• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

bladderende lak en roest

Surreallistic

Detailing addict
5 sep 2009
178
65
Onze Fiat Punto heeft op het dak een aantal plekken waar de lak aan het bladderen is/roest. Het is een beetje gebobbeld op een paar plaatsen.
Ik heb van de plaatselijke AOC weliswaar spul om opgeschuurde plekken mee te behandelen zodat het niet verder kan roesten. Op een flank/deurpostwerkt dat goed, maar op het dak wordt dat een stuk lastiger.
Ik zit er aan te denken heel voorzichtig met een puntjmesje of iets dergelijks de gebobbeldelak te verwijderen en vervolgend een stukje schuurpapier rond de kop van een spijker te doen en dan de roestige plekjes schoon te maken en vervolgens te behandelen. Vervolgens met lakstift kleur aanbrengen en vervolgens zo veel mogelijk de boel weer strak te maken met OF polijsten OF wetsanden.

Met name het 1e deel twijfel ik of het niet anders/makkelijker kan. Ideeen/opmerkingen etc. zijn dus welkom!
 
Klinkt als behoorlijk ver heen ...
Als het echt een bobbel is, zal er wel roest onder zitten.
Vergis je niet in de schade die daaronder vandaan komt, voor je het weet zit je door de plaat heen.
De bobbel met een mesje aanpakken kan, verder lijkt het mij meer iets voor een Dremel

Hoe oud is de Punto, kan je foto's maken ??

Hans
 
ik vrees dat het echt te laat is, als je al onder je lak roest op begint te merken,
wil dit zeggen dat het in de meeste gevallen al zeer ver doorgeroest is....
het is zoals een kanker, vanaf je het merkt is het al ff bezig!!!

je kan proberen zoals jij het zegt, maar het gaat zoizo terugkomen, daar moet je niet aan twijfelen, of dit binnen de maand of binnen het jaar is zal de toekomst uitwijzen
 
Punto is van 2002 en is sinds januari jl in ons bezit, we hebbeb 6 mnd garantie. Denk echter niet dat dit eronder valt....

Valt dit trouwens door een spuiter/spot-repairder te repareren, zonder dat het flink in de papieren loopt? Is namelijk "maar" onze boodschapper.
 
ik weet van een gepassioneerde spuiter /plaatwerker....dat een blaas een gat is...
Roest krijg je daarom enkel weg ...door het weg te halen.

je hebt wel middeltjes die roest weer omzetten in metaal...maar of dat afdoende is???
Fertan geloof ik!!
 
Als het bobbels zijn neem ik aan dat ze bij aankoop al wel zichtbaar waren :weetniet
Zo ja, wordt het een coulance zaak, zo nee gaat het erom of je zelf voldoende hebt opgelet
In beide gevallen voor de zekerheid niet zelf aan knoeien maar eerst even langs de verkoper, de reactie kan meevallen

Hans
 
Wat je beschrijft in je beginpost heb ik wel eens gedaan op een oudere wagen....visueel was het een verbetering maar zoals anderen al aangeven: het zal het probleem niet oplossen, enkel (tijdelijk) verbergen. :ja
 
Als iemand nog wat kan vertellen over herstellen door een vakman (plaatwerker/spuiter) heb ik wel ff voldoende info.

Ennuh... er zitten geen zwenkwieltjes aan het dak nee ;)
 
Net ff "in grootvaders kastje" gekeken en ik kwam Noverox tegen. Wist dat ik nog iets had liggen. Is vergelijkbaar met Fertan. Hoef je dus verder niet te schuren, wel losse delen weghalen. zover is het gelukkig nog niet.
Ga morgen eerst s met de dealer praten. Noverox kan altijd nog
 
noverox heb ik ook gebruikt..

volg de aanwijzingen want dat is echt belangrijk...fertan schijn t beter te zijn
 
Heb het al eens gebruikt op de GTV destijds. Zat in een sponning toen. Werkte perfect. heb het toen nog schoongevijld vooraf. Dat wordt nu lastig omdat het een liggend gedeelte is.
Fertran schijnt beter te bewerken te zijn. Noverox is nogal dik spul, vandaar. Fertan is minder makkelijk verkrijgbaar? Althans dat lees ik via google.
Ennieweej, ik ga eerst naar de dealer bellen. Haalt het niks uit, heb ik een lakstiftje nodig van hem. Mag aannemen dattie die dan nog wel cadeau wil geven :D
 
Vandaag de gebobbelde/bladerende lak verwijderd. Was goed geroest zeg maar, niet door gelukkig. Daarna was schoongemaakt en vervolgens Noverox erover. Wordt mooi zwart nu :D
Maar zoals bekend vloeit het niet lekker uit en is het nu dus echt een vrij dikke laag. Dit moet goed uitharden, voordat het bewerkt mag worden.

Iemand een idee hoe ik dit het beste kan oppakken? Voorzichtig met een schuurpapiertje zoveel mogelijk vlak maken? Restanten voorzichtig wegkrabben? Woolpad?

PS: 8 jaar carroserie garantie op de Fiat..... krijg wel een lakstiftje
 
Zou hier best wel foto's willen van zien: de staat voor, tijdens en na de diverse stappen en behandelingen.......lijkt me interessant :ja hint...hint..;)