• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail BMW E39 525i (2001)

LAWRENCIO_XD

Detailing guru
27 nov 2018
1.165
173
29
Groningen
Een paar weken terug kochten mijn broertje en zijn vriendengroep een BMW E39 525i (2001) voor hun vakantie in de Ardennen aankomende zomer. De auto heeft ongeveer 330.000 km op de teller en is inmiddels alweer 19 jaren oud. De vorige eigenaar/eigenaresse zat nogal in de paardensport, wat erg goed terug te zien was aan de auto en dan vooral het interieur. Overal op de auto zaten kleine deukjes, krasjes en krassen, steenslag plekken en bovendien een heleboel blaasjes en roestplekken. Kortom, de auto heeft er vroeger ongetwijfeld weleens beter bij gestaan. De auto is mechanisch en technisch verder prima in orde, ondanks de hoge (?) kilometerstand! De auto zal slechts voor één vakantie gebruikt worden en het plan van de jongens is dan ook om de auto na de vakantie weer te verkopen. Mij is gevraagd of ik de auto daarom een opknapbeurt wil geven, zodat hij er beter op staat voor de verkoop en 'misschien wel met winst kan worden doorverkocht' (niet mijn woorden). Natuurlijk ging ik met alle liefde akkoord en had ik vanaf maandagavond zomaar ineens een BMW voor de deur staan!

De auto waar het om gaat; een BMW E39 525i uit 2001
E4A8F528-8693-4FA8-80D0-0999998C793D_1_201_a.jpeg

De staat van de auto
Zoals gezegd, de auto is 19 jaren oud en heeft enorm veel krassen, steenslag, blaasjes, ingebrande vogelpoep en roest. De eerste dag dacht ik echt: 'Waar ben ik aan begonnen, is hier nog wat van te maken?', maar er dus toch maar aan begonnen. Buiten deze serieuze beschadigingen waren er alom swirls aanwezig. Aangezien de auto weer door wordt verkocht, was het doel dus om enigszins de glans weer op te halen en deze swirls te verwijderen. De wat dikkere krassen en beschadigingen worden zoveel mogelijk gemaskeerd. Het interieur was vooral erg vervuild en wat verouderd, maar over het algemeen nog in best goede staat! Hieronder een impressie van de staat van de auto.

De staat van de auto
C10A237B-B168-4BB4-9701-5ABC92331FC7.jpeg
3FF07E48-968A-4A21-8472-B0FB28AD9698.jpeg

89A9DFB1-6E2C-478B-BDD9-63BE3F0D3A6F.jpeg
4CC06659-A3EC-4D56-9B01-42CD92091A4F.jpeg

3F59CEE2-D0D7-4DCB-A132-740DD047697B.jpeg
EDCB6B73-9D6E-4EE3-BD5A-965004F35964.jpeg

82E24ED6-FCED-43C4-B0CD-81AA39E82DEE.jpeg
273B3ECC-9F57-4E78-ADF6-B5C311025735.jpeg

Plan van Aanpak:
- Dag 1: Auto wassen en voorbereiden, testspots doen (+ eventueel een deel polijsten)
- Dag 2 en 3: Auto en koplampen polijsten
- Dag 4: Details afwerken, Auto opnieuw wassen, Auto nalopen met Gyeon Prep, Wax aanbrengen

Exterieur
De auto is maandagavond al afgeleverd, zodat ik dinsdag lekker vroeg kon beginnen. Ik ben lekker op m'n dooie gemak begonnen met de auto leeg te halen. Daarna de auto gewassen; waarschijnlijk was deze auto in een lange tijd niet gewassen, waarbij er ook vooral extreem veel modder uit de wielkasten kwam. Voor de rest was het wat betreft de 'losse vervuiling' niet zo heel extreem, behalve rond de naden en kieren en rond de portieren. Daarna aan de slag met ijzer- en teerverwijderaar; door de donkere kleur van de auto is het dan lastig te zien wat er uit de lak omhoog komt. Ik kon wel zien dat er enorm veel teer op de zijkanten van de auto aanwezig was. Hierna de auto even snel gewassen en begonnen met kleien, waarmee de laatste 'hardnekkige vervuiling' toch echt van de lak verdwenen was! Daarna de auto weer snel gewassen en in alle rust kunnen afdrogen. Aan deze stappen was ik al gauw meer dan een halve dag kwijt door de extreme vervuiling, maar toch heb ik nog even de tijd genomen om alvast testspots te doen. Het doel was om de lichte imperfecties zoals swirls te verwijderen en de glans enigszins weer wat terug te brengen. Een echte hoogglans was niet vereist en dus heb ik uiteindelijk gekozen voor 1 hit Menzerna HCC 400 in combinatie met Monello Raffini Geel. Ik koos voor Monello Raffini Geel in plaats van Oranje, omdat ik toch wat meer correctie wou op de redelijk medium harde lak, ook al krijg je hierdoor wel last van de 'compounding haze'. Nogmaals, een hoogglans was niet vereist, dus hier vrede mee genomen. Hiermee kon ik op dag 2 en 3 heel de auto in 1 hit doen; op sommige plekken misschien een keer 2 hits. Door regen op dag 2 en 3 niet heel nuttig gebruik gemaakt van de tijd. Op de laatste dag kwam @Danny98 nog even langs om te oefenen met de DAP900 V3 op de motorkap en om te helpen met het interieur en de laatste details! De koplampen heb ik weer mooi glanzend gekregen, maar op de achterlichten zat zo'n dikke laag oxidatie/verkeerd aangebrachte lak dat het er met schuren en polijsten niet af ging of teveel tijd ging kosten. Dus deze had ik gelaten zoals ze zijn.

50B31D5B-7BFE-45EF-9BFA-EA26DA9C7FAE.jpeg
92CDF912-6756-49AE-A48D-E94E7F3D91B1_1_201_a.jpeg

A233C832-F2E7-42F4-8792-455CD60FBB43.jpeg
FD7E8F57-6D7B-4ADF-8235-BB9A724F7952.jpeg

9A0C0D62-B7C6-47C6-8C68-EEB6E1BD743A.jpeg
7C7559E6-02E9-42EC-B100-06F38354F524.jpeg

FFD5B57A-7A18-4A56-93A2-C39A6C020E4C.jpeg
F3C15247-6954-4C2A-8231-48DC986E1FED.jpeg

9165EB91-6752-4E11-B69D-377273149F9F.jpeg
1A424D71-91FA-4A8D-BC58-755F90994700_1_201_a.jpeg

B2255D4F-5335-4393-9AA4-A518FBBFAAC0.jpeg
A98D43B6-3665-4350-9646-F095984A774A.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Interieur
Het interieur was dus op de laatste dag aan de beurt. Ook al is het interieur van de auto toch al wel wat op leeftijd, de staat van het alles was voor zo'n oude auto toch nog dikke prima! Het enige wat we hebben gedaan was eigenlijk goed stofzuigen en alles afnemen met een doekje, maar het leer was wel toe aan een goede schoonmaakbeurt. Met het interieur ben ik nogal beperkt in de mogelijkheden, omdat ik geen extractor/stoommachine of iets dergelijks heb, maar toch met beperkte middelen een goede schoonmaakbeurt kunnen afleveren.

Het interieur vooraf:
1C4C4E9E-E715-407C-80D1-8F0C7B36EB15.webp
68314546-1686-4554-BE9C-251656C18C40.webp

95313F25-AC26-4E41-98A8-E16E4265606D.webp
154AD476-2957-4D34-B509-3694B33611F5.webp

D3D5F923-B017-4299-B5ED-92776E8E0FA3.webp
59ECA58D-75E7-456C-AA83-C99CE19127EC.webp


Tijdens:
46A3FA22-ACC6-4C4F-8957-8711C143F5D8.webp
53D4E90A-A6BB-4851-9974-5B404CD2EA06.webp

363A5F2D-1C83-46EB-8CA2-191184414636.webp
98B91CC2-5D0F-4985-800E-3353F8E96B5D.webp


Het interieur achteraf:
E0A93A21-796E-4C92-B157-2EE671F536F7.webp
44FE3129-A19A-4B17-9EE7-C7DF8369C3B3.webp

9312D9D4-08A0-4CBB-A618-A730DE257226.webp
56B935BA-3B6B-4DB3-BF0D-3808C222BDC4.webp

2F033718-12F0-4689-9AA0-BC828C5EBCD4.webp
AAAB5C06-2F65-4F93-B155-5D0EDB590B6C.webp
 
Laatst bewerkt:
Details
Inmiddels waren we wel klaar met het interieur en hebben we vrijwel alle plastic exterieur delen behandeld met een melaminespons en APC+D. Omdat de trekhaak extreem verroest was kon ik het toch niet laten om deze ook op te schuren. Hierna hebben we de auto gefoamd (met een ietwat sterkere verhouding) en snel gewassen om alle polijst residu en stof van de auto af te krijgen. Hierna de auto gedroogd en nagelopen met Gyeon Prep voor het ontvetten van de lak. @Danny98 moest hierna naar zijn werk en heb ik zelf de auto afgemaakt en ingesmeerd met good ol' Collinite 845. De nieren (?) hebben we er ook afgehaald van tevoren en zijn netjes opgepoetst met Mother's Mag & Aluminium Polish. Alle plastic delen zijn, na de behandeling met een melaminespons, behandeld met Gyeon Trim voor langdurige bescherming en uitstraling! Nadien heb ik de trekhaak nog overgespoten met de enige spuitbus die ik nog in de schuur had liggen: antracietgrijs. De motorruimte was eerder al grondig schoongemaakt en ingespoten met Autoglym Vinyl & Rubber Care. Eerder had ik de uitlaat ook al weer mooi gekregen (deze was helemaal zwart!) en heb ik de laatste polijst- en waxresten verwijderd met een cocktailprikker.

A0F62960-5980-43B8-B3F8-F9B63DCFDCB7.jpeg
8B240B46-8F14-4588-88F4-8A2514852CEC.jpeg

BE8FEF85-5E26-45DC-BBC9-29D3811C3CF3.jpeg
26A1974C-43D8-47FB-A3C0-24BDA7FDF569.jpeg

66189E5E-50D0-495F-A0FC-08FE885F9181.jpeg
89698391-69B9-41DF-9823-643175865735.jpeg

6C5D27F7-0587-4A4D-9D19-1B172779D889.jpeg
A30FAF17-979D-4873-B347-D83DCA23C9E4.jpeg

84FC0E14-6E11-4BD5-8B47-54B5433D0710.jpeg
EF4C5728-B972-4A39-A76B-BFE1E36F3CAF.jpeg

89A9DFB1-6E2C-478B-BDD9-63BE3F0D3A6F.jpeg
151974AA-676B-428C-856A-B41482356317.jpeg

7AC91008-EA06-4D24-81A4-FD90081F394C.jpeg
EDC35D7C-750E-4822-A17F-91F2FDBD632A_1_201_a.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Eindresultaat!
En toen waren we eindelijk klaar! Vooraf leek het mij toch best een lastige klus, maar wel een leuke uitdaging! Uiteindelijk heb ik er geen spijt van gehad deze klus te doen en deed ik het natuurlijk ook voor mijn broertje en de andere jongens. Hun leuke reacties maken zo'n klus dan toch ook wel weer de moeite waard en ook kan ik erg genieten van de plaatjes achteraf! De volgende auto staat alweer op me te wachten... :p Bedankt voor het lezen!

Lawrence

Het eindresultaat!
BE725D48-A963-4839-A307-EE3006CF4368.jpeg
F3EB07A8-3142-4B4C-8A5B-FCA13BB985C1.jpeg

5AE35528-4E52-435E-A480-D0C902AA0F53.jpeg
1B47F6D8-CAF3-4580-A3F6-ECCB73B8DF44.jpeg

4E0077C2-4D5A-43F9-9391-4D91ABFEE5DF.jpeg
F3C617B1-4834-4634-983B-550C9D018C9F.jpeg

E4213D6B-FA0E-40C6-81B4-6EC6513162B1.jpeg
DD9169F3-0056-41D4-A8AC-F09CE2CF7627.jpeg
6FE0D531-4695-47C5-8838-780A2758D701.jpeg
E0A93A21-796E-4C92-B157-2EE671F536F7.jpeg

* Gebruikte producten *
Wassen: Monello Artico Magico Snow Foam / Bilt Hamber Auto-Wash / Alchemy Dirty Harry / Poorboy's World APC+D 1:10 / Poorboy's World Spray & Wipe 1:8
Decontaminatie en kleien: Monello Non-Ferro / ValetPro Citrus Glue and Tar Remover / Dodo Juice Born Slippy 1:10 / Dodo Juice Supernatural Fine Clay
Polijsten: DAP900 V3 / Menzerna HCC 400 / Monnelo Raffini 5,5" en 4" Pads (Geel) / Gyeon Prep / Nanolex EX
Wax: Collinite 845
Interieur: Gyeon Leather Cleaner Strong / Nanolex Interior Cleaner / Nanolex ODEX / Invisible Glass Premium Glass Cleaner
Motorruimte: Poorboy's World APC+D 1:4 / Autoglym Vinyl & Rubber Care
Plastic trim-delen: Poorboy's World APC+D 1:8 / Melaminesponzen / Nanolex EX / Gyeon Trim
Overig: Invisible Glass Premium Glass Cleaner / Colad Aqua Dynamic Maskeertape / Motip Spuitbus Antractietgrijs / Mother's Mag & Aluminium Polish
 
Laatst bewerkt:
O mijn god. Wat een metamorfose! Respect!
Dit zijn vaak van die klusjes waarvan je denkt. Waar ben ik aan begonnen. En als je dan klaar bent... :cool:
Wat is er met de achterlichten gebeurd? Deze lijken wel geschuurd en niet meer gepolijst :no_mouth:
 
  • Geweldig
Reacties: LAWRENCIO_XD
@RoyR De achterlichten heb ik geprobeerd op te schuren met verschillende types schuurpapier en met polijsten. Echter heeft een of andere beun deze zó dik overgespoten dat daar veel te veel tijd in zou gaan zitten. Dus heb ik de jongens maar gevraagd om gewoon een setje nieuwe achterlichten te halen op de sloop! :D En de overspray daarvan op de achterklep was ook niet mis... : unamused:
 
  • Leuk
  • Verbluft
Reacties: nova_niek en RoyR
Super leuk om op los te gaan en er van te leren. Geen angst, kan toch alleen maar vooruitgang boeken.

Prima resultaat hoor, die motorruimte ook!

Misschien ook nog wat achteraf plaatjes na de vakantie? Kijken hoe de auto dan uitgeleefd is :joy:
 
  • Geweldig
Reacties: LAWRENCIO_XD
Lekker projectje en mooi resultaat! Stiekem zijn dergelijke projecten misschien wel een van de leukste: je kan - bij wijze van - niets fout doen. Alles wat je behandeld, knapt er van op. En zeker bij een 'verwaarloosd' exemplaar zie je de auto onder je handen opknappen.
 
@RoCo / @DKBM Inderdaad! Ik denk dat ik op deze auto alle soorten lakbeschadiging wel ben tegengekomen. Dan kijken van hoe ga ik hier het beste mee om, hoe krijg ik dit weer mooi(er)? Dat was echt wel super leerzaam en de ervaring die ik daarmee krijg was ook wel één van de redenen dat ik deze klus toch wel graag wilde doen :D
 
  • Leuk
Reacties: RoCo
Erg leuk om te zien en te lezen! Zulke details zijn het mooiste, want er is echt resultaat te halen. Deze auto is fantastisch en een mooi object, die 6 cilinders krijg je niet kapot en de E39 (en E46) zijn nog modellen die gebouwd zijn als auto en niet als product. Hier kunnen de mannen heel veel plezier van hebben als roadtrip mobiel!
Netjes gedaan!