• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW E91 320i Sparkling Graphite

Jos Kuiper

Detailing chief
10 jun 2013
203
85
40
Staphorst
Onlangs bezig geweest met een BMW E91 320i Sparkling Graphite.
Van te voren wist is al dat dit een harde lak is, en heb het idee dat SG nog harder is dan de meeste andere BMW lakken.

Bij aankomst eerst het interieur een klein beetje aangepakt, was 'niet erg netjes bijgehouden'.
Flink met de stofzuiger erdoor en een aantal vlekken op de stoffen voorstoelen kunnen verminderen met behulp van Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser.
Hierna leek het al een stuk beter.
Dashboard en deurpanelen behandeld met Poorboys World - Natural Look Dressing en de pedalen met Auto Finesse - Revive Trim Dressing om alles weer netjes te voeden en zwart te krijgen.
Verder het glas aan binnenkant gedaan met Mothers Wax - Professional Glass Cleaner Concentrate.
Hier is het qua interieur bij gebleven, heb met eigenaar overlegd daar niet te veel tijd in te stoppen.

Hierna de buitenkant aan de beurt. Op een afstandje leek het wel wat maar van dichtbij kon ik zelfs zonder zon of kunstlicht wel zien dat de glans ver te zoeken was en er echt een waas / spinnenweb aan swirls over de gehele auto zat.
Motorkap was het minst, maar over de gehele auto waren veel swirls aanwezig. Naar verwachting zijn gehele leven een krasstraat auto geweest.

De volgende stappen genomen:

* Wielen ingespoten met Poorboys World - Spray and Rinse Wheel Cleaner
* Auto gewassen met Gyeon - Q²M Bathe en behulp van een Monello Wash mitt.
* Kleien met Monello Dolce Verde klei en Dodo Juice - Born Slippy clay lube.
* Aantal teerplekken verwijderd met Valet Pro - Citrus Tar and Glue Remover .
* Nogmaals gewassen met Gyeon - Q²M Bathe en behulp van een Monello Wash mitt.
* Afspoelen met kraanwater en gedroogd met behulp van een Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm.
* Binnengereden en afgeplakt met Colad - Aqua Dynamic Maskeertape.

Na een testspot op zowel dak als motorkap als volgt op deze beide panelen te werk gegaan:
* 2 keer gepolijst met de Flex - PE 14-2 150, Monello - Foamed Wool 5.5 inch Cutting Pad en Monello - Raffini Veloce Premium Compound.
* 1 keer gepolijst met de Flex - PE 14-2 150, Monello - Raffini 5,5” Foam Light Cutting Pad en Monello - Raffini Mezzo Polish.
* 1 keer gepolijst met de Polishing Power - DAP900 V2, Monello - Raffini 5,5” Foam Polishing Pad en Monello - Raffini Finale Finishing Polish.

De rest van de auto op dezelfde manier, echter was 1 keer met wol genoeg.
Zoals je ziet een erg harde lak. Na de eerste hit met wol op zowel dak als motorkap zag ik slechts een kleine verbetering. Na de 2e hit knapt het al aardig op en nawerken met Mezzo op Oranje en Finale op wit gaf een voor mij voldoende resultaat.
Ik zeg bewust 'voldoende', want de swirls zijn niet voor de 100% weg, en m.i. gaat dit ook niet helemaal lukken.
Lak is echt bikkelhard.
Ik had misschien een nog beter resultaat kunnen boeken door er nog meer tijd in te steken en een extra hit met wol en misschien ook wel een extra hit met de oranje pad te geven.
Echter lopen de uurtjes dan aardig op en het resultaat zou dan niet baanbrekend veel beter zijn vandaar gekozen om dit te accepteren.
De glans is helemaal terug, maar een 'zeikerd' als mij kan in een felle lamp nog wat swirls ontdekken. Ik denk 80% swirls verdwenen.

Na al deze polijst stappen als volgt afgewerkt, begonnen met wederom wassen omdat polijsten met wol erg veel stof veroorzaakt en dit in alle naden en kieren is gekropen:

* Auto gewassen met Gyeon - Q²M Bathe en behulp van een Meguiars - Super Thick Microfiber Wash Mitt.
* Afspoelen met kraanwater en gedroogd met behulp van een Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm.
* Even een half uurtje van de buitenkant afgebleven en Natural Look aanbracht in het interieur zoals boven beschreven.
* 2 lagen Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 aangebracht.
* Meguiars - Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel aangebracht op de banden.

Bewust gekozen om geen glaze aan te brengen gezien dat de standtijd van de wax aanzienlijk zal verkleinen.
Gezien de eigenaar een krasstraat historie heeft leek met dat wel zo verstandig.
Uiteraard bij aflevering wastips meegegeven en nu maar hopen dat er wat mee gebeurd ;)

De foto's.
Ik kreeg de swirls helaas slecht op de foto. Met het blote oog overmatig aanwezig maar helaas slecht op de plaat te krijgen.
De eerste 4 foto's geven een aardig indictie.
De rest van de foto's zijn van het eindresultaat, mooie kleur, mooie glans.

Foto1k0-EIKKLGHL.jpg

Foto720-RW8IQCNF.jpg

Foto1k0-WLGZIX6F.jpg

Foto720-TJHKFQTI.jpg


Foto1k0-8HEF3NVS.jpg

Foto720-NNRVDFT8.jpg

Foto720-CYD34SIO.jpg

Foto1k0-YMLSBOOT.jpg

Foto720-XYNQJQHX.jpg

Foto720-DNQHTKWH.jpg

Foto720-YL7FRF8N.jpg

Foto720-MDHCOPYO.jpg

Foto1k0-AXA6FAMM.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi verslag Jos!

duidelijk voor iedereen... En ook eerlijk dat niet alle swirls weg zijn... Dat doet niet iedereen... Klasse!

ik vind een glaze sowieso overbodig als een auto zo goed gepolijst is...
 
Jos,
Mooi resultaat!
Ook mijn auto heeft een keiharde lak en het was een beetje een zoektocht naar de goede combinatie tussen pad/polijstmiddel.
Wellicht heb je wat aan onderstaande bevindingen.
Scholl S3 /zwart witte spiderpad werkte echt goed echter de pad is wel vrij stug maar op vlakke delen een aanrader!
Buff&shine mf pad ging goed echter werden deze wel snel warm op de bf21 op die flex zal dat wellicht iets minder zijn. Deze pad is niet erg hard en werkt erg fijn. Evt ook in 4" te koop wat ook handig kan zijn.
De gele Scholl cutting spiderpad/S3 ging ook goed.
 
Nice! Je kan een zwaardere wol pad proberen zoals de flexipads wolpad. Maar het blijft lastig zeker in die bollingen. Sowieso een zeer fraai resultaat!
 
Bedankt voor de uitgebreide beschrijving, niet alleen tijd genomen voor de detail, maar ook voor het verslag. Ik als beginner waardeer dit enorm! :)
 
Mooi resultaat!! Hoeveel tijd ben je in totaal bezig geweest met de klus als ik vragen mag?
 
Ik heb zelf ook zo'n e91 gehad en idd is de lak bikkelhard!
Toen nog van het handwerk, nu nog grote armen maar niet half zo'n mooi resultaat als jij!
Chapau!
 
Ric325i;n420389 zei:
Jos,
Mooi resultaat!
Ook mijn auto heeft een keiharde lak en het was een beetje een zoektocht naar de goede combinatie tussen pad/polijstmiddel.
Wellicht heb je wat aan onderstaande bevindingen.
Scholl S3 /zwart witte spiderpad werkte echt goed echter de pad is wel vrij stug maar op vlakke delen een aanrader!
Buff&shine mf pad ging goed echter werden deze wel snel warm op de bf21 op die flex zal dat wellicht iets minder zijn. Deze pad is niet erg hard en werkt erg fijn. Evt ook in 4" te koop wat ook handig kan zijn.
De gele Scholl cutting spiderpad/S3 ging ook goed.

Ric325i Bedankt, ook voor de tips.
De Buff Shine MF pad lijkt me wel wat, maar heb je daar een link van? Kan 'm niet vinden op carclean.
Scholl s3 heb ik niet (wel de s1) maar zal de s3 ook bestellen.
Kan ik op m'n eigen Saphier Schwarz eens mooi proberen.
 
Goed beschreven.
Ik heb dezelfde lak om mijn E90, met Veloce op geel nog steeds swirls.
Megs M105 op een 4inch wollen pad deed het voor mij wel! Met wat geduld zelfs op de DAP!