BMW 528I MY 1998
Nadat ik de Golf V van mijn nichtje had gedetailed waren zij en haar vriend zo onder de indruk van het resultaat dat ik meteen gevraagd werd of ik ook BMW van haar vriend onderhanden kan nemen. Uiteraard zeg ik dan geen nee.
De BMW is een 528I van 1998 in Cosmos zwart.
Deze klus is enkele weken geleden uitgevoerd maar vanwege vakantie en klussen in huis ben ik er nu pas aan toe gekomen om een write-up te maken.
Daarnaast is tijdens het maken van de after foto’s de memorycard in mijn fototoestel kapot gegaan waardoor veel foto’s van tijdens, en na de klus verloren zijn gegaan. Uiteraard kom je daar pas achter als je de foto’s later op de avond wilt bekijken. Een reddingspoging van de memorycard mocht helaas niet baten en een telefoontje naar de eigenaar van de BMW was mijn enige redding.
De auto stond gepland voor een full detail inclusief bijwerken van de ergste steenslag. Dat bleek wel heel erg te zijn. De auto was vanuit Duitsland ingevoerd en dat verklaarde voor een deel de hoeveelheid steenslag.
Gebruikte producten:
• Meguiar’s NXT shampoo
• Meguiar’s APC 1:4 en 1:10
• Meguiar’s LT
• Bilt-hamber soft clay (lak)
• Meguiar’s consumers clay (velgen)
• Unigrit finishing paper 2000, 2500, 3000
• Unigrit sanding block 2000
• Motip lakstift (kleur: BMW Cosmos zwart)
• M105
• M205
• M80
• M00
• M21
• M16
• Meguiar’s quick interior detailer
• Meguiar’s trim detailer
• Meguiar’s NXT glass cleaner
• IPA
• Meguiar’s Gold Class endurance high gloss tire gel
• Valet pro Billberry safe Wheel cleaner
• Rimwax
• CG Barebone
• Autoglym engine cleaner
• Autoglym Vinyl and rubber care
• Gliptone leather cleaner
• Gliptone leather conditioner
Gebruikte gereedschap:
• Fein WPO 14-15XE rotary
• DAP 500
• Dremel
• Lakdikte meter
• Meguiar’s Solo Wool Heavy cutting pad
• Meguiar’s Soft buff 2.0 cutting pad
• Meguiar’s Soft buff 2.0 polishing pad
• Meguiar’s Soft buff 2.0 finishing pad
• Lake country White polishing pad 4”
• LC CCS green light polishing pad 5,5” en 4”
• Eazy detail mini brush
• Mothers wheel well brush
• Orange baby drying towel
• Eurow Shag weave towel
• CG Sasquatch
• En vele andere borstels en microfiber doeken
De auto wordt op zich door de eigenaar goed onderhouden. Regelmatig wordt de auto gewassen en om de 2 a 3 weken wordt met de stofzuiger door de auto gegaan.
De auto is als volgt afgeleverd. Vaal emotieloos, swirls, krassen en veel steenslag.
De steenslag en lak defecten waren behoorlijk. Hier had ik dan ook enorm veel werk aan en om eerlijk te zijn had ik mij daar wel op verkeken.
En dan waren er ook nog de krassen.
Portier rechts voor.
Motorkap
Als eerste is de motorruimte onderhanden genomen. Deze is door de eigenaar aardig goed onderhouden maar uiteraard kan dat beter. Eerst de ruimte gereinigd met APC 1:4. Nog niet tevreden en de Autoglym engine cleaner gebruikt. Na het drogen zijn de slangen en kunststof delen gevoed met Autoglym vinyl and rubber care.
Before
After:
Na de motorruimte waren de wielen en wielkasten aan de beurt. De wielen zijn gereinigd met Billberry en de Eazy detail mini brush. De banden en wielkasten gereinigd met APC. Hierna zijn alle deursponningen en trims gereinigd met APC. Vervolgens is de auto gewassen met Meguiar’s NXT shampoo en een Meguiar’s ultimate washmitt. Gedroogd is met de orange baby.
Omdat de auto door de eigenaar regelmatig wordt gewassen is gekozen voor de Bilt Hamber soft clay i.c.m. last touch. Deze haalde nog veel viezigheid van de auto.
Na een stuk van 40x40 cm van het dak gedaan te hebben zag de klei er als volgt uit:
Na het kleien de inspectie ronde en werd de lakdikte meter ter hand genomen. Tot mijn verbazing vond ik de lak maar behoorlijk dun voor wat ik gewend was. Over het algemeen was de dikte tussen de 100 en 117. Een enkele uitschieter van 127 en ook wel eens onder de 100. Het dak gaf veelal een dikte rond de 106. Links boven de voorruit zelfs maar 96,4.
Maar dat was nog niet het ergste…. Op de kofferdeksel had ik aan de linkerkant zelfs 69 gemeten!! Van verbazing ben ik mijn lakdikte meter opnieuw gaan kalibreren alvorens ik verder ging. Maar helaas… de waarden bleven gelijk.
Conclusie: heel voorzichtig te werk gaan want er is niet veel speelruimte.
Eerst werden de krassen aangepakt. Ontvetten met IPA en vervolgens afgeplakt. Daarna vullen m.b.v. de lakstift.
Before:
Afgeplakt:
En gewetsand:
En dan was er nog de steenslag. Hieronder het ergste geval bij het rechter voorwiel.
Before:
Roest verwijderd met de dremel:
Opgevuld met de lakstift:
En gewetsand:
De motorkap was een maanlandschap vol kraters waarvan ik de ergste vlekjes had aangepakt.
In de tijd dat de diverse lagen verse lak aan het drogen waren, en ik met wetsanden kon beginnen, is het interieur onder handen genomen. Het leer is eerst gereinigd met APC 1:10, vervolgens met de Gliptone leather cleaner en gevoed met Gliptone leather conditioner.
Tijdens het reinigen van het leren stuur met APC, begon tot mijn verbazing het stiksel ineens de mooie M-kleuren te krijgen.
Na het interieur en het wetsanden kon ik dan eindelijk met het polijsten beginnen. Dit bleek nog een behoorlijke zoektocht te zijn naar de juiste combi van pad en polish. Al snel bleek dat de lak ontzettend hard was en na uren zoeken naar de juiste combi was ik nog niet tevreden. Dan maar een nachtje erover slapen.
De volgende dag weer testen en meten. Uiteindelijk de moed gehad om de Meguiar’s Solo heavy cutting pad i.c.m. M105 te proberen. Dit bleek de oplossing te zijn. De combi werd vervolgd met Meguiar’s polishing pad i.c.m. M205 en gefinished met LC green light polishing pad met M80
Vanwege de dunne dak had ik voor het dak en de koffferdeksel deze combinatie niet aangedurft. Hier had ik iets veiliger gehouden met Meguiar’s Soft buff 2.0 cutting pad i.c.m. M105. Gevolgd met Meguiar’s polishing pad i.c.m. M205 en gefinished met LC green light polishing pad met M80.
De foto’s van het polijstproces zijn helaas verloren gegaan met de memmorycard.
De M205 op de polishing pad gaf op zich al een mooi resultaat, maar de M80 op de licht groene LC pad bracht de lak tot leven.
Na het polijsten is de auto in de M21 sealant gezet en is getopt met M16. De trims zijn gevoed met Meguiar’s trim restorer en de ruiten gereinigd met Meguiar’s NXT glass cleaner.
De velgen hebben een laagje Rimwax gekregen en de banden werden gevoed met Meguiar’s Gold Class Endurance high gloss gel.
Als laatste zijn de wielkasten voorzien van CG Barebone en is de gehele auto nagelopen met de oh zo heerlijke sasquatch doek.
Al met al is een resultaat gehaald van een 80- 85% correctie. Diepe krassen op het dak heb ik niet volledig kunnen verwijderen omdat de lak daar zo dun is.
Hieronder de after foto’s:
Unknown visitor infront of the car...
Bedankt voor het lezen.
Mik
Nadat ik de Golf V van mijn nichtje had gedetailed waren zij en haar vriend zo onder de indruk van het resultaat dat ik meteen gevraagd werd of ik ook BMW van haar vriend onderhanden kan nemen. Uiteraard zeg ik dan geen nee.
De BMW is een 528I van 1998 in Cosmos zwart.
Deze klus is enkele weken geleden uitgevoerd maar vanwege vakantie en klussen in huis ben ik er nu pas aan toe gekomen om een write-up te maken.
Daarnaast is tijdens het maken van de after foto’s de memorycard in mijn fototoestel kapot gegaan waardoor veel foto’s van tijdens, en na de klus verloren zijn gegaan. Uiteraard kom je daar pas achter als je de foto’s later op de avond wilt bekijken. Een reddingspoging van de memorycard mocht helaas niet baten en een telefoontje naar de eigenaar van de BMW was mijn enige redding.
De auto stond gepland voor een full detail inclusief bijwerken van de ergste steenslag. Dat bleek wel heel erg te zijn. De auto was vanuit Duitsland ingevoerd en dat verklaarde voor een deel de hoeveelheid steenslag.
Gebruikte producten:
• Meguiar’s NXT shampoo
• Meguiar’s APC 1:4 en 1:10
• Meguiar’s LT
• Bilt-hamber soft clay (lak)
• Meguiar’s consumers clay (velgen)
• Unigrit finishing paper 2000, 2500, 3000
• Unigrit sanding block 2000
• Motip lakstift (kleur: BMW Cosmos zwart)
• M105
• M205
• M80
• M00
• M21
• M16
• Meguiar’s quick interior detailer
• Meguiar’s trim detailer
• Meguiar’s NXT glass cleaner
• IPA
• Meguiar’s Gold Class endurance high gloss tire gel
• Valet pro Billberry safe Wheel cleaner
• Rimwax
• CG Barebone
• Autoglym engine cleaner
• Autoglym Vinyl and rubber care
• Gliptone leather cleaner
• Gliptone leather conditioner
Gebruikte gereedschap:
• Fein WPO 14-15XE rotary
• DAP 500
• Dremel
• Lakdikte meter
• Meguiar’s Solo Wool Heavy cutting pad
• Meguiar’s Soft buff 2.0 cutting pad
• Meguiar’s Soft buff 2.0 polishing pad
• Meguiar’s Soft buff 2.0 finishing pad
• Lake country White polishing pad 4”
• LC CCS green light polishing pad 5,5” en 4”
• Eazy detail mini brush
• Mothers wheel well brush
• Orange baby drying towel
• Eurow Shag weave towel
• CG Sasquatch
• En vele andere borstels en microfiber doeken
De auto wordt op zich door de eigenaar goed onderhouden. Regelmatig wordt de auto gewassen en om de 2 a 3 weken wordt met de stofzuiger door de auto gegaan.
De auto is als volgt afgeleverd. Vaal emotieloos, swirls, krassen en veel steenslag.
De steenslag en lak defecten waren behoorlijk. Hier had ik dan ook enorm veel werk aan en om eerlijk te zijn had ik mij daar wel op verkeken.
En dan waren er ook nog de krassen.
Portier rechts voor.
Motorkap
Als eerste is de motorruimte onderhanden genomen. Deze is door de eigenaar aardig goed onderhouden maar uiteraard kan dat beter. Eerst de ruimte gereinigd met APC 1:4. Nog niet tevreden en de Autoglym engine cleaner gebruikt. Na het drogen zijn de slangen en kunststof delen gevoed met Autoglym vinyl and rubber care.
Before
After:
Na de motorruimte waren de wielen en wielkasten aan de beurt. De wielen zijn gereinigd met Billberry en de Eazy detail mini brush. De banden en wielkasten gereinigd met APC. Hierna zijn alle deursponningen en trims gereinigd met APC. Vervolgens is de auto gewassen met Meguiar’s NXT shampoo en een Meguiar’s ultimate washmitt. Gedroogd is met de orange baby.
Omdat de auto door de eigenaar regelmatig wordt gewassen is gekozen voor de Bilt Hamber soft clay i.c.m. last touch. Deze haalde nog veel viezigheid van de auto.
Na een stuk van 40x40 cm van het dak gedaan te hebben zag de klei er als volgt uit:
Na het kleien de inspectie ronde en werd de lakdikte meter ter hand genomen. Tot mijn verbazing vond ik de lak maar behoorlijk dun voor wat ik gewend was. Over het algemeen was de dikte tussen de 100 en 117. Een enkele uitschieter van 127 en ook wel eens onder de 100. Het dak gaf veelal een dikte rond de 106. Links boven de voorruit zelfs maar 96,4.
Maar dat was nog niet het ergste…. Op de kofferdeksel had ik aan de linkerkant zelfs 69 gemeten!! Van verbazing ben ik mijn lakdikte meter opnieuw gaan kalibreren alvorens ik verder ging. Maar helaas… de waarden bleven gelijk.
Conclusie: heel voorzichtig te werk gaan want er is niet veel speelruimte.
Eerst werden de krassen aangepakt. Ontvetten met IPA en vervolgens afgeplakt. Daarna vullen m.b.v. de lakstift.
Before:
Afgeplakt:
En gewetsand:
En dan was er nog de steenslag. Hieronder het ergste geval bij het rechter voorwiel.
Before:
Roest verwijderd met de dremel:
Opgevuld met de lakstift:
En gewetsand:
De motorkap was een maanlandschap vol kraters waarvan ik de ergste vlekjes had aangepakt.
In de tijd dat de diverse lagen verse lak aan het drogen waren, en ik met wetsanden kon beginnen, is het interieur onder handen genomen. Het leer is eerst gereinigd met APC 1:10, vervolgens met de Gliptone leather cleaner en gevoed met Gliptone leather conditioner.
Tijdens het reinigen van het leren stuur met APC, begon tot mijn verbazing het stiksel ineens de mooie M-kleuren te krijgen.
Na het interieur en het wetsanden kon ik dan eindelijk met het polijsten beginnen. Dit bleek nog een behoorlijke zoektocht te zijn naar de juiste combi van pad en polish. Al snel bleek dat de lak ontzettend hard was en na uren zoeken naar de juiste combi was ik nog niet tevreden. Dan maar een nachtje erover slapen.
De volgende dag weer testen en meten. Uiteindelijk de moed gehad om de Meguiar’s Solo heavy cutting pad i.c.m. M105 te proberen. Dit bleek de oplossing te zijn. De combi werd vervolgd met Meguiar’s polishing pad i.c.m. M205 en gefinished met LC green light polishing pad met M80
Vanwege de dunne dak had ik voor het dak en de koffferdeksel deze combinatie niet aangedurft. Hier had ik iets veiliger gehouden met Meguiar’s Soft buff 2.0 cutting pad i.c.m. M105. Gevolgd met Meguiar’s polishing pad i.c.m. M205 en gefinished met LC green light polishing pad met M80.
De foto’s van het polijstproces zijn helaas verloren gegaan met de memmorycard.
De M205 op de polishing pad gaf op zich al een mooi resultaat, maar de M80 op de licht groene LC pad bracht de lak tot leven.
Na het polijsten is de auto in de M21 sealant gezet en is getopt met M16. De trims zijn gevoed met Meguiar’s trim restorer en de ruiten gereinigd met Meguiar’s NXT glass cleaner.
De velgen hebben een laagje Rimwax gekregen en de banden werden gevoed met Meguiar’s Gold Class Endurance high gloss gel.
Als laatste zijn de wielkasten voorzien van CG Barebone en is de gehele auto nagelopen met de oh zo heerlijke sasquatch doek.
Al met al is een resultaat gehaald van een 80- 85% correctie. Diepe krassen op het dak heb ik niet volledig kunnen verwijderen omdat de lak daar zo dun is.
Hieronder de after foto’s:
Unknown visitor infront of the car...
Bedankt voor het lezen.
Mik