• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW E92 325i Sparkling graphite

Jos Kuiper

Detailing chief
10 jun 2013
203
85
40
Staphorst
Afgelopen zaterdag heb ik de 325i van een forumgenoot behandeld.
De auto is enkele maanden in zijn bezit, en de vorige eigenaar was nogal van de krasstraat.
Dat kan natuurlijk niet, dus de lak kon de nodige aandacht gebruiken.

Gezien hij een ruim uur moet rijden om bij mij te komen hebben we overlegd om de detail in 1 dag te doen.
Dit is wel gelukt, maar het was een dag flink aanpoten!

Om 7.00 uur was hij bij me, en na een kennismaking en bak koffie/thee ben ik rond 8 uur aan het werk gegaan.
's Avonds om 8.00 uur was ik klaar. De hitte (35 graden!) werkte niet erg mee, maar goed, afspraak is afspraak.

De auto leek op het eerste oog (wel gewassen maar onder de kalkvlekken kreeg ik 'm) redelijk netjes, maar na een goede wasbeurt kwam er behoorlijk wat krasjes e.d. naar boven.

1. Wassen met Poorboys Super slick & suds en de Monello Washmitt
2. Kleien met Monello klei en Dodo Juice Born Slippy clay lube
3. Onderrtussen teer weggehaald met Valet Pro Citrus Tar and Glue remover


Met het kleien bleek dat de voorkant erg schoon was, maar de wielbogen en skirts waren behoorlijk smerig!
Zie stukje klei op de foto, das een stukje van 10x10! Veel teer.

Grotefoto-FHYRT4L4.jpg


4. Uitlaat behandeld met Poorboy's APC, Monello Non Ferro en Valet Pro Citrus Tar and Glue remover. Daarna flink poetsen, nog niet helemaal tevreden. Moet eigenlijk met staalwolletje nog worden opgewreven voor beste resultaat. I.v.m. de tijdsduur maar niet meer tijd aan besteed (zie foto)
5. Nogmaals wassen met Poorboys Super slick & suds en de Monello Washmitt
6. Auto afgeplakt met 3M Afplaktape en Colad Aqua Maskingtape


Grotefoto-TL6TFPVJ.jpg


Daarna aan het polijsten geslagen, hier heb ik geen foto's van (moest doorwerken!), alleen een foto van dat hij in de wax zit.

Stappen:
7. Na een testspot bleek dat ik aan de bak moest, harde BMW lak :wtf:
8. Auto geheel, alle panelen, geplijst met Monello Gele pad en Veloce
9. Aantal krasjes die ik niet weg kreeg met kleine gele pad en ScratchX behandeld
10. Motorkap en achterkant gepolijst met oranje pad en Mezzo.
11. Auto geheel gepolijst met Witte pad en finale
12. Aanbrengen PoorBoys Black Hole (met de hand)
13. Aanbrengen Poorboys Natty's paste wax blue (met de hand)


Grotefoto-DPBFKDAJ.jpg


Tussendoor de banden nog in de Meguirs Tyre Gloss gezet.
Wielen niets aan gedaan, hier moet binnenkort toch wat nieuws onder 008

Na het uitwrijven van de wax (na een half uurtje) de volgende eindfoto's gemaakt.
De wagen is er behoorlijk van opgeknapt. Een aantal krasjes kreeg ik helaas niet weg.
Ik had verwacht dat dit wel zou lukken, maar met deze lak is het me niet geheel gelukt.
Ze zijn m.i. wel verminderd.
De glans van de lak, met name de metallic 'spikkel' is weer mooi teruggekomen. Auto glimt weer mooi en is voorlopig goed beschermd.
Vooral de achterkant (bij de koffer) veel krasjes en rare plekjes weg gekregen.

Was een mooie klus, en de eigenaar was dik tevreden en daar doen we het natuurlijk voor :ja:

Foto's eindresultaat:
Grotefoto-7RL6ENHA.jpg

Grotefoto-N4XKUOXK.jpg

Grotefoto-YPDPO6V8.jpg

Grotefoto-8VCEHXKA.jpg

Grotefoto-J3ZLLPQA.jpg

Grotefoto-MYG8RKYX.jpg

Grotefoto-6PPZTWA7.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stefan vergeet niet dat ze met zijn 2en waren en dat scheelt een stuk.Zelfs al zou je maar 1 machine hebben kun je met een goede planning een eind komen.De harde lak is helemaal herkenbaar voor mij! Ik heb zelf al eens een paars wolletje op de dap geprobeerd en dat gaf verbetering maar over 2 maanden ga ik het maar eens proberen met mijn nieuwe Rupes...
 
Mooi resultaat, mooie kleur! Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
Mijn 330i is ook sprakling graphite, en dat is inderdaad enorm harde lak. Ik heb toen zelfs veel krasjes moeten wetsanden omdat veloce op wol het niet trok..
Verder wel knap dat je het in 1 dag hebt afgekregen!
 
@Stefan en @Ric325i:
Het is weliswaar in een dag gelukt maar het was echt hard werken.
Heb het alleen gedaan, de eigenaar heeft de auto afgeleverd en 's avond weer opgehaald.
Doet het liever ook verdeeld over 2 dagen ('s avonds wassen en kleien e.d. zodat ik dag 2 meteen kan afplakken en polishen) maar kon nu niet ivm afstand eigenaar en mij.