• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Coating vraag

Houthakkertje

Detailing rookie
9 sep 2022
6
15
Sittard
Als beginner zit je met veel vragen. Gelukkig is er dit forum.
Moet je voor het ceramic coating je auto eerst polijsten of kan het ook zonder?
Onze auto wordt altijd gewassen met turtle wax zip shampoo, en ik heb de auto 2x per jaar in de normale wax gezet. In het polijsten ben ik helaas nog niet thuis. Maar een mooie bescherming voor winter zou niet misstaan. Ik zag een filmpje van ceramic spray coating.
 
Als we het hebben over volwaardige coatings, dan is een goede voorbereiding zeker wel nodig. Je kiest immers voor een prijzige coating omdat deze lang en goed werkt, wat door gebrek aan voorbereiding grotendeels teniet kan worden gedaan. ;) (Standtijd / hardheid / etc) Daarbij wil je de lak eerst strak hebben voordat je er iets overheen aanbrengt, toch? ;)
Zeker wanneer een auto regelmatig wordt gewassen met een shampoo met toevoeging en er ook gewaxed is, wil je dit eerst verwijderen alvorens vervolgstappen. (Zip Shampoo)

Als we het hebben over sprays zoals de Ceramic Spray Coating, dan is dit niet een volwaardige ''coating''. (Ondankt dat het in de naam zit) Dit soort sprays kan je makkelijker over een niet-voorbereide lak aanbrengen. Feit blijft wel 'Schoner = Beter''.

Let dus op; Er is een groot verschil tussen volwaardige coatings en producten die in hun naam of beschrijving termen als ''Ceramic, SiO2, Coating, quartz'' en meer gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: kooijtje2
Dank je wel voor de uitleg. Ik denk als ik het zo goed begrijp dat ik beter voor een degelijkere wax kan gaan. meguiars hybrid ceramic wax of de collinite 845 insulator wax. Of hebben jullie een ander advies? Als beginner heb ik nog veel te leren.
 
De 845 is hufterproof, geeft prima resultaat en de fles gaat eeuwen mee. Mocht je liever een vaste wax willen smeren en een iets langere standtijd dan ben ik zelf tevreden over de Bilt Hamber Double Speed-wax. Tevens veel waar voor je geld: een groot blik, applicator en doek in één set.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
ik heb zelf ook goede ervaringen met 845 als wax. lekker makkelijk verwerkbaar en hele goede stand tijd.

Wat ik tegenwoordig nog fijner werken vind is de Turtle Wax hybrid sealant. Een hele harde/glazige glans zoals een coating en ook extreem goede stand tijd. Meestal doe ik er +- 6 maanden mee per applicatie. Ook redelijk voordelig in aanschaf prettig aanbrengen door een spray flesje.
 
hoe schoner de lak, des te beter de bescherming (wax/sealant/coating) zal hechten. Zeker bij een coating is het heel belangrijk de lak super schoon te hebben en zul je ook zeker moeten kleien. Dat zorgt op zijn plaats weer voor marring (mini krasjes door klei) en zul je deze moeten weg polijsten voor de coating.

Wax en sealants zijn makkelijker verwerkbaar en een stuk vergevingsgezinder. Kleien geeft wel het beste resultaat voor de wax/sealant, maar als je de auto goed wast met een wax vrije shampoo en daarna de wax of sealant aanbrengt zul je al een goed resultaat krijgen. Dit kun je later altijd nog herhalen door eens te kleien en polijsten en daarna de sealant of wax er op te doen.

klein beginnen en dan kun je het altijd verder uitbreiden.
 
Met een coating verzegel je eigenlijk de lak, dus ook eventuele krasjes en swirls.
M.a.w. polijsten is nodig, hoe veel is afhankelijke van d staat van de lak.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje, iemand kwam bij me die vorig jaar zelf zijn auto gecoat heeft, met Pure evo, destijds een heel net resultaat.
Ruim een jaar verder, vele kilometers verder en door de wasstraat nu toch best veel swirls zichtbaar in de zon, de hydrofobisch eigenschappen lijken er nog wel te zijn.

Mij is gevraagd of ik er nog iets weer van kan maken, zou polijsten met bijv Menzerna 3000 of Gyeon Primer de oude coating weg halen?
Mij idee was voor nu lichtjes polijsten, daarna aftoppen met bijv. Cancoat
 
@GeBas Lijkt me geen probleem om hem lichtjes te polijsten, je moet toch immers van de oude coating af.
Na polijsten kun je altijd zien hoe de staat is van de lak en of de bescherming er nog op zit. Bescherming weg > dan een nieuwe coating aanbrengen lijkt mij ;)?
Zie je nog bescherming dan kun je nog een rondje of met een iets zwaarder polijstmiddel/pad aan de gang.
 
@GeBas - Een fijn polijstmiddel zou al genoeg moeten zijn. ;) Als je dit toch wilt checken, dan na het polijsten goed ontvetten middels een sprayer o.i.d. het werkvlak benevelen/besprayen met water en kijken wat je ziet.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo