• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Ford Focus ST Line

GeBas

Detailing guru
22 dec 2019
2.110
178
45
Hattem
Weer eens tijd voor een verslagje.

Afgelopen week zo'n beetje 14 uur in een zwarte Ford Focus gestoken. Het is een unilak.
De eigenaar benaderde afgelopen januari mij omdat hij niet helemaal happy was met de betreffende auto. Hij had deze nu ongeveer een jaar in bezit en en stoorde zich aan het feit dat er geen glans in zat en "kringen". Afgelopen januari had ik de auto al even binnen gehad en geïnspecteerd onder de Scangrip lampen en zag toen heeeeel veel swirls en de nodige polijstbanen her en der. De eigneaar gaf aan dat de auto de eerste weken na zijn aankoop er netjes bij stond maar dat dat al snel minder was.

Nou, we hebben dus een afspraak gemaakt en gekozen voor een polijst behandeling, 2 stappen lijken daarbij nodig en het aanbrengen van een glascoating (dan kies ik eigenlijk altijd voor minimaal 2 Staps).

Bij aankomst zag de auto er zo, ongewassen uit:

1voor zijkant.jpeg

2voor achterkant.jpeg

Als eerst heb de de auto ingefoamt met Bilthamer Auto Foam, wetende dat deze faam eventueel aanwezige was aantast, in dit geval niet erg.
Vervolgens 3 emmers klaar gemaakt om de auto te wassen, 3 emmers? Ja 1 speciaal voor de velgen.
Ik heb gekozen voor DoDoJuice als shampoo. Die heeft een krachtige reiniging.

Ik ben begonnen met het wassen van de wielen/velgen.
Dit in eerste instantie gewoon met het gemaakte was sopje in de velgen emmer. Nu is hier het eerst vuil vanaf en afgespoten.
Daarna de wielen ingenevelt met Monello Non-Ferro, zodat deze niet door al het vuil heen hoeft te werken, deze nogmaals in gekwast met een detail kwast en daarna nogmaals helemaal gegelopen met velgenborsteltje om het veldbed te doen en de nieuwe Monello velgen Mitt, heerlijk dat ding. Inmiddels een 2e besteld.
De banden met Gyeon Tire Cleaner gewassen en in geborsteld met de Mothers banden borstel.

Nu de auto;
Na dat het foam zijn inweek werk had gedaan, heb ik de eerste vuile laag afgespoten, daarna heb ik de auto gewassen met de 2 emmers.
Vervolgens opnieuw afgespoten en daarna de voorzijde ingespoten met Gyeon Bug en Gime. De zijkanten met Non Ferro.
En alles nogmaals gewassen met de hand. Alle randjes en sponningen ingespoten met HP Clean en deze waardig met een kwastje nagelopen.

Na het wassen de Monello klei er bij gepakt en de Born slippy. Er kwam best nog de nodige vervuiling af, de klei kon direct de prullenbak in.
Daarna afgespoeld met open uiteinde tuinslang en toen de Ford gedroogd en naar binnen gereden.

Lampen aan en kijken naar swirls:
4swirls.jpeg

5swirls2.jpeg

6swirls 3.jpeg

Pfff...ik werd er even moedeloos van, maar snel door en daar een lakmeting gedaan.
Geen rare waarden aangetroffen:
7meting.jpeg

Toen maar eerst aan de koffie en daarna alle randjes afplakken.
8afgeplakt.jpeg

Als ik begin met polijsten kies ik er eigenlijk altijd voor om met de motorkap te beginnen. Mijn ervaring is dat die altijd het ergste is en vaak behoorlijk wat tijd kost.
Daar ik al eens eerder Fords had gedaan ging ik uit van een goed te corrigeren lak die niet al te hard was.
Ik ben dan ook voor de testspot begonnen met Menzerna 2200 op een gele Menzerna pad. De eerste hit deed al behoorlijk wat. Ik twijfelde wel of het afdoende zou zijn. Dan ook maar even testen op het voorscherm. Ja daar corrigeerde het zeker goed/voldoende.

Nogmaals een 2e hit op de motorkap, dat gaf verbetering. Ik heb vervolgens de Rode, iets hardere Menzerna pad er bij gepakt maar wel met 2200. Dat was de combinatie voor de motorkap. Ik gebruik een Flex XFE 7-15. Daarnaast zijn kleinere broer de XFE 7-12. Hier en daar zaten wat lokalere krassen, dan is een kleinere machine prettiger werken.
Vooral op de achterklep, achterbumper. Ik heb hiervoor Het nieuwe rode Monello Duro Rosso - Heavy Cutting Pad gebruikt i.c.m. Menzerna 400.

Per paneel heb ik deze combi ingezet. Na alles goed afgenomen te hebben, heb ik de gehele auto nogmaals gepolijst maar nu met Menzerna 3000 op de groene Menzerna pads.
Uit eindelijk resultaat was dat ik denk ik een correctie van zo'n 80% heb kunnen behalen, maar met gedachten van de beschikbare tijd was dit meer dan prima resultaat:

9polijsten.jpeg11polijsten3.jpeg10polijsten2.jpeg

Op de motorkap, zat/zit wel best veel steenslag, tja...dat is niet anders.

Na het gehele polijsten is de auto gewassen met warm water met Dreft ter ontvetting, afgespoeld met open uiteinde tuinslang.

12wassen met dreft.jpeg


Water blijft er al niet meer opstaan, mooi!
Gedroogd met de rode Monello droog doeken. En weer naar binnen gereden.

2 Rondjes afgenomen met Gyeon Prep. Tijdens het eerste rondje gebruik ik een behoorlijk nat gemaakte Gyeon Polish Wipe. Bij het 2e rondje spray ik het per paneel deel en neemt het af.

Als bescherming heb ik Gyeon Mohs Evoaangebracht, ik had een 30ml flesje voor deze auto. De voorzijde heeft 2 lagen, want er zat nog iets in het 30ml flesje.
Het panoramadak en de zijruiten, tijdens het polijsten heb ik alle ruilen "gepolijst" met AutoGlym Glass polish, behandeld met TurtleWax ClearVue.
Darana de ruiten nog afgenomen met Gyeon Glass.
De grill en roosters en enkele overige plastic delen met Gyeon Trim.
De banden met Gyeon Tire:
13velgen tire.jpeg

En het eindresultaat:
Perfect, nee, dan had ik er nog een dag in het polijsten moeten steken. Verder sommige "krassen" moet je accepteren.
Prima, dat zeer zeker. Ik blij en de eigenaar blij. Nou daar doen we het voor!

14klaar.jpeg15klaar zijkant.jpeg

Ik stoorde mij aan de reclame kentekenhouder van de klant, deze maar vervangen door een neutrale versie (i.o.m. de eigenaar):
16klaar achter.jpeg


Hopelijk vinden jullie het een leuk verslagje en wellicht leerzaam.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een aardige ommezwaai geweest! Uni-zwart is altijd een feestje om te doen :)
Dat het geen 100% maakt echt niet uit voor de meeste mensen. En wat je hebt gehaald is ook echt geen 80% maar veel hoger.
Het zou namelijk nog betekenen dat 20% van het lakwerk krassen zou zijn maar dat is absoluut niet het geval, dit is dik 95+% correctie hoor! :cool: Supernetjes!
 
  • Geweldig
  • Leuk
Reactions: RobertK en GeBas
Heel mooi resultaat met een duidelijk verslag inclusief de goede foto's, hij staat weer heerlijk te blinken :cool:.
 
  • Leuk
Reactions: GeBas
Netjes gedaan! Altijd fijn om je verslagen te lezen. En voor mij nuttig om een ander zijn of haar werkwijze te zien. Ik leer er altijd van.
 
  • Leuk
Reactions: GeBas