• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bruin/ oranje spatten onder vernis

Arne c

Detailing rookie
20 sep 2021
6
15
Hallo allemaal,
Ik rij zelf met een i30N performance blue en nu heb ik deze week gezien dat er bruin/ oranje vlekken onder mijn vernis zitten. Ik heb alles al geprobeerd om het eruit te krijgen zoals, kleien, insecten spray, polieren, etc... Maar ik krijg het er niet uit en voel ook zelf de vlekjes niet. Sommige mensen hebben me verteld dat het kater urine zou zijn. Hebben jullie soms een oplossing om dit te kunnen verwijderen?
Mvg arne
 

Bijlagen

  • IMG20210917134453.jpg
    IMG20210917134453.jpg
    14,1 KB · Weergaven: 102
  • IMG20210917133643.jpg
    IMG20210917133643.jpg
    30,8 KB · Weergaven: 104
Liggen de vlekjes in een lijn met een kras ?
In dat geval kan het zijn dat een vloeistof is doorgedrongen tot onder de lak
De bruine vlekjes zouden dan roest kunnen zijn

Ik denk aan spotrepair door een professional
 
  • Leuk
Reactions: Arne c
Ik heb het idee dat dit is ontstaan door een chemische reactie van een agressieve vloeistof (zuur of loog). Zeker als totaal onbekend is wat die vloeistof zou kunnen zijn (en welke reactie is opgetreden) is dat niet iets wat je zomaar kunt herstellen/terugdraaien.

Persoonlijk zou ik even afwachten of er niet meer van dit soort sporen bijkomen en dan eventueel via spotrepair laten herstellen. Ik weet niet hoe oud je auto is, maar misschien heeft de dealer eerder zoiets gezien?
 
  • Leuk
Reactions: Arne c
Liggen de vlekjes in een lijn met een kras ?
In dat geval kan het zijn dat een vloeistof is doorgedrongen tot onder de lak
De bruine vlekjes zouden dan roest kunnen zijn

Ik denk aan spotrepair door een professional
Nee de vlekjes zijn willekeurig, precies het effect van een verfborstel die men laat spatten en wat druppend naar beneden.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Ik heb het idee dat dit is ontstaan door een chemische reactie van een agressieve vloeistof (zuur of loog). Zeker als totaal onbekend is wat die vloeistof zou kunnen zijn (en welke reactie is opgetreden) is dat niet iets wat je zomaar kunt herstellen/terugdraaien.

Persoonlijk zou ik even afwachten of er niet meer van dit soort sporen bijkomen en dan eventueel via spotrepair laten herstellen. Ik weet niet hoe oud je auto is, maar misschien heeft de dealer eerder zoiets gezien?
Ok bedankt voor de hulp en info!
Ik hou het nog een paar dagen in het oog, spotrepair kan ik via mijn garage doen dan? Auto is van 2018 het 1e model.
 
Dit heb ik nog nooit eerder gezien.

Als je werkelijk alles geprobeerd hebt qua reinigen enzo verder, dan zou ik eens een stukje proberen met thinner en/of zou ik persoonlijk als laatste probeersel een stukje schuren met bv. P3000-4000 ofzo, een erg fijne korrel zodat je de kans op schade beperkt en tegelijk relatief makkelijk terug kan doen blinken door te polijsten. Natuurlijk moet je je goed voelen hierbij en heel voorzichtig te werk gaan.

Mij lijkt het alsof het er ''bovenop'' ligt, lijkt wel alsof er een zwaai met een verfkwast is gegeven ofzo...
 
  • Leuk
Reactions: Arne c
Hebben er me al veel gezegd, dat het voor de eerste keer is dat ze dit zien haha. Bovenop liggen zou ik raar vinden want een vriend van mij heeft zitten polieren en moest stoppen omdat hij bijna door mijn vernis zat. Om zelf iets te proberen aan mijn auto zoals dat schuren zie ik niet echt zitten, ik weet zeker dat dat verkeerd afloopt. Ik hoopte op een product die de lak kan op kuisen of die de vlekken kan uit nemen en de lak niet beschadigd.
 
Aan het begin van je topic vertel je dat je de spetters niet kunt voelen. Zojuist lezen we dat er al (zwaar) gepolijst is.
Kon je de spetters wél voelen voordat er gepolijst werd?
Ik kan me indenken dat er spetters op de lak gekomen zijn die gedeeltelijk ingebakken zitten in de lak. Verf met thinner of zo. Een beetje de zwaai met verfkwast die AndyVR noemt.
Als je daarna polijst haal je het bubbeltje dat boven de lak uitsteekt wel weg en voel je niets meer maar het restant ín de verf blijft wel zitten natuurlijk.
Ik zou een druppeltje thinner op een wattenstaafje doen en eens kijken of dat iets aanhaalt.
 
  • Leuk
Reactions: Arne c en AndyVR
Ik heb de spetters nooit kunnen voelen, ik was met mijn auto naar de carwash. Ik had de auto 1e nat gespoten en dan in geschuimd , en het was tijdens het inschuimen dat ik de vlekjes had ontdekt en ze waren toen al vlak met de lak. Is het kwetsbaar voor de lak me wat thinner op een wattenstaafje?