• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Blauw bloed...

Havanna

Detailing rookie
11 jun 2008
761
0
Omdat A. het shoppen bij woonboulevards niet mijn ding is, B. plantjes halen bij de Intratuin niet mogelijk is voor die 2 vierkante metert grond in ons stulpje, en omdat C. "gezellig" met 149.998 andere dwazen rondlopen in Ponypark Slagharen te idioot voor woorden is, vandaag, jawel de 2e Paasdag, afgesproken met een forumlid van golfcabrio.com om D. haar cabrio een polijstjob te geven.
Na een zwarte, een witte, een rode, een grijze, en een groene cabrio gedaan te hebben, tijd voor een blauwe :ja

Afijn, de dag begon een beetje crapy. Vrouwlief had gisteravond besloten om de Senseo is zeer goed schoon te maken, wel dat is aardig gelukt. Helaas is de smaak en dito geur van AJAX bloemetjesfris nu retestrak in de padhouders getrokken....:-&
U raad het al, een soort van "verfrissend" kopje koffie voor mij dus hedenochtend. Goed, na die smaak wat weggespoeld te hebben met wat melk, cola, en multivitamientje, als de sodemieter in de Polo gejumpt en richting Peize getokkeld.

De rit naar het hoge noorden was wat mistig, sommige stukken zelfs minder zicht dan 50 meter, maar gelukkig geen ongelukken meegemaakt.

mistig.webp

Uiteraard zijn er altijd van die droeftoeters die zelfs bovengenoemde keuzes (a,b,c,d) te moeilijk vinden, en vervolgens maar besluiten om lekker een dagje foto's te gaan schieten van vechtende kinderen op de achterbank terwijl paps druk bezig is met het inhalen van dat ene kl*re busje.... FLITS!!!!! :klap

flitsertje.webp

Zo ergens vlak voor 9 uur een SMSje van het forumlid, over wat wegafsluitingen etc. in en rondom Peize. Besloten om er niet op te reageren, maar pas een berichtje te sturen als ik de straat in draaide. (Bericht was iets in de richting van: Gaaaap....net wakker....huh wat? deze maandag afgesproken ipv volgende week?.....eerst koffie...) Reactie: binnen 20 sec. hing ze aan de telefoon, met stomheid geslagen, zichzelf afvragend of ik het nou echt was vergeten of.... "Toet-Toet" "He, leuk tentje in je tuin joh!!"........ "Ach...LUL !!"
Zo, welkom in Peize dus.....:lol

Na wat koffie en rookwaar genuttigd te hebben om 10.00 uur begonnen met het vaste rondje 'zoekt/voelt en gij zult vinden/voelen'. Met name de motorkap en zijschermen van de cab waren er zeer slecht aan toe. Dit was naar mijn idee te danken aan de formidabele spuitkunsten van meneer de spuitert die destijds de schade aan de voorkant heeft gefixed.
Een groot gedeelte van de motorkap zat onder de spuitnevel, en voelde aan als korrel 120. Watervlekken bleven hard opgedroogd achter in de lak, niet meer weg te poetsen, en de lak had visite gekregen van de inmiddels bekende "familie Swirls".

Lak4.webp

Lak3.webp

Je kon exact op de motorkap aanwijzen tot waar de auto was afgeplakt tegen de spuitnevel, want daar was dus ook een prachtige, stroeve lijn te zien:

Lak.webp

Links en rechts wat krasjes, standaard verhaal verder, de achterklep met wat swirls, maar gelukkig nergens diepe deuken, happen uit de wielranden of missende stukken plaatwerk/roest.

Oke, die motorkap was dus echt een ^%$#$%^&-werk! }:)w Maar liefst 2 uur op lopen kleien en boenen, was erg blij dat ik voor de zekerheid m'n grove klei had meegenomen, want met de standaard klei had ik nu nog in de tuin gelegen!
Vervolgens een testspot gemaakt met wat tape op de kap, om uit te vinden wat de juiste combi van pads en compounds waren. In vogelvlucht de gebruikte stappen met bijbehorende middelen:

Foamen
3 cm. SSF Concentraat, samen met 10 ml. Meguiar's Shampoo Plus

Wassen
80 ml. Shampoo Plus en lauw/warm water
Cobra "The bone" microfiber spons
Wielkasten in de Meguiar's APC (1:4)
Vanwege de velgen een washmitt gebruikt.
Afgedroogd met de Meguiar's Watermagnet

Kleien
Poorboy's Medium grade
Poorboy's Fine grade
Meguiar's Last Touch (1:1)
Doek: Poorboy's Deluxe Mega Towel.

Polijsten (vanwege de knetterharde lak meerdere combi´s moeten gebruiken)
2 hits met de gele Lake Country pad icm Poorboy´s SSR3
1 hit met oranje en SSR 2.5
1 hit met wit en SSR1
1 hit met groen en SSR1
Doeken: Mega Mega Towel en Cobra Microfiber

Voeden/Glaze laag
Poorboy's Black Hole op een zwarte Lake Country pad

Sealen
Poorboy's EX-P op een rode Lake's pad

Waxen
Meguiar's M16 paste wax

Trims
Trim Restorer + kwastje en Meg's microfiber doek.

Glaswerk
Meguiar's Glass Cleaner Concentrate
Poorboy's Mega Towel

The Results:

eind6.webp

eind2.webp

eind5.webp

eind7.webp

eind8.webp

Wederom weer bedankt voor het lezen, vragen staat vrij, reply's/kritiek/commentaar wordt altijd gewaardeerd.

PS1: ik weet nu 1000% zeker dat ik toe ben aan de Menzerna reeks, lees hele goede dingen over dit icm VAG lakken, want zoveel hits om enigzins een strakke finish te krijgen vind ik persoonlijk redelijk over de top. Oke, er zaten wat aardige swirls in, maar dit moet toch anders kunnen.
PS1: tijdje geleden voor het eerst echt goed de groene polish/finish pad gebruikt, SUPER!
Ook vandaag gaf ie weer net ff dat beetje meer waar ik naar op zoek was, juist bij deze metallic lak was dit heel goed zichtbaar.
PS3: nee ik heb echt niet met het contrast lopen pielen van de foto's, dat gras is daar echt zo idioot fel groenachtig. :weetniet

Greetings,

P@

Die glimt weer goed! :-)^ Alle swirls etc verdwenen neem ik aan? En de groene pad is de light cutting pad?
2 passes met SSR3 op geel .... 8-o Hoor ik hier een lakdiktemeter lachen?

Ja klopt, deze groene idd.

2 hits met SSR3 op geel was voor mij ook nieuw, swirls gingen absoluut niet weg. Werden wel ietsje minder na de eerste hit, maar bij de 2e hit waren ze pas echt weg. :party

En een lakdikte meter staat (al veels te lang) op het verlanglijstje hoor :ja

Netjes man! Zeer binnenkort komen de Menzerna's binnen dus dat gaat wel goed komen, maar zelfs dan moet je meerdere hits doen.
Ik zou misschien wat meer naar wol gaan kijken bv de So1o light cutting pad.
Wol polijst namelijk veel lichter dan foam en als je dan meerdere passes moet doen dan doe je dat liever met wol.
Wol is ook wat meer vergevingsgezind als je een randje mee zou pakken dan bv een gele pad!

Dibbuz zei:
Netjes man! Zeer binnenkort komen de Menzerna's binnen dus dat gaat wel goed komen.
...
Ik zou misschien wat meer naar wol gaan kijken bv de So1o light cutting pad

Ik sta ook te trappelen hoor Dennis, ben erg benieuwd naar deze reeks.
Maar na heel lang lezen (o.a. in jouw/jullie topics) over het So1o system icm deze Menzerna ben ik overstag gegaan.
Dan alleen nog de keuze tussen de AEG of de Flex. Wat ik zo begrepen heb zijn de grootste voordelen van de AEG o.a. het gewicht, het toerental en de prijs. De 200 Watt vermogen t.o.v. de Flex die je mist zou in principe te verwaarlozen zijn.
Goede tip overigens voor wat betreft de wol-pads. Neem ik zeker mee!

Heb zelf wel geen rotary maar wat ik zogelezen hebt is de AEG ook heel erg stil.
nu weet ik niet hoe dit in verhouding staat met de flex.

De Flex is dacht ik lichter en iets smaller als de AEG ,maar maakt blijkbaar geen leuk geluid en het toerental bereik is ook niet alles. Maar ondanks dat lijkt het me een goede machine ,maar dat lijkt me de AEG ook.

Super resultaat!

@ Havanna
Maar heb wel een vraagje: Heb afgelopen weekend m'n eerste ervaringen opgedaan met m'n DAP en vond 't nogal tijdrovend.
Dus vraag me af hoe je al de stappen die je noemt in 1 dag geperst krijgt. Mss heb ik gewoon nog veel te leren...:-"

Werken met de DAP kan tijdrovend zijn idd, al ben je soms lang bezig om de juiste combi te vinden.
Hoewel het absoluut niet m'n voorkeur heeft was 't in dit geval heel snel duidelijk dat de SSR3 icm geel daadwerkelijk de swirls zouden "killen".
Om antwoord te geven op je vraag of dit in 1 dag kan: JA! absoluut mogelijk, mits je aan 1 stuk doorwerkt. Tot grote verbazing van de eigenaresse wilde ik dus ook niks eten, rustig bakkie doen tussendoor, ff peukie roken etc etc, maar heb de volle 7 uur benut.
Vergis je ook niet in het formaat auto. De cabrio mk1 is nou niet bepaald de categorie zeecontainer wat je zo her en der ziet, en qua carroseriedelen zijn de motorkap en de deuren de grootste stukken plaatwerk.
Verder maak ik vaak gebruik van de curetijd van de EX-P. In de tussentijd doe ik de trims, banden, velgen, ramen, etc. Hierna kan de EX-P worden uitgepoetst om vervolgens de wax aan te brengen.

Tenslotte: ik zal ook eerlijk bekennen dat ik "gesloopt" ben na zo'n dag ;-) Het continu gebogen en gehurkt werken is nou niet echt de optimale werkhouding. Als blijk van waardering geeft m'n rug daar 's avonds dan ook even flink antwoord op.
heb hier ooit is een plaatje voorbij zien komen van een poetsbrug. Mocht de loterij hier volgende maand vallen, zal dat zeker een welkome aanvulling zijn op de collectie :lol

Havanna zei:
Werken met de DAP kan tijdrovend zijn idd, al ben je soms lang bezig om de juiste combi te vinden.
Hoewel het absoluut niet m'n voorkeur heeft was 't in dit geval heel snel duidelijk dat de SSR3 icm geel daadwerkelijk de swirls zouden "killen".
Om antwoord te geven op je vraag of dit in 1 dag kan: JA! absoluut mogelijk, mits je aan 1 stuk doorwerkt. Tot grote verbazing van de eigenaresse wilde ik dus ook niks eten, rustig bakkie doen tussendoor, ff peukie roken etc etc, maar heb de volle 7 uur benut.
Vergis je ook niet in het formaat auto. De cabrio mk2 is nou niet bepaald de categorie zeecontainer wat je zo her en der ziet, en qua carroseriedelen zijn de motorkap en de deuren de grootste stukken plaatwerk.
Verder maak ik vaak gebruik van de curetijd van de EX-P. In de tussentijd doe ik de trims, banden, velgen, ramen, etc. Hierna kan de EX-P worden uitgepoetst om vervolgens de wax aan te brengen.

Tenslotte: ik zal ook eerlijk bekennen dat ik "gesloopt" ben na zo'n dag ;-) Het continu gebogen en gehurkt werken is nou niet echt de optimale werkhouding. Als blijk van waardering geeft m'n rug daar 's avonds dan ook even flink antwoord op.
heb hier ooit is een plaatje voorbij zien komen van een poetsbrug. Mocht de loterij hier volgende maand vallen, zal dat zeker een welkome aanvulling zijn op de collectie :lol

+1 ..

ik maak wel altijd gebruik van een rol-krukje/stoeltje! Dat scheelt de helft! Soepele (sport)schoenen en geen knellende kleding! Dus losse broek en t-shirt o.i.d. Dat maakt ook veel uit hoor!