Een paar weken terug kochten mijn broertje en zijn vriendengroep een BMW E39 525i (2001) voor hun vakantie in de Ardennen aankomende zomer. De auto heeft ongeveer 330.000 km op de teller en is inmiddels alweer 19 jaren oud. De vorige eigenaar/eigenaresse zat nogal in de paardensport, wat erg goed terug te zien was aan de auto en dan vooral het interieur. Overal op de auto zaten kleine deukjes, krasjes en krassen, steenslag plekken en bovendien een heleboel blaasjes en roestplekken. Kortom, de auto heeft er vroeger ongetwijfeld weleens beter bij gestaan. De auto is mechanisch en technisch verder prima in orde, ondanks de hoge (?) kilometerstand! De auto zal slechts voor één vakantie gebruikt worden en het plan van de jongens is dan ook om de auto na de vakantie weer te verkopen. Mij is gevraagd of ik de auto daarom een opknapbeurt wil geven, zodat hij er beter op staat voor de verkoop en 'misschien wel met winst kan worden doorverkocht' (niet mijn woorden). Natuurlijk ging ik met alle liefde akkoord en had ik vanaf maandagavond zomaar ineens een BMW voor de deur staan!
Zoals gezegd, de auto is 19 jaren oud en heeft enorm veel krassen, steenslag, blaasjes, ingebrande vogelpoep en roest. De eerste dag dacht ik echt: 'Waar ben ik aan begonnen, is hier nog wat van te maken?', maar er dus toch maar aan begonnen. Buiten deze serieuze beschadigingen waren er alom swirls aanwezig. Aangezien de auto weer door wordt verkocht, was het doel dus om enigszins de glans weer op te halen en deze swirls te verwijderen. De wat dikkere krassen en beschadigingen worden zoveel mogelijk gemaskeerd. Het interieur was vooral erg vervuild en wat verouderd, maar over het algemeen nog in best goede staat! Hieronder een impressie van de staat van de auto.
- Dag 1: Auto wassen en voorbereiden, testspots doen (+ eventueel een deel polijsten)
- Dag 2 en 3: Auto en koplampen polijsten
- Dag 4: Details afwerken, Auto opnieuw wassen, Auto nalopen met Gyeon Prep, Wax aanbrengen
Exterieur
De auto is maandagavond al afgeleverd, zodat ik dinsdag lekker vroeg kon beginnen. Ik ben lekker op m'n dooie gemak begonnen met de auto leeg te halen. Daarna de auto gewassen; waarschijnlijk was deze auto in een lange tijd niet gewassen, waarbij er ook vooral extreem veel modder uit de wielkasten kwam. Voor de rest was het wat betreft de 'losse vervuiling' niet zo heel extreem, behalve rond de naden en kieren en rond de portieren. Daarna aan de slag met ijzer- en teerverwijderaar; door de donkere kleur van de auto is het dan lastig te zien wat er uit de lak omhoog komt. Ik kon wel zien dat er enorm veel teer op de zijkanten van de auto aanwezig was. Hierna de auto even snel gewassen en begonnen met kleien, waarmee de laatste 'hardnekkige vervuiling' toch echt van de lak verdwenen was! Daarna de auto weer snel gewassen en in alle rust kunnen afdrogen. Aan deze stappen was ik al gauw meer dan een halve dag kwijt door de extreme vervuiling, maar toch heb ik nog even de tijd genomen om alvast testspots te doen. Het doel was om de lichte imperfecties zoals swirls te verwijderen en de glans enigszins weer wat terug te brengen. Een echte hoogglans was niet vereist en dus heb ik uiteindelijk gekozen voor 1 hit Menzerna HCC 400 in combinatie met Monello Raffini Geel. Ik koos voor Monello Raffini Geel in plaats van Oranje, omdat ik toch wat meer correctie wou op de redelijk medium harde lak, ook al krijg je hierdoor wel last van de 'compounding haze'. Nogmaals, een hoogglans was niet vereist, dus hier vrede mee genomen. Hiermee kon ik op dag 2 en 3 heel de auto in 1 hit doen; op sommige plekken misschien een keer 2 hits. Door regen op dag 2 en 3 niet heel nuttig gebruik gemaakt van de tijd. Op de laatste dag kwam @Danny98 nog even langs om te oefenen met de DAP900 V3 op de motorkap en om te helpen met het interieur en de laatste details! De koplampen heb ik weer mooi glanzend gekregen, maar op de achterlichten zat zo'n dikke laag oxidatie/verkeerd aangebrachte lak dat het er met schuren en polijsten niet af ging of teveel tijd ging kosten. Dus deze had ik gelaten zoals ze zijn.
De auto waar het om gaat; een BMW E39 525i uit 2001
De staat van de auto
Zoals gezegd, de auto is 19 jaren oud en heeft enorm veel krassen, steenslag, blaasjes, ingebrande vogelpoep en roest. De eerste dag dacht ik echt: 'Waar ben ik aan begonnen, is hier nog wat van te maken?', maar er dus toch maar aan begonnen. Buiten deze serieuze beschadigingen waren er alom swirls aanwezig. Aangezien de auto weer door wordt verkocht, was het doel dus om enigszins de glans weer op te halen en deze swirls te verwijderen. De wat dikkere krassen en beschadigingen worden zoveel mogelijk gemaskeerd. Het interieur was vooral erg vervuild en wat verouderd, maar over het algemeen nog in best goede staat! Hieronder een impressie van de staat van de auto.
De staat van de auto
Plan van Aanpak:
- Dag 1: Auto wassen en voorbereiden, testspots doen (+ eventueel een deel polijsten)
- Dag 2 en 3: Auto en koplampen polijsten
- Dag 4: Details afwerken, Auto opnieuw wassen, Auto nalopen met Gyeon Prep, Wax aanbrengen
Exterieur
De auto is maandagavond al afgeleverd, zodat ik dinsdag lekker vroeg kon beginnen. Ik ben lekker op m'n dooie gemak begonnen met de auto leeg te halen. Daarna de auto gewassen; waarschijnlijk was deze auto in een lange tijd niet gewassen, waarbij er ook vooral extreem veel modder uit de wielkasten kwam. Voor de rest was het wat betreft de 'losse vervuiling' niet zo heel extreem, behalve rond de naden en kieren en rond de portieren. Daarna aan de slag met ijzer- en teerverwijderaar; door de donkere kleur van de auto is het dan lastig te zien wat er uit de lak omhoog komt. Ik kon wel zien dat er enorm veel teer op de zijkanten van de auto aanwezig was. Hierna de auto even snel gewassen en begonnen met kleien, waarmee de laatste 'hardnekkige vervuiling' toch echt van de lak verdwenen was! Daarna de auto weer snel gewassen en in alle rust kunnen afdrogen. Aan deze stappen was ik al gauw meer dan een halve dag kwijt door de extreme vervuiling, maar toch heb ik nog even de tijd genomen om alvast testspots te doen. Het doel was om de lichte imperfecties zoals swirls te verwijderen en de glans enigszins weer wat terug te brengen. Een echte hoogglans was niet vereist en dus heb ik uiteindelijk gekozen voor 1 hit Menzerna HCC 400 in combinatie met Monello Raffini Geel. Ik koos voor Monello Raffini Geel in plaats van Oranje, omdat ik toch wat meer correctie wou op de redelijk medium harde lak, ook al krijg je hierdoor wel last van de 'compounding haze'. Nogmaals, een hoogglans was niet vereist, dus hier vrede mee genomen. Hiermee kon ik op dag 2 en 3 heel de auto in 1 hit doen; op sommige plekken misschien een keer 2 hits. Door regen op dag 2 en 3 niet heel nuttig gebruik gemaakt van de tijd. Op de laatste dag kwam @Danny98 nog even langs om te oefenen met de DAP900 V3 op de motorkap en om te helpen met het interieur en de laatste details! De koplampen heb ik weer mooi glanzend gekregen, maar op de achterlichten zat zo'n dikke laag oxidatie/verkeerd aangebrachte lak dat het er met schuren en polijsten niet af ging of teveel tijd ging kosten. Dus deze had ik gelaten zoals ze zijn.
Laatst bewerkt: