Dit weekend stond deze prachtige klassieker op het programma voor een exterieur detail. Wellicht herkennen sommige mensen de auto, deze is namelijk van @MTyn.
De auto bij aanvang:
Op vrijdagavond afgesproken de auto bij mij thuis neer te zetten in de garage. Voor de oplettende onder ons, nee er is niets mis met mijn parkeerkunsten, schijt aan de rest of iets dergelijks, maar op deze gehandicapten parkeerplek de auto neerzetten ben ik er zeker van dat niemand anders de auto er naast, voor of achter kan zetten
No worries, in het weekend is het aangrenzende kantoor gesloten en is de plek vrij
Zaterdagochtend vroeg, 6 uur ging de wekker, eruit gegaan, mezelf naar de douche gesleept, aangekleed, spullen gepakt en de deur uit gegaan. Kak! het regent
Aangekomen op de zaak alle wasspullen klaar gezet. Ondertussen was het nog iets harder gaan regenen, op zich niet erg want de auto wordt toch wel nat.
De beading is nog erg goed aanwezig van de Collinite 845.
Op zich was de auto niet erg vies, eerder wat stoffig toen de auto vrijdagavond bij mij thuis werd neergezet. Het ritje naar de zaak duurde nog geen 10 minuten en hierdoor was de auto was vuiler geworden. Geen probleem want moest toch gewassen worden.
Het foamen en wassen werd op een zo veilig mogelijke manier gedaan want bij zo'n oudere auto weet je nooit hoe de chemische reinigingsmiddelen reageren op de lak.
Voor het foamen een Ph neutrale foam gebruikt.
Ook de velgen gereinigd met de Ph neutrale en veilige Monello Non-Ferro. Nagenoeg geen reactie dus waren de velgen rap schoon.
Ook voor bij het wassen werden veilige producten gebruikt zoals Waxaddict pure shampoo en zachte Monello washmitt.
Meteen de nieuwe Gyeon EVO droogdoek kunnen gebruiken. Top doek, neemt veel water op.
Vlug alles opgeruimd zodat de auto naar binnen kon.
Kleien:
aangezien de auto altijd binnen staat, kwam er nagenoeg geen vervuiling van de lak af.
Lakdiktemeting:
Martijn was erg benieuwd naar de dikte en ik meen me te herinneren dat hij zelfs in discussie elders was dat de auto overgespoten was. Een flink rondje lakdiktemeting wees uit dat we met 99,99% zekerheid te maken hebben met de originele lak en dat voor een auto van 41 (eenenveertig!) jaar oud.
Er zaten geen uitschieters bij, overal redelijk dezelfde waardes.
Staat van de lak:
voor zo'n oude auto zag de lak er netjes uit, wat swirls overal maar geen ernstige lakdefecten.
Polijsten:
ga er even goed voor zitten, pak er een paar bakken koffie, fles cola, zak chips of popcorn bij want dit wordt een interessant verhaal.
Zoals altijd begin ik met een testspotje om te kijken waar ik mee te maken heb, zo ook in dit geval. Ditmaal gekozen voor de polijstpasta's van Monello.
Begonnen met Mezzo en een witte Monello pad. Na een paar hits wat Gyeon Prep op een doek gespoten, over de lak gehaald en toen..... WTF!!!
De lak sloeg dof uit...
Nogmaals een hit gegeven en daarna ontvet met Nanolex EX en Labocosmetica Veritas. Weer sloeg de lak dof. Wat is hier aan de hand vroeg ik me al vloekend af.
Daarna de Finale en een finishing pad gepakt, paar hits gedaan en wederom sloeg de lak dof uit...
Toen allerlei combinaties van pads en pasta's gebruikt: Scholl Concepts, Nanolex, Menzerna, Rupes, Labocosmetica, Meguiar's, Gyeon, hoog toerental, laag toerental, veel druk, weinig druk, snel bewegen, langzaam bewegen, niets hielp.
Even afstand genomen, een flinke bak koffie en een peuk erbij gepakt en mezelf buiten tot bedaren gebracht want ik was in alle staten
Toen kreeg ik het idee, waarom weet ik eigenlijk nog steeds niet, om er een wax op te smeren om te kijken wat er met de lak gebeurde.
Hey! De lak begon weer enigzins te glimmen.
Wederom weer geprobeerd met diverse pasta's en pads en iedere keer sloeg de lak dof. Uit pure ellende en met het lood in de schoenen Martijn maar gebeld of hij tijd had en in de buurt was. Gelukkig was 'ie redelijk in de buurt en met 10 minuten was hij er.
Een en ander uitgelegd én op de lak laten zien wat me overkomen was. Eerlijk gezegd had ik de moed al opgegeven en tegen Martijn gezegd dat hij de auto mee mocht nemen. Hij wilde van niets weten en zei dat ik gewoon lekker m'n ding moest doen.
Ik had m'n zorgen ook geuit op de socials en daar kwamen de meest idiote oplossingen:
"ach joh, even schuren 1000, 2000, 3000, wolletje roterend eroverheen en klaar
"lak inspuiten met ontvetter, of apc, zit vast een laagje overheen
"de auto is op zeker gepoedercoat, daar kun je weinig mee"
Uiteindelijk heb ik ook m'n gal gespuwd in de Whatsapp groep waar de beheerders van Detailing Masters in zitten en 1 kwam met de opmerking dat het met grote zekerheid gaat om celluloselak!
Ik heb een aantal filmpjes en audio berichten opgenomen om het een en ander te verduidelijken.
In deze 2 filmpjes heb ik géén 50/50 gepolijst maar wel de gepolijste lak ingesmeerd met wax.
Gepolijst
50/50 wax gesmeerd
wax afgenomen
Ik kreeg van een kennis die gespecialiseerd is in het detailen van klassiekers om de lak vet te houden, te polijsten en nog wat tips om celluloselak te bewerken.
.Gelukkig had ik nog een klein beetje Rupes UNO Protect en recent nog een nieuw flesje besteld.
Viel me op dat de nieuwe een andere kleur heeft dan de oude. Voor de werking maakt het niets uit.
Om toch enige correctie te krijgen de Monello rode pad en de Scholl Concepts Ninja pad gebruikt en voor het finishen de blauwe Scholl Concepts Ninja pad.
Doordat er een wax/sealant in de Rupes UNO Protect zit, gaat dit helemaal in de pad zitten.
Foto gemaakt nadat de pads ruim 12 uur geweekt hebben in een emmer water met Poorboy's World Tornado. Niet schoon geworden... Gelukkig heb ik nog een fles Veidec 17 Duo Clean staan en deze kreeg de pads met 15 minuten weken wél schoon...
Met alle verhalen en nieuw opgedane kennis in het achterhoofd verder gegaan. Rustig inwerken, residu afnemen, géén sterke ontvetters gebruiken, géén agressieve middelen meer gebruiken enz.
Foto's van de lak 1x ingezoomd en 3,5x ingezoomd. Ontzettende orangepeel. Eerlijk gezegd vindt ik het wel passen bij de uitstraling én leeftijd van de auto, deze mag best wat patina hebben.
Bescherming:
zoals gezegd moet de lak vet gehouden worden. Gekozen om 2 lagen Waxaddict Venturi aan te brengen. Normaal wacht je tot de wax gecured is en neem je deze af. Ik heb er voor gekozen om niet te wachten tot de wax droog was, maar nogmaals een laag aan te brengen en dan pas afnemen.
Ik zat nog te twijfelen om de Gyeon Wax aan te brengen, maar aangezien deze op fluorine basis is, wist ik niet hoe deze ging reageren met de lak dus maar op safe gespeeld.
Normaal heb ik de neiging om onder de motorkap de boel op te frissen, maar in dit geval heb ik er niets aan gedaan omdat de gehele auto geconserveerd is met tectyl.
Waar bescherming zit, zit geen roest
Op een bepaalde manier zit er toch nog een flinke glans in de lak wetende dat de lak en de watergedragen polijstmiddelen geen gelukkig huwelijk is en het resultaat voor een leek meer dan prima is.
Afwerking:
- banden behandeld met Stjärnagloss Gummi, naderhand teveel afgenomen met een mf doek
- glas gereinigd
- velgen in de Poorboy's World wheel sealant.
En toen kon de auto naar buiten.
De auto bij aanvang:
Op vrijdagavond afgesproken de auto bij mij thuis neer te zetten in de garage. Voor de oplettende onder ons, nee er is niets mis met mijn parkeerkunsten, schijt aan de rest of iets dergelijks, maar op deze gehandicapten parkeerplek de auto neerzetten ben ik er zeker van dat niemand anders de auto er naast, voor of achter kan zetten
No worries, in het weekend is het aangrenzende kantoor gesloten en is de plek vrij
Zaterdagochtend vroeg, 6 uur ging de wekker, eruit gegaan, mezelf naar de douche gesleept, aangekleed, spullen gepakt en de deur uit gegaan. Kak! het regent
Aangekomen op de zaak alle wasspullen klaar gezet. Ondertussen was het nog iets harder gaan regenen, op zich niet erg want de auto wordt toch wel nat.
De beading is nog erg goed aanwezig van de Collinite 845.
Op zich was de auto niet erg vies, eerder wat stoffig toen de auto vrijdagavond bij mij thuis werd neergezet. Het ritje naar de zaak duurde nog geen 10 minuten en hierdoor was de auto was vuiler geworden. Geen probleem want moest toch gewassen worden.
Het foamen en wassen werd op een zo veilig mogelijke manier gedaan want bij zo'n oudere auto weet je nooit hoe de chemische reinigingsmiddelen reageren op de lak.
Voor het foamen een Ph neutrale foam gebruikt.
Ook de velgen gereinigd met de Ph neutrale en veilige Monello Non-Ferro. Nagenoeg geen reactie dus waren de velgen rap schoon.
Ook voor bij het wassen werden veilige producten gebruikt zoals Waxaddict pure shampoo en zachte Monello washmitt.
Meteen de nieuwe Gyeon EVO droogdoek kunnen gebruiken. Top doek, neemt veel water op.
Vlug alles opgeruimd zodat de auto naar binnen kon.
Kleien:
aangezien de auto altijd binnen staat, kwam er nagenoeg geen vervuiling van de lak af.
Lakdiktemeting:
Martijn was erg benieuwd naar de dikte en ik meen me te herinneren dat hij zelfs in discussie elders was dat de auto overgespoten was. Een flink rondje lakdiktemeting wees uit dat we met 99,99% zekerheid te maken hebben met de originele lak en dat voor een auto van 41 (eenenveertig!) jaar oud.
Er zaten geen uitschieters bij, overal redelijk dezelfde waardes.
Staat van de lak:
voor zo'n oude auto zag de lak er netjes uit, wat swirls overal maar geen ernstige lakdefecten.
Polijsten:
ga er even goed voor zitten, pak er een paar bakken koffie, fles cola, zak chips of popcorn bij want dit wordt een interessant verhaal.
Zoals altijd begin ik met een testspotje om te kijken waar ik mee te maken heb, zo ook in dit geval. Ditmaal gekozen voor de polijstpasta's van Monello.
Begonnen met Mezzo en een witte Monello pad. Na een paar hits wat Gyeon Prep op een doek gespoten, over de lak gehaald en toen..... WTF!!!
Nogmaals een hit gegeven en daarna ontvet met Nanolex EX en Labocosmetica Veritas. Weer sloeg de lak dof. Wat is hier aan de hand vroeg ik me al vloekend af.
Daarna de Finale en een finishing pad gepakt, paar hits gedaan en wederom sloeg de lak dof uit...
Toen allerlei combinaties van pads en pasta's gebruikt: Scholl Concepts, Nanolex, Menzerna, Rupes, Labocosmetica, Meguiar's, Gyeon, hoog toerental, laag toerental, veel druk, weinig druk, snel bewegen, langzaam bewegen, niets hielp.
Even afstand genomen, een flinke bak koffie en een peuk erbij gepakt en mezelf buiten tot bedaren gebracht want ik was in alle staten
Toen kreeg ik het idee, waarom weet ik eigenlijk nog steeds niet, om er een wax op te smeren om te kijken wat er met de lak gebeurde.
Hey! De lak begon weer enigzins te glimmen.
Wederom weer geprobeerd met diverse pasta's en pads en iedere keer sloeg de lak dof. Uit pure ellende en met het lood in de schoenen Martijn maar gebeld of hij tijd had en in de buurt was. Gelukkig was 'ie redelijk in de buurt en met 10 minuten was hij er.
Een en ander uitgelegd én op de lak laten zien wat me overkomen was. Eerlijk gezegd had ik de moed al opgegeven en tegen Martijn gezegd dat hij de auto mee mocht nemen. Hij wilde van niets weten en zei dat ik gewoon lekker m'n ding moest doen.
Ik had m'n zorgen ook geuit op de socials en daar kwamen de meest idiote oplossingen:
"ach joh, even schuren 1000, 2000, 3000, wolletje roterend eroverheen en klaar
"lak inspuiten met ontvetter, of apc, zit vast een laagje overheen
"de auto is op zeker gepoedercoat, daar kun je weinig mee"
Uiteindelijk heb ik ook m'n gal gespuwd in de Whatsapp groep waar de beheerders van Detailing Masters in zitten en 1 kwam met de opmerking dat het met grote zekerheid gaat om celluloselak!
Ik heb een aantal filmpjes en audio berichten opgenomen om het een en ander te verduidelijken.
In deze 2 filmpjes heb ik géén 50/50 gepolijst maar wel de gepolijste lak ingesmeerd met wax.
Gepolijst
50/50 wax gesmeerd
wax afgenomen
Ik kreeg van een kennis die gespecialiseerd is in het detailen van klassiekers om de lak vet te houden, te polijsten en nog wat tips om celluloselak te bewerken.
.Gelukkig had ik nog een klein beetje Rupes UNO Protect en recent nog een nieuw flesje besteld.
Viel me op dat de nieuwe een andere kleur heeft dan de oude. Voor de werking maakt het niets uit.
Om toch enige correctie te krijgen de Monello rode pad en de Scholl Concepts Ninja pad gebruikt en voor het finishen de blauwe Scholl Concepts Ninja pad.
Doordat er een wax/sealant in de Rupes UNO Protect zit, gaat dit helemaal in de pad zitten.
Foto gemaakt nadat de pads ruim 12 uur geweekt hebben in een emmer water met Poorboy's World Tornado. Niet schoon geworden... Gelukkig heb ik nog een fles Veidec 17 Duo Clean staan en deze kreeg de pads met 15 minuten weken wél schoon...
Met alle verhalen en nieuw opgedane kennis in het achterhoofd verder gegaan. Rustig inwerken, residu afnemen, géén sterke ontvetters gebruiken, géén agressieve middelen meer gebruiken enz.
Foto's van de lak 1x ingezoomd en 3,5x ingezoomd. Ontzettende orangepeel. Eerlijk gezegd vindt ik het wel passen bij de uitstraling én leeftijd van de auto, deze mag best wat patina hebben.
Bescherming:
zoals gezegd moet de lak vet gehouden worden. Gekozen om 2 lagen Waxaddict Venturi aan te brengen. Normaal wacht je tot de wax gecured is en neem je deze af. Ik heb er voor gekozen om niet te wachten tot de wax droog was, maar nogmaals een laag aan te brengen en dan pas afnemen.
Ik zat nog te twijfelen om de Gyeon Wax aan te brengen, maar aangezien deze op fluorine basis is, wist ik niet hoe deze ging reageren met de lak dus maar op safe gespeeld.
Normaal heb ik de neiging om onder de motorkap de boel op te frissen, maar in dit geval heb ik er niets aan gedaan omdat de gehele auto geconserveerd is met tectyl.
Waar bescherming zit, zit geen roest
Op een bepaalde manier zit er toch nog een flinke glans in de lak wetende dat de lak en de watergedragen polijstmiddelen geen gelukkig huwelijk is en het resultaat voor een leek meer dan prima is.
Afwerking:
- banden behandeld met Stjärnagloss Gummi, naderhand teveel afgenomen met een mf doek
- glas gereinigd
- velgen in de Poorboy's World wheel sealant.
En toen kon de auto naar buiten.