• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DAP500 vs DAP900 geluid?

just_clean

Detailing rookie
15 mrt 2017
18
2
26
Ik zit dus even te kijken of ik een DAP moet halen en ik zat te twijfelen tussen deze twee.

Ik wil ze namelijk gebruiken in een ondergrondse/half open garage en ik wil daarbij niet teveel herrie maken. Ik heb enkele threads gezien over de 500 vs 900 maar nergens zag ik het geluidsniveau langskomen.

Zelf denk ik dat de 500 stiller is omdat deze minder power heeft?

De Dap500 is zeker stiller. Die heb ik jaren gebruikt zonder gehoorbescherming. Nu heb ik sinds twee weken een Dap900 en die maakt echt hinderlijk veel kabaal. Na het polijsten had ik een ruis in de oren. De volgende keer gebruik ik gehoorbescherming of een koptelefoon met muziek.

De Dap500 is zeker stiller. Die heb ik jaren gebruikt zonder gehoorbescherming. Nu heb ik sinds twee weken een Dap900 en die maakt echt hinderlijk veel kabaal. Na het polijsten had ik een ruis in de oren. De volgende keer gebruik ik gehoorbescherming of een koptelefoon met muziek.
Waarmee zou je het geluidsniveau van een DAP500 kunnen vergelijken?

Ik was ook een beetje bang dat een 500 wellicht niet "sterk" genoeg is om swirls en krasjes van mijn lak te verwijderen.

Was het de overstappen van de 500 naar 900 waard? Ik zie namelijk threads waar deze twee tegen elkaar worden vergeleken echter dit zijn de v1 versies (denk ik) en dus weet ik niet of de 500v3 voldoende is.

mocht het uitmaken het gaat om een Volvo V40!

@just_clean ,doorgaans heeft een Volvo keiharde lak dus je gaat echt wel plezier hebben van je Dap900.
Sterker nog je hebt best kans dat je tijdens de detail denkt " Had ik nu ook maar een rotary geregeld"...

Laatst bewerkt:
+1 voor @Ric325i :D

Mijn ervaring met de DAP900 V3 is dat deze inderdaad geluid maakt, maar heb nooit last gehad van mijn oren. Wanneer ik in een gesloten ruimte werk en geluid kan weerkaatsen door de ruimte, dan doe ik bij zowel mijn DAP900 V3 als de Rupes m'n oordoppen op. Na enige tijd merk je dat het geluid irritant word, dus doe ik preventief de doppen maar op.

Dus, zoals Ric325i al aangeeft, zou ik mij over geluid niet teveel zorgen maken en voor de extra bite van de 900 gaan. Het is sowieso verstandig om bij beide iets van gehoorbescherming te dragen. Het blijven toch simpelweg machines die aan het werk zijn. Sterker nog, ben je aan het werk en gebruik je bijv. een stofzuiger die best wat geluid produceert, moet je eigenlijk al bescherming dragen. (Je verwaarloost dit snel, zoals velen)

Greeeetz

• Leuk
Reacties: Cordoba en Jansen
Mijn ervaring is dat het geluid bij een ouder wordende machine ook sterker wordt, en dat het ook erg afhankelijk is waar je op de auto bezig bent (heeft te maken met het plaatmateriaal, en in hoeverre dit mee-resoneert). Volgens mij is het verschil tussen een DAP500 en DAP900 qua geluid erg klein. Voor de goede orde: ik heb een DAP900-V2. Die heeft allerlei verbeterde elektronica ten opzichte van de V1 maar mist de vooral ergonomisch verbeterde vormgeving van de V3. Overigens heeft de DAP500-V3 nog steeds de vormgeving gelijk aan de eerste versies van DAP500 en DAP900.

Polijsten van auto's die bekend staan als koekblikken, dat zal inderdaad lekker resoneren. Als je dan de voorbumper polijst, trilt de einddemper lekker mee op de maat.

Ik heb op dit moment dus de 900 op het oog.

Kort vraagje, is er iemand die een plekkie kent in regio Amsterdam en omstreken waar je terecht kan om te poetsen? (zelf dan, niet van dat prutswerk van 2 uur wat ze polijsten noemen)

ik heb de dap500 en de dap900 en ik merk weinig verschil in geluid, maar ik zou iedereen toch wel aanraden oordopjes in te doen, dat is veel fijner, maar dat is bij iedere schuur/polijstmachine.