• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bob-A2 meldt zich ...

Bob-A2

Detailing rookie
28 apr 2009
47
0
47
Aangezien ik binnenkort mijn eerste bestelling wil gaan doen bij Carclean, stel ik me hier even voor.

De naam is Bob, woonachtig in Zaanstad.

Voor dagelijks gebruik dus een Audi A2 1.4 16v S-Line uit 2002, 17" RS4 wielen en halfleder interieur. Met een whopping 75pk onder de kap :)
En voor de "spielerei" een Audi 80 2.0E 16v Competition Quattro uit 1994, alle accesoires op de grille en wielen na zijn origineel. (grille en motorkap worden nog vervangen, originele wielen komen er 's winters weer onder). RVS spruitstuk & uitlaat en getuned naar ongeveer 170pk

Beide auto's worden momenteel onderhouden met Meguairs;
NXT Shampoo, Washmitt, Watermagnet (de gele), Wax (naam even kwijt), Waxpad en uitpoetsdoek (de gele)

Heb dit setje gekocht bij de aanschaf van de A2, nu bijna een jaar geleden en de spullen bevallen goed. Wel wil ik binnenkort een keertje uitbreiden met klei en paintcleaner, want bij de laatste poetsbeurt was het niet helemaal naar mn zin, ik had wat hologrammen. (op de A2, zwart is een lastige kleur). Ook wil ik Rain-X een keertje gaan proberen binnenkort, lijkt me een handig goedje.

Ik ben niet de meest fervente/fanatieke poetser, maar ik zal hier zo af en toe wel even een poetsvraagje de lucht in gooien.

Gr.
Bob

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi Bob! Volgens mij bezoek je ook "wel eens" het audiforum he?...:lol

De competition is echt een beauty! :-)^

Er zijn wel wat Audirijders hier die ook wel wat moeite hebben met de zwarte Audilak ja...Ik ben er een van...:-"

RainX kan ik je zeker aanraden! Het zit er bij mij nu ruim een maand op, en werkt nog steeds goed!

Welkom op het forum trouwens...:)

Welkom! :-)^

In plaats van de Rain-X kun je eens denken aan de provision, deze is makkelijker aan te brengen, en blijft minstens net zo lang zitten. ;)

Dank u allen voor deze lovende woorden.

Inderdaad ben ik ook fervent audiforummer :-d

De competition is idd een fijne hobbywagen ... lekker geluidje ook (de meeste Audiforummers kennen 'm wel)
De A2 is gewoon een weelde om in te rijden en bovendien voor een 1.4 16v nog superzuinig ook (ik haal soms 1 op 17)

Ik zal me eens in provision verdiepen!

Welkom !

Erg mooie A2 heb je !
Je ziet ze niet veel terwijl het hele fijne auto's zijn en ze zijn ook nog eens superzuinig !

Gr. Arjan

Juffer1 zei:
Welkom !

Erg mooie A2 heb je !
Je ziet ze niet veel terwijl het hele fijne auto's zijn en ze zijn ook nog eens superzuinig !

Gr. Arjan

Thanks,

Zeker weten zuinig ja .. heerlijk!

KIK zei:
heey jij bent bob van audiforum.nl of heb ik het mis :P

wens je een leuke tijd hier ;)

Dat was slecht te missen he? ;-)
Inderdaad dus .. hier ook maar een beetje kijken af en toe

Rolf zei:
Bob-A2.................komt me vaag bekent voor...... :-"

Jeetje ... levert CC spullen ook zo ver noordelijk? ;-)

Zo, net even gesjopt bij CC:

- Fles Rain-X (toch maar die genomen, kan altijd nog eens overstappen)

- Fles Poorboys APC, ik ga hiermee het interieur van de Competition te lijf, da's vorige week helemaal gerestaureerd (wangen etc), moet nu nog even schoon worden

- Mothers Wheelbrush. Als je hierboven naar mn velgen kijkt, weet je waarom. :-"

Zo, sinds lange tijd weer eens een update van mijn kant.

Allereerst de Competition; die is inmiddels voorzien van een nieuwe motorkap, met originele grille (zie foto)
203624.webp

De kap is in betere staat dan de vorige, die nogal last had van "brokkelende" lak in 1 van de onderlagen, poetsen hielp daar dus niet helemaal meer voor. Helaas wel een flinke kras op de kap, maar wellicht kunnen we die nog uitpoetsen.
Om verdere lakbeschadigingen te voorkomen, is de nieuwe motorkap voorzien van een hitteschild aan de binnenzijde (het RVS spruitstuk wordt namelijk enorm heet bij langere afstanden...)

Recentelijk - na een volledige restauratie - het interieur ook even te lijf gegaan met APC, goed spul! Erg "vriendelijk" in gebruik, ook voor bijv. het dashboard en dat soort dingen.
Qua poetsen heb ik de laatste tijd weinig gedaan aan de competition, maar daar gaat 15nov. a.s. verandering in komen, dan zal ik met deze auto bij de grote Audi-poetsdag aanwezig zijn en gaan we 'm eens flink onder handen nemen.

Dan de A2; iemand heeft een paar maandjes geleden besloten daar even flink op in te rijden na het inladen van de boodschappen, met als gevolg een flinke schaafplek op mn achterbumper ... balen dus! Na een eerste inspectie bleek gelukkig dat de krassen zeer oppervlakkig waren, dus vorige week ben ik naar medeforummer Allroad geweest, die heeft de trukendoos even opengetrokken en je ziet er nu nagenoeg niets meer van, erg blij mee!
Voor het bekende matte Audi-interieur gebruik ik ook bij deze auto verdunde APC, en dat werkt ook hier prima, laat niets achter, maakt het mooi schoon en het behoud de standaard optiek netjes.

Dan de poetscollectie, die is inmiddels uitgebreid met een klei-kitje van Meguairs, mooi spul en erg confronterend toen ik mn A2 er na 1,5 jaar alleen wassen/poetsen mee deed, wow, wat een vuil kwam daar nog uit zeg!
De competition durf ik even niet aan nu; dan kan ik denk ik gelijk weer nieuwe klei bestellen, haha.
Ook ben ik een enthousiast gebruiker van Rain-X geworden, wonderspul is het, nooit meer last van strepen op je ramen en op de snelweg zijn de ruitenwissers bijna niet meer nodig, top!
Inmiddels is de NXT-shampoo op, en heb ik Gold-Class shampoo aangeschaft, ook erg tevreden over, net een stukkie beter dan de vorige fles.

Zover voor nu, ik zal tzt wel even foto's plaatsen van de gepoetste competition...

Even een schaamteloze topic-bump na ruim 5 jaar, en niet geheel zonder reden. Het wagenpark is inmiddels lichtelijk aangepast. Wel nog steeds alles Audi; De A2 is geupgrade naar een A3. Erg fijne wagen, mooi luxe en - op een navigatiesysteem na - ruim in de opties. Nog steeds met bescheiden vermogen; 102pk (1.6)
conv_739.webp
conv_740.webp
En de Competition is geupgrade naar een S6, en daarna weer gedowngrade naar een A4 avant (logische keuze ivm gezinsuitbreiding). De S6 (C4, 2.2 5-cil, gechipped naar 300pk) was een logische keuze na de Competition, maar toen ons 2e kindje zich aandiende, 'm toch maar verkocht en op zoek gegaan naar een A4 avant. Dat is een 1.8T 180pk (zuid-europese import door vorige eigenaar) geworden. Zeg maar de standaard TT motor, maar dan in een meer praktische auto. Erg fijne wagen ook, met sportonderstel, daar ben ik het meeste gecharmeerd van.
conv_756.webp
Eigenlijk zijn beide auto's een beetje daily geworden, maar in de A4 blijft ook een stuk hobby zitten. Al veel geupgrade, zoals middenarmsteun, telefoonhouder, 17-inch zomerwielen, facelift voor- en achterlichten, S4 grille. En ik ben nog bezig met een facelift middenconsole, een facelift voorbumper, nieuwe audio, en nieuwe deurstrips. Leuke klusjes!

Maar dan het wassen/poetsen/detailen. Ook daar nog steeds een bovengemiddelde interesse voor. Ik ben echter niet de meest moderne poetser. Ik rijd erg weinig (zo'n 12,500 per jaar, verdeeld over 2 auto's), dus hoef ook niet zo vaak te wassen en poetsen, de auto's hebben een lui leventje bij mij. Geeft me wel de kans om de boel ook goed bij te houden, maar daarentegen gaan mn middeltjes ook niet zo hard. Hieronder mn stappenplan wat ik eigenlijk al jaren hanteer, inclusief middelen;

Spoelen Ik ben een fervent tuinman, dus heb daar genoeg spullen voor liggen.
- Tuinslang en toebehoren

Wassen Over de jaren inmiddels 3 mitts versleten, huidige is de Chenille. De Bone spons heb ik weggegeven en de Meguairs Mitt is inmiddels gedegradeerd voor dorpels en velgen reinigen. Ook over de PB S&S zeer tevreden, bij laatste bestelling toevallig de limited editie met wax gekocht.
- Poorboys World - Super Slick & Wax - 946ml
Cobra - 'The Bone' Spons
- Poorboys World
- Chenille Wash Mitt
- Meguairs Wash mitt (voor onderdorpels)

Drogen Al meerdere droogdoeken versleten/wegggegeven, dit is de huidige collectie. De laatste tijd houd ik de auto's goed bij en is het dus makkelijk om na het wassen de boel even droog te trekken met de flexibele trekker, voordat ik met de droogdoek aan de slag ga. Verlengt volgens mij ook wel de levensduur van de droogdoek, of in ieder geval minder snel verzadigd. S&W is een fijne drooghulp op z'n tijd. Ik leng om zo ongeveer 50/50 aan.
- Droogtrekker (flexibel)
- CSF - Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm
- Poorboys World
- Spray and Wipe - 946ml

Kleien Intensief klusje, inmiddels zijn mn bars HARD aan vervanging toe, eigenlijk bij de laatste bestelling vergeten aan te schaffen. Nieuwe doek moet er dan ook maar meteen bijkomen. - Meguiars - Smooth Surface Individual Clay Bar - Poorboys World - Spray and Wipe - 946ml - Poorboys World - Work Towel - 39x39cm (matgroen)

Cleanen Nog gebaseerd op werken met de hand (ja, spierballen kweken hoor!)
- Meguiars - Deep Crystal Paint Cleaner 'Step '1' - 473ml
- Monello - Raffini Mezzo Polish - 500ml - Cut 3.5/5 Gloss 3/5
- Lake Country - Badstof Applicator Rond - 100 % katoen - 10cm
- Monello - Peluche Verde

Voeden Ook dit betreft nog allemaal handwerk. Vind BH/WD wel fijn voor een extra showlaagje.
- Poorboys World - Black Hole - 946ml (voor de A3)
- Poorboys World - White Diamond - 473ml (voor de A4)
- Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black

Waxen Erg gecharmeerd van de M16, maar er zijn tegenwoordig betere middelen op de markt, met name met het oog op uitpoetsen, wat je bij M16 niet te lang moet uitstellen. Gelukkig is het blik bijna leeg, ik ga ook z.s.m. nieuwe wax halen en het restje M16 wordt voor de velgen. De reload is een latere aankoop, ben ik ook wel gecharmeerd van, net even een fijne boost als de waxlaag iets minder wordt. De Wetcoat heb ik recentelijk gekocht en moet ik nog gaan proberen. De verhalen beloven wat in ieder geval!
- Meguiar's Professional - Mirror Glaze M16 Paste Wax - 311g
- Meguiars - Gold Class High Tech Applicator Pad - 1 stuk
- CarPro - Reload Spray Sealant - 400ml (voor na 1e wasbeurt na waxen)
- Gyeon - Q² Wetcoat - 500ml

Ramen Misschien wel mn nr.1 prioriteit bij autodetailing, ik heb een enorme hekel aan vieze ramen en ruitenwisserstrepen. Ooit begonnen met rain-x, maar ooit door voorraadprobleem bij Provision beland. Qua aanbrengen fijn, qua uitbuffen blijft het soms wat lastig (2x nalopen). Resultaat wel erg fijn, zou nooit meer zonder willen.
- Rain-X - Rain-X - 200ml
- Pro Vision - Rain Clear Rain Repellant Gel - 135ml
- Carclean.com - Hi-Tech Foam Applicator
- Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Geel - 39x39cm

Wielen Ik ben gek op mooie velgen. Heb er dan ook in totaal 20 ;) Beide auto's hebben een zomer-en winterset. De A3 wordt zoals het er nu naar uitziet aankomende winter ge-upgrade van stalen winterwielen+doppen naar lichtmetaal. Dan hebben beide auto's een 16-inch winterset en een 17 inch zomerset. Ik houd dus 2x per jaar een grote velgensopbeurt in de achtertuin, en daar heb ik dan ook ruim de middelen voor.
- Valma - Velgenborstel
- Mothers Wax - Wheel Brush
- CarPro - Iron.X Velgenbundel
- Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser -
- Meguairs Wheelbrush - Meguiar's Professional
- Mirror Glaze M16 Paste Wax - 311g
- Carclean.com - Hi-Tech Foam Applicator
- Poorboys World - Super Slick & Wax - 946ml
- Meguairs Wash mitt
- Valma bandenzwart (of soms uit gemakzucht een cockpitspray van de action, haha)
- Diverse MF-doeken/padjes

Interieur Ondanks dat hier minimaal middelen staan, besteed ik aan het interieur ook veel aandacht. Met name bij de A3 is dat ook hard nodig, daar zit namelijk een licht-beige stoffen interieur in. Dat houd ik met APC goed schoon (heb daar dan ook ooit een Gallon van gekocht). APC gebruik ik ook voor de plastic interieurdelen (dashboard, deurpanelen etc.) De ramen en klokkenwinkels doe ik met spray 'n wipe.
- Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser
- Poorboys World - Spray and Wipe - 946ml (ramen en doorzichtig plastic delen)

Exterieur overig Nog uit de tijd van mn Pre-A Audi's, met veel zwart plastic, heb ik trim-restorer. Toch ook nog wel 'ns handig voor de moderne auto's (spiegelvoetjes, onderbumpers, etc.)
- Meguairs trim restorer (voor zwart plastic delen)

Een paar weekjes geleden is er een schokkende ontwikkeling ontstaan op mijn poetsgebied; Na jaren aandringen heb ik er eindelijk voor gekozen om met de DAP aan de slag te gaan! Ik kon via/via een 2e hands DAP kopen en kreeg zo links en rechts nog wat pads en middeltjes ter overname aangeboden c.q. toegestopt, dus ik ben nu klaar voor de volgende stap in het poetsavontuur;

DAP en Toebehoren
- DAP 500 poetsmachine incl. tas
- Monello - Raffini Mezzo Polish - 500ml - Cut 3.5/5 Gloss 3/5
- Monello - Raffini Finale Finishing Polish - 500ml - Cut 2.5/5 Gloss 5/5
- Monello - Raffini Inizio Polish - 500ml - Cut 5.5/5 Gloss /5
- Monello 5.5" Orange Light Cutting pad
- Monello 5.5" Green Heavy Polishing pad
- Monello 5.5" White Polishing pad - Monello 5.5" Yellow Polishing pad

Alles ligt nu keurig op zolder te wachten, want ik ga eerst nog bij een vriend langs die me gaat leren hoe zo'n ding werkt. Zal wel even wennen worden, na jaren poetsen eindelijk geen spierpijn meer de volgende dag ;) Ik zal het topic hier nu wat beter proberen bij te houden met foto's en verslagjes.

Bijlagen

• conv_741.webp
    conv_741.webp
    824,2 KB · Weergaven: 117