• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Citroen Saxo VTS

Maaike

Detailing guru
17 sep 2010
1.102
120
36
Afgelopen woensdag heb ik de auto van een studiegenoot onder handen mogen nemen.
En dat was hard nodig ook.

Ik noem:
- Mos tussen de rubbers
- Ontzettend ranzig, in die zin dat het zwart gewoon aan je handen bleef zitten
- Swirls all over
- Schuursponskrassen
- Vogelpoep plekken
- Etc.

Hij wast de auto eigenlijk nooit.
Als hij dat al doet dan wast hij met....een bezem8o x-]
Echt ongelooflijk, maar dat terzijde.

Er zijn vooraf foto's gemaakt en foto's tussendoor van o.a. de klei, maar om een vage reden krijg ik ze niet van de camera af.
Jullie zullen dus uit moeten gaan van mijn verhaal.
Daarnaast heb ik niet voor 100% alle lakdefecten kunnen vastleggen, waardoor de foto's niet helemaal tot hun recht komen en het lijkt mee te vallen. Het tegendeel was waar.

Heb een vooraf foto die hij enkele weken terug gemaakt heeft, met kenteken zichtbaar, maar dat is voor hem geen probleem.

Voordat ik begon bekeken wat voor vlees ik in de kuip had.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik de auto van een ander zou doen en dacht echt bij het zien van alle krassen, swirls en beschadigingen..."dit lukt me nooit!"

Allereerst de auto goed afgespoten.
Met name de velgen, skirts, onderkanten van de panelen en bumpers zaten vol zand.

Hierna heb ik alle rubbers en plastic delen ingespoten met APC van Poorboy's, geen overbodige luxe aangezien het zwart er vanaf droop.
I.v.m. tijdgebrek zijn de randen van de achterklep, motorkap en deursponningen niet meegenomen.
Met een kwastje de APC ingewerkt en weer afgespoeld.
Tevens zijn de velgen ook met APC behandeld, recentelijk zijn deze gepoedercoated en afgezien van oppervlakkige vervuiling waren ze erg schoon.

Vervolgens de auto gewassen met een ruime hoeveelheid Slick & Sudes van Poorboy's in combinatie met de oranje rasta mitt van Poorboy's.
Uiteraard volgens de twee-emmermethode.
De auto was dusdanig vies, dat mijn geliefde mitt nu niet meer 100% schoon wordt]-0

Tijdens het wassen de ramen gedaan met Provision scrub:kado

Het zwarte water weggegooid en weer goed afgespoeld.
De auto gedroogd en binnengereden om te kunnen starten met kleien.

3 Stukken klei zijn gebruikt, een vieze bruine brei kwam van de motorkap evenals het dak.
De rest viel wel mee.
Tijdens het kleien viel de grote hoeveelheid swirls me al op, maar niet gek lijkt me als je de auto altijd met een bezem wast.
Na het kleien de lak goed geinspecteerd en in ruime hoeveelheid waren ook vogelpoepplekken aanwezig en hele rare schuurkrassen op de motorkap, het dak en de panelen.
Die waren me al wat eerder opgevallen, maar na het kleien waren ze helemaal overduidelijk aanwezig.

Wanneer je goed kijkt zie je op de foto's hieronder wat ik bedoel:
Op de overgang van "schaduw naar licht" zie je een veeg


Over de motorkap heen gekeken in de weerspiegeling van de kast op de achtergrond wat van die lange veegkrassen


Deze vegen zaten ook van voor naar achter over zowel het voor als achterpaneel.
Kortom: ik kon mijn borst goed natmaken.

Na het kleien alle kunststofdelen afgeplakt en tevens de motorkap in 2-en verdeeld voor een testspot.
Ik begon met mezzo op wit, maar na twee hits werd duidelijk dat dat hem zeker niet was.
Overgestapt op mezzo op oranje, welke er voor zeker 50% aan swirls uithaalde.
Hierna mezzo op wit waarna ik gefinshed heb met finale op groen.

Zo is uiteindelijk de hele auto behandeld.

De swirls op de motorkap voor mezzo op oranje


De swirls op het dak voor mezzo op oranje


De swirls verdwenen beetje bij beetje als sneeuw voor de zon en zelfs de veegkrassen en vogelpoepplekken gingen met deze combinaties weg.

De motorkap na mezzo op oranje


De finale gaf al een ontzettend mooie glans aan het geheel.
In eerste instantie leek de lak erg dof waarin de metallic flakes nauwelijks te zien waren.
Met het zonnetje wat er in die middag bij kwam werd de mooie glans steeds beter zichtbaar, eer naar werk!

Terwijl ik met de DAP aan de gang was, heeft de eigenaar zelf de binnenkant gereinigd met APC en hierna met autoglym zijn dashboard en andere kunststofdelen aangepakt.
Ruiten aan de binnenzijde zijn gereinigd met Glasscleaner van Meg's.

Zowel de voor, achterruit en de zijruiten van deze Saxo zaten vol met hinderlijke swirls.
Daarom heb ik ervoor gekozen de ruiten meteen mee te nemen met mezzo op oranje, evenals de voor en achterlichten.
Die zijn daar zeker wel van opgeknapt.
Ook op de ruiten een eerbaar resultaat behaald.

Na het polijsten de auto buiten gereden en eens goed bekeken.
Ik was al ontzettend tevreden en de eigenaar kon zijn geluk niet op.

De onderkant van de auto, de donkere delen, heb ik behandeld met Poorboy's Black Hole, superfijne glaze vind ik dit.
In mijn collectie ontbreekt White Diamond, maar ik wil toch eigenlijk ook wel graag de rest van de auto voorzien van een glaze.
Een kein deel van de motorkap heb ik daarom in de Black Hole gezet, laten hazen en afgenomen.
Geen raar of vreemd resultaat en daarom ook de zilvergrijs metallic delen van de auto maar gedaan met Black hole.

Ondertussen de velgen in de wheelsealant van Poorboy's gezet.
De lak voorzien van Poorboy's sealant, lang genoeg laten zitten, c.a. 30 minuten en afgenomen.
De velgen kwamen ons ondertussen ook tegemoet schitteren.

Als laatste de Natty's red erbij gepakt om de sealant mee af te toppen.
Banden voorzien van een mooi laagje Wolfgang Black Diamond Tire gel opgebracht met de applicator van Meg's.
Ik vond het overigens niet echt lekker werken, maar het resultaat was subliem.

De natty's afgenomen, een laagje collinite wax op de ruiten en we waren klaar.
De volgende dag kreeg ik een berichtje van hem dat het toch wel erg apart was dat de druppels nu op zijn lak bleven liggen:D
Tevens heb ik al een verzoekje gekregen binnenkort een Daihatsu Charade (showwagen) onder handen te nemen die behoorlijk onder de krassen zit en aan het oxideren is.
De volgende bestelling staat al gedeeltelijk klaar:rules

Bedankt voor het lezen en op en aanmerkingen hoor ik graag.
Dat er meer voor en tijdens foto's moeten zijn, lijkt me duidelijk.
Ik probeer ze er nog bij te krijgen in dit stukje.
 
die is inderdaad flink opgeknapt :)^
Wel straf dat je op de ruiten met de combi mezzo/oranje pad goed resultaat krijgt....heb ik nog nooit geprobeerd. Ik dacht dat glas daarvoor te hard was.
 
Wassen met een bezem? :klap Zo wast mijn overbuurvrouw haar 1 jaar oude Fabia....:no

Erg mooi geworden Balena, de glans zit er weer goed op! :)^ Hoe heb je de koplampen behandeld, en heb je de uitlaatpijpen ook nog meegenomen?
 
Wassen met een bezem krijg ik zelf ook niet verzonnen.
Uitlaatpijpjes heb ik niets aan gedaan eigenlijk.
Ontvet en met een cheap-ass microvezel mitt gewassen.
Wel een goede voor in de toekomst!

Koplampen en achterlichten voorzichtig meegenomen met mezzo op oranje en wit + finale op groen.
 
Die is flink opgeknapt! 8-()) Werkelijk wat een verschil.
Wassen met een bezem begijp ik echt niet.. Een gewone spons en een zeem kan ik nog bij, maar een bezem?! :klap
 
Mooi gedaan hoor Balena! Prachtig resultaat.
Ik vind het echt jammer dat je niet meer foto's hebt, want je tekst vraagt er gewoon om.
Mooie klus en prachtige Saxo (heb ik altijd super gaaf gevonden).
Aficior
 
Mooi gedaan! :)^
Inderdaad jammer van de voor/na foto's, vooral die swirls voor en na op de ruiten had ik wel graag gezien.
Hopelijk word de wagen in de toekomst op de goede manier gewassen.
 
Als iemand zijn auto zo zou mishandelen zou ik nog geen eens moeite doen. Over een maand zit hij weer onder de krassen. Pr*tsers (sorry).

Kun je het beter doen voor iemand die wel zuinig op zijn auto is.
 
Zo mooi resultaat, wat een verbetering.:)^

@E-jan, misschien bedenkt de eigenaar zich wel en doet die er nu zuinig mee:weetniet
 
De eigenaar zelf heeft ook nog de voor en tijdens foto's.
Heb gevraagd of hij ze me kan toezenden maar heb nog steeds niets ontvangen.

Natuurlijk hoop ik dat hij nu overstapt op een goede manier van wassen, heb er op gehamerd maar er niet verantwoordelijk voor.

Mijn vader wil er helaas ook niet aan.
Die zit echt vast aan zijn waxoyl en blijft lekker met spons wassen.
Heb van alles geprobeerd maar niets wil baten.

Als ik de foto's nog ontvang zet ik ze meteen bij in het verslag.
 
Is een heel mooie saxo geworden:ja
Begrijp echt niet dat iemand een auto optisch "tuned" en hem dan verkloot met een bezem:-&
Hopelijk leest hij de comments en gaat hij van eerlijke schaamte en uit respect voor jouw werk over op een degelijke washmitt
 
Nou nou Maaike, je leert snel. Je hebt een mooi resultaat behaald voor je eerste auto. Heb je nu ook weer last van blaren of heb je de machine nu meer het werk laten doen. En ik krijg het je vader en de rest van mijn collega's ook niet aan hun verstand;) Leuk om te zien dat je er plezier in hebt en misschien binnenkort eens samen een auto doen als je daar interesse in hebt.
 
Ha Johan,

Nee, ik had nu geen last van blaren haha:D
Alleen wel ontzettende spierpijn in mijn bovenbenen, natuurlijk veelvuldig op mijn hurken gezeten.

Natuurlijk lijkt me dat leuk! Doe tegenwoordig bijna niets liever:party:
Alleen uitkijken dat het afstuderen er niet onder lijdt, maar dat komt wel goed.
 
Mooi resultaat Maaike. Ik hoop dat je studie genoot zijn waardering voor al je inspanning toont dmv op z'n minst het 2 emmer systeem te gaan hanteren.
Op zich heb ik wel respect voor het feit dat je hieraan begonnen bent, zonder te weten of de eigenaar niet op dezelfde mannier door gaat met het wassen van z'n auto. ik zou hier zelf dan nooit aan beginnen ;)
 
@D89
Ik ben natuurlijk in principe alleen nog maar bekwaam in het detaillen van mijn eigen auto.
De ultieme kans om te oefenen dus deze situatie, maar Ik trap er geen tweede keer in hoor! :)
 
Tsja, zo kan je het ook bekijken. Je hebt dan een grote testspot om ongegeneerd je gang te kunnen gaan :-b