Het is alweer een tijd geleden dat ik wat gepost heb op het inmiddels nieuwe Carclean Forum. Maar ik ben nu met een leuk project bezig waar ik jullie toch deelgenoot van wil maken. Ik ga namelijk samen met mijn broertje komende juli meedoen aan de Carbagerun Zomereditie 2014. Voor diegene die dat nog niet kennen, dat is een rally door Europa met 500 deelnemers waarbij de deelnemende auto's niet jonger mogen zijn dan bouwjaar 1998 en een maximale dagwaarde hebben van €500,-. De Carbagerun draait niet om snelheid maar om behendigheid en creativiteit, maar om er toch een competitie element in aan te brengen hebben wij besloten om geld op te halen voor het goede doel namelijk Stichting Opkikker. Deze stichting verzorgt o.a. zogenaamde Opkikker dagen voor langdurig zieke kinderen waarbij het ziek zijn even kunnen vergeten. Tijdens de Kerstvakantie van 2013 hebben we een rondje Nederland gedaan waarbij we verschillende auto’s hebben bekeken. Uiteindelijk zijn we in februari overgegaan tot de aanschaf van een auto. Na veel wikken, wegen en uiteraard twijfel hebben we gekozen voor een BMW 3.25 Touring uit 1988 oftwel een E30 met 348.343 kilometer op de teller. De auto is vanaf het moment dat hij 1988 afgeleverd werd van één eigenaar geweest met een volledig bekende onderhoudshistorie incl. de boekjes. In de laatste jaren heeft de BMW niet veel gereden. Het enige nadeel was dat de auto op gas reed, omwille van de motorrijtuigenbelasting hebben we de installatie laten uitbouwen en moest de auto herkeurd worden bij de RDW. Deze ombouw en herkeuring heeft de BMW met vlag en wimpel doorstaan. Hieronder een aantal foto’s van onze aanwinst toen we hem net gekocht hadden. Vervolgens hebben we kort daarna allebei een dag vrij genomen om aan de BMW te werken. Na een kort beraad hebben we besloten om de BMW zijn eerste grote schoonmaakbeurt te geven. We begonnen ons toch wel een beetje te storen aan de zeelucht uit Katwijk. Allereerst naar de bouwmarkt gereden om een tapijtreiniger te huren, achteraf waren wij blij dat we hem het hele weekend hebben gehuurd. Wat kan een auto van 25 jaar oud smerig zijn! Als eerste hebben we het interieur gedemonteerd, dit bleek erg mee te vallen. We hebben alles eruit gehaald behalve de hemel en het tapijt. Vervolgens hebben we alle onderdelen ingespoten met een APC (All Purpose Cleaner) van Poorboys. Ook het dashboard en deurpanelen hebben we schoongemaakt en voorzien van een mooi laagje Natural Look van Poorboys. Na twee keer reinigen met de tapijtreiniger is het interieur zeker opgeknapt en de lucht een stuk aangenamer geworden. Al met al zijn we toch twee volle middagen bezig geweest waarbij we alleen bezig zijn geweest met de binnenkant. Die middag hebben we ook de eerste stickers op de auto geplakt ter promotie van onze website.
Niet alleen het interieur had de nodige aandacht nodig maar ook de technische kant van de auto. Na een aantal malen contact te hebben gehad met BMW Dubbelsteyn hebben ze besloten om ons te sponsoren. We mochten de auto komen brengen en dan zouden ze hem in circa 2 weken tijd in technische goed staat brengen. Na 14 dagen konden we de E30 weer ophalen en er was een hele waslijst aan reparaties uitgevoerd, van de distributieriem tot aan de lichtschakelaar. We waren blij verrast door de hoeveelheid werk die men in de auto heeft gestopt. Uiteindelijk zijn we op maandag 31 maart met een “kleine” traktatie richting Dubbelsteyn vertrokken. Nadat we met de verantwoordelijk monteur hadden gesproken en hem hadden bedankt is ook het onderhoudsboekje afgestempeld. Immers de E30 was tot aan 2007 dealer onderhouden geweest. Nu de E30 weer in technisch goede staat verkeerd hebben de gelegenheid om aandacht te besteden aan het uiterlijk van de auto. Eén ding wat ons vanaf het begin af aan stoorde was de loshangende en zwaar vervuilde hemelbekleding. Na wat speurwerk op Marktplaats kwamen we een zwarte hemel tegen voor een E30 Touring. Na telefonisch contact zijn we afgereisd naar Hellevoetsluis om de hemel te gaan bekijken, toen we aankwamen op de plaats van bestemming maakte we kennis met een echte E30 fanatiekeling. In zijn garage telden we zes E30′s in allerlei variaties van cabrio tot aan een vierwiel aangedreven Touring (E30iX). En wat het meeste opviel was de hoeveelheid onderdelen, hij had daadwerkelijk alles! Omdat de tijd bij het eerste bezoek te kort was, is besloten om op woensdag 2 april terug te komen en de hemel te monteren. Helaas bleek bij de demontage van de oude hemel dat het dakraam en een aantal andere onderdeel behoorlijk verroest waren dus de demontage duurde langer dan gepland. Met hulp van nog twee E30 fanaten hebben we het dakraam weer werkend gekregen en hebben we die zwarte hemel kunnen monteren. Hiervan is de auto enorm opgeknapt. Een aantal andere mankementen die we hebben opgelost zijn:
- Niet werkende toerenteller, temperatuurmeter en benzinemeter
- Verstelling van de rugleuning van de bestuurdersstoel
- Rechter koplamp werkend gemaakt (deze vertoonde soms wat kuren)
- Centrale deurvergrendeling
- Gescheurde rechter B-stijl vervangen
Laatst bewerkt door een moderator: