• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail BMW E46, 325i cabrio

IceT

Detailing guru
21 dec 2008
320
123
59
Harderwijk
Een goede vriend van mij heeft een Vespa scooter geruild voor deze BMW waar zijn zoon in gaat rijden. Hij had al een poging gedaan om met de producten die hij tot zijn beschikking had de lak te polijsten alleen zag hij geen verbetering. Natuurlijk geen probleem om hiermee te helpen, alleen had ik de BMW en lak nog niet eerder kunnen beoordelen. Helaas hadden we zeer beperkt de tijd en gezien de staat van de lak was dit een flinke uitdaging om deze weer enigszins te laten stralen. Van de week hebben we deze met 3 man in ongeveer 8 uur tijd aangepakt.
Leuk detail dat alle rekeningen en boekjes erbij zitten waarop je kan zien dat de BMW destijds zo’n 148.000 gulden kostte en je in 2020 deze ruilt voor een Vespa scooter van 14 jaar oud.

Wassen en reinigen.
Poorboys Slick & Sluds
303 Convertible top cleaner
Monello Non-ferro
Nilfisk hogedrukreiniger

De BMW bij aanvang.

196E6AE9-D9A1-43B1-B600-404A204C7F58.jpeg


Eerst grondig afgespoten met de hogedrukreiniger en vervolgens gewassen met een Monello Washmitt en Poorboys Slick & Sluds shampoo.

Daarna rondje Monello non-ferro.

1FE9E0EF-ED9F-4954-AA1A-3F96E890DE78.jpeg


Het stoffen cabriodak schoongemaakt met de 303 Convertible top cleaner. Eerst voorzichtig met een paardehaar borstel, maar het vuil ging er niet goed uit. Met een wat hardere borstel werd het dak al een stuk schoner, maar hier moet eigenlijk de extractor nog een keer overheen.

AFA2DA64-2EBE-4C1A-90E6-5577034437D0.jpeg


De velgen zijn gereinigd met Bilberry safe wheel cleaner met een mengverhouding van 1:4.

Na het wassen gekleid met Mother’s gold clay bar en Poorboys Spray & Wipe 1:1 verdund.

Polijsten.
Beschikbare dual action machines

2B855905-AF4F-4192-8AE0-0D5C8F149D58.jpeg

DAP900V3
DAP900V2
Rupes LHR15
Flex XFE 7-12-80

Pads.
Monello geel en zwart
Lake Country blauw
Wool pad

Producten.
Scholl S20+ Black
Poorboys Black Hole

9A478752-3280-4BFF-8276-018B80A4020B.jpeg

De achterklep was er echt heel ernstig aan toe. Geen idee wat hiermee is gebeurd en was zelfs met een wol pad en Scholl S3 nauwelijks te corrigeren. Helaas had de lak ook 2 plekken waar de blank lak loslaat. Rechtsachter aan de bovenkant op het spatbord en onder het raam.
Verder was de lak in redelijke staat. Het ligt in de planning om een aantal zaken te laten spuiten dus op basis hiervan met een testspot gekeken welke correctie voor nu voldeed.
Gekozen voor een 1 staps correctie met Scholl S20+Black en daarna rondje Poorboys Black Hole.

De Scholl S20+ verwerkt met de DAP en een Monello gele pad en de Rupes met een LC blauwe pad. Voor de bumpers, dorpels en de moeilijk bereikbare plekken de Flex met een LC blauwe pad. De Flex is ook perfect om hier en daar een kras te behandelen.
Na de S20+ is er Black Hole opgebracht met Monello zwarte pad op de DAP.

Bescherming, Wax.
Als wax gekozen voor de Collinite 476s.
Kunststof behandeld met voedend product.

Ramen.
Ramen binnen en buiten schoongemaakt met Meguiars NXT glass cleaner.

Interieur.
Dashboard en overige kunststof met Scholl Purple.
Lederen bekleding gevoed met conditioner.

De lichtmetalen velgen zijn beschermd met Wheelwax.

Het stoffen cabriodak was nog niet helemaal droog om een bescherming op te kunnen brengen. Besloten om later nog een keer goed schoon te maken met de extractor, daarna Raggtop cleaner en hierna te behandelen met de Raggtop Protectant.

De binnenste achterlichten waren heel erg verweerd (bovenste foto). Deze zijn vervangen voor 2 gefacelifte nieuwe exemplaren. Het BMW embleem op de motorkap was ook heel erg verweerd, dus deze ook mooi vervangen.
8A38748C-BD18-481C-BFB7-B4FA3168CD1A.jpeg


Met een 1 staps product, de staat waarin de lak verkeerde en de beperkte tijd krijg je geen optimaal resultaat, maar dit was een bewuste keus. Uiteindelijk was de eigenaar meer dan tevreden met het eindresultaat.
C0579BFE-FFF7-47EB-B830-43853C9B38CD.jpeg

B0D6DEA8-A6E1-4D1E-A735-0660E5CE92AE.jpeg
 
Wat liefde kon 'ie wel gebruiken. Goed bezig! :D Toevallig nog een E46 te ruil voor een oude Vespa?
* ... marktplaats afstruinen, Vespa scoren!

Vroeg mij alleen af;

- 3 man een volle dag bezig, meerdere machines tot je beschikking en toch de keuze gemaakt om een one-step + glaze te gebruiken?
- Heb je de deironizer op een natte lak gebruikt?
 
Leuk project! S20 kun je geen wonderen van verwachten maar een auto met deze leeftijd knapt er altijd lekker van op. En met 3 man moet je ook een beetje op mekaar ingespeeld raken.
Gewoon in het voorjaar 3 daagjes er voor uit trekken en moet jij eens kijken hoe die er uiteindelijk komt te zien!
 
@Quantoxx,

- Ik begrijp je punt, maar 1 van de 3 had nog nooit een polijstmachine vastgehouden en de ander 1x eerder. Dus met alle voorbereidende stappen, wat uitleg over de producten en stappen, vervolgens wat oefenen met een machine was het al gauw begin van de middag voordat we konden gaan polijsten. Daar komen dan nog het vervangen van de achterlichten en het embleem op de motorkap bij + interieur en velgen. Dan merk je pas hoeveel wij (als ervaren detailer) alles op routine doen.

- Non ferro doe ik altijd op een natte lak. Laat ik inwerken en heractiveer dan nogmaals met een washmitt.

@Jansen, Dankje.

@Ric325i, klopt helemaal. Eerst maar naar de spuiter en dan komt het wel goed.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Weer een nette cabrio erbij. Ja wat een geld toch als je dat in die tijd zet.
 
Laatst bewerkt:
Ik maak altijd te weinig foto’s met een detailklus. Dacht er nu genoeg te hebben voor een ‘show off’, maar kwam erachter dat ik helemaal geen close up foto’s had gemaakt, dus ook niet van de achterklep.
Ik heb geen idee hoe een lak eruit ziet als je deze met korrel 80 behandelt (waarom zou je dat ook doen vraag ik me dan af), maar je zou best eens gelijk kunnen hebben.
Waarschijnlijk kan het alleen maar beter worden, maar ik heb geen ervaring met wetsanden en zou het zelfs op deze achterklep niet aandurven.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Mooi resultaat zo!
Heeft Bryan ook mee geholpen? Zag hem laatst ook al een auto wassen op Instagram:D
Kan die binnenkort een detailingbedrijf beginnen naast het tunen. :)
 
@RoyR, Bryan (eigenaar AP tuning) heeft niet meegeholpen. Houdt erg van gepolijste en schone auto’s, maar is liever bezig met tuning en oplossingen van storingen.
Er komen bij hem regelmatig klanten die ernaar vragen en dan vraagt hij het aan mij of aan zijn buren. Naast AP zit Auto Service Hofman (ASH) die naast onderhoud ook detailklussen doet. Een van de eigenaren van ASH zit hier ook op het forum.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ik maak altijd te weinig foto’s met een detailklus. Dacht er nu genoeg te hebben voor een ‘show off’, maar kwam erachter dat ik helemaal geen close up foto’s had gemaakt, dus ook niet van de achterklep.
Ik heb geen idee hoe een lak eruit ziet als je deze met korrel 80 behandelt (waarom zou je dat ook doen vraag ik me dan af), maar je zou best eens gelijk kunnen hebben.
Waarschijnlijk kan het alleen maar beter worden, maar ik heb geen ervaring met wetsanden en zou het zelfs op deze achterklep niet aandurven.
Dat van de korrel 80 was ook een grapje natuurlijk, maar op de eerste foto zag het er erg dof uit namelijk maar dat zal je wel mooi opgelost hebben!
 
Mooie 323Ci!! Heerlijk blok en een prachtige verschijning.. Hij is goed opgeknapt van de sessie! Voor wat meer power is een inlaatswap met een 330i een simpele en effectieve optie!

Ps, het kenteken is makkelijk leesbaar, geen idee of dat de bedoeling is. Daar komt ook de 323 vandaan...
 
@wings-hifi, Was geen eer aan te behalen. Eerst was het dof met krassen en na de behandeling glans met dezelfde krassen. Geen idee wat ik hier nog aan had kunnen doen.

@Xsara Coupe, ik dacht dat het een 325i was :-(. Op zich heb ik er geen problemen mee dat het kenteken is te lezen, maar wel een poging gedaan om het enigszins minder goed leesbaar te maken.
 
Een 323 is ook een 2.5!
Ben erg benieuwd naar de detail foto’s, maar zo op afstand ziet de auto er echt super uit! Nogmaals een mooi resultaat!
 
Leuke detail! Jammer van de achterklep maar die is te ver heen denk ik.