• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

dakbekleding

bros

Detailing chief
7 jun 2014
385
103
47
Ik zie opeens dat ik wat donkere plekken heb op mijn lichte dakbekleding. Ik zou niet weten hoe het erop komt, heb het al met een mulitreiniger geprobeerd maar dat werkt nie echt. Iemand tips?

Met multi reiniger bedoel je iets uit de keukenkast of bedoel je All Purpose Cleaner(APC), krijg er over het algemeen vlekken makkelijk mee uit in de mengverhouding 1:20.. wel even laten intrekken. Bedoel je de dakhemel dus binnenkant van dak, zou in ieder geval alles behandelen om ook weer vlekken te voorkomen.

Als je een stoomreiniger hebt, kan je proberen voorzichtig de plekken eruit te stomen.
Daarna kan je met een doek de vlekken droogdeppen.
Probeer dit wel van een afstandje te doen, want de meeste dakbekleding zit vastgelijmd.

Dasty van de wibra of APC van poorboys verdund 1:5.
Daarna met vochtige doek met water schoonmaken.
En alles behandelen is idd het beste, maar te nat is niet goed want de kans is groot dat de hemelstof los laat.

Gewoon met een allesreiniger geprobeerd maar dat werkte niet echt. Ik zal het spul van poorboys eens bestellen en kijken of het lukt.

APC in een verhouding van 1:5 is best wel krachtig. Ik gebruik het in 1:4 voor de motorruimte en om de banden te reinigen. Misschien is het daarom verstandig om eerst een voorzichtig te starten met bijvoorbeeld 1:30 of zo. Als het dan nog niet helpt kan je een wat sterkere verhouding proberen. Kijk ook uit dat er geen spetters of druppels op de rest van je interieur vallen! Dat kan echt hele nare vlekken geven op kunststof. Succes!

Omdat ik hier ook mee bezig ben geweest knip en plak ik voor het gemak even:

Ik krijg van verschillende kanten de vraag hoe ik dat hemeltje in de auto nou precies heb schoongemaakt met APC.

11072010055-800.webp

Op het plafond spuit je een laagje op zodat je het te behandelen deel dun, maar wel helemaal, bedekt. Daarna afnemen met de vochtige doek en tenslotte afnemen met een droge doek. That’s it!
Dek de stoelen etc. wel af met een oude deken o.i.d. als je met het plafond gaat werken. APC op leer betekent dat je met leerconditioner aan het werk moet om het leer weer te verzorgen. APC op stoelbekleding kan betekenen dat je schone plekjes krijgt ter grootte van een druppel. Hetzelfde geldt voor het dashboard en andere onderdelen.

Start licht (1:10). Krijg je het niet schoon, stap dan over op een zwaardere verhouding (1:4). Test vooral in een hoekje of op een onzichtbaar deel of het materiaal tegen APC kan.

Voordeel van APC is dat je vrijwel altijd kunt zien waar je gebleven bent.

Eindresultaat:
11072010056-800.webp

Ook op de vloerbedekking werkt het heel goed trouwens:

26072010085-1.webp

Kijk daar kan ik wat mee. Ik heb de achterbank van mijn starlet uit 92 met APC 1:15 gedaan, dat ging best goed. De dakhemel ook, die moet nog wel een keer over. Prima spul dat APC!

CvW;n398333 zei:
... Start licht (1:10). Krijg je het niet schoon, stap dan over op een zwaardere verhouding (1:4). Test vooral in een hoekje of op een onzichtbaar deel of het materiaal tegen APC kan. ...

1:40 is licht ... zeker als je het alleen met een doek afneemt
APC zit vol zouten en die kunnen op lange termijn nog verkleuring geven of lijmlagen aantasten
Na de APC nogmaals bevochtigen met schoon water en afnemen is aan te raden

Ik heb het wel behoorlijk nagespoeld met een natte doek, apc 1:4 zou ik niet doen op je dak, dat gaat er dwars doorheen!