@Quantoxx gaat u daar alles over kunnen vertellen, hij heeft er volgens mij ook een resumé over gemaakt hier
Hihiih, ik heb wat gevraagd en gezeurd, hier op het forum!
Ik poets niet alleen mijn eigen auto, vandaar de keuze om over te stappen. Ben wel tevreden met de dap maar als het beter en sneller kan dan is dat mooi meegenomen ofc.
Nou.. komt tie dan...
Ook ik was/ben tevreden met mijn DAP900 V3. Een jaar lang heb ik een goed aantal auto's gedaan met de DAP, Monello/Scholl middelen en de Monello Foampads. Een jaar lang heb ik zelfs de kleine bijgeleverde pad niet eens gebruik, haha!
Echter, omdat ik ook wel eens andere auto's doe en ik gek genoeg alleen maar harde lakken tegenkwam en het allemaal té lang duurde, dacht ik aan een andere machine. De eerste gedachte was een Rotary. (Die corrigeren als een malle, kan ik daarna met mijn DAP de hologrammen en dergelijke wegwerken)
Uiteindelijk ben ik gegaan voor de Rupes 21 vanwege zijn grotere uitslag. Hiermee heb ik meteen een test gedaan op een Audi motorkap (harde lak) en kwam toen tot de conclusie dat ik met de DAP + Scholl + Foam 3-4 hits nodig had en kon gaan afschalen en met de Rupes 1 Hit... Dusss... Correctie was flink, gemak van een D/A nog steeds aanwezig. De Rupes voelt/is veel solider en loopt als een zonnetje.
Nadelen; Grote uitslag + grote pads is heerlijke correctie én finish, maar op kleine panelen is het een beetje kutten of zelfs bijna onmogelijk.
(in mijn geval zelfs de 7'' pads van LC) Als ik dus kleinere panelen moest doen, dan pakte ik de OudeVertrouwde DAP er bij met/zonder kleine plate.
Opheffen nadelen; Inmiddels heb ik een kleine plate erbij, zelfde maat als de DAP en wil hier MF-pads op gaan draaien. Dan zal de Rupes 21 breder inzetbaar zijn en nog steeds zijn grote uitslag + voordelen.
Even een snel voorbeeldje; Porsche GT3 - ronde vormen - 80% met de Rupes 21 gedaan. Overige 20% zou met een DAP ook wat lastiger gaan en moet de kleine plate erop.
Recent voorbeeld; Gisteren een Ford Focus Station afgemaakt. Eveneens voor 80-90% met de Rupes 21 gedaan. Aardig harde lak, maar wegens budget van de eigenaar c.q tijd die ik er in wilde steken, de hele auto maar met 1 polijstmiddel gedaan. LC Orbital Blauw + Scholl S3, mooi doorwerken.
(Met de DAP kostte het 2-3 hits, zelfs met een spiderpad was het na 1 hit niet helemaal zoals ik wilde)
Resultaat; Een lichte kleur waar ik enorme reflectie in kreeg -->
Kortom; Ik bind het gemak van een D/A enorm lekker. Ik weet dat een Rotary sneller zal kunnen corrigeren, maar daar mee omgaan moet je ook maar in de vingers zien te krijgen. Daarnaast moet je veelal bij een Rotary ook weer afschalen om je hologrammen/trails weg te halen en die heb je met een D/A niet. De 21 heeft qua correctie ook flink wat in huis, dus zo hééééél er veel scheelt het ook weer niet.
Ik houd wel mijn DAP900 V3 erbij als tweede machine, omdat je met de 21 en grote pads niet alles lekker kan doen. Maar, nu ik de kleine plate erbij heb en dus qua formaat weer aan een DAP gelijk ben (Buiten de uitslag om), verwacht ik dat de Rupes veel breder inzetbaar word en de DAP permanent de kleinste plate erop krijgt.
Ik weet niet waar je woont, maar je zou de Rupes 21 best een keer kunnen komen proberen. Ik woon in Leersum (Utrecht)
Greetz