken.... Die is super!

EDIT: Patrick was me net voor... ;)
 
Ok duidelijk verhaal.

Maar een excenter is dus geschikt om swirls en krasjes weg te krijgen? Waar is een rotary dan voor?
 
Rotary is voor polijstwerk (diepere krassen etc.) maar daar moet je echt eerst mee leren omgaan. Goed oefenen op een sloopdeel dus, want er kan een hoop verkeerd mee en rap ook... Vooreerst is een excenter beter, veelzijdiger en veiliger. Bovendien heb je normaalgesproken ook een excenter nodig om na te werken als je gepolijst hebt met de rotary.

Daarna kun je er altijd nog een rotary bijkopen als je daar behoefte aan hebt.
 
Een excenter is een redelijk veilige machine, je kunt er weinig schade mee aanrichten bij het gebruik van een verkeerde technieken. Alleen is het vermogen van het verwijderen van lakdefecten van een excenter beperkt. Diepere krassen e.d. zul je er niet mee wegkrijgen. Om wetsand krassen e.d. weg te krijgen red je het daar niet mee. Ook vereisen veel cuttingcompounds (polijstmiddelen) een zekere warmte om de korrel af te laten breken. Deze warmte kan je niet genereren met een excenter. Een rotary kan dat wel. Maar bij ondeskundig gebruik kun je onherstelbare schade aanrichten.