• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Carbon motorkap

Simmke

Detailing guru
Tester of Bling
29 mrt 2016
423
153
Hoorn
Hoi allen,

Een goede vriend van me heeft op zijn Citroën C2 een lichtgewicht carbon motorkap.
Deze kap zit er nu ongeveer een jaar op en er zit een hele witte aanslag overheen. Het lijkt erop dat de gelcoat die over het carbon zit verweerd is. Normaal gesproken staat de auto binnen, maar door omstandigheden heeft deze de laatste maanden vaak buiten geslapen.

Is dit te behandelen, en zo ja hoe?
Is dit te voorkomen met een wax als UV bescherming of iets dergelijks?

De motorkap is een "motorsport" kwaliteit kap, dus 2 lagen carbon en een erg dunne gelcoat. Als de kap open staat zie je een TL balk er doorheen.
Dit in tegenstelling tot een "gewone" carbon kap die meestal 4-5 lagen carbon en een dikkere gelcoat hebben.

Alvast bedankt!
da534726d1f8c3eed45ef242bdfb98f8.jpg
8aa4e60f4049876327860310868b4aee.jpg
df7bf9a290a0e254b95846c6185ea8bb.jpg
 
Lastig te zeggen @Simmke Allereerst is bij ons niet goed bekend hoe het fabrikageproces van deze kap is (welke temperatuur en druk wordt ie gebakken, welk vulmiddel/hars zit er in, zit er nog iets van een blanke lak overheen, hoe is de gelcoat aangebracht. Wordt de kap warm/heet tijdens gebruik en welke invloed heeft dat op de structuur, en zo zijn er nog veel meer variabelen, waardoor het voor iemand die niet al die details kent, gewoon niet goed te beoordelen is. Ik zou het in elk geval niet aandurven om hier te gaan polijsten. Als je een UV-bescherming wil, kun je kijken of het te doen is om gewoon een blanke lak over de motorkap te spuiten.

Als je wat water op de kap giet, verdwijnt de witte aanslag dan even (probeer de kap iets te openen zodat ie zo goed mogelijk waterpas ligt, en het water er langer op blijft liggen).
 
@Cordoba al die details weet ik zelf ook niet helaas. Ik zie 'm vanmiddag dus met dat water kunnen we even proberen.

Deze kap is niet blank afgelakt. Ik begreep dat er sowieso (door een ander probleem met de kap) een nieuwe komt. Die zou dan wel blank afgelakt worden, of een andere UV bescherming afhankelijk van de adviezen die we krijgen (onder andere hier)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik zou er niet zelf aan beginnen. Ik zou een carbonspecialist zoeken. Ik meen dat dit een echt specialistenwerk is en dat er zulke specialisten bestaan. Als er iets zou fout gaan zijn die dan ook verzekerd want een goedkope motorkap zal dit ook wel niet zijn. Succes!
 
Even terugkoppelen :)

Water of de doffe plekken gaf absoluut geen verschil @Cordoba.

Toch even geprobeerd zachtjes met de hand te polijsten maar ook dat deed helemaal niks.

Ons idee is nu dat er vocht ONDER de gelcoat zit of gezeten heeft (zo ziet het er ook uit, er zit een heldere laag over de doffe plekken heen). De motorkap is op een aantal plekken langs de rand ook gespleten en/of gebarsten (zie foto's).
Dat al na ongeveer 1000km (in ongeveer een jaar tijd) maakt dat er een nieuwe kap voor in de plaats komt...

Dan voor de nieuwe kap: kan deze "gewoon" met 2k blanke lak door de spuiter afgelakt worden? Het carbon is écht erg dun en dus best flexibel.
bc8775a7748c9ce943f17d8ba63dd8d6.jpg
3fdc0776919b66e82b93774882a16d66.jpg
 
Als de doffe plekken dof blijven als er wat water op staat, zit het probleem dus dieper. En als ik de foto van de zijkant zie wordt ik bang: ik krijg het idee dat er tussen de lagen onvoldoende hechting is, of dat er lokaal delen van elkaar losgelaten door bijvoorbeeld buiging van de kap, of iets anders dat teveel interne stress in de kap heeft veroorzaakt. Bij hele dure carbondelen, kun je testen of delen lokaal van elkaar losgelaten zijn door ultrasoon opnamen (zeg maar vergelijkbaar met de echo bij zwangerschap). Ik vrees dat deze methode in dit geval niet gaat werken, omdat je moet vergelijken met een kap die wel goed is. Oorspronkelijk dacht ik nog even dat misschien de gelcoat niet overal even goed aan de carbon hecht, maar met de foto van de rand van de kap ben ik daar allerminst van overtuigd.

Wat 2k lak betreft: de eerste beste beginnende spuiter weet daar meer van dan ik, dus daar durf ik geen antwoord op te geven.
 
Bedankt voor je inzichten :)

Deze kap gaat iig terug naar de verkoper, het zal een hechtingsprobleem zijn want meerdere kappen van dezelfde leverancier hebben er (wel in mindere mate dan deze) last van...
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba