• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

dap 500 VS rotary

erwinjah

Detailing rookie
13 mrt 2010
33
0
Hallo, zoals in mijn titel al staat wat zijn eigenlijk de voordelen van een dap 500 met een rotary sneller klaar zijn als met een dap of ...? anders zou ik es moeten denken om zo een rotary te kopen, aangezien dap lang duurt eer je resultaat hebt en zijn deze ook foolproof?? mvg Erwin
 
Een Rotary is zeker NIET foolproef, kan je flink veel schade mee aanrichten als je er nog niet veel ervaring mee hebt.
Een DAP daartegen is volledig foolproef en kan je weinig schade mee maken en iedereen kan er veel moois mee maken.

Misschien kiezen voor de nieuwe Dap900, is iets sterker als de DAP500 dus zou je er volgens mij iets sneller mee kunnen werken.
 
NEEN, een rotary is absoluut niet foolproof ! ! !
Even te lang op de lak en je zit op je blanke metaal >>> geen ervaring >>> niet doen !

Snelheid is leuk en aardig maar beter een uurtje of langer aan het werk dan het verkloten.
Gaat immers om het eindresultaat en niet om hoe snel je klaar bent ( immers geen poetsbedrijf die winst maakt door zoveel mogelijk wagen in zo'n kort mogelijke tijd klaar te maken

Er is sinds kort een DAP900, die heeft al wat meer kracht en je kan dan wellicht ietwat sneller zijn, maar grote voordeel is dat je meer 'bite' hebt en dus meer voor elkaar kan krijgen

Mijn advies is om als je niet gewend bent om machinaal te werken het toch echt eerst met een Dual Action te gaan beginnen, je haalt echt wel het resultaat wat je wilt
( tenzij de 'schade' dusdanig erg is dat het dan beter is om hulp in te schakelen.

De meeste rotaty gebruikers eindigen zelfs met een DAP, alleen de grote bikkels hebben de ervaring om perfect te finishen met een rotary
 
De DAP500/900 zijn perfecte machines om als 'starter' mee te beginnen.

Ik heb vanmiddag zelf ondervonden hoe sterk de DAP900 is t.o.v. de DAP500 8o
Ja, ik heb ze beide :ja

Een rotary is meestal de volgende stap omdat je met deze machine gewoon sneller resultaat hebt.

Finishen met een DAP is een pré aangezien sommige produkten/pads hologrammen kunnen achterlaten.
Deze zijn perfect te bestrijden met een DAP500/900

De echte 'bikkels' kunnen inderdaad hologramvrij finishen met een rotary, maar dat is een
zeldzaam ras op het forum :grinning:

Tipje :idee

Probeer eens in de (nabije) toekomst eens een rotary clinic te volgen bij Carclean. Deze zullen vast en zeker wel weer worden gegeven.

Gr. Patrick (behorend tot het zeldzame ras die roterend hologramvrij kan finishen :eyes: )
 
Hey Patrick,
Nu je vandaag met de DAP900 hebt kunnen spelen, denk je dat de DAP900 ook veel effect zal hebben op tijdswinst?

Ik heb zelf nl. de 500 en weet niet zeker of ik zal overstappen naar de DAP900. Alleen als er een aanzienlijke tijdswinst geboekt gaat worden zal ik het doen, zoniet dan lijkt het voor mij beter om de 500 te houden (en een rotary ernaast aan te schaffen).
 
Ik heb samen met een forumlid gewerkt met de DAP's.

Ik merkte dat je met de DAP900 een veel minder hoog toerental hoeft te gebruiken dan met de DAP500.

En onwijs veel tijdwinst behaal je er niet mee, immers, we zijn perfectionisten en willen alles netjes hebben, dus hebben we alle tijd :ja
 
Ah ok, dat dacht ik al en detailen is inderdaad geen haast werk.

Maar met de dap900 heb je dus minder toeren = minder trillingen en minder geluid.

Ik denk dat het voor mij persoonlijk aantrekkelijker is om de DAP500 te houden en de rotary clinic te volgen. Waarom ga jij de dap900 en de 500 naast elkaar houden?
 
Gr. Patrick (behorend tot het zeldzame ras die roterend hologramvrij kan finishen :eyes: )


[/quote]

Alsof het bruut is...
Maar 9 van de 10 keer kan ik het ook. Alleen niet op hele zachte lakken.

Grootste moeilijkheid ligt in het afbouwen van rpm, naarmate je polish afbreekt
 
GMToyota zei:
.... Waarom ga jij de dap900 en de 500 naast elkaar houden? ...
Allebei voor als je met zijn tweeen wilt werken :weetniet
Betere argumenten zijn welkom.

Vooral omdat ik de DAP500 en PRO900 al heb en 5 juni met de DAP900 thuis ga komen :schaam

Hans
 
Ik begrijp niet helemaal waarom in deze topic zoveel op tijdwinst wordt gefocust. We zijn detailers en geen poetsers. Ons doel is niet een zo groot mogelijk volume maar een zo groot mogelijk resultaat.

Misschien kunnen we wel de DAP 500 en 900 vergelijken op effectiviteit. Hoeveel passes heb je nodig voordat je resultaat gaat zien, bij welke toerentallen etc.

Wat mij bij de DAP 500 opvalt is dat met name in de lage toeren tallen (stand 1 en 2 maar met hardere pads ook nog in 3) de 500 vrij snel stopt met roteren ook als je niet drukt op de pad. In hoeverre is dit verschillend bij de 900? Als de de machine net zo snel ophoudt met roteren lijkt het mij moeilijk om een beter rendement te scoren. Iemand al ervaring hiermee? (Kom er maar in Patrick)
 
Centoquarantasette zei:
(Kom er maar in Patrick)

Ik ben er :)

Ik heb gemerkt dat de DAP900 op de laagste stand (1-2) ook alleen nog maar een excentrische beweging maakt, de roterende beweging is er niet meer.

Dit kan duiden op meerdere dingen:

- te veel druk op de machine
- te langzaam toerental
- de pad draait 'klem' tegen een opstaande plaatdeel
- combinatie van bovenstaande.

Ik heb de DAP900 gebruikt i.c.m. een zwarte pad en Dodo Lime Prime Lite op standje 3-4
en de DAP500 op standje 1-2 (wat ik normaal gebruik).

Bij de 900 staat ie dan niet meer stil.
 
Welkom Patrick :D
mk-us zei:
Stand 3 is de laagste stand om mee te finishen.
Defecten zal je met 6-5 + 4-3 moeten doen
Standjes 1 en 2 zijn bedoelt om machinaal een sealant / wax mee aan te brengen.
Nog geen idee hoe de DAP900 zich verhoud, wa tik heb vernomen heeft deze meer power dus ook in de lagere regionen.
Nu wel dus, maar het principe blijft dus het zelfde met als uitzondering dat de DAP900 niet meer zo snel te stoppen is.
Wat betreft aantal passes: meen al gelezen te hebben dat met de 900 dat dus naar beneden gaat en dus sneller resultaat boekt; om het als tijdswinst neer te zetten is een mogelijkheid, zie het zelf meer als een zeer groot bijkomend voordeel
 
nicknameless zei:
Ik ben er :)

Ik heb gemerkt dat de DAP900 op de laagste stand (1-2) ook alleen nog maar een excentrische beweging maakt, de roterende beweging is er niet meer.

Dit kan duiden op meerdere dingen:

- te veel druk op de machine
- te langzaam toerental
- de pad draait 'klem' tegen een opstaande plaatdeel
- combinatie van bovenstaande.

Ik heb de DAP900 gebruikt i.c.m. een zwarte pad en Dodo Lime Prime Lite op standje 3-4
en de DAP500 op standje 1-2 (wat ik normaal gebruik).

Bij de 900 staat ie dan niet meer stil.
als ik mijn ervaring mag geven voor de dap500 is het gebruik van stand 1 en 2 tegengevallen mis echt power staat bij het minste geringste stil
 
Stand 1 en 2 gebruik ik dan ook nooit. 5-6 polijsten, 4 voor de finishing polish en 3 voor glaze en wax
 
Ik heb vandaag voor het eerst met een rotary (pro900) gewerkt.
Voor de proef 2 delen gedaan, een scherm en een deur.
Welnu het zweet stond mij op m'n rug, die rotary wil alle kanten op behalve diegene die ik wil.:-&
Na een tijdje ging het wel wat beter maar het blijft hard werken dit t.o.v. de dap500.
Is dit normaal of doe ik iets verkeerd.
Eind resultaat was trouwens oke.:party:
 
Dutch zei:
....Is dit normaal of doe ik iets verkeerd. ...

Allebei.

Omdat een rotary een vaste verbinding heeft en ronddraait, wil ie één kant op.
Ga je in de beweging van de rotary mee, dan loopt ie van je weg.
Ga je tegen de beweging in, dan wordt het trekken en duwen....

Een DAP heeft een "lossere" verbinding die je met wat tegenkracht af kan remmen.
Oefen vooral op een apart daarvoor bestemd paneel (van de sloop ofzo)
Uiteindelijk kan je er mee lezen en schrijven ;)

Hans

Veel gelezen; Guide the machine not fight the machine ....
 
guide the machine dont fight the machine,
dat was me ex onderschrift..... hahaha

welkom in de wereld van rotary detailen..
ik vraag me ook af hoevaak dit nog voorbij komt.

ja dit is normaal, en komt door techniek / gewenning.

je houdt waarschijnlijk niet je pad 100% vlak op het oppervlak.
dit is iets waar je vooral in het begin op moet letten..
dit verdwijnt wel, is gewoon een kwestie van ervaring..

nu kan ik er (zoals hans zegt) mee lezen en schrijven.. 1 handje, sturen door de machine IETS te kantellen..

probeer met de rotary altijd van links naar rechts te bewegen.. dit werkt voor mij het makkelijkst
 
Bedankt voor de snelle antwoorden ik ga het proberen.:)^
Ik bedenk me nu ook ineens dat ik een eigen topic had moeten starten, sorry hiervoor topic starter.:-"