Een goede vriend van mij heeft een Vespa scooter geruild voor deze BMW waar zijn zoon in gaat rijden. Hij had al een poging gedaan om met de producten die hij tot zijn beschikking had de lak te polijsten alleen zag hij geen verbetering. Natuurlijk geen probleem om hiermee te helpen, alleen had ik de BMW en lak nog niet eerder kunnen beoordelen. Helaas hadden we zeer beperkt de tijd en gezien de staat van de lak was dit een flinke uitdaging om deze weer enigszins te laten stralen. Van de week hebben we deze met 3 man in ongeveer 8 uur tijd aangepakt.
Leuk detail dat alle rekeningen en boekjes erbij zitten waarop je kan zien dat de BMW destijds zo’n 148.000 gulden kostte en je in 2020 deze ruilt voor een Vespa scooter van 14 jaar oud.
Wassen en reinigen.
Poorboys Slick & Sluds
303 Convertible top cleaner
Monello Non-ferro
Nilfisk hogedrukreiniger
De BMW bij aanvang.
Eerst grondig afgespoten met de hogedrukreiniger en vervolgens gewassen met een Monello Washmitt en Poorboys Slick & Sluds shampoo.
Daarna rondje Monello non-ferro.
Het stoffen cabriodak schoongemaakt met de 303 Convertible top cleaner. Eerst voorzichtig met een paardehaar borstel, maar het vuil ging er niet goed uit. Met een wat hardere borstel werd het dak al een stuk schoner, maar hier moet eigenlijk de extractor nog een keer overheen.
De velgen zijn gereinigd met Bilberry safe wheel cleaner met een mengverhouding van 1:4.
Na het wassen gekleid met Mother’s gold clay bar en Poorboys Spray & Wipe 1:1 verdund.
Polijsten.
Beschikbare dual action machines
DAP900V3
DAP900V2
Rupes LHR15
Flex XFE 7-12-80
Pads.
Monello geel en zwart
Lake Country blauw
Wool pad
Producten.
Scholl S20+ Black
Poorboys Black Hole
De achterklep was er echt heel ernstig aan toe. Geen idee wat hiermee is gebeurd en was zelfs met een wol pad en Scholl S3 nauwelijks te corrigeren. Helaas had de lak ook 2 plekken waar de blank lak loslaat. Rechtsachter aan de bovenkant op het spatbord en onder het raam.
Verder was de lak in redelijke staat. Het ligt in de planning om een aantal zaken te laten spuiten dus op basis hiervan met een testspot gekeken welke correctie voor nu voldeed.
Gekozen voor een 1 staps correctie met Scholl S20+Black en daarna rondje Poorboys Black Hole.
De Scholl S20+ verwerkt met de DAP en een Monello gele pad en de Rupes met een LC blauwe pad. Voor de bumpers, dorpels en de moeilijk bereikbare plekken de Flex met een LC blauwe pad. De Flex is ook perfect om hier en daar een kras te behandelen.
Na de S20+ is er Black Hole opgebracht met Monello zwarte pad op de DAP.
Bescherming, Wax.
Als wax gekozen voor de Collinite 476s.
Kunststof behandeld met voedend product.
Ramen.
Ramen binnen en buiten schoongemaakt met Meguiars NXT glass cleaner.
Interieur.
Dashboard en overige kunststof met Scholl Purple.
Lederen bekleding gevoed met conditioner.
De lichtmetalen velgen zijn beschermd met Wheelwax.
Het stoffen cabriodak was nog niet helemaal droog om een bescherming op te kunnen brengen. Besloten om later nog een keer goed schoon te maken met de extractor, daarna Raggtop cleaner en hierna te behandelen met de Raggtop Protectant.
De binnenste achterlichten waren heel erg verweerd (bovenste foto). Deze zijn vervangen voor 2 gefacelifte nieuwe exemplaren. Het BMW embleem op de motorkap was ook heel erg verweerd, dus deze ook mooi vervangen.
Met een 1 staps product, de staat waarin de lak verkeerde en de beperkte tijd krijg je geen optimaal resultaat, maar dit was een bewuste keus. Uiteindelijk was de eigenaar meer dan tevreden met het eindresultaat.
Leuk detail dat alle rekeningen en boekjes erbij zitten waarop je kan zien dat de BMW destijds zo’n 148.000 gulden kostte en je in 2020 deze ruilt voor een Vespa scooter van 14 jaar oud.
Wassen en reinigen.
Poorboys Slick & Sluds
303 Convertible top cleaner
Monello Non-ferro
Nilfisk hogedrukreiniger
De BMW bij aanvang.
Eerst grondig afgespoten met de hogedrukreiniger en vervolgens gewassen met een Monello Washmitt en Poorboys Slick & Sluds shampoo.
Daarna rondje Monello non-ferro.
Het stoffen cabriodak schoongemaakt met de 303 Convertible top cleaner. Eerst voorzichtig met een paardehaar borstel, maar het vuil ging er niet goed uit. Met een wat hardere borstel werd het dak al een stuk schoner, maar hier moet eigenlijk de extractor nog een keer overheen.
De velgen zijn gereinigd met Bilberry safe wheel cleaner met een mengverhouding van 1:4.
Na het wassen gekleid met Mother’s gold clay bar en Poorboys Spray & Wipe 1:1 verdund.
Polijsten.
Beschikbare dual action machines
DAP900V3
DAP900V2
Rupes LHR15
Flex XFE 7-12-80
Pads.
Monello geel en zwart
Lake Country blauw
Wool pad
Producten.
Scholl S20+ Black
Poorboys Black Hole
De achterklep was er echt heel ernstig aan toe. Geen idee wat hiermee is gebeurd en was zelfs met een wol pad en Scholl S3 nauwelijks te corrigeren. Helaas had de lak ook 2 plekken waar de blank lak loslaat. Rechtsachter aan de bovenkant op het spatbord en onder het raam.
Verder was de lak in redelijke staat. Het ligt in de planning om een aantal zaken te laten spuiten dus op basis hiervan met een testspot gekeken welke correctie voor nu voldeed.
Gekozen voor een 1 staps correctie met Scholl S20+Black en daarna rondje Poorboys Black Hole.
De Scholl S20+ verwerkt met de DAP en een Monello gele pad en de Rupes met een LC blauwe pad. Voor de bumpers, dorpels en de moeilijk bereikbare plekken de Flex met een LC blauwe pad. De Flex is ook perfect om hier en daar een kras te behandelen.
Na de S20+ is er Black Hole opgebracht met Monello zwarte pad op de DAP.
Bescherming, Wax.
Als wax gekozen voor de Collinite 476s.
Kunststof behandeld met voedend product.
Ramen.
Ramen binnen en buiten schoongemaakt met Meguiars NXT glass cleaner.
Interieur.
Dashboard en overige kunststof met Scholl Purple.
Lederen bekleding gevoed met conditioner.
De lichtmetalen velgen zijn beschermd met Wheelwax.
Het stoffen cabriodak was nog niet helemaal droog om een bescherming op te kunnen brengen. Besloten om later nog een keer goed schoon te maken met de extractor, daarna Raggtop cleaner en hierna te behandelen met de Raggtop Protectant.
De binnenste achterlichten waren heel erg verweerd (bovenste foto). Deze zijn vervangen voor 2 gefacelifte nieuwe exemplaren. Het BMW embleem op de motorkap was ook heel erg verweerd, dus deze ook mooi vervangen.
Met een 1 staps product, de staat waarin de lak verkeerde en de beperkte tijd krijg je geen optimaal resultaat, maar dit was een bewuste keus. Uiteindelijk was de eigenaar meer dan tevreden met het eindresultaat.