• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail BMW E46 330i Touring Cosmosschwarz

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
35
Afgelopen weekend een BMW 3-serie touring op visite gehad voor een verwenkuur. Het gaat om een E46 330i in Cosmosschwarz met zwart leer.
De auto heeft wat aanpassingen gehad in de vorm van een AP schroefset en een setje 3SDM 0.06 velgen in 18 inch. De een zal dit geweldig vinden, anderen zien zo'n auto liever origineel. Ik weet niet of ik het zelf zo gedaan zou hebben, maar het maakt de auto wel uniek en het staat wel heel erg dik. Ook laat het zien dat het een auto is van iemand die met zijn auto bezig is en er om geeft. Dat vind ik altijd wel een lekkere motivatie om flink wat uren werk in zo'n auto te steken. Deze staat niet morgen in een wasstraat...

Een heel weekend klinkt als een zee van tijd. Helaas valt dat altijd tegen. Opzich heb ik alle belangrijke dingen gedaan gekregen. Alleen het motorruim heb ik bij deze overgeslagen, omdat ik de tijd hard nodig had om de rest goed en netjes te krijgen.
Het weer snoepte wat van de beschikbare tijd af. In de ochtend kan ik tot 10 uur niets op de oprit omdat de auto dan in de zon staat en van Zaterdag op Zondag trok een flinke onweersbui over, zodat ik Zondag eerst weer moest beginnen met een flinke poetsbeurt om alle zand en bladeren van de auto af te krijgen. Lekker dat outdoor detailen...

Wat is allemaal aan de auto gedaan?

Begonnen met een wasbeurt. Niets spannends aan, dus maken we ook niet teveel woorden aan vuil.
Velgen een goede schoonmaakbeurt gegeven. Vervolgens de auto met Non-Ferro ontdaan van vliegroest en even gekleid.

Toen maar eens bekeken wat we voor vlees in de kuip hadden. Gelukkig had de auto, op behoorlijk wat steenslag na, weinig serieuze defecten. Wel zat er een serieuze partij swirls in de lak.

DSC_0027kopie_zps7yzhgrrh.jpg


DSC_0036kopie_zpsgodciw0r.jpg


Toen iets gedaan wat ik normaal niet op andermans auto doe. De eigenaar had me gevraagd om op de rechterflank een aantal krassen die opgevuld waren met een lakstift aan te pakken. Normaal wetsand ik alleen op mijn eigen auto. In goed overleg besloten het op deze toch ook maar te doen. Uiteindelijk 5 plekken aangepakt.

DSC_0039kopie_zpsyigtdnt4.jpg


Toen maar eens getest welke pad/compound werkte. Ik was al gewaarschuwd voor een harde lak, maar dit had ik niet verwacht. Dit is geen lak dit is graniet. Een blauwe Rupes pad leek wel een witte. Er gebeurde nagenoeg niks... Hier was maar 1 oplossing voor: microvezel.
Meguiar's MF pads op de Bigfoot 15 en een testje gedaan met blauwe Rupes compound en Meguiar's M105. De Rupes compound leek iets meer correctie te geven. Die dus maar gekozen.

Helaas zijn mijn MF pads de normale en niet de extra cut versie. Die had deze namelijk best kunnen hebben. Op de ergst beschadigde delen ( motorkap en dak) waren 4 hits nodig om tot een acceptabele correctie te komen!
Gelukkig was er dan wel ook resultaat. Ik heb nog niet eerder een auto gehad waarop ik zo duidelijk verschil zag dat het zelfs op foto overkomt.

Duidelijk te zien dat de lak "boven" de vouw in de motorkap veel dieper en veel zwarter is dan op het nog niet gecorrigeerde deel "onder" op de foto. Je ziet de grijze waas die de swirls veroorzaken. Ik heb uiteraard niet afgeplakt om deze 50:50 te maken, dus er zit geen harde overgang in, maar je ziet precies tot waar ik geweest ben met corrigeren.

DSC_0045kopie_zpsqatrjvmi.jpg


Nadeel van 3 tot 4 hits per deel moeten doen is natuurlijk dat er flink wat tijd in gaat zitten. Ik gok dat er dan ook een uur of 7 a 8 in de eerste correctie stap gegaan zijn.
Door microvezel cuttingpads en een grove compound zat er een behoorlijke buffer haze in de lak. Ik maakte me stiekem al een beetje zorgen dat ik misschien wel twee keer eroverheen moest om die weer uit de lak te krijgen.

Ik had laatst een setje van de nieuwe Nanolex cutting en finishing pads mee laten komen. Niet alleen zijn deze pads spotgoedkoop (27 euro voor 5 stuks!), ze beloven ook een DA die minder stilvalt op curven, meer snelheid en een lekkerder lopende machine. De cuttingpads heb ik nog niet geprobeerd. Waarschijnlijk waren die sowieso te lief geweest voor het vloeibare titanium wat ze bij BMW als lak gebruiken.

De finishingpads heb ik wel geprobeerd en naar volle tevredenheid! Ze trokken de buffer haze met Meg's M205 eruit als sneeuw voor de zon, de machine viel nergens stil en heeft nog nooit zo lekker gelopen.

Toen als kers op de taart nog een snel rondje Rupes wit/wit gedaan om maximale reflecties en diepte te krijgen.

Vervolgens de auto behandeld met Dodo Lime Prime. Deze heb ik met de hand ingewerkt. Ik vind het nou eenmaal makkelijker om de afwerkings stappen met de hand te doen in plaats van met de machine. De LP maakte de lak nog dieper en lekker glad.

Als kers op de taart de auto voorzien van een laagje Dodo Juice Supernatural 2.0 wax.


Overzichtje van de gebruikte materialen/producten:

*Wassen
-Monello Artico Magico Foam
-Poorboys Bugsquash
-Meguiar's NXT shampoo

*Velgenreiniging
-Monello Non Ferro

*Bandenreiniging
-Poorboys APC 1:10

*Vliegroest verwijdering
-Monello Non Ferro

*Kleien
-Poorboys Claylube
-Monello Dolce Verde

*Polijsten - Cutting
-Meguiar's Microfibre Cutting Pads 5"
-Rupes Microfibre Cutting Pads 3"
-Rupes Blauw Foam 50mm + 30 mm
-Rupes Compound Blauw

*Polijsten - Polishing
-Nanolex Dark Blue Extra Thin Finishing Pads 5"
-Rupes Geel Foam 3" + 50mm + 30mm
-Meguiar's M205

*Polijsten Finishing
-Rupes Wit 5"+ 3" + 50mm + 30mm
-Rupes Wit Finishing Compound

*Cleaning
-Gyeon Prep

*Glaze
-Dodo Juice Lime Prime

*Wax
-Dodo Juice Supernatural 2.0

*Glasreiniging
-Nanolex Glass polish
-Nanolex Glass Cleaner

*Banden
-Gyeon Tire

*Trims
-Meguiar's Ultimate Black

*Interieur reiniging
-APC 1:10

*Lederen bekleding
-Dodo Juice Supernatural Leather Cleaner
-Dodo Juice Supernatural Leather Sealant

*Doeken
-Monello Peluce Verde
-Monello Peluce Bianco
-Monello Sensa Bordi
-Meguiar's Ultimate Shine Microfibre

*Handpads
-Meguiar's Foam Applicator pads
-Dodo Juice Supernatural Fingermitt

*Borstels
-Meguiar's Detailbrush
-EZ-Brush Mini
-Valet Pro Wheel Brush 25mm
-Valet Pro Inetrior Brush 19mm
-Carclean Paardenhaar Interieurborstel

*Polishers
-Rupes Bigfoot 15
-Rupes Bigfoot 75 Mini
-Rupes Ibrid Nano


Wat resultaten dan maar?

DSC_0061kopie_zpslcrzrytu.jpg


DSC_0065kopie_zpscf3uoaei.jpg


DSC_0068kopie_zpshysszo80.jpg


DSC_0077kopie_zpsugksmy7d.jpg


DSC_0081kopie_zpseyfau7bc.jpg


DSC_0084kopie_zpsdblrfgyc.jpg


DSC_0047kopie_zpsuy6xihzk.jpg
 
Knap resultaat op het graniet. Goed werk geleverd!

Zijn de 3sdm velgen ook nog in de wax gezet? Het zijn verschrikkelijk dure velgen die 3sdm's.
 
Wat een wagen, droomauto hoor!

Knap werk ook!

Als hij toevallig verkocht word ergens rond volgend jaar februari houd ik me aanbevolen :D
 
@ArnoldG : Vergeten te melden, velgen zijn in de Rimwax van Smartwax gezet.

@Istnogferarie : DDJ SN leerproducten werken echt super! Geven een prachtige matte afwerking. Ik vind glanzend leer echt afschuwelijk. Zal ze eens op het leer van mijn Alfa testen en wat before en after foto's maken.
 
  • Leuk
Reactions: ArnoldG
Grove correctie is gedaan met Rupes compound blauw op Microvezel voor de Rupes 15 en 75, Blauw foam voor de Nano.
Polishing is gedaan met M205 op Nanolex blauw/Rupes Geel foam.
Finishing gedaan met Rupes compound wit/wit foam.