• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bumper blanke lak

G.Scholtens

Detailing chief
19 apr 2010
177
100
Geen idee of dit het juiste topic is.
Op mijn voorbumper zijn er verscheidene plekken waar geen blanke lak meer op zit.

Hoe kan ik dit het makkelijkste aanpakken? Zonder de hele bumper in kleur te moeten spuiten?

Schuren en ontvetten snap ik nog. Maar wat is wijsheid qua schuurpapier/korrel
 
Weet iemand toevallig een stappenplan om de bumper compleet zelf te spuiten? Wat ik tot nu toe gelezen / gevonden heb is het volgende:

Ontvetten
Licht nat schuren met korrel 400 en telkens hoger tot 2500 ongeveer.
Ontvetten
2 a 3 lagen kleur lak
2 lagen 2k blanke lak

Primer schijnt niet nodig te zijn aangezien ik niet compleet kaal hoef te schuren.
Plamuur ook niet nodig, nog geen bijzondere schades ontdekt
 
Ik zou zeker eerst goed nadenken als je je hier echt aan wilt wagen, weeg alle opties goed af tegen elkaar.

Ga je de bumper op de wagen laten of toch demonteren? Denk dan ook aan alle grills en sensoren e.d.
Idealiter gaat de bumper er vanaf natuurlijk, dit zou ik ook adviseren.

Daar waar de schades zijn en/of de blanke lak loslaat, is nat schuren met P400 zeker niet verkeerd.
Je kan altijd grover gaan. Start je erg grof, maak je het jezelf erg moeilijk om die grove krassen er goed uit te krijgen met de hand.

Er van uitgaande dat je de bumper zal demonteren, krijg je onderstaand stappenplan:

* Bumper reinigen nadat alles is gedemonteerd (gebruik bv. lege potjes om de schroeven, klemmen e.d. te sorteren, je kan met tape en pen deze potjes labelen bv.)
* Ik zou beginnen met de randjes lichtjes mat te zetten middels een grijze scotchbrite en weinig druk (doe dit niet met een schuurkorrel schuurpapiertje gezien je erg snel door randjes gaat!)
* Schuur de plekjes waar de blanke lak loslaat met P400, tussendoor goed inspecteren als je voldoende weghaalt en als de blanke lak wel/niet stopt met "peelen"/loslaten. Het kan dus goed zijn dat de blanke lak over de gehele bumper loslaat... Mogelijks een hele klus dus met de hand!
*Spring niet te snel, te hoog in de volgende schuurkorrel. Maak sprongetjes van ongeveer P150-200 fijner dan de vorige korrel bv. P400 - P500/P600 - P800 - P1000... Na P1000 kan je P1200 of P1500 gebruiken, vanaf P1000 is de sprong in schuurkorrel iets vergevingsgezinder. P1500 is dan ook voldoende om bij te stoppen, te fijne korrel zorgt voor te weinig hechting waardoor je opnieuw loslatende lak zou kunnen hebben.
* Tussen iedere korrel altijd goed inspecteren als de voorgaande krassen er voldoende zijn uitgeschuurd, dit kan je doen door wat water te spuiten op het geschuurde stuk en kijk als je de krassen kan zien. Het water fungeert een beetje alsof het een laagje blanke lak is.
Schuurgids gebruiken kan ook maar enkel als je droog schuurt!
* zeer goed ontvetten nadat je klaar bent met schuren, bij voorkeur met een soort wasbenzine (gebruik geen thinner of aceton, dit vreet in het plastic en kan reacties geven aan de lak!
* Afplakken daar waar nodig en opnieuw grondig ontvetten, bij voorkeur deze keer met een watergedragen ontvetter.
* met een kleefdoekje over de hele bumper gaan (waar je gaat lakken, dus niet de binnenkanten bv.)
* Afhankelijk van waar je gaat spuiten zou ik wel de vloer wat nat spuiten zodat je al minder kans hebt op stof.
* Nu kan je beginnen te lakken met de kleurlak, als je nergens door de kleurlak bent gegaan, dus tot op of door de primer.
Ben je wel door de kleurlak gegaan, dan ben je genoodzaakt primer te spuiten op deze plaats, dit kan met een dun nevellaagje van een spuitbusje voldoende zijn, zolang de plastic terug gedekt is. Bij voorkeur gebruik je op blote plastic "plastic primer", dit is een transparante, dunne laag die zorgt dat de plastic een goede hechting biedt aan de primer.
* 2-3 lagen kleurlak afhankelijk van de kleur en de dekkingsgraad. Zorg dat iedere laag lak mooi mat getrokken is voor je de volgende laag erover spuit! Is het een metallic lak, ga na de laatste laag nog even vanop een verdere afstand (halve meter ong.) al nevelend over de gehele bumper, dit zorgt dat je minder kans hebt op wolkenvorming door de metallic deeltjes in de lak. Zeker bij een zilverkleur erg belangrijk!
* Als de laatste laag lak ook mooi mat is getrokken, kan je overgaan tot het spuiten van de blanke lak, ook hier weer in een 2-3 lagen.
Laat ong. 5 minuutjes tussen iedere laag zodat de solventen in de blanke lak kunnen verdampen en wegtrekken. De eerste laag moet niet keistrak staan en mag ietwat sinaas laten zien. De 2de laag mag iets voller en strakker maar denk eraan dat je erg snel lopers krijgt met blanke lak!
* Als de blanke lak gespoten is, zou ik deze lekker laten rusten en uitdampen. De dag nadien kan je eens voorzichtig voelen aan een onzichtbaar plekje als deze droog/hard aanvoelt. Denk eraan dat zonder bakken, de blanke lak langer zacht blijft en dus ook kwetsbaar!

Hopelijk is het een beetje duidelijk en heb je er wat aan?
In ieder geval veel succes ermee!
 
Laatst bewerkt:
Hele mooie uitleg Andy
Als ik zo allemaal lees dan ben je zomaar een dag of 4-5 verder en heb je alsnog een hoop materialen nodig om dit aan te kunnen pakken.

Persoonlijk zou ik dit gezien alle risico’s niet aandurven en een spuiter op gaan zoeken.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Dank je!
Je bent er inderdaad een hele tijd aan bezig, zeker zonder gepaste materialen en door alles met de hand te doen.

De kans op fouten of een slecht resultaat is groter dan een perfect resultaat zonder de nodige materialen en/of ervaring.
Ik deel dan ook jouw mening/advies.