• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Chiko wil zich graag even voorstellen aan de leden van Carclean.com

Nadat ik alles een beetje heb doorgelezen, klopt sommige dingen wel een beetje, daar tegenover ook weer niet.

een cursus bij Focwa stelt niet veel voor, dat klopt. je krijgt basis vaardigheden, hoe begin je, welke plekken behandel je,met welk middelen ga je te werk, voor grof of fijn krassen welke middel, wat voor een machine gebruik je, hoe behandel je binnen bekleding, welke middel gebruik je, hoe vrolijk je het dashbord weer op, lekker geurtje, hoe krijg je de mattenset weer schoon, de banden en sierlijsten weer mooi zwart of glimmend. Motor gedeelte weer schoon en blinkend?

Ik ben ook met jullie eens, dat je heel veel zelf moet doen. Een beetje je vaardigheden bij moet gebruiken. Alles een groot ervaring.

Daarnaast grof krassen, hoe krijg je die krassen weer weg zonder het spuitwerk. Boomhars dat veel voorkomt op bepaalde tijden van het jaar. Spuit nevel, nadat je auto overgespoten is een groot wazig plek op het lak.

Hoe krijg je de Hologrammen of te wel ronde was krassen weer weg. Dit alles toch een beetje goed wetend en opgeleid voor dit vak.

O.k klein deel kun je zelf, maar de rest dan?
 
Hoe lang ik over een auto doe is verschillend, bedoel je het compleet auto als showroam klaar maken?

het buiten kant, begin met de motor gedeelte, goed met de cleaner schoon spuiten en weer laten glimmen, binnen kanten van de deuren,achterklep schoon spuiten, het wassen van de auto, velgen reinigen. Beoordeling van de lak op diepe krassen dit opschuren, teer vorming weghalen en het polijst werk, sierlijstjes als ze zwart zijn weer op glim, banden weer zwart, daarna wax en uitpoetsen, ramen schoon. ongeveer 2,5 uur.
Binnenkant cleanen. mattenset schoon spuiten met speciaal reiniger en droog maken, binnenkant schoon blazen en reinigen, hemel bekleding schoon reinigen, stoelen reinigen en geur vrij maken, binnenkant goed stofzuigen, onder de stoelen, achterbak inclusief het reserve wiel uit halen en reinigen en band zwart maken. Als laatste een speciaal auto geurtje in spuiten en het auto compleet na controleren of je niets bent vergeten en dan ben je gefinisht.....
Alles bij mekaar 4,5 uur, als de binnen bekleding geen honden haren in heeft en anders 5 uurtjes moet het auto klaar zijn.
 
O ja, dit heeft natuurlijk niets met Focwa opgeleid iemand te maken. Ik ben met jullie eens, dat de Focwa jou alles leert.......Dit is ook hoe jij bezig gaat met de cleanen van de auto.....Mijn bedoeling was absoluut niet, om Focwa goed te beschrijven, maar de basis kennis.
 
We helpen de focwa ook niet naar beneden,alleen wat hun doen en wat wij proberen te bereiken daar ligt een wereld van verschil,jullie gaan ervoor om binnen een korte tijd voor perfectie te gaan,wij leggen de lat nog een paar slagen hoger om de ultieme perfectie te behalen,zo hebben wij alleen voor het exterieur van een auto,afhankelijk van de grote en/of kleur en toestand zeker 1 dag nodig.Om over een interieur detail nog maar te zwijgen.
 
In elk geval: zullen we ons weer gaan concentreren op het verwelkomen en bijspijkeren van de gezamelijk vergaarde kennis en ervaring :)
Weet zeker dat Chiko ons gaat verrassen met een goed idee ontstaan uit ervaring van het vak.
Buiten het klinische gedeelte van het detailen staat de gezelligheid toch voorop ( net nog een zeer smakelijk verhaal gelezen over een groep echte vrienden en een 1e rijles:-" )
 
Ja klopt, daar heb je ook wel gelijk in, maar dit bedoel ik ook je kan de auto zo mooi en schoon krijgen als je wilt, elke auto, maakt niet uit extra smerig of niet, kun je weer vrolijk krijgen, de een doet het in aantal uurtjes en ander de hele dag. Omdat ik dit werk beroepsmatig doe, moet ik tempo invoeren, dit wil niet zeggen, dat men geen perfectie gebruikt, onze klanten kennen ons afleveringen en horen alleen maar positief reacties en krijgen ook tips mee voor hoe verder. Daar luisteren de menssen wel naar en passen het toe.
 
Mag ik iedereen vragen open en vriendelijk tegenover Chiko te staan. Door onze passie en de twijfel over Focwa kan het wellicht wat vijandig overkomen, terwijl dit niet persoonlijk is bedoeld.
 
Hoe krijg je de Hologrammen of te wel ronde was krassen weer weg.

Hologrammen zijn geen waskrassen, waskrassen worden ook wel swirls of spinnenwebben genoemd. Hologrammen zijn microkrasjes in een bepaald patroon veroorzaakt door een roterende machine door het gebruik van een verkeerde polijsttechniek of combinatie van pad en polijstmiddel ;)

4,5 uur voor een auto binnen en buitenkant... :no Nope, dat gaat geen detailer redden, die is alleen al met wassen, drogen en kleien van de buitenkant, afplakken en een begin maken met het polijsten al die tijd kwijt. Ook een beroepsmatige detailer gaat dat niet redden in 4,5 uur. Een detailer gaat voor kwaliteit en de meeste poetsbedrijven voor kwantiteit. Dat is natuurlijk ook vaak terug te zien in de prijs. Een goedkope poetser rekent misschien 80 a 100,- euro voor binnen en buitenkant, terwijl een beroepsmatige detailer daar zijn bed niet eens voor uit komt, dan kun je gaan rekenen vanaf 300,- euro.

Ook is het zo, dat de gemiddelde autobezitter niet de zaken ziet die de meesten hier zijn, hologrammen zien de meesten niet, totdat je ze er op wijst.

Ik kan een auto ook in 4,5 uur weer helemaal mooi er uit te laten zien, dan gebruik ik middelen die zaken verbergen zoals Autoglym SRP en producten met veel siliconen, leuk voor de showroom en de afleverbeurt, maar niet mijn standaard van werken.

Neem eens een kijkje in het show-off gedeelte, dan krijg je een idee van het werk wat de meesten hier leveren.

Dit is geenszins een aanval op een Focwa cursus overigens.
 
Welkom Chiko.

Ik hoop dat ik dit vriendelijk genoeg typ, zo is het wel bedoeld in ieder geval.

Je "doet" een auto van binnen en buiten in maximaal 5 uur, is dat alleen of met meerdere mensen eigenlijk?
Ik zelf heb op een Meguiar's Clinic 3 een jongen gesproken wie die ook dagelijks voor zijn werk doet en van hem hoor ik hetzelfde verhaal dat er 2 auto's per dag "gedaan" moeten worden.
Dit doen ze wel met 2 man per auto.
Uiteraard heb ik hem gevraagd in hoeverre hij op detail ingaat op het poetsen van auto's.
Hij vertelde mij dat het er voor de klant goed uit moest zien en lekker ruiken, maar dat hij weet dat het beter kan maar dat er gewoonweg de tijd er niet voor is/wordt gegeven door zijn baas.
Nu ben ik zelf een beginnend detailer en moet nog veel leren, maar een auto gaat alleen weg als IK er tevreden over ben en dat red ik niet binnen 5 uur.
En als ik tevreden ben, dan weet ik zeker dat mijn "klant" dat ook is.
Wij als (aankomende) detailers gaan toch een paar stappen verder dan de gemiddelde poetsers, gewoon omdat wij er de tijd voor nemen.

Ik neem aan dat er op het werk veel maskerende middelen worden gebruikt en zoals je zelf zegt "Als laatste een speciaal auto geurtje in spuiten".
 
bartr123 zei:
Een Focwa cursus en certificaat om als garage bedrijf auto's vol siliconen en hologrammen te jagen,totall waste off money...
Yust my 2 cents...

absoluut, daar ben ik het 100% mee eens.
echter, het is een bekend keurmerk, en denk dus, dat, mocht ik ooit er iets in beginnen, ik wel graag zo een certificaat zou willen hebben.
puur als bekendheid, een leek denkt. focwa erkend! top! gaan we doen!

denk ik
 
[modbreak]Dit is dan dus niet de bedoeling zie ook hieronder[/modbreak]
Tim zei:
Mag ik iedereen vragen open en vriendelijk tegenover Chiko te staan. Door onze passie en de twijfel over Focwa kan het wellicht wat vijandig overkomen, terwijl dit niet persoonlijk is bedoeld.
 
Welkom Chiko!

Wat voor auto rijd je zelf trouwens? :) Ik ben benieuwd naar de middelen die je op je werk gebruikt (gewoon Renault overtuigen om ook aan de Poorboys en Monello te gaan ;) ).

Velen hier hebben geen tijdsdruk, maar soms ook wel, dus als er tips langsvliegen over 'het zo snel mogelijk schoonmaken van je ramen', of iets dergelijks, dan zijn die altijd welkom. Soms zijn onorthodoxe methodes ook leuk om te weten. Zo leren we van elkaar, want ik denk dat jij van sommigen hier veel tips kan vinden, maar dat sommigen hier ook wat tips van jou kunnen leren. Iedereen heeft zo zijn eigen werkwijze en handigheidjes toch?

Veel leesplezier hier dus..
 
Oh wat leuk, een Nijmegenaar erbij. Renault garage in Bergharen ken ik wel. Zo'n beetje heel het dorp Bergharen werkt er bij :-" Staan meer auto's binnen en buiten dan het aantal inwoners uit het dorp telt.

Anyway, welkom, en hopelijk kan je hier dingen leren waar je baas van versteld zal staan.

Van waar uit Nijmegen kom je? Ik zelf uit Dukenburg, wat overigens nu bijna niet begaanbaar is met die sneeuwval.
 
Nou O.K, ik kan mij eigen best voorstellen, dat er niet veel mensen zijn, om mijn verhaal te geloven. beschrijving en de tijd wat ik voor een auto geef is door een persoon af te leveren. als ik zeg, dat ik binnen 5 uur een auto in orde heb klopt, maar dit kan ik zelf en een ander moet het met zijn 3'en doen. Dat kan, maar als je de stappen weet, hoe en wat, en je hebt de ritme in je vak, dan kan je het. ik weet dat ik bij de sommige niet professioneel overkom, dat kan, maar dit maak ik wel vaker mee. als ik zeg binnen 5 uur, dan heb jij hem ook binnen 5 uur in je bezit. Wat de resultaat betreft, dit moet jij zelf komen beoordelen. De hele dag over een auto doen, kan ik zelf ook, als ik om de 10 min. koffie ga pakken wel, maar je moet wel doorwerken niet. Wat betreft het prijs en valse hoop geven doe ik niet, ik zie en hoor wel vaker dat er mensen hun auto hebben laten cleanen en poetsen voor een bedrag van ongeveer 80 euro , 100 euro of helemaal te gek voor 300 euro. maar als je de resultaat ziet, dan geef ik jullie wel gelijk. ik heb 2 mensen gehad, die hun auto hebben laten doen bij een erkend schade ,clean bedrijf en die hun auto weer hebben moeten laten polijsten bij mij. Zij hadden wel een bedrag van 250 euro betaald zonder resultaat. Wat ook klopt is, dat de meeste bepaalde dingen niet zien, daar nemen de sommige ook wel genoegen mee, want iets anders kennen zij niet. Hoe een auto, na het clean en polijst werk uit komt te zien, ja toch.....
en overigens, was ik maar helemaal niet over Focwa begonnen. Maar goed.

ik zeg altijd tegen iemand, die zijn auto wil laten cleanen, wacht maar af, mocht jij het niet mooi vinden, dan hoef jij daar ook niets voor te betalen. ik zeg wel, als je het wel mooi vindt, dan wil ik er 125,- euro voor vangen en niet anders, tevens geef ik ook een garantie mee, na 2,5 maand komt die terug en ik was de auto en wax hem nog een keer na, dan is dit voor hem voldoende.

Rijk worden, kan ik toch niet, maar wel hulpzaam...
 
Nou wat voor een middelen ik bij Renault gebruik mag ik niet bekend maken, maar wel wat ik zelf gebruik wel. Ik gebruik Permagard, 1Z, Maxolen.
 
Er zal best nog een verschil zitten tussen de poetsbedrijven, maar als je in 2,5 uur de auto wast, motorruimte doet en polijst dan kom je helaas nog niet eens een klein beetje in de buurt van wat de echte detailers hier met auto's kunnen doen. Heb je wat foto's waar duidelijk te zien is wat je gedaan hebt? 50/50 shots met flits bijvoorbeeld of in de volle zon.
 
Was het niet van plan, maar als je ziet wat voor tegengas je hebt gekregen na je 1e bericht, het daarna in goede banen komt maar daarna alsnog met teksten die schoppen tegen de benen van een grote groep mensen die serieus bezig zijn, dan vat ik het 1 en ander aan rariteiten maar snel even samen:

chiko zei:
....Alstublieft car cleaners, verpest het vak niet en ga goed met je vak om....
Sorry hoor maar dan schrijf je dit dus niet !
chiko zei:
....als je het wel mooi vindt, dan wil ik er 125,- euro voor vangen en niet anders....

chiko zei:
....Wat de resultaat betreft, dit moet jij zelf komen beoordelen....
NeeNeeNee, jij als professional behoort te oordelen ! De koper ( want de brenger van het voertuig koopt namelijk een product, in dit geval een detailing ) is een leek, en jij als professional dient er zorg voor te dragen dat er een goed product wordt afgeleverd afgestemd op bepaalde criteria. De koper bepaalt de criteria niet. Indien wel dan is er sprake van koehandel / handjeklap en dus weer niet professioneel gedrag.

chiko zei:
....dat ik binnen 5 uur een auto in orde heb klopt, maar dit kan ik zelf en een ander moet het met zijn 3'en doen....
Zoek hier eens naar het magische Duo / Trio, die redden het niet eens. We spreken hier dan wel over creme de la creme !

chiko zei:
....De hele dag over een auto doen, kan ik zelf ook, als ik om de 10 min. koffie ga pakken wel, maar je moet wel doorwerken niet.....
Kwantiteit en kwaliteit zijn 2 hele verschillende dingen, desalniettemin heeft kwaliteit wel zijn rust nodig omdat: het goed om juist af en toe een stapje terug te nemen zodat je bij hervatting weer objectief en met een kritische blik verder kan gaan.


chiko zei:
....hun auto weer hebben moeten laten polijsten bij mij....
Hopelijk wel begonnen met een lakdiktemeter ;)

-----------------------------------------------

Ben zelf zo groen als gras qua praktijkervaring, maar ben elke dag hier aanwezig en slurp alle informatie op als een 'Wookie' .
Zou toch maar eerst beginnen met het goed doornemen van het forum om te bepalen op welk niveau men hier bezig is ( zowel qua detailing als onderlinge informatieverstrekking )
Je zal in gaan zien waarom er dan zo wordt gereageerd.
 
chiko zei:
ik zeg altijd tegen iemand, die zijn auto wil laten cleanen, wacht maar af, mocht jij het niet mooi vinden, dan hoef jij daar ook niets voor te betalen. ik zeg wel, als je het wel mooi vindt, dan wil ik er 125,- euro voor vangen en niet anders, tevens geef ik ook een garantie mee, na 2,5 maand komt die terug en ik was de auto en wax hem nog een keer na, dan is dit voor hem voldoende.


5 uur in de baas zijn tijd voor € 125,00..............hmmmm in de btw of ex ??????