• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Collinite 915 wax kuurtijd

GdV42

Detailing rookie
7 jul 2009
397
0
Hoi beste forumleden,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik ben tot voor kort redelijk actief geewst op het meguiars forum maar de activiteit van dat forum is tegenwoordig minimaal en je kan er alleen spreken over meguiars en dat vind ik te beperkt. Ik ben geen ultime poetstfreak alhoewel mijn buurman dat niet met mij eens is;-)

Ik gebruik normaal meguiars next generation tech wax en daarover M16. een prima combo maar ik vind de duurzaamheid van de m16 niet echt lang. na twee wasbeurten is het echte effect wel weg vind ik. ik gebruik ook de UQD en de rubber en vinyl cleaner en af en toe de scratchX en cleaner. Op termijn wil ik een DAP500 aan gaan schaffen omdat het goed behandelen en voorbereiden op sealant en wax toch wel tijd in beslag neemt.

Ik heb afgelopen vrijdag een blik Collinite 915 concour wax aangeschaf via carclean omdat ik toch wel veel berichten las dat vooral de duurzaamheid erg geroemd wordt. En dat is natuurlijk gunstig zeker als ik hem voor de winter een grote beurt geef. Overigens was het pakketje al zaterdag binnen! uitstekende service van carclean en ik kreeg er een gratis rode ronde pad bij. Echt prima:cool

Nu kon ik gisteren niet laten en heb ik de auto ontdaan van wat vogelpoem met UQD en gelijk de motorkap even met wat UQD en een supervezelspons ontdaan van wat stof. Ik heb toen de motorkap even in de collinite gezet en na kort kuren met een nieuwe vezeldoek uitgepoetst. Eigenlijk was deze hele actie totaal onzinnig want ik heb afgelopen weekeind net de moterokap in de M16 gezet. Maar ja ik kon het niet laten.

De glans van de collinite is echt geweldig. Dat viel nog niet eens zo op toen ik hem uitpoetste maar even later toen ik vanuit mijn slaapkamerraam naar mijn voor het huis geparkeede auto keek des te meer. De motorkap leek wel een spiegel. Ik vond het verwerken van de collinite niet lastig. Hij is wel erg hard maar dat betekend ook dat je niet snel te veel wax op je pad krijgt en op de lak. Ik heb de wax maar een minuut of twee laten kuren en toen afgenomen. het oppoetsen gaat goed maar wel zwaarder ddan bijvoorbeeld Next generation techwax van meguiars. Het voeld lijviger en zwaarder aan. Overigen heb ik langer laten kuren dan bij de M16 want dat is echt wax on wax of. Als je de M16 ook maar even te lang laat zitten dan heb je een hell of a job om het uit te poetsen. Dus wat dat betreft vind ik de collinite 915 vergeingsgezinder in de verwerking en kuurtijd dan de M16.

Wat is jullie advies ten aanzien van de kuutijd van de collinite?

Het begon vannacht flink te regenen en vanochtend gaf de motorkap echt een geweldige aanblik van onovertroffen beading te zien. Overigens gebruikt mijn vrouw de auto veel vaker dan ik en toen ze wegreed zag ik de druppels bij het eerste dotje gas van de motorkap afvliegen!!!

Kortom vooralsnog ben ik onder de indruk van deze collinite 915 wax. Later zal ik nog eens latern horen hoe het zit met de duurzaamheid.

En dan nog een vraag: mijn next generation techwax is bijna op en ik zat te denken aan de Wolfgang sealant 3.0. is dat een goede sealant voor onder de collinite? ik lees er goede berichten over maar is beter dan zeg maar de M21 of next generation tech wax 2.0 van meguiars? het is namelijk wel duurder en het moet wel toegevoegde waarde hebben.

Groeten en tot horens
GdV

Leuk om te horen dat je goede resultaat hebt behaald!

Maar mag ik je misschien vragen wat je voorbereidingen zijn! Kleien? Cleanen? Polishen?

Misschien voor een sealant is de Collinite insulator wax een goede en vooral duurzame optie!?

De kuurtijd is afhankelijk van de omgevingsfactoren.. doe dus een swipetest en dan zul je precies weten wanneer je de wax weer kunt uitpoetsen!

https://forum.Carclean.com/cc_postst3454/How-to-De-swipetest.aspx

Peter A3 TDI zei:
Leuk om te horen dat je goede resultaat hebt behaald!

Maar mag ik je misschien vragen wat je voorbereidingen zijn! Kleien? Cleanen? Polishen?

Misschien voor een sealant is de Collinite insulator wax een goede en vooral duurzame optie!?

Ik moet eerlijk bekennen dat buiten een jaar geleden éénmaal met een schuimpad op de boormachine en meguiars cristal paint cleaner en plaatselijke behandelingen met scratchX, ik geen verdere voorbereidingen heb getroffen. Gewoon na goed wasssen sealant en wax aanbrengen als ik dat noodzakelijk vind.

Ik moet ook eerlijk bekennen dat dat gewoon tijdgebrek is en het feit dat ik het een loodzware klus vind. Vandaar de overweging een DAP500 te kopen om vooral de voorbereiding eens echt goed te doen. Ik wil ook eens een keer de auto kleien maar aangezien mijn vrouw de auto bijna iedere dag gebruikt moet ik hem bijna reserveren om poetswerk te kunnen doen.

Maar als ik de tijd zou hebben dan zou het natuurlijk zijn: wassen, kleien, cleanen, sealant en wax.

ECHTER mijn ford focus wagon is nu 6 jaar oud en de eerste drie jaar ging hij alleen maar door het poortje. Na die drie jaar zag hij er niet meer uit. Ik doe nu twee jaar mat de hand wassen en in de was zetten en zelfs nu zijn waskringen echt veel minder en ziet de auto er al veel beter uit. Dus zelf zonder alle stappen is het al veel beter om de auto goed met de hand te wassen en regelmatig in de was te zetten.

De collinite insulator wax ken ik niet maar ik zal eens op het forum nalezen wat ik ervan kan vinden.

Vraag: is het kleien echt noodzakelijk? kan ik na het wassen niet gelijk met een goede poestbeurt met cleaner toe met een DAP500?

Groeten Gerard

Of kleien echt noodzakelijk is kan ik je meteen een bevestigend antwoord op geven, in je eerste bericht zeg je dat je duurzaamheid van de M16 tegen vindt vallen, na 2 wasbeurten lijkt deze weg.... Klopt, er zit nog teveel oppervlakte vervuiling op je lak, waardoor de wax zich niet kan hechten aan de lak, maar aan het vuil, de wax is er dus in no-time weer vanaf. Ook speelt de dosering van de shampoo een zeer grote rol, hou je altijd aan de aanbevolen hoeveelheid shampoo die op de fles staat, bij meer shampoo verwijder je ook een deel van de waxlaag omdat iedere shampoo een licht ontvettende werking heeft bij overdosering. De duurzaamheid van een wax is afhankelijk van de voorbereidingen die je getroffen hebt, hierbij is kleien en cleanen onmisbaar! Als je de 915 op dezelfde ondergrond aanbrengt als waarop je de M16 gedaan hebt, dan zal deze ook niet zo lang houden.

Hoi Stimpy,

Tja ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit ook wel een beetje vermoedde. Ik gebruik altijd 30 ml gold class van meguiars per halve emmer alhoewel ik de laatste keer met die hoeveelheid shampoo de hele emmer gevuld heb en dat reinigt ook goed MAAR spoelt wel veel makkelijker af!

Ach na de vakantie zal ik wel eens een DAP500 en een paar pads aanschaffen. Ik heb nog de step 1 cristal paint cleaner staan van meg en de scratchX en die gebruik ik dan wel. En ik schaf een setje klei en detailler aan om de boel eens goed aan te pakken.

Welke klei is een goede die snel werkt maar toch nog veilig is en welke pads voor reinigen en aanbrengen (Ook de maten) kan ik als beginner het beste aanschaffen?

Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik vind dat poetsen wel een zekere rust geven. Zen and the art of car maintanance, wax in wax out, breath in breathe out, geeft toch een zeker voldoening. Je staat lekker buiten, bent fysiek bezig en zet alles van je af en als klap op de vuurpeil ziet je auto er weer nieuw uit. En mijn jongens van 6 en 10 vinden het ook gaaf om de trim in te smeren en op te poetsen en de banden in te smeren.

HELP................}:)w Ik ben besmet met het poets virus..........]d~^

GdV42

Een paar tips:

- Neem de DAP500 kit, hier zitten al pads en polijstmiddelen bij, dan heb je meteen alles om goed te starten.
- Koop een echt polijstmiddel/cleaner voor de machine, de step 1 van Meguiar's is bedoeld voor handmatig gebruik, niet voor de machine, dan droogt hij te snel.
- Iedere klei is prima, prijstechnisch is de set van Mothers aantrekkelijk, Meguiar's vond het namelijk nodig om minder klei in hun kit te gaan doen en de prijs op te schroeven. De mothers kit daarentegen heeft meer klei gekregen en heeft ook meteen een doek erbij. Of je gaat voor de Poorboy's klei en spray and wipe als glijmiddel. Klei kun je meerdere malen gebruiken, dus het is nooit weggegooid geld;)
- 30ml Gold Class op een halve emmer is teveel!

stimpy68 zei:
Een paar tips:

- Iedere klei is prima, prijstechnisch is de set van Mothers aantrekkelijk, Meguiar's vond het namelijk nodig om minder klei in hun kit te gaan doen en de prijs op te schroeven. De mothers kit daarentegen heeft meer klei gekregen en heeft ook meteen een doek erbij. Of je gaat voor de Poorboy's klei en spray and wipe als glijmiddel. Klei kun je meerdere malen gebruiken, dus het is nooit weggegooid geld;)
Of je gaat voor Dodo Juice Clay (heb je in fijne en grovere variant) icm. Born Slippy clay lube wat als glijmiddel dient.

Super economisch in verbruik en een nette prijs / kwaliteitsverhouding :-)^

Kijk heren, dat zijn antwoorden waar ik wat mee kan.

Ik had ook al gemertk dat de meguiars klei vrij licht qua gewicht was maar wel zwaar aan de prijs.

Ik vind ook dat de step 1 van meguiars snel droogt bij machinaal gebruik. (schuimpad op de boormachine.......echt onhandig). Ik vind het wel lastig om die cleaner te verwijderen na cleanen. Hoe gaat dat in de praktijk? verwijderen met een supervezeldoek? of gebruik je dan teveel product? Ik heb ook wel gemerkt dat als je spatten van die Step1 op je ramen krijgt en die lang blijven zitten het er bijna niet meer af te krijgen is. Dat temperde gelijk mijn antousiasme voor die step 1 en het cleanen. Ik vind op gegeven moment dat het net zo lang duurt de auto te reinigen van de restanten cleaner als dat ik aan het cleanen ben..........Ik zal duidelijk wel iets verkeerd doen. Welllicht tegen de tijd dat ik zo'n DAP500 set koop kijken of ik een soort introductie/basis cursus of zo kan volgen voor machinaal autopoetsen.

Bedankt en tot horens,
GdV42