• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DAP 900 vs Rupes 21

Jestar

Banned
Disaster of Bling
13 jan 2016
233
40
32
Beste mensen,

Momenteel heb ik een dap900 v3, loont het zich om over te stappen naar een rupes 21 of is dit een minimaal verschil?

Graag hoor ik jullie ervaringen met de rupes!
 
Ik heb geen ervaring met de Dap machines, maar die Rupes is een echte PRO machine.
@Quantoxx gaat u daar alles over kunnen vertellen, hij heeft er volgens mij ook een resumé over gemaakt hier ;-)

Ik gebruik zowel de 21 als de Mini, supermachines.
De 21 gebruik ik met een 5" backing plate en 5" microvezel pads van Megs.
Om te finishen gebruik ik de gele Rupes foam pads.

Ik ga ervan uit dat die Rupes machines een grote stap vooruit zijn tegenover de DAPjes...
 
Ik denk dat je vooral moet kijken naar hoe vaak je het gebruikt. De 21 levert een zekere vorm van tijdsbesparing op, omdat deze sneller corrigeert. Gebruik je het voor alleen je eigen auto, dan zou ik het geld in een dap stoppen en wat je over hou aan andere leuke dingen uitgeven.

Wat mij wel opvalt (heb zelf de dap en paw gehad, heb nu de lhr 15, mini en lh18ens) is dat de rupes machines kwalitatief een stukje beter zijn en ze polijsten een stuk stabieler!
 
Ik poets niet alleen mijn eigen auto, vandaar de keuze om over te stappen. Ben wel tevreden met de dap maar als het beter en sneller kan dan is dat mooi meegenomen ofc.
 
Op mijn BMW schoot de DAP 900 wat te kort .
De BF21 kan beter corrigeren/finishen en door de grotere pads/uitslag heb je bv een motorkap of dak eerder af. Als je gewend ben aan de machine is ie breed inzetbaar want deuren/kofferbak enz gaan bv ook gewoon goed.
Voor de bumpers en echt kleinere delen heb ik nog een Duetto en Mini.
 
  • Leuk
Reacties: PeterS
Eens met @Tomas

Zo werk ik graag met Scholl polijstpasta's en bijbehorende polijstpads.

Zo'n kreeg ik bijvoorbeeld weinig tot geen correctie met de Rupes Bigfoot 15, Rupes blauwe pad en Rupes polijstpasta blauwe dop terwijl dit toch een zeer grove combinatie is.

Daar waar de Rupes faalde, knalde Scholl S3 en paarse Scholl pad op de DAP de lak fluitend en zonder enige moeite strak.
 
Ik snap dat het ook aan de persoon ligt, maar om me nog verder te ontwikkel is investeren in jezelf nodig.
Vandaar dat ik een overstap overweeg.
 
@Quantoxx gaat u daar alles over kunnen vertellen, hij heeft er volgens mij ook een resumé over gemaakt hier ;)
Hihiih, ik heb wat gevraagd en gezeurd, hier op het forum! :P

Ik poets niet alleen mijn eigen auto, vandaar de keuze om over te stappen. Ben wel tevreden met de dap maar als het beter en sneller kan dan is dat mooi meegenomen ofc.

Nou.. komt tie dan...

Ook ik was/ben tevreden met mijn DAP900 V3. Een jaar lang heb ik een goed aantal auto's gedaan met de DAP, Monello/Scholl middelen en de Monello Foampads. Een jaar lang heb ik zelfs de kleine bijgeleverde pad niet eens gebruik, haha!

Echter, omdat ik ook wel eens andere auto's doe en ik gek genoeg alleen maar harde lakken tegenkwam en het allemaal té lang duurde, dacht ik aan een andere machine. De eerste gedachte was een Rotary. (Die corrigeren als een malle, kan ik daarna met mijn DAP de hologrammen en dergelijke wegwerken)

Uiteindelijk ben ik gegaan voor de Rupes 21 vanwege zijn grotere uitslag. Hiermee heb ik meteen een test gedaan op een Audi motorkap (harde lak) en kwam toen tot de conclusie dat ik met de DAP + Scholl + Foam 3-4 hits nodig had en kon gaan afschalen en met de Rupes 1 Hit... Dusss... Correctie was flink, gemak van een D/A nog steeds aanwezig. De Rupes voelt/is veel solider en loopt als een zonnetje.

Nadelen; Grote uitslag + grote pads is heerlijke correctie én finish, maar op kleine panelen is het een beetje kutten of zelfs bijna onmogelijk.
(in mijn geval zelfs de 7'' pads van LC) Als ik dus kleinere panelen moest doen, dan pakte ik de OudeVertrouwde DAP er bij met/zonder kleine plate.

Opheffen nadelen; Inmiddels heb ik een kleine plate erbij, zelfde maat als de DAP en wil hier MF-pads op gaan draaien. Dan zal de Rupes 21 breder inzetbaar zijn en nog steeds zijn grote uitslag + voordelen.


Even een snel voorbeeldje; Porsche GT3 - ronde vormen - 80% met de Rupes 21 gedaan. Overige 20% zou met een DAP ook wat lastiger gaan en moet de kleine plate erop.

Recent voorbeeld; Gisteren een Ford Focus Station afgemaakt. Eveneens voor 80-90% met de Rupes 21 gedaan. Aardig harde lak, maar wegens budget van de eigenaar c.q tijd die ik er in wilde steken, de hele auto maar met 1 polijstmiddel gedaan. LC Orbital Blauw + Scholl S3, mooi doorwerken.

(Met de DAP kostte het 2-3 hits, zelfs met een spiderpad was het na 1 hit niet helemaal zoals ik wilde)

Resultaat; Een lichte kleur waar ik enorme reflectie in kreeg -->

20160603_135722.webp



Kortom; Ik bind het gemak van een D/A enorm lekker. Ik weet dat een Rotary sneller zal kunnen corrigeren, maar daar mee omgaan moet je ook maar in de vingers zien te krijgen. Daarnaast moet je veelal bij een Rotary ook weer afschalen om je hologrammen/trails weg te halen en die heb je met een D/A niet. De 21 heeft qua correctie ook flink wat in huis, dus zo hééééél er veel scheelt het ook weer niet.

Ik houd wel mijn DAP900 V3 erbij als tweede machine, omdat je met de 21 en grote pads niet alles lekker kan doen. Maar, nu ik de kleine plate erbij heb en dus qua formaat weer aan een DAP gelijk ben (Buiten de uitslag om), verwacht ik dat de Rupes veel breder inzetbaar word en de DAP permanent de kleinste plate erop krijgt.


Ik weet niet waar je woont, maar je zou de Rupes 21 best een keer kunnen komen proberen. Ik woon in Leersum (Utrecht)



Greetz
 
  • Leuk
Reacties: PeterS en Jestar
@Jestar Ben je er al uit?

@Quantoxx , na een uur lezen ben ik ook beneden aangekomen bij dit topic:p

Ik heb de DAP900 v3.
Ik vind het een interessant topic, wat ik nergens hoor hier is de prijs. Ik geloof best dat die Rupes 21 MarkII een super lekkere DA is, maar die prijs jonge!! €474 zonder 2de backingplate, zonder tas. De DAP900 V3 kost €185.
De voordelen zijn dus vooral sneller en beter polijsten, met een uitgebalanceerde machine.

Ik hou het voorlopig maar bij de DAP900, die kan mijn Renault lak prima doen. Maar ik lees dus ook dat BMW een ander verhaal word, hmm. Schoonpa heeft toch echt 2 BMW die hij graag gepolijst ziet...

Ik heb ook nog ergens een oude Aldi-Rotary liggen...Die kan ik wel van stal halen voor de BMW als de backingplate van de DAP past en daarna finishen met DAP. Eens kijken of ik die kan bestieren op een veilige manier, vroeger hield ik die gewoon lekker schuin op de lak, ging vaak goed, maar dus totaal slechte techniek...Ohja bij die buurman die een kusje aan een paaltje had gegeven, en mij vroeg om even erna te kijken met die machine. Dus ik pompen pompen op dat krasje... totdat er een blaar op de lak zat. Tja, zei ik, dat is t enige stukje dat niet weg ging helaas.:kissing:

Maja dat was in de tijd dat ik niet wist van dit forum...
 
Ik heb de DAP900 v3.
Ik vind het een interessant topic, wat ik nergens hoor hier is de prijs. Ik geloof best dat die Rupes 21 MarkII een super lekkere DA is, maar die prijs jonge!! €474 zonder 2de backingplate, zonder tas. De DAP900 V3 kost €185.
De voordelen zijn dus vooral sneller en beter polijsten, met een uitgebalanceerde machine.

Ik hou het voorlopig maar bij de DAP900, die kan mijn Renault lak prima doen. Maar ik lees dus ook dat BMW een ander verhaal word, hmm. Schoonpa heeft toch echt 2 BMW die hij graag gepolijst ziet...

Ik heb ook nog ergens een oude Aldi-Rotary liggen...

:P De prijs.. Tja... De DAP is een prima machine! Rupes is daar simpelweg de grotere, sterkere en duurdere broer van. Je kan een VW Golf 3 rijden voor een mooie prijs, maar je kan ook een Golf R32 rijden. Blijven beide auto's met hetzelfde doel; Rijden. De ene zal he echter met meer vermogen aan boord doen en meer luxe. :P

Het voordeel van een Rupes i.t.t. een DAP is niet perse dat alles 2x zo snel gaat, veel beter of dat de machine veel lekkerder loopt. De DAP vormt een hele goede basis waar je vrijwel alles mee kan, maar zoals bij veel dingen in het leven, betaal je vanaf ''GOED'' steeds meer voor dat kleine beetje extra van alles.

Waarom is en Detailer duurder als een poetser..? De poetser levert 100% werk af voor €100,- en de detailer levert 150% voor €200,-. Dat beetje extra is bij alles duurder.


Met de DAP900 V3 een harde lak doen, dat kan prima. Je zal alleen meerdere hits moeten doen om te komen waar je wilt zijn. Iets wat dan helpt is een grovere combi gebruiken in de vorm van een hardere pad, zoals een Spiderpad en een polijstmiddels als Veloce of S3.



Greetz
 
  • Leuk
Reacties: DonButtie
Dank je Quantoxx. Dus die rotary lekker laten liggen? Lijkt me wel lachen namelijk, of vind jij het risico te groot. Ik heb 2 Sandwich Spiderpads 135mm en Scholl S3 staan.
 
@Dreier-Reihe - Hey, proberen kan altijd! Pak dan wel een sloopkap ofso waar je lekker op kan ouwehoeren. Dan kun je ook bewust eens gek doen en juist die grenzen opzoeken. (Zo heb ik een grote motorkap van een Audi S3 staan + een motorkap van een ChickieTjento met zachte lak)

Ik zeg altijd maar zo; Ik heb nu 2 excentrische machines en weet dat een Rotary sneller zal corrigeren. Stel dat ik een race zou doen tegen iemand op dezelfde lakken waarbij diegene een Rotary heeft en ik de Rupes 21, dan zal hij misschien sneller klaar zijn en flinke spierpijn, maar ik ben wat langer bezig en doe alles op mijn gemak.

Ik zal bijv. S3 op een Blauwe Orbital pad doen en misschien wel 2 hits nodig hebben voordat ik de grove correctie gedaan heb, maar ik kan meteen gaan afschalen met S30 op een Oranje Orbital pad en ben dán klaar. De ander moet eerst nog afschalen om zijn hologrammen/banen/whatever weg te halen en dan nog finishen.
Sterker nog, zoals je op de bovenstaande foto kon zien, was een 1-staps polijstbeurt ook voldoende, want S30 voegde toch niks meer overduidelijks toe.

Sandwich Spiderpads zijn aardig grof qua correctie. (Misschien dat MF-pads nóg beter zijn, geen idee) Hier heb ik, in vergelijking met de Gele foam pads + Veloce, sneller gecorrigeerd op mijn BMW. (Maak ze regelmatig, liever te vaak, schoon en dan slijten ze al wat minder snel)



Greetz