• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Controle stappenplan (again :D) Golf 5 zwart

Matt

Detailing rookie
7 dec 2013
12
0
Hallo allemaal

Ik ben sinds enkele maanden trotse eigenaar van een VW Golf 5 (zwart), en natuurlijk wil ik die optimaal onderhouden
Daardoor ben ik zoals zovelen terecht gekomen bij Carclean en jawel, het is verslavend ,^^
Na uuuren gelezen hebben op het forum is het nu wel tijd voor het serieuze werk, en heb ik een stappenplan samengesteld
Handmatig dus, want ik wil hier eerst rustig aan beginnen voor ik machinaal begin te werken. Dus ik verwacht ook geen super resultaten, maar je moet ergens beginnen denk ik dan
De producten die ik hiervoor gebruik zijn tot nu toe -bijna allemaal- in mijn bezit..

dus

Stap 1: auto afspoelen

Stap 2: 2EM systeem met Poorboy’s Super Slicks & Suds

Stap 3: auto + velgen inspuiten met een Iron Remover product en afspoelen

Stap 4: kleien met de Mothers set

Stap 5: PB’s Professional Polish met witte handpad van Monello

Stap 6: PB’s Black Hole met zwarte finishing pad van Monello

Stap 7: PB's EX-P met Disco Duo app pads

(Evt Stap 8: Natty’s Paste Wax Blue met Disco Nero Foam Applicator)

verder:
-banden eerst reinigen met PB’s APC 1:10 met de Mothers Tire Brush , daarna Autoglym Instant Tyre Dressing met Disco Duo pad
-voor de ruiten: Autoglym Car Glass Polish ook met Disco Duo pad
-rubbers en kieren met PB’s APC (1:10 verhouding?) en een kwast


Mijn vraag is voornamelijk of ik de juiste pads gebruik met de juiste producten
Graag jullie mening! Tips ook altijd welkom.


Greetz
 
Ik gebruik meestal voor de rubbers etc 1:10 van Meguairs APC
Is blackhole en daarna ex-p en wax niet een beetje teveel van het goeie?
 
rikkie;351770 zei:
Is blackhole en daarna ex-p en wax niet een beetje teveel van het goeie?

Ja, dacht ik ook.. daarom tussen haakjes gezet ;) dus de black hole en daarna EX-P als wax gebruiken is al voldoende?
bedankt voor de reply allesinds!
 
Blackhole is een glaze en moet worden afgesloten met een sealer ( EX-P bijvoorbeeld) of een wax (zoals de natty paste)

Eerst de blackhole daarna de EX-P en na 12 uur (als ik het goed heb is dit 12 uur) nog de natty paste is ook een optie
 
Op zich is de volgorde goed met polish /glaze/ex p/wax.
Maar houd er rekening mee dat handmatig werken een tijdrovend klusje is.
Ik zou de velgen banden en ruiten lekker 1 dag eerder of later doen want dan kun je je de hele dag richten op het lakwerk.

Sterker nog ik persoonlijk zou wachten met polijsten tot je een machine hebt/ kunt lenen en voor nu schoonmaken glaze / ex p en dan de natty's.
Het polijsten zou ik dan lekker in het voorjaar oppakken maar goed dat had mijn keuze geweest...
 
Je kunt natuurlijk de prof polish ook als een pre-wax cleaner zien want als polish zal het weinig uithalen op de harde lak.

Met glaze (swirls verdoezelen + extra wetlook) , sealant en wax is niets mis - ik top ook altijd af met een wax. Maar je kunt natuurlijk ook 2x ex p aanbrengen (wel eerst goed laten uitharden - geld trouwens ook voor exp + wax)
 
Ric325i;351777 zei:
Op zich is de volgorde goed met polish /glaze/ex p/wax.
Maar houd er rekening mee dat handmatig werken een tijdrovend klusje is.
Ik zou de velgen banden en ruiten lekker 1 dag eerder of later doen want dan kun je je de hele dag richten op het lakwerk.

Sterker nog ik persoonlijk zou wachten met polijsten tot je een machine hebt/ kunt lenen en voor nu schoonmaken glaze / ex p en dan de natty's.
Het polijsten zou ik dan lekker in het voorjaar oppakken maar goed dat had mijn keuze geweest...

Daar heb je wel een punt, en dat kan ik inderdaad doen. Bedankt voor de tip ;)
 
Op zich is je stappenplan prima. Mis alleen nog een wax voor op de velgen en een coating voor op de ruiten?
 
Prima stappenplan. :cool: Velgenwax/ sealant zou een mooie toevoeging zijn, maakt het reinigen de volgende gemakkelijker. Coating voor de ruiten vind ik toch wel optioneel, niet zo zeer een must.
 
Ik vind de ruitencoating/sealant dan wel weer een must, je hebt veel meer zicht tijdens regen en je gebruikt minder je ruitenwissers. Dan zou ik eerder de velgen wax laten zitten, want dit kan ook met de bijv. de EXP die al in je voorraad zit of een W5 paste wax, die je aanschaft voor 3 eurie;). Vind het er ook lullig uitzien als je strakke beads en mooie sheeting op je lak hebt en je ruiten niet. Lijkt dan net of je wat vergeten bent. Bij mij is het mijn interesse in detailing juist begonnen bij de ruitencoating/sealant. Je schaft al een sealant van Rainx, Turtle wax of Pro Vision voor onder de 12 euro aan. Dit zijn dus niet de kosten.
 
Ik zo het direct goed doen een een Nanolex pakket aanschaffen, dan weet je zeker dat je minimaal jaar onder de pannen bent. (Zelfs met redelijk misbruik)

https://www.Carclean.com/product/Nanolex/Ultra_Glass_Sealant_Kit_Deluxe_102570

Als je dit eenmaal gewend bent wil je nooit weer anders...
 
Je hebt wel een punt The Gent. Zelf heb ik alleen Rain-X op de zijruiten. Voor en achter vind ik irritant i.v.m. strepen en stuiteren van de wisserbladen. Veel snelwegkilometers maak ik niet dus wat dat betreft vind ik het zelf minder interessant. V.w.b. de W5 wax op velgen. Ik heb hier zo'n pot (ongebruikt) staan, maar of dat nou de juiste is voor velgen? :weetniet
 
Aha, ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk ;) Ik wil in ieder geval niet meer zonder. Ik heb zelf ook dje w5 wax staan en moet eerlijk bekennen, dat ik deze ook niet meer vaak pak, omdat ik betere spullen heb staan nu. Echter heb ik deze wax wel aan het begin toen ik een stuk minder spullen had, regelmatig gebruikt op mijn velgen. Standtijd was zo'n 2 maanden. Op zich prima en velgen zijn glad en je krijgt een mooie volle glans. Sinds ik Collinite 845 in bezit heb, gebruik ik niets anders meer voor de velgen en uitlaat. Maar ja je moet ergens beginnen. En die W5 paste wax was iets van 3,50 of 4 euro en al beter dan Valma, Turtle Wax etc.