Afgelopen vrijdag en zaterdag een schitterende BMW X5 3.0d xDrive uit 2012 een Full Detail gegeven.
Een hele klus, totaal een ruime 20 uur aan besteed, dus 2 dikke dagen flink aan de bak geweest.
Ondertussen de nodige foto's gemaakt voor een mooi verslag van deze detail.
Ik ben begonnen met het interieur van de auto. Op zich weinig mis mee, aardig schoon overal, maar het leer
moest behandeld worden, dit was nog niet eerder gebeurd.
* Eerst de matjes eruit en schoon gezogen, ook met de stofzuiger door het interieur.
* Vervolgens het gehele interieur (incl. het leder) gereinigd met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser .
* Daarna de kunststof delen allemaal behandeld met Poorboys World - Natural Look Dressing.
* Als laatste het leder behandeld met Gliptone - Liquid Leather Conditioner met behulp van een Paardenharen borstel.
De kunststof delen zijn weer mooi gevoed, en weer wat donkerder.
Het leder is mooi opgeknapt, de conditioner werd op een aantal delen er echt 'ingezogen'.
Daarna het exterieur.
* Begonnen onder de motorkap
* Veel blad verwijderd en alles ingespoten met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10.
* Uitgeborsteld en (met draaiende motor) afgespoeld met kraanwater
* Kunststof delen ingewerkt met Auto Finesse - Revive Trim Dressing
* Voor en na foto's:
Vervolgens:
* Alle naden en kieren en wielkasten ingespoten met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10.
* Wielen schoongemaakt voor zover mogelijk met Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash en behulp van de ideale EZ Detail GO
* Wielen flink ingespoten met Monello - Non-Ferro en na een koffie pauze geheractiveerd door het nogmaals met de EZ Detail GO in te werken.
* Vervolgens de wielen afgespoten en met een oude Monello - Wash Mitt de hoekjes en randjes ook goed gereinigd.
* Als laatst de wielen in de WheelWax
De wielen zijn hier enorm van opgeknapt. Vooral de binnenkant was enorm vies en wordt normaliter volgens mij nooit bijgehouden. Enorme veel zwarte bagger verwijderd (Op de laatste foto's zie je ook dat ik de binnenkant wielkast ook behandeld heb, dit volgt nog in de omschrijving):
* Auto geheel gewassen met Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash en behulp van een Monello - Wash Mitt.
* Gehele auto ingespoten met Monello - Non-Ferro en afgespoeld.
Kon het resultaat niet goed zien omdat op een zwarte auto de paarse vloeistof bijna niet opvalt.
* Gehele auto gekleid met ]Monello - Dolce Verde klei - 150g en behulp van Dodo Juice - Born Slippy clay lube. Kwam veel vervuiling af met het kleien, veel teer met name aan de zijkanten onderlangs. (zie eerstvolgende afbeelding)
* Nogmaals gewassen met Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash en behulp van een Monello - Wash Mitt.
* Al het glas gedaan binnen en buiten met Mothers Wax - Glass Cleaner
* Afspoelen met kraanwater en gedroogd met 2 stuks Monello - Senza Acqua Drying Towel
Ondertussen:
* Eindstukken van de uitlaat grondig gewassen, maar de zwarte aanslag wilde maar niet weg
* Aan de slag gegaan met Staalwol Grade 00 - Zeer Fijn en Mothers Wax - Mag & Aluminum Polish en dat gaf de volgende verschillen:
De treeplanken / dorpels (of hoe ze officieel ook mogen heten) waren ook echt toe aan een opknapbeurt:
* Grondig gewassen met Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash en behulp van een Monello - Wash Mitt.
* Daarna nog veel roest en teerpunten dus eerst ingespoten met Valet Pro - Citrus Tar and Glue Remover
* Na het afspoelen tot 2 x toe ingespoten met Monello - Non-Ferro, in laten werken, her activeren en weer in laten werken.
* Uiteindelijk wel een perfect resultaat:
De auto binnengereden, en afgeplakt met Colad - Aqua Dynamic Maskeertape 19 en 25mm:
Gezien de auto slechts 2 jaar oud is en (bijna) altijd met de hand wordt gewassen valt het allemaal best mee met de defecten zo op het eerste gezicht.
Na het belichten met mijn Brinkmann - TuffMax Dual LED Pivot Spotlight valt toch het één ander te belichten.
Ik kreeg het slecht op de foto, met name de swirls over de gehele auto kreeg ik niet in beeld. Wel op het oog, niet op de camera.
Het volgende echter wel:
De volgende stappen heb ik genomen na het maken van een test spot:
- Gehele auto gepolijst met de Flex Rotary PE 14-2 met Monello - Mezzo op Raffini 5,5” Foam Cutting Pad - Yellow
- Gevolgd door de DAP 900 met Monello - Finale op Raffini 5,5” Foam Polishing Pad - White
- Daarna wederom met de DAP 900 de glaze (Poorboys World - Black Hole) ingewerkt met de Raffini 5,5” Foam Finishing Pad - Black
- Als laatste (ook met het hoog op de winter) de wax aangebracht in 2 lagen, Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915
Even een 2-tal voor en na foto's van de kofferklep.
Aardig wat krasjes als deze kunnen verwijderen, de metallic flake is ook meer aanwezig dan eerst:
Hierna de tape verwijderd, en de auto naar buiten gereden.
* Alle trims, kunststof bumperdelen en ook binnenkant van de wielkasten (deze knapten héél erg op!) behandeld met Auto Finesse - Revive Trim Dressing
* Alle polijstresten verwijderd
Al deze 20 uren resulteren in de volgende eindfoto's:
Een hele klus, totaal een ruime 20 uur aan besteed, dus 2 dikke dagen flink aan de bak geweest.
Ondertussen de nodige foto's gemaakt voor een mooi verslag van deze detail.
Ik ben begonnen met het interieur van de auto. Op zich weinig mis mee, aardig schoon overal, maar het leer
moest behandeld worden, dit was nog niet eerder gebeurd.
* Eerst de matjes eruit en schoon gezogen, ook met de stofzuiger door het interieur.
* Vervolgens het gehele interieur (incl. het leder) gereinigd met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser .
* Daarna de kunststof delen allemaal behandeld met Poorboys World - Natural Look Dressing.
* Als laatste het leder behandeld met Gliptone - Liquid Leather Conditioner met behulp van een Paardenharen borstel.
De kunststof delen zijn weer mooi gevoed, en weer wat donkerder.
Het leder is mooi opgeknapt, de conditioner werd op een aantal delen er echt 'ingezogen'.
Daarna het exterieur.
* Begonnen onder de motorkap
* Veel blad verwijderd en alles ingespoten met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10.
* Uitgeborsteld en (met draaiende motor) afgespoeld met kraanwater
* Kunststof delen ingewerkt met Auto Finesse - Revive Trim Dressing
* Voor en na foto's:
Vervolgens:
* Alle naden en kieren en wielkasten ingespoten met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10.
* Wielen schoongemaakt voor zover mogelijk met Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash en behulp van de ideale EZ Detail GO
* Wielen flink ingespoten met Monello - Non-Ferro en na een koffie pauze geheractiveerd door het nogmaals met de EZ Detail GO in te werken.
* Vervolgens de wielen afgespoten en met een oude Monello - Wash Mitt de hoekjes en randjes ook goed gereinigd.
* Als laatst de wielen in de WheelWax
De wielen zijn hier enorm van opgeknapt. Vooral de binnenkant was enorm vies en wordt normaliter volgens mij nooit bijgehouden. Enorme veel zwarte bagger verwijderd (Op de laatste foto's zie je ook dat ik de binnenkant wielkast ook behandeld heb, dit volgt nog in de omschrijving):
* Auto geheel gewassen met Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash en behulp van een Monello - Wash Mitt.
* Gehele auto ingespoten met Monello - Non-Ferro en afgespoeld.
Kon het resultaat niet goed zien omdat op een zwarte auto de paarse vloeistof bijna niet opvalt.
* Gehele auto gekleid met ]Monello - Dolce Verde klei - 150g en behulp van Dodo Juice - Born Slippy clay lube. Kwam veel vervuiling af met het kleien, veel teer met name aan de zijkanten onderlangs. (zie eerstvolgende afbeelding)
* Nogmaals gewassen met Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash en behulp van een Monello - Wash Mitt.
* Al het glas gedaan binnen en buiten met Mothers Wax - Glass Cleaner
* Afspoelen met kraanwater en gedroogd met 2 stuks Monello - Senza Acqua Drying Towel
Ondertussen:
* Eindstukken van de uitlaat grondig gewassen, maar de zwarte aanslag wilde maar niet weg
* Aan de slag gegaan met Staalwol Grade 00 - Zeer Fijn en Mothers Wax - Mag & Aluminum Polish en dat gaf de volgende verschillen:
De treeplanken / dorpels (of hoe ze officieel ook mogen heten) waren ook echt toe aan een opknapbeurt:
* Grondig gewassen met Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash en behulp van een Monello - Wash Mitt.
* Daarna nog veel roest en teerpunten dus eerst ingespoten met Valet Pro - Citrus Tar and Glue Remover
* Na het afspoelen tot 2 x toe ingespoten met Monello - Non-Ferro, in laten werken, her activeren en weer in laten werken.
* Uiteindelijk wel een perfect resultaat:
De auto binnengereden, en afgeplakt met Colad - Aqua Dynamic Maskeertape 19 en 25mm:
Gezien de auto slechts 2 jaar oud is en (bijna) altijd met de hand wordt gewassen valt het allemaal best mee met de defecten zo op het eerste gezicht.
Na het belichten met mijn Brinkmann - TuffMax Dual LED Pivot Spotlight valt toch het één ander te belichten.
Ik kreeg het slecht op de foto, met name de swirls over de gehele auto kreeg ik niet in beeld. Wel op het oog, niet op de camera.
Het volgende echter wel:
De volgende stappen heb ik genomen na het maken van een test spot:
- Gehele auto gepolijst met de Flex Rotary PE 14-2 met Monello - Mezzo op Raffini 5,5” Foam Cutting Pad - Yellow
- Gevolgd door de DAP 900 met Monello - Finale op Raffini 5,5” Foam Polishing Pad - White
- Daarna wederom met de DAP 900 de glaze (Poorboys World - Black Hole) ingewerkt met de Raffini 5,5” Foam Finishing Pad - Black
- Als laatste (ook met het hoog op de winter) de wax aangebracht in 2 lagen, Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915
Even een 2-tal voor en na foto's van de kofferklep.
Aardig wat krasjes als deze kunnen verwijderen, de metallic flake is ook meer aanwezig dan eerst:
Hierna de tape verwijderd, en de auto naar buiten gereden.
* Alle trims, kunststof bumperdelen en ook binnenkant van de wielkasten (deze knapten héél erg op!) behandeld met Auto Finesse - Revive Trim Dressing
* Alle polijstresten verwijderd
Al deze 20 uren resulteren in de volgende eindfoto's: