• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW 528I MY 1998, kleur cosmos zwart (veel foto's)

Mik

Detailing rookie
8 jul 2009
231
17
BMW 528I MY 1998

Nadat ik de Golf V van mijn nichtje had gedetailed waren zij en haar vriend zo onder de indruk van het resultaat dat ik meteen gevraagd werd of ik ook BMW van haar vriend onderhanden kan nemen. Uiteraard zeg ik dan geen nee.
De BMW is een 528I van 1998 in Cosmos zwart.

Deze klus is enkele weken geleden uitgevoerd maar vanwege vakantie en klussen in huis ben ik er nu pas aan toe gekomen om een write-up te maken.
Daarnaast is tijdens het maken van de after foto’s de memorycard in mijn fototoestel kapot gegaan waardoor veel foto’s van tijdens, en na de klus verloren zijn gegaan. Uiteraard kom je daar pas achter als je de foto’s later op de avond wilt bekijken. Een reddingspoging van de memorycard mocht helaas niet baten en een telefoontje naar de eigenaar van de BMW was mijn enige redding.

De auto stond gepland voor een full detail inclusief bijwerken van de ergste steenslag. Dat bleek wel heel erg te zijn. De auto was vanuit Duitsland ingevoerd en dat verklaarde voor een deel de hoeveelheid steenslag.

Gebruikte producten:
• Meguiar’s NXT shampoo
• Meguiar’s APC 1:4 en 1:10
• Meguiar’s LT
• Bilt-hamber soft clay (lak)
• Meguiar’s consumers clay (velgen)
• Unigrit finishing paper 2000, 2500, 3000
• Unigrit sanding block 2000
• Motip lakstift (kleur: BMW Cosmos zwart)
• M105
• M205
• M80
• M00
• M21
• M16
• Meguiar’s quick interior detailer
• Meguiar’s trim detailer
• Meguiar’s NXT glass cleaner
• IPA
• Meguiar’s Gold Class endurance high gloss tire gel
• Valet pro Billberry safe Wheel cleaner
• Rimwax
• CG Barebone
• Autoglym engine cleaner
• Autoglym Vinyl and rubber care
• Gliptone leather cleaner
• Gliptone leather conditioner

Gebruikte gereedschap:
• Fein WPO 14-15XE rotary
• DAP 500
• Dremel
• Lakdikte meter
• Meguiar’s Solo Wool Heavy cutting pad
• Meguiar’s Soft buff 2.0 cutting pad
• Meguiar’s Soft buff 2.0 polishing pad
• Meguiar’s Soft buff 2.0 finishing pad
• Lake country White polishing pad 4”
• LC CCS green light polishing pad 5,5” en 4”
• Eazy detail mini brush
• Mothers wheel well brush
• Orange baby drying towel
• Eurow Shag weave towel
• CG Sasquatch
• En vele andere borstels en microfiber doeken

De auto wordt op zich door de eigenaar goed onderhouden. Regelmatig wordt de auto gewassen en om de 2 a 3 weken wordt met de stofzuiger door de auto gegaan.
De auto is als volgt afgeleverd. Vaal emotieloos, swirls, krassen en veel steenslag. :eek:
PICT0581.jpg


PICT0591.jpg


PICT0600.jpg


PICT0583.jpg


PICT0584.jpg


PICT0582.jpg


PICT0593.jpg


PICT0594.jpg


PICT0596.jpg


De steenslag en lak defecten waren behoorlijk. Hier had ik dan ook enorm veel werk aan en om eerlijk te zijn had ik mij daar wel op verkeken.
PICT0584.jpg


PICT0585.jpg


PICT0586.jpg


PICT0587.jpg


PICT0590.jpg


En dan waren er ook nog de krassen.
Portier rechts voor.
PICT0599.jpg


Motorkap
PICT0598.jpg


PICT0597.jpg


PICT0629.jpg


Als eerste is de motorruimte onderhanden genomen. Deze is door de eigenaar aardig goed onderhouden maar uiteraard kan dat beter. Eerst de ruimte gereinigd met APC 1:4. Nog niet tevreden en de Autoglym engine cleaner gebruikt. Na het drogen zijn de slangen en kunststof delen gevoed met Autoglym vinyl and rubber care.
Before
PICT0596.jpg


After:
BMWE39_GolfV0080.jpg


BMWE39_GolfV0081.jpg


Na de motorruimte waren de wielen en wielkasten aan de beurt. De wielen zijn gereinigd met Billberry en de Eazy detail mini brush. De banden en wielkasten gereinigd met APC. Hierna zijn alle deursponningen en trims gereinigd met APC. Vervolgens is de auto gewassen met Meguiar’s NXT shampoo en een Meguiar’s ultimate washmitt. Gedroogd is met de orange baby.
Omdat de auto door de eigenaar regelmatig wordt gewassen is gekozen voor de Bilt Hamber soft clay i.c.m. last touch. Deze haalde nog veel viezigheid van de auto.
Na een stuk van 40x40 cm van het dak gedaan te hebben zag de klei er als volgt uit:
PICT0602.jpg


Na het kleien de inspectie ronde en werd de lakdikte meter ter hand genomen. Tot mijn verbazing vond ik de lak maar behoorlijk dun voor wat ik gewend was. Over het algemeen was de dikte tussen de 100 en 117. Een enkele uitschieter van 127 en ook wel eens onder de 100. Het dak gaf veelal een dikte rond de 106. Links boven de voorruit zelfs maar 96,4.
Maar dat was nog niet het ergste…. Op de kofferdeksel had ik aan de linkerkant zelfs 69 gemeten!! Van verbazing ben ik mijn lakdikte meter opnieuw gaan kalibreren alvorens ik verder ging. Maar helaas… de waarden bleven gelijk.
Conclusie: heel voorzichtig te werk gaan want er is niet veel speelruimte.
Eerst werden de krassen aangepakt. Ontvetten met IPA en vervolgens afgeplakt. Daarna vullen m.b.v. de lakstift.
Before:
PICT0589.jpg


Afgeplakt:
PICT0615.jpg


En gewetsand:
PICT0641.jpg


En dan was er nog de steenslag. Hieronder het ergste geval bij het rechter voorwiel.
Before:
PICT0620.jpg


Roest verwijderd met de dremel:
PICT0621.jpg


Opgevuld met de lakstift:
PICT0622.jpg


En gewetsand:
PICT0645.jpg


De motorkap was een maanlandschap vol kraters waarvan ik de ergste vlekjes had aangepakt.

In de tijd dat de diverse lagen verse lak aan het drogen waren, en ik met wetsanden kon beginnen, is het interieur onder handen genomen. Het leer is eerst gereinigd met APC 1:10, vervolgens met de Gliptone leather cleaner en gevoed met Gliptone leather conditioner.
PICT0631.jpg


Tijdens het reinigen van het leren stuur met APC, begon tot mijn verbazing het stiksel ineens de mooie M-kleuren te krijgen. :p
PICT0634.jpg


Na het interieur en het wetsanden kon ik dan eindelijk met het polijsten beginnen. Dit bleek nog een behoorlijke zoektocht te zijn naar de juiste combi van pad en polish. Al snel bleek dat de lak ontzettend hard was en na uren zoeken naar de juiste combi was ik nog niet tevreden. Dan maar een nachtje erover slapen.
De volgende dag weer testen en meten. Uiteindelijk de moed gehad om de Meguiar’s Solo heavy cutting pad i.c.m. M105 te proberen. Dit bleek de oplossing te zijn. De combi werd vervolgd met Meguiar’s polishing pad i.c.m. M205 en gefinished met LC green light polishing pad met M80
Vanwege de dunne dak had ik voor het dak en de koffferdeksel deze combinatie niet aangedurft. Hier had ik iets veiliger gehouden met Meguiar’s Soft buff 2.0 cutting pad i.c.m. M105. Gevolgd met Meguiar’s polishing pad i.c.m. M205 en gefinished met LC green light polishing pad met M80.
De foto’s van het polijstproces zijn helaas verloren gegaan met de memmorycard.
De M205 op de polishing pad gaf op zich al een mooi resultaat, maar de M80 op de licht groene LC pad bracht de lak tot leven.

Na het polijsten is de auto in de M21 sealant gezet en is getopt met M16. De trims zijn gevoed met Meguiar’s trim restorer en de ruiten gereinigd met Meguiar’s NXT glass cleaner.
De velgen hebben een laagje Rimwax gekregen en de banden werden gevoed met Meguiar’s Gold Class Endurance high gloss gel.
Als laatste zijn de wielkasten voorzien van CG Barebone en is de gehele auto nagelopen met de oh zo heerlijke sasquatch doek.
Al met al is een resultaat gehaald van een 80- 85% correctie. Diepe krassen op het dak heb ik niet volledig kunnen verwijderen omdat de lak daar zo dun is.

Hieronder de after foto’s:
PICT0646.jpg


PICT0647.jpg


Unknown visitor infront of the car...
PICT0649.jpg


PICT0650.jpg


BMWE39_GolfV0080.jpg


BMWE39_GolfV0081.jpg


BMWE39_GolfV0082.jpg


BMWE39_GolfV0073.jpg


BMWE39_GolfV0071.jpg


BMWE39_GolfV0075.jpg


Bedankt voor het lezen.
Mik
 
Knap gedaan ... Je zou met een auto in die staat verwachten om eerst naar de spuiter te moeten, maar met een lakstift en véél geduld kan je precies ook al veel bereiken!
Ik wou dat ik ook al zo ver stond, GRATZ ! :)^
 
Mooie detail!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de resultaten van de kraters in de motorkap en het resultaat van het dremel/lakstift/wetsand werk.

Mocht je daar meer informatie / foto's of resultaten van hebben dan hoor ik het graag.

Mijn auto is er een stuk minder erg aan toe maar heb wel last van steenslag wat ik graag weg zou krijgen...
 
Erg netjes. maar voornamelijk van je aanpak van die dikke steenslag/roestplekken ben ik van onder de indruk.
Erg knap!!

Wat kan je dan zo'n beemer weer netjes krijgen zeg.
 
Wat een mooie transformatie! Schitterend!

Wel een paar vraagjes:
-de voorste kap onder de motorruimte heb je wel/niet gedaan? Die lijkt zo grijs t.o.v. de rest.
-Na de Dremel geen primer aangebracht?
 
FFF zei:
Mooie detail!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de resultaten van de kraters in de motorkap en het resultaat van het dremel/lakstift/wetsand werk.

Mocht je daar meer informatie / foto's of resultaten van hebben dan hoor ik het graag.

Mijn auto is er een stuk minder erg aan toe maar heb wel last van steenslag wat ik graag weg zou krijgen...


Ik heb eerst de los zittende lak rond de roestige plek verwijderd. Vervolgens met de Dremel alle roest verwijderd. Daarna met de lakstift het geheel opgevuld tot dat deze iets dikker is dan de orginele lak. Volgens de leverancier van de lakstift (lokale lak leverancier voor schadebedrijven) was primer niet nodig.
Met wetsanden is de zaak egaal vlak geschuurd en als laatste gepolijst.
Het resultaat is dat de bijgewerkte plek egaal vlak en glad is met de omringende lak. Doordat de lakstift meer metallic bevatte zie je wel nog iets van verschil maar dat is op een meter afstand veel minder te zien.
Overigens: de lakstift heb ik door de eigenaar laten verzorgen en heb mij zo niet aansprakelijk gesteld voor het mogelijke kleurverschil.

Hier een plekje dat is bijgewerkt op de achterklep.
Before:
PICT0627.jpg



Hieronder is de onderste helft met de Dremel schooongemaakt en de bovenzijde is voorzien van de 1e laag lak.

PICT0628.jpg


Na wetsanden is de vlek egaal vlak met de omringende lak.
PICT0643.jpg


Na het polijsten is nog kleurverschil te zien maar op een meter is dat verschil veel minder te zien. Dit was overigens de lastigste plek om te doen vanwege de randen en de dunne lak van de achterklep.
PICT0657.jpg


Resultaat op afstand.
BMWE39_GolfV0076.jpg


Ik zal vragen of de eigenaar foto's wil maken van de motorkap.
 
Dibbuz zei:
Wat een mooie transformatie! Schitterend!

Wel een paar vraagjes:
-de voorste kap onder de motorruimte heb je wel/niet gedaan? Die lijkt zo grijs t.o.v. de rest.
-Na de Dremel geen primer aangebracht?


Primer was volgens de leverancier van de lak, bij de gebruikte lakstift niet nodig. Ben daar vanuit gegaan.

De kap onder de motorkap is ook getracht netjes te krijgen. Maar meer als het behaalde resultaat zat er helaas niet in.
Een grijze vlek kreeg ik met APC 1:4 niet weg. Als de extractor binnen is wil ik het daar eens mee proberen??
Wist ook niet wat ik kon gebruiken om die plaat weer zwart te kijgen?? Wat kan ik daarvoor gebruiken?
 
Bedankt voor je verdere uitleg over de roest/steenslagplekken:)^

Ik heb op mijn bus ook een aantal van dat soort plekken en besef nu waar ik tegenaan ga lopen wil ik dat weer goed krijgen (wetsanden is nog even een stap te ver :sob: )

De BMW is behoorlijk opgeknapt :cool:
 
Mik zei:
De kap onder de motorkap is ook getracht netjes te krijgen. Maar meer als het behaalde resultaat zat er helaas niet in.
Een grijze vlek kreeg ik met APC 1:4 niet weg. Als de extractor binnen is wil ik het daar eens mee proberen??
Wist ook niet wat ik kon gebruiken om die plaat weer zwart te kijgen?? Wat kan ik daarvoor gebruiken?

PB trim restorer?
 
Zo nou die is er echt onwijs van opgeknapt:)^

Het is wel echt een vak apart volgens mij dat wetsanden en met die dremel kaal halen. Sjonge jonge ik ben op een positieve manier jaloers op jou:schaam

Super mooi resultaat, maar ik ben nog wel benieuwd naar de voorklep, die was er ernstig aan toe.
 
Dibbuz zei:
-de voorste kap onder de motorruimte heb je wel/niet gedaan? Die lijkt zo grijs t.o.v. de rest.

Ik denk dat Dibbuz bedoelt de kap tussen de radioator en het motorblok. De kap die ook de ventilator beschermd zeg maar.
 
Aficior zei:
Ik denk dat Dibbuz bedoelt de kap tussen de radioator en het motorblok. De kap die ook de ventilator beschermd zeg maar.

Oh die kap. Dat is de kap rond de radiator ventilator
Daar had ik 2 keer Autoglym vinyl and rubber care op gedaan maar hij wilde niet zo mooi opkomen als de andere kunststof delen. Daarna geprobeerd met Meguiar's Trim detailer maar zelfs dat haalde de kunstof kap niet op. ]-0

Wel was duidelijk merkbaar dat het het een hele andere kunststof soort was dan de rest. Veel harder kunstof.
Hoe dan ook.. niks mocht baten. :weetniet

Iemand een andere idee?
 
Ik had eenzelfde 528i executive. Die van mij was M5 afgewerkt. Dus ik weet hoeveel tijd en energie je hierin hebt moeten steken :cool:

Topresultaat! respect...
 
Mik zei:
Oh die kap. Dat is de kap rond de radiator ventilator
Daar had ik 2 keer Autoglym vinyl and rubber care op gedaan maar hij wilde niet zo mooi opkomen als de andere kunststof delen. Daarna geprobeerd met Meguiar's Trim detailer maar zelfs dat haalde de kunstof kap niet op. ]-0

Wel was duidelijk merkbaar dat het het een hele andere kunststof soort was dan de rest. Veel harder kunstof.
Hoe dan ook.. niks mocht baten. :weetniet

Iemand een andere idee?

Die bedoelde ik dus ook, trimrestorer zal niet lekker smeren op zo een harige dempingsplaat.........