Dit weekend stond de nieuwe auto van m'n collega op het programma voor een new car treatment. De auto is vorige week geleverd en m'n collega wilde deze goed beschermd hebben net als z'n vorige auto.
De auto werd vrijdagavond bij mij afgeleverd en gestald in de garage zodat ik de volgende ochtend er meteen naar de zaak daar aan de slag kon gaan.
De auto bij aanvang:
zelfs in een week en nog geen 400 kilometer verder kan de auto al behoorlijk vies zijn, zeker op een lichte kleur is dat duidelijk te zien.
Wasprogramma:
zoals altijd begin ik met het foamen van de auto zodat het vuil los kan weken. Ditmaal ook een scheutje Nanolex Prefessional Concentrate Prewash bij de Kenotek foam gedaan zodat eventueel aangebrachte dealer meuk eraf zou gaan.
Tijdens het weken van de vervuiling een paar bakjes koffie achterover geslagen. Na 10 minuten de auto grondig afgespoten en gewassen.
Na het wassen de auto nogmaals goed afgespoten.
Daarna de lak ingespoten met Kenotek Wheel Cleaner Ultra X-tra 4200 en dit een aantal minuten laten inwerken. Er kwam niet heel veel reactie van de aanwezige ijzerdeeltjes af.
De redelijk schone velgen ingespoten met Kenotek de-ironizer, ingeborsteld met de Stjärnagloss Grävling velgenborstel en een oude Monello washmitt en goed afgespoten.
De auto nogmaals afgespoten zodat deze schoon de hal in kan om verder behandeld te worden.
Kleien:
er kwam niet heel veel vervuiling van de lak af, her en der een teerpuntje maar dat was ook alles.
Staat van de lak:
autodealers staan er nou niet echt om bekend om een auto enigszins fatsoenlijk of op detailer niveau af te leveren, vaak wordt de auto volgeblaft met allerlei fillers die naderhand weg zijn en zo de ware staat van de lak laat zien.
In dit geval moet ik de dealer toch wel een zuinig klein complimentje geven want de lak stond er redelijk netjes bij. Geen D.IS.H.O (Dealer Installed Swirls Hologrammen Optie), geen wit uitgeslagen trims enz. Her en der wel wat swirls, met name op de veelal aanwezige hoogglans trims.
Lakdiktemeting:
Wow! Wat een verschillen! Op de hele auto metingen van 250 tot ver over de 350 richting 400 micron. Eerst twijfelde ik aan mezelf en heb de lakdiktemeter opnieuw gekalibreerd maar kwam weer tot dezelfde metingen. Het rare is dat de metingen op de motorkap slechts 100 tot 125 micron zijn.
De lak ziet er qua structuur overal hetzelfde uit, nergens spiegelgladde delen zoals je wel vaker ziet als deze geschuurd zijn (geen orangepeel).
Ik heb er geen logische verklaring voor. Iemand anders misschien?
Polijsten:
zoals bekend zijn de lakken van BMW over het algemeen hard tot zeer hard en ik had me hier ook op ingesteld.
Ik ben begonnen met een medium combinatie van Gyeon blauwe pad en Gyeon Compound en dit was al voldoende om de lak netjes te krijgen. Sommige plekjes hadden iets meer correctie nodig en kregen een hit met Gyeon Compound+
Op zich was deze ene stap al voldoende geweest om de lak netjes te krijgen, maar voor m'n eigen gemoedsrust toch nog een 2de stap gedaan met een fijne combinatie van Gyeon witte pad en Gyeon Polish.
Voordeel van een gloednieuwe auto deze geen hele zware correctie nodig had.
Nadat het polijsten klaar was, begonnen aan de randzaken.
Wat me opviel als de ramen vochtig waren, deze een waas vertoonde. Ik kan me goed voorstellen dat een nieuwe auto ingepakt met folie en allerlei stickers vervoerd wordt van de fabriek naar de dealer en daar de auto wordt ontdaan van allerlei bescherming.
Echter hebben ze vermoedelijk bij de dealer een aantal stickers verwijderd met grof geweld zoals een (botte) krabber met als gevolg allerlei krassen die zo diep zijn dat je er zelfs met je nagel in blijft hangen.
Ik heb hiervan enkele foto's en filmpjes van gemaakt en doorgestuurd naar m'n collega die hiermee de dealer gaat confronteren een deze dagen.
Zelfs op de achterruit waren de afdrukken van de zuignappen nog duidelijk te zien als het raam vochtig is....
Gelukkig kon ik terug vallen op m'n redder in nood; Autoglym Car Glass Polish en een oranje Monello handpad. Naderhand was er niets meer van te zien.
Het liep al richting het einde van de dag en ik had er flink de vaart erin, ik zat in zo'n flow dat ik zelfs nog tijd had om de bescherming aan te brengen.
Nadat de lak meermaals ontvet is, deze laten uitdampen/drogen voordat de bescherming werd aangebracht.
Ditmaal gekozen voor de meest duurzame bescherming namelijk de Gyeon Syncro.
Nadat de lak was voorzien van 2 lagen Mohs en naderhand Skin, was het tijd om naar huis te gaan, het liep al tegen 18 uur en ik vond het welletjes voor vandaag.
Om de auto goed te laten drogen, deze binnen binnen gezet waar het warmer is dan in de centrale hal.
Met een pot vaseline en een 5 kilo voorhamer past alles
De volgende ochtend (zondag) weer vroeg op de zaak (06:45 uur
) om de laatste puntjes op de welbekende i te zetten.
- alle ruiten (behalve voorruit) nogmaals gereinigd met Autoglym Car Glass Polish
- de uitlaattips voorzien van een laagje Gyeon Rim
- de banden behandeld met Dodo Juice Dark Matter
De glans en reflectie zit er weer goed in
Omdat het met bakken uit de lucht kwam, een paar foto's binnen gemaakt.
Op een gegeven moment spetterde het nog een beetje en toch maar de auto naar buiten gereden. Linksom of rechtsom had 'ie dat toch wel gemoeten want de auto moest terug naar de eigenaar....
De auto werd vrijdagavond bij mij afgeleverd en gestald in de garage zodat ik de volgende ochtend er meteen naar de zaak daar aan de slag kon gaan.
De auto bij aanvang:
zelfs in een week en nog geen 400 kilometer verder kan de auto al behoorlijk vies zijn, zeker op een lichte kleur is dat duidelijk te zien.
Wasprogramma:
zoals altijd begin ik met het foamen van de auto zodat het vuil los kan weken. Ditmaal ook een scheutje Nanolex Prefessional Concentrate Prewash bij de Kenotek foam gedaan zodat eventueel aangebrachte dealer meuk eraf zou gaan.
Tijdens het weken van de vervuiling een paar bakjes koffie achterover geslagen. Na 10 minuten de auto grondig afgespoten en gewassen.
Na het wassen de auto nogmaals goed afgespoten.
Daarna de lak ingespoten met Kenotek Wheel Cleaner Ultra X-tra 4200 en dit een aantal minuten laten inwerken. Er kwam niet heel veel reactie van de aanwezige ijzerdeeltjes af.
De redelijk schone velgen ingespoten met Kenotek de-ironizer, ingeborsteld met de Stjärnagloss Grävling velgenborstel en een oude Monello washmitt en goed afgespoten.
De auto nogmaals afgespoten zodat deze schoon de hal in kan om verder behandeld te worden.
Kleien:
er kwam niet heel veel vervuiling van de lak af, her en der een teerpuntje maar dat was ook alles.
Staat van de lak:
autodealers staan er nou niet echt om bekend om een auto enigszins fatsoenlijk of op detailer niveau af te leveren, vaak wordt de auto volgeblaft met allerlei fillers die naderhand weg zijn en zo de ware staat van de lak laat zien.
In dit geval moet ik de dealer toch wel een zuinig klein complimentje geven want de lak stond er redelijk netjes bij. Geen D.IS.H.O (Dealer Installed Swirls Hologrammen Optie), geen wit uitgeslagen trims enz. Her en der wel wat swirls, met name op de veelal aanwezige hoogglans trims.
Lakdiktemeting:
Wow! Wat een verschillen! Op de hele auto metingen van 250 tot ver over de 350 richting 400 micron. Eerst twijfelde ik aan mezelf en heb de lakdiktemeter opnieuw gekalibreerd maar kwam weer tot dezelfde metingen. Het rare is dat de metingen op de motorkap slechts 100 tot 125 micron zijn.
De lak ziet er qua structuur overal hetzelfde uit, nergens spiegelgladde delen zoals je wel vaker ziet als deze geschuurd zijn (geen orangepeel).
Ik heb er geen logische verklaring voor. Iemand anders misschien?
Polijsten:
zoals bekend zijn de lakken van BMW over het algemeen hard tot zeer hard en ik had me hier ook op ingesteld.
Ik ben begonnen met een medium combinatie van Gyeon blauwe pad en Gyeon Compound en dit was al voldoende om de lak netjes te krijgen. Sommige plekjes hadden iets meer correctie nodig en kregen een hit met Gyeon Compound+
Op zich was deze ene stap al voldoende geweest om de lak netjes te krijgen, maar voor m'n eigen gemoedsrust toch nog een 2de stap gedaan met een fijne combinatie van Gyeon witte pad en Gyeon Polish.
Voordeel van een gloednieuwe auto deze geen hele zware correctie nodig had.
Nadat het polijsten klaar was, begonnen aan de randzaken.
Wat me opviel als de ramen vochtig waren, deze een waas vertoonde. Ik kan me goed voorstellen dat een nieuwe auto ingepakt met folie en allerlei stickers vervoerd wordt van de fabriek naar de dealer en daar de auto wordt ontdaan van allerlei bescherming.
Echter hebben ze vermoedelijk bij de dealer een aantal stickers verwijderd met grof geweld zoals een (botte) krabber met als gevolg allerlei krassen die zo diep zijn dat je er zelfs met je nagel in blijft hangen.
Ik heb hiervan enkele foto's en filmpjes van gemaakt en doorgestuurd naar m'n collega die hiermee de dealer gaat confronteren een deze dagen.
Zelfs op de achterruit waren de afdrukken van de zuignappen nog duidelijk te zien als het raam vochtig is....
Gelukkig kon ik terug vallen op m'n redder in nood; Autoglym Car Glass Polish en een oranje Monello handpad. Naderhand was er niets meer van te zien.
Het liep al richting het einde van de dag en ik had er flink de vaart erin, ik zat in zo'n flow dat ik zelfs nog tijd had om de bescherming aan te brengen.
Nadat de lak meermaals ontvet is, deze laten uitdampen/drogen voordat de bescherming werd aangebracht.
Ditmaal gekozen voor de meest duurzame bescherming namelijk de Gyeon Syncro.
Nadat de lak was voorzien van 2 lagen Mohs en naderhand Skin, was het tijd om naar huis te gaan, het liep al tegen 18 uur en ik vond het welletjes voor vandaag.
Om de auto goed te laten drogen, deze binnen binnen gezet waar het warmer is dan in de centrale hal.
Met een pot vaseline en een 5 kilo voorhamer past alles
De volgende ochtend (zondag) weer vroeg op de zaak (06:45 uur
- alle ruiten (behalve voorruit) nogmaals gereinigd met Autoglym Car Glass Polish
- de uitlaattips voorzien van een laagje Gyeon Rim
- de banden behandeld met Dodo Juice Dark Matter
De glans en reflectie zit er weer goed in
Omdat het met bakken uit de lucht kwam, een paar foto's binnen gemaakt.
Op een gegeven moment spetterde het nog een beetje en toch maar de auto naar buiten gereden. Linksom of rechtsom had 'ie dat toch wel gemoeten want de auto moest terug naar de eigenaar....