Inmiddels ook alweer een tijdje geleden, maar hierbij het verslag van de Full detail op een franse BMW Z3. Het was druk met kleine cabrio's de afgelopen weken Na behandeling van zijn Ford Mondeo, wilde de klant graag deze BMW Z3 in nieuwstaat hebben voor de bruiloft van zijn zoon. De auto is vanuit Frankrijk direct naar mij gereden voor de behandeling.
Toen zag de auto er zo uit:
Ik ben begonnen met de motorruimte van deze BMW. Dit zodat er geen viezigheid vanuit de motorruimte na het wassen nog op de lak liggen. Allereerst heb ik de motorruimte ingesprayd met Autoglym Engine Cleaner. Dit ingeborsteld met verschillende soorten borstels. Dit afgespoten met de tuinslang. De kunst hierbij is om de motor te laten draaien en een hele zachte “broes” straal te gebruiken, zodat je geen elektronica van de auto beschadig. Vervolgens de motor ingespoten met Autoglym Vinyl & Rubber Care. Dit in laten werken en na een aantal uur zag je het resultaat al.
Motorruimte voor:
Motorruimte na:
Vervolgens de gehele auto gefoamd en gewassen volgens de 3 emmer methode met Dodo Juice BTBM shampoo en de Monello Thick Mitt washmitt. De velgen zijn gereinigd met Bilberry Safe Wheel Cleaner, Gyeon Iron en Gyeon Tar. De lak is met deze laatste twee producten ook behandeld.
Toen de auto naar binnen gereden en gekleid. Er kwam best veel vervuiling af, je merkt dat de auto binnen heeft gestaan maar in de loop der jaren heeft zich toch een hoop vuil opgehoopt.
Dit kwam van de motorkap af:
Dit kwam van de dorpels af:
Toen de lak geïnspecteerd en een test spot uitgevoerd. Het bleek dat de BMW lak er erg slecht aan toe was. Hij was sterk verweerd en zat vol met swirls en andere diepe krassen. De swirls en het verweerde zijn er compleet af gegaan, wat hele diepe krassen zijn helaas blijven zitten. De enige optie om deze weg te krijgen is herspuiten.
Na de testspot ben ik uitgekomen op de Rupes Rotary met Scholl S3 Gold op een Scholl Sandwich Spider pad.
Dit gaf het volgende resultaat:
Motorkap voor:
Motorkap na:
Achterscherm voor (let op de teervlekken die met een schuurspons zijn behandeld door de eigenaar):
Achterscherm na (de diepere krassen kreeg ik niet weg):
Erg diepe krassen op het zijscherm voor:
Al met al een redelijk resultaat. Na het polijsten is het polijstwerk afgetopt met Poorboy’s Natty’s Blue wax. De banden zijn in de Wolfgang dressing gezet en de plastic delen gevoed met Autofinesse Revive.
Toen begonnen aan het interieur. Dit was slecht onderhouden. Het leer was erg glad en vies. Het leer is behandeld met de Gliptone producten. Omdat dit niet alle vervuiling weghaalde heb ik voor de Gliptone cleaner en conditioner ook nog APC 1:10 gebruikt. De ramen zijn gereinigd met Dodo Juice Clearly Menthol glasscleaner en de plastic delen zijn gevoed met Poorboy’s Natural Look.
Hier wat resultaatfoto’s van het interieur:
Voor behandeling:
Na behandeling:
Dit alles gaf het volgende eindresultaat:
Toen zag de auto er zo uit:
Ik ben begonnen met de motorruimte van deze BMW. Dit zodat er geen viezigheid vanuit de motorruimte na het wassen nog op de lak liggen. Allereerst heb ik de motorruimte ingesprayd met Autoglym Engine Cleaner. Dit ingeborsteld met verschillende soorten borstels. Dit afgespoten met de tuinslang. De kunst hierbij is om de motor te laten draaien en een hele zachte “broes” straal te gebruiken, zodat je geen elektronica van de auto beschadig. Vervolgens de motor ingespoten met Autoglym Vinyl & Rubber Care. Dit in laten werken en na een aantal uur zag je het resultaat al.
Motorruimte voor:
Motorruimte na:
Vervolgens de gehele auto gefoamd en gewassen volgens de 3 emmer methode met Dodo Juice BTBM shampoo en de Monello Thick Mitt washmitt. De velgen zijn gereinigd met Bilberry Safe Wheel Cleaner, Gyeon Iron en Gyeon Tar. De lak is met deze laatste twee producten ook behandeld.
Toen de auto naar binnen gereden en gekleid. Er kwam best veel vervuiling af, je merkt dat de auto binnen heeft gestaan maar in de loop der jaren heeft zich toch een hoop vuil opgehoopt.
Dit kwam van de motorkap af:
Dit kwam van de dorpels af:
Toen de lak geïnspecteerd en een test spot uitgevoerd. Het bleek dat de BMW lak er erg slecht aan toe was. Hij was sterk verweerd en zat vol met swirls en andere diepe krassen. De swirls en het verweerde zijn er compleet af gegaan, wat hele diepe krassen zijn helaas blijven zitten. De enige optie om deze weg te krijgen is herspuiten.
Na de testspot ben ik uitgekomen op de Rupes Rotary met Scholl S3 Gold op een Scholl Sandwich Spider pad.
Dit gaf het volgende resultaat:
Motorkap voor:
Motorkap na:
Achterscherm voor (let op de teervlekken die met een schuurspons zijn behandeld door de eigenaar):
Achterscherm na (de diepere krassen kreeg ik niet weg):
Erg diepe krassen op het zijscherm voor:
Al met al een redelijk resultaat. Na het polijsten is het polijstwerk afgetopt met Poorboy’s Natty’s Blue wax. De banden zijn in de Wolfgang dressing gezet en de plastic delen gevoed met Autofinesse Revive.
Toen begonnen aan het interieur. Dit was slecht onderhouden. Het leer was erg glad en vies. Het leer is behandeld met de Gliptone producten. Omdat dit niet alle vervuiling weghaalde heb ik voor de Gliptone cleaner en conditioner ook nog APC 1:10 gebruikt. De ramen zijn gereinigd met Dodo Juice Clearly Menthol glasscleaner en de plastic delen zijn gevoed met Poorboy’s Natural Look.
Hier wat resultaatfoto’s van het interieur:
Voor behandeling:
Na behandeling:
Dit alles gaf het volgende eindresultaat: