• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 vs Scholl W6 Black Coatwax

ArnoutdB

Detailing guru
10 okt 2018
309
135
In dit topic wil ik mijn ervaringen delen over de Scholl W6 Black Coatwax, hierna Scholl W6 ten opzichte van de Collinite Liquid Insulator Wax No. 845, hierna Collinite 845.

Reden
Van de Collinite 845 heb ik nog ongeveer een kwart in huis. Deze is makkelijk in gebruik en heeft een prima standtijd. Dat laatste vind ik ook belangrijk voor het klantenwerk. (standtijd is bij mij zonder boosten, op een ongepolijste auto ongeveer 3 maanden)

Ik was al van plan op zoek te gaan naar een alternatief. Gewoon om eens een ander product te gebruiken. Bij toeval liep ik tijdens de End of Summer sale tegen de Scholl W6 aan. Op papier heeft deze een goede standtijd en op video's lijkt het product makkelijk in gebruik.

Producten

Collinite 845

  • Extreme bescherming voor je auto
  • Vloeibare carnauba wax
  • Bescherming tot 5 maanden
  • Ook geschikt voor pleziervaartuigen
Scholl W6
  • Hoogstaande wax
  • Zorgt voor uitmuntende glans
  • Zeer goed bestand tegen alkalische reinigingsmiddelen
  • Waterafstotend
  • 6-9 maanden sealing, aldus de video van de fabrikant
Testobject
  • Peugeot 308SW (2015)
  • Specifiek: motorkap
Eerste gebruik 04.10.2021 - vergelijking
Vanavond de eerder genoemde producten kunnen aanbrengen om te testen. Als voorbereiding de volgende stappen genomen.

1. Motorkap wassen en vervolgens kleien.
1a. Wassen met DDJ Born to be Mild en Voodooride Washmitt.
1b. Kleien met DDJ Medium Clay en DDJ Born Slippy Clay Lube.
2. Verdelen in vier vakken. Voor beide producten een gepolijst vak (boven) en een ongepolijst vak (onder), omdat dit mogelijk de standtijd beïnvloed.
2a. 2-staps gepolijst met DAP900 V3. Monello Mezzo op oranje en daarna Monello Finale op wit.
2b. Ontvetten doe ik altijd na het kleien. Dit keer dus na het polijsten gedaan met Nanolex EX.
3. Collinite 845 rechts (van voor de auto) aangebracht, per vak en met behulp van de swipetest op het juiste moment afgenomen.
4. Scholl W6 links aangebracht, per vak en na 4 minuten afgenomen. Fabrikant geeft hiervoor 3-5 minuten aan.

Eerste indruk
Mijn eerste indruk is dat de Scholl W6 minder chemisch aanvoelt en ruikt dan de Collinite 845. De zoete geur is zelfs prettig te noemen.
Het afnemen daarentegen gaat wat stroever. Misschien iets eerder moeten afnemen, maar ook na het uitpoetsen bleef de doek stroever over de lak gaan dan bij de Collinite 845. Met de bovenkant van de vinger voelen beide oppervlakken enorm glad aan. Geen verschil.
Vanwege de kleur en de opkomende schemer was het wat moeilijker de glans te beoordelen / eventuele 'wolkjes' wat ik bij de Collinite 845 soms heb. Dit leek echter voor beide producten prima te zijn gegaan deze keer.

Eerste foto's
Voor de schemer nog snel wat foto's gemaakt. Ik wilde niet alles nat maken. Mogelijk heeft dit invloed op de wax. Daarom met een sprayer plaatselijk wat beading gecreëerd.
IMG_20211004_190842.jpgIMG_20211004_190812.jpg
Foto 1 & 2
IMG_20211004_191546.jpgIMG_20211004_191559.jpg
Foto 3: Scholl W6, gepolijst vak. Foto 4: Collinite 845, gepolijst vak.
IMG_20211004_191519.jpgIMG_20211004_191529.jpg
Foto 5: Scholl W6, ongepolijst vak. Foto 6: Collinite 845, ongepolijst vak.

Conclusie
Dit was het dan voor nu.
Bij het aanbrengen lijkt mij de Scholl W6 nu al fijner, vanwege de geur. Verder hoeft de Scholl W6 niet voorverwarmd te worden. Daar stoor ik mij nu het kouder wordt toch wat aan bij de Collinite 845.
Bij het uitpoetsen is Collinite 845 wat fijner, vooral omdat de Scholl W6 stroef blijft aanvoelen onder de doek. (volgende keer eerder uitpoetsen)
Beide waxen geven voor nu een goede beading.

Zo, veel leesplezier allemaal. Ik ga jullie op de hoogte houden!

En nu ook nog meer respect gekregen voor de vele forumleden die hun projecten/ervaringen/verhalen delen. Dat schrijven is toch een aardige (moeilijke) klus.
 
Laatst bewerkt:
Interessante vergelijking @ArnoutdB
Als ik het goed begrijp gaat je voorkeur voor de W6 voor een belangrijk deel om de geur, en dat is natuurlijk wel een persoonlijke voorkeur. Wat de 845 betreft, die kun je ook gewoon goed schudden, zeker als er al flink wat wax uit de bus is, heb je voldoende ruimte om goed te schudden om de wax vloeibaar te krijgen.

Op basis van de foto's lijkt de 845 op een gepolijst vlak beter water af te stoten (kijk naar de hoek van het water met de lak) en op ongepolijste lak lijkt juist de W6 beter water af te stoten. (hydrofoob).

Ik begrijp dat je de lak niet ontvet hebt, voor het aanbrengen van de wax, dan kan de gebruikte lube (bij ongepolijst) en het gebruikte polijstmiddel (welke olie bevat dat polijstmiddel) een wat vertekend beeld geven. Misschien dat je de info over polijsten en kleien nog aanvullen? Het doen van een goede vergelijkingstest is bepaald niet makkelijk: je ziet snel zaken over het hoofd, die wel het resultaat kunnen beïnvloeden. Als er genoeg mensen vergelijkingstesten doen, komen ondanks schoonheidsfoutjes toch de goede produkten wel naar voren.
 
+1 voor Cordoba.

De kleine dingen doen het 'm. ;)

Ik kan mij een hele uitgebreide test herinneren van een forumlid die een bepaalde wax sterk als winnaar naar voren liet komen. (Was volgens mij ook met o.a. 845) Wat achteraf bleek was dat de testauto op zijn werk gedurende de dag merendeels met één zijde naar de zon stond en gedeeltelijk in de schaduw.

Ik meen te herinneren dat een sealant-achtige wax (polymeren) het qua standtijd aflegde tegen een concourswax. Dit ligt natuurlijk totaal niet in de lijn der verwachting.
 
  • Leuk
Reactions: ArnoutdB
Bedankt al voor de nuttige adviezen!

@Cordoba zomers heb ik geen problemen met de vloeibaarheid van de Collinite 845. Nu merk ik dat ik tijdens het waxen (gemiddeld 60-90 minuten) 3x de fles moet verwarmen in heet water. Ik vind dat zelf het fijnste, omdat de wax dan maximaal dun is. Verder probeer ik zoveel mogelijk handschoenen te dragen, maar met waxen vind ik dat niet heel prettig. Van de Collinite 845 krijg ik vervolgens wat gevoelige handen. Dat speelt naast de geur dan ook zeker mee.

Ik heb de overige info over kleien en polijsten toegevoegd.

Ik denk inderdaad dat de (weers)omstandigheden ook van grote invloed zijn op de test @Quantoxx . Ik wil daarom in het vervolg ook zowel de verstreken tijd als de gereden kilometers meenemen in de updates.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik persoonlijk doe als ik 845 onder koude omstandigheden gebruik: zet eerst binnen de fles een kwartiertje in een bak/bus met water, bij voorkeur met afsluitbaar deksel om de fles onder het handwarme water te houden. Bij het aanbrengen doe ik nieuw warmwater in de bus en neem het geheel mee naar buiten, zodat de wax lekker warm blijft. Je zou ook nog een isolerende hoes om de waxfles kunnen doen, maar ik denk dat er dan veel wax in de hoes terechtkomt.
 
  • Leuk
Reactions: ArnoutdB en kawazxr
Iemand gesproken die de Scholl W6 ook gebruikt en aangeeft dat deze na 3 maanden nog goed zijn ding doet. Wel op een gepolijste auto.

Stuurde mij ook de onderstaande link door. Interessant, daar de Collinite 845 ook wordt meegenomen in de test.
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Leuke test temeer omdat ikzelf niet bekend ben met de Scholl W6 ,zelf vind ik 845 echt een heel fijne allround Wax.
Persoonlijk vind ik verwerkbaarheid en standtijd/hydrofobische eigenschappen het meest belangrijk in een wax daarna pas aspecten als geld of geur van een potje.
 
  • Leuk
Reactions: ArnoutdB en AndyVR
@ArnoutdB bedankt om dit te delen met ons, hen je leuk in elkaar gestoken.

Mijn eerste indruk is dat 845 een ''betere'' beading heeft, vind de parels er ronder uitzien. Ben benieuwd naar het verdere verloop!
 
  • Leuk
Reactions: ArnoutdB
Inmiddels bijna drie weken verder. Helaas weinig tijd gehad om de auto te wassen of om wat goede foto's te maken. Vandaag voor een klusje door een modderige zandweg, waardoor ik de auto vanavond even heb afgespoten in de wasbox. Daarbij wel even wat foto's gemaakt, dus hierbij een kleine update.

De auto heeft 600km gereden en is niet gewassen in de tussentijd.
IMG_20211023_192828.jpgIMG_20211023_192812.jpg
Foto 1: Scholl W6, gepolijst vak, ongewassen. Foto 2: Collinite 845, gepolijst vak, ongewassen.
IMG_20211023_192834.jpgIMG_20211023_192916.jpg
Foto 3: Scholl W6, ongepolijst vak, ongewassen. Foto 4: Collinite 845, ongepolijst vak, ongewassen.
IMG_20211023_194028.jpg
Foto 5: beide waxen na het afspuiten van de auto, ongewassen.


Conclusie
Beading en sheeting van de Collnite 845 is beter dan die van de Scholl W6.
Na het afspuiten waren de resultaten van de Scholl W6 wel verbeterd. Ik ben benieuwd wat dit na een wasbeurt doet.

Het is de bedoeling dat ik ook op andere delen van de auto een vergelijk ga uitvoeren. Dit met name, omdat ik veel meer ervaring heb met het aanbrengen van de Collinite 845. Daarom wil ik nog meer oefenen/proberen met de Scholl W6, wat mogelijk het resultaat ten goede komt.
 
Laatst bewerkt:
@ArnoutdB bedankt voor de update! Dit vind ik altijd leuk om even te lezen en bekijken.

Kunnen we ook hieruit afleiden dat een gepolijste of niet gepolijste lak weinig/geen verschil maakt in het hydrofobe gedrag? Ik vraag mij vooral af als er verschil zal zijn in de standtijd omdat ik vermoed dat de hechting toch beter is op een gepolijste ondergrond.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: ArnoutdB
Daar ben ik het voor nu wel mee eens Andy. Voor het oog weinig tot geen verschil op dit moment, maar uiteindelijk zal het op de standtijd vast wel iets invloed hebben.

Zelf denk ik eigenlijk dat het grootste verschil in standtijd zit in het wel of niet grondig kleien van de lak. Omdat ik zelf altijd klei heb ik het verschil daarin niet meegenomen in deze test. Maar dat kan altijd nog een keer.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Inmiddels ruim 800km verder sinds aan het aanbrengen van beide waxen. Vandaag de auto gewassen, waarbij de beading en sheeting op de schone lak een stuk beter was.

Gecreëerde beading na het wassen met DDJ Born to be Mild.
IMG_20211113_115909.jpgIMG_20211113_115712.jpg
Foto 1 & 2
IMG_20211113_115748.jpgIMG_20211113_115759.jpg
Foto 3 & 4

Conclusie
Op de gepolijste delen vind ik de beading voor nu nog zo goed als gelijk.
Foto 1 laat zien dat op de ongepolijste delen (onder) de Collinite845 (rechts) het beter lijkt te doen dan de Scholl W6.

Extra
Vandaag de portieren aan beide kanten kruislings voorzien van beide waxen, na wassen en kleien. De Scholl W6 ditmaal ook wat dikker aangebracht. Na een minuut of 5 (ongetimed) was deze nog prima af te nemen.

Bestuurderskant voor: Collinite845
Bestuurderskant achter: Scholl W6
Bijrijderskant voor: Scholl W6
Bijrijderskant achter: Collinite 845

Wil deze de komende (winter) maanden ook mee te nemen tijdens de updates.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels ruim 700km en 1,5 maand verder sinds de vorige update. Zo goed als 3 maanden en 1600km sinds het begin van deze test.

Vanmiddag even de auto's afgespoten in de plaatselijke wasbox. De panelen uit deze test heb ik thuis nog even nagelopen met een washmitt en DDJ Born to be Mild shampoo. Daarna weer even wat beading gecreëerd. Dit heeft mogelijk ook wel iets invloed op de resultaten, omdat moeder natuur toch wel voor de mooiste en beste beading zorgt.
IMG_20220103_154158.jpgIMG_20220103_154208.jpg
Foto 1 & 2 (na alleen afspuiten)
IMG_20220103_155651.jpgIMG_20220103_155658.jpg
Foto 3 & 4 (na het wassen)
IMG_20220103_160008.jpgIMG_20220103_160151.jpg
Foto 5: Collinite845. Foto 6: Scholl W6. (na het wassen)

Conclusie
Foto 1 en 2 laten weer wat soortgelijks zien als bij de vorige update. Een rommelige beading, waarbij de Collinite845 het op de ongepolijste delen (foto 2, onder) een stuk beter doet dan de Scholl W6.
Na het wassen (foto 3 en 4) is dit wel verbeterd, maar blijft de beading van Collinite845 nog wel wat boller.

Tenslotte een mooie beading op de beide portieren voor. Deze staan nu ruim 700km/1,5 maand in de wax.
Er was geen verschil met de portieren achter, dus die heb ik achterwege gelaten.

Omdat ik bij de portieren de Scholl W6 wat dikker (lees, minder dun) heb aangebracht ben ik benieuwd hoe deze zich gaat verhouden tot de Collinite845 op de termijn. Op de motorkap lijkt die laatste het toch beter te doen.
 
Bedankt Thomaso! Er zit weinig verschil in de resultaten van het wel of niet gepolijste deel. Het enige wat opvalt is dat ongewassen het gepolijste deel betere beading heeft, maar dit heeft misschien ook te maken met dat het bovenste deel van de motorkap iets minder te verduren krijgt dan het onderste deel.

Onderstaande lijkt mij vooral het verschil te maken.
Zelf denk ik eigenlijk dat het grootste verschil in standtijd zit in het wel of niet grondig kleien van de lak. Omdat ik zelf altijd klei heb ik het verschil daarin niet meegenomen in deze test. Maar dat kan altijd nog een keer.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Bij deze nog even een korte update. Helaas erg weinig tijd gehad om maandelijks een update te posten. De beide waxen zijn inmiddels gone.

Wat mij bij blijft en wat daarmee ook mijn conclusie is, is dat beide waxen dicht bij elkaar liggen wat standtijd betreft. De Collinite845 doet het op vervuilde oppervlakte beter, maar na een wasbeurt is ook de werking van de Scholl W6 weer goed aanwezig. Uiteindelijk wint de Collinite845 het wel qua standtijd.

Qua verwerking zijn de waxen misschien gelijk, maar qua geur is de Scholl W6 wel echt een stuk prettiger. Omdat ik het niet erg vind om zo nu en dan een wax te smeren, zou ik daarom sneller voor de Scholl W6 kiezen.