• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW X5 3.0d xDrive (MY 2012)

Jos Kuiper

Detailing chief
10 jun 2013
203
85
40
Staphorst
Afgelopen vrijdag en zaterdag een schitterende BMW X5 3.0d xDrive uit 2012 een Full Detail gegeven.
Een hele klus, totaal een ruime 20 uur aan besteed, dus 2 dikke dagen flink aan de bak geweest.

Ondertussen de nodige foto's gemaakt voor een mooi verslag van deze detail.


Ik ben begonnen met het interieur van de auto. Op zich weinig mis mee, aardig schoon overal, maar het leer
moest behandeld worden, dit was nog niet eerder gebeurd.

* Eerst de matjes eruit en schoon gezogen, ook met de stofzuiger door het interieur.
* Vervolgens het gehele interieur (incl. het leder) gereinigd met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser .
* Daarna de kunststof delen allemaal behandeld met Poorboys World - Natural Look Dressing.
* Als laatste het leder behandeld met Gliptone - Liquid Leather Conditioner met behulp van een Paardenharen borstel.

De kunststof delen zijn weer mooi gevoed, en weer wat donkerder.
Het leder is mooi opgeknapt, de conditioner werd op een aantal delen er echt 'ingezogen'.

Daarna het exterieur.

* Begonnen onder de motorkap
* Veel blad verwijderd en alles ingespoten met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10.
* Uitgeborsteld en (met draaiende motor) afgespoeld met kraanwater
* Kunststof delen ingewerkt met Auto Finesse - Revive Trim Dressing
* Voor en na foto's:
Grotefoto-PJHXODPK.jpg



Vervolgens:

* Alle naden en kieren en wielkasten ingespoten met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10.
* Wielen schoongemaakt voor zover mogelijk met Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash en behulp van de ideale EZ Detail GO
* Wielen flink ingespoten met Monello - Non-Ferro en na een koffie pauze geheractiveerd door het nogmaals met de EZ Detail GO in te werken.
* Vervolgens de wielen afgespoten en met een oude Monello - Wash Mitt de hoekjes en randjes ook goed gereinigd.
* Als laatst de wielen in de WheelWax

De wielen zijn hier enorm van opgeknapt. Vooral de binnenkant was enorm vies en wordt normaliter volgens mij nooit bijgehouden. Enorme veel zwarte bagger verwijderd (Op de laatste foto's zie je ook dat ik de binnenkant wielkast ook behandeld heb, dit volgt nog in de omschrijving):
Grotefoto-P3LJZ3NZ.jpg



* Auto geheel gewassen met Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash en behulp van een Monello - Wash Mitt.
* Gehele auto ingespoten met Monello - Non-Ferro en afgespoeld.
Kon het resultaat niet goed zien omdat op een zwarte auto de paarse vloeistof bijna niet opvalt.
* Gehele auto gekleid met ]Monello - Dolce Verde klei - 150g en behulp van Dodo Juice - Born Slippy clay lube. Kwam veel vervuiling af met het kleien, veel teer met name aan de zijkanten onderlangs. (zie eerstvolgende afbeelding)
* Nogmaals gewassen met Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash en behulp van een Monello - Wash Mitt.
* Al het glas gedaan binnen en buiten met Mothers Wax - Glass Cleaner
* Afspoelen met kraanwater en gedroogd met 2 stuks Monello - Senza Acqua Drying Towel


Ondertussen:
* Eindstukken van de uitlaat grondig gewassen, maar de zwarte aanslag wilde maar niet weg
* Aan de slag gegaan met Staalwol Grade 00 - Zeer Fijn en Mothers Wax - Mag & Aluminum Polish en dat gaf de volgende verschillen:
Grotefoto-SISXGTIX.jpg



De treeplanken / dorpels (of hoe ze officieel ook mogen heten) waren ook echt toe aan een opknapbeurt:
* Grondig gewassen met Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash en behulp van een Monello - Wash Mitt.
* Daarna nog veel roest en teerpunten dus eerst ingespoten met Valet Pro - Citrus Tar and Glue Remover
* Na het afspoelen tot 2 x toe ingespoten met Monello - Non-Ferro, in laten werken, her activeren en weer in laten werken.
* Uiteindelijk wel een perfect resultaat:
Grotefoto-4WAQRCTB.jpg



De auto binnengereden, en afgeplakt met Colad - Aqua Dynamic Maskeertape 19 en 25mm:
Grotefoto-F7GCIM4U.jpg



Gezien de auto slechts 2 jaar oud is en (bijna) altijd met de hand wordt gewassen valt het allemaal best mee met de defecten zo op het eerste gezicht.
Na het belichten met mijn Brinkmann - TuffMax Dual LED Pivot Spotlight valt toch het één ander te belichten.
Ik kreeg het slecht op de foto, met name de swirls over de gehele auto kreeg ik niet in beeld. Wel op het oog, niet op de camera.
Het volgende echter wel:
Grotefoto-X7RRI667.jpg


De volgende stappen heb ik genomen na het maken van een test spot:

- Gehele auto gepolijst met de Flex Rotary PE 14-2 met Monello - Mezzo op Raffini 5,5” Foam Cutting Pad - Yellow
- Gevolgd door de DAP 900 met Monello - Finale op Raffini 5,5” Foam Polishing Pad - White
- Daarna wederom met de DAP 900 de glaze (Poorboys World - Black Hole) ingewerkt met de Raffini 5,5” Foam Finishing Pad - Black
- Als laatste (ook met het hoog op de winter) de wax aangebracht in 2 lagen, Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915

Even een 2-tal voor en na foto's van de kofferklep.
Aardig wat krasjes als deze kunnen verwijderen, de metallic flake is ook meer aanwezig dan eerst:
Grotefoto-JEFGYJPJ.jpg



Hierna de tape verwijderd, en de auto naar buiten gereden.
* Alle trims, kunststof bumperdelen en ook binnenkant van de wielkasten (deze knapten héél erg op!) behandeld met Auto Finesse - Revive Trim Dressing
* Alle polijstresten verwijderd


Al deze 20 uren resulteren in de volgende eindfoto's:
Grotefoto-3M8BTWI7.jpg

Grotefoto-F4IF783E.jpg

Grotefoto-YEGDBO3L.jpg

Grotefoto-B4SZE6CR.jpg

Grotefoto-7WGACVCH.jpg

Grotefoto-VFUBXYCC.jpg

Grotefoto-LGHRR7UO.jpg

Grotefoto-ZE6UETVV.jpg

Grotefoto-FWGGYQXR.jpg
 
Ontzettend mooi resultaat weer Jos !

Wel een kleine opmerking : je hebt 2 lagen wax aangebracht met het oog op de winter. Maar die lagen wax zitten op een glaze die maximaal een paar weken blijft zitten.
Als je voor duurzaamheid gaat geen glaze aanbrengen maar de wax direct op een ontvette lak aanbrengen.
 
  • Leuk
Reactions: Svenn21
Had je misschien niet beter nog een tussen stap kunnen maken met polijsten? Je gaat van rotary/geel/ mezzo naar dap/wit/finale, misschien dat je een tussen stap had kunnen maken met dap/groen/mezzo en daarna dap/wit of zwart/finale.

Wat betreft de keuze veur een glaze in de winter ben ik het eens met Juffer1.

Verder zeer mooi opgeknapt en netjes aangepakt!
 
Uitlaatjes zijn wel mooi geworden! https://www.Carclean.com/product/Mothe...r_05100_100201 heb ik ook liggen maar als het op is zal ik het niet meer in huis halen. Wat ik erg makkelijk vind werken is pb prof polish om het bij te houden en na de behandeling zet ik de uitlaat tips in de wheelwax waardoor de volgende keer schoonmaken net wat makkelijker gaat. Wellicht is het wat om eens te proberen. Belgom werkt ook goed maar het voordeel van pb prof polish is dat het veelzijdig inzetbaar is.
 
Bedankt voor de reacties en de opmerking over de glaze.
Een les voor de volgende keer!

Heb bewust overigens de stap van Rotary/geel/mezzo naar DAP/wit/finale.
Wel een test gedaan met tussenin Mezzo op oranje/wit maar vond geen merkbaar verschil, vandaar meteen naar wit/finale.
 
Prachtig resultaat en mooi verslag. Lekker veel foto's en die links naar de shop zijn ook handig! (Maar niet gunstig voor mijn bankrekening :D)

Wel.had ik 1 vraagje. Er staat het volgende:

* Al het glas gedaan binnen en buiten met Mothers Wax - Glass Cleaner
* Nogmaals gewassen met Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash en behulp van een Monello - Wash Mitt.

heb je het effectief in deze volgorde gedaan? Is het niet logischer om de ruiten te wassen na het volledig wassen van de wagen? Anders maak je deze toch terug nat en kan je opnieuw drogen etc..
(Zo doe ik het toch :) )
 
Zohe, scheelt toch weer mooi 15 minuten werk door het even om te draaien he ;) kun je mooi van de totale detail tijd afhalen
Prachtige detail Jos, erg leuk om te bekijken en door te lezen.
Is zo geschreven dat beginners er ook hun voordeel mee kunnen doen :)^
 
Prachtig werk Jos en ook erg mooi gedetaileerd omschreven en vastgelegd :)^
Heb zelf sinds kort ook weer een X5 dus ik kan mijn borst binnenkort nat maken qua detail-uren ;)

Nog wel een vraagje: heb je de ramen aan de buitenkant gedaan voordat je ging polijsten? Mijn ervaring is dat de ramen daar ook nog wel eens stoffig van willen worden.
 
Pakkie;n407716 zei:
Prachtig werk Jos en ook erg mooi gedetaileerd omschreven en vastgelegd :)^
Heb zelf sinds kort ook weer een X5 dus ik kan mijn borst binnenkort nat maken qua detail-uren ;)

Nog wel een vraagje: heb je de ramen aan de buitenkant gedaan voordat je ging polijsten? Mijn ervaring is dat de ramen daar ook nog wel eens stoffig van willen worden.


Bedankt :)
Heb ze voor het polijsten grondig gedaan. Nadien even snel met een een doek met Mothers er weer overheen gehaald.