• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Blanke lak probleem

Fraxter

Detailing addict
11 mei 2011
278
65
35
Hallo iedereen,

Vandaag is er iemand bij me langs geweest met zijn paars/blauwe Ford Focus uit het jaar 2000. Hij vroeg zich af of de rare plekken op de lak nog waren te corrigeren met polijsten. Ik heb een klein stukje van de lak met de hand geprobeerd te polijsten, maar er was geen enkele verbetering zichtbaar.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en of dit überhaupt nog wel te verhelpen is.

IMG_20141011_104325481_HDR_zpse03c9a09.webp

IMG_20141011_104132468_zpsd9a77277.webp

IMG_20141011_104124449_zpsb0d5dc8b.webp

Eerste fot bovenste deel is gewoon mega slecht gespoten als je het mij vraagt
De rest is mogelijk ooit terk ontvet terwijl er hardnekkig vuil op zat
Dat maakt de lak schraal en die gaat daarna in hoog tempo verweren

Ik verwacht dat de schade vrij diep doorloopt
Dus als je gaat polijsten verwacht er niet teveel van

Volgens mij gewoon oxidatie hoor... Die oxidatie waar de oudere rode auto's last van hebben. Ik zou een stukje zwaarder gaan met polijsten, ieder geval sowieso machinaal . Maar goed, ik ben eerder nog diegene die vragen moet stellen ipv antwoorden :)

Ja de spoiler op de bovenste foto is inderdaad erg vakkundig gespoten :roll

Maar in elk geval bedankt voor de reacties. Mede doordat er geen enkel resultaat zichtbaar was na enige tijd boenen met Scratch X ga ik mijn vingers hier niet aan branden.

Nu is Scratch X ook niet echt een sterk polijstmiddel. Je zou het nog eens kunnen proberen met mezzo met een handpadje. Slechter kan het bijna niet meer worden...

ScratchX versie 1 is inderdaad niet grof. ScratchX versie 2.0 is dan wel weer te vergelijken met Mezzo.

Het lijkt mij in ieder geval heel erg geoxideerd. Inderdaad iets sterkers proberen, wellicht Ultimate Compound van Meguiars als je met de hand gaat polijsten. Maar dan nog, het lijkt me wel erg verweerd, ik weet niet of het nog te fixen is.

Als ik het gedeelte van die spoiler zie, vraag ik me af of je zoiets weer goed zou kunnen krijgen met natschuren 2500, 3000 en de gebruikelijke stappen polijsten. Iemand hier ervaring mee?

Ik heb al enkele keren gepolijst met een Rotary op stukken van een wagen die herspoten is .....toevallig ook dof gespoten oid : ondanks flink polijsten werd het amper beter en kreeg ik er amper meer "blinkgraad" in . Schuren heb ik niet geprobeerd maar ik ben wel benieuwd naar iemand die dit al wel gedaan heeft op zulke lak . ( of er wel degelijk meer bling-bling tevoorschijn kwam na schuren + polijsten??? )

Als het zo gespoten is dan kun je je afvragen of je het wel moet willen schuren aangezien je geen idee hebt hoeveel je weg moet schuren en wat erop zit. Mijn ervaring is dat je vooral op vlakken die bol lopen helemaal niet zoveel marge hebt als je in eerste instantie denkt

Is deze lak, zonder blanke laklaag?
Ik had namelijk hetzelfde effect bij mijn gele C5 op de zwarte geblindeerde achterruiten (grijs kenteken).
Dat was een soort van verkrijting die plaats vond.

Nog even terugkomende op dit topic.

- De auto is niet overgespoten. Deze staat, op de spoiler na, nog gewoon in de fabriekslak.
- De lak is met blanke lak.

Ik heb overigens ScratchX 2.0 gebruikt. En het is toch juist zo dat polijstmiddelen voor handmatig gebruik juist sterker zijn dan machinale polijstmiddelen?

Ondanks het feit dat ik alle materialen wel in huis heb, heb ik besloten er niks aan te doen. Het is niet mijn eigen auto en ik wil niet het risico lopen uren bezig te zijn zonder resultaat te boeken. Iedereen in elk geval bedankt voor de reacties en het meedenken.

Polijsten voor handmatig gebruik heb je ook in verschillende 'sterktes', ze zijn niet automatisch sterker dan machinale polijstmiddelen. Zo heeft Meguiars M105 meer cut dan ScratchX2.0 en zelfs iets meer cut dan Ultimate Compound.
Vaak komt het wel voor dat polijstproducten die geoptimaliseerd zijn voor handmatig gebruik, sneller opdrogen dan polijstmiddelen voor machinaal gebruik. Anders boen je je wezenloos voordat je hit succesvol verwerkt is. Aan de andere kant is het sneller opdrogen ook weer vervelend als je dit product machinaal gaat gebruiken, dan droogt het weer té snel op voordat het goed z'n werk heeft gedaan.