• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De allereerste keer... wax of sealing op nieuwe lak

MickRS

Detailing rookie
5 aug 2024
5
15
Ik heb mij al even voorgesteld, maar nu wordt het tijd voor mijn eerste vraag.

Mijn auto komt net terug van de spuiter en is gespoten in de kleur 'Cognac' van Renault uit 1985. Dit zodat jullie een idee hebben van de kleur. De bumper in een mat donkergrijs metallic.

Wassen is mij duidelijk, maar binnenkort is het dus tijd voor de eerste laag was of sealant. En eigenlijk weet ik niet zo goed wat nu het beste is om te doen. Ik heb er geen moeite mee als ik de auto bv iedere 3 maanden in de was moet zetten en hem natuurlijk tussendoor schoon te houden. Ik heb nog Meguiars NXT2.0 staan en die kan er natuurlijk gewoon op, maar ben wel benieuwd hoe jullie denken over de beste aanpak voor een nieuwe lak, zodat de basis direct goed is. En oh ja, er wordt ook in de winter mee gereden...

Een paar close ups van de lak...

20240804_113312.jpg
20240804_113420.jpg
 
Hi MickRS,
Er is in ieder geval genoeg keus waarmee je uit de voeten kunt. Waar jij naar op zoek bent is een LSP(Last Step Product). Het is ook zelf een beetje wat je wenst. Voor mij zit daar niet echt verschil in of je lak nieuw of oud is. Als het maar voor aanbrengen goed is gereinigd.

Wil je bij het aanbrengen gebruikers gemak dan kom je al snel op spray sealents uit. Daar zijn er genoeg van met verschillende standtijden. Wat voorbeelden die hier nog al populair zijn zijn Sonax Brilliant Shine Detailer. Dat is echt een goed water afstotende spraysealent en heeft ook nog wel een redelijke standtijd.

Verder P&S Beadmaker, die geeft ook bescherming door puur wat spraytjes per auto paneel te doen en deze met een microvezel doek even te verdelen en eventueel met een droge doek nawrijven. De auto heb je met een paar minuten beschermd. Beadmaker heeft minder goede beading dan de Sonax hierboven, maar maakt de autolak wel een heel stuk gladder qua gevoel en geeft ook net wat meer glans.

Verder kun je natuurlijk ook kijken naar de traditionelere auto waxen. Een mooie wax waar iedereen wel mee uit de voeten kan is de collinite 845 wax. Deze breng je aan met een pad. Laat het 'hazen' en poets je het weer uit. Kost veel meer tijd dan de spraysealents en je moet vaak goed opletten dat je rubbers en kunstoffen niet te veel mee pakt(ivm witte vlekken), maar geeft over het algemeen wel meer voldoening vind ik. De standtijd is vaker beter en de glans heeft echt weer een warme look.

Een wax met echt lange standtijd is soft 99 fusso coat. Ook een mooi product met goede beading en sheeting.

Verder heb je als je echt niet veel werk van je LSP wil hebben tegenwoordig ook rinse / wet coats. Dat zijn dan de producten zoals Gyeon wetcoat, nanolex sisplash etc.
Hier spuit je het product op de panelen en verdeel je vervolgens met de hoge druk het product over de auto heen. Waardoor je auto binnen no time bescherming heeft.

Wil je wat geavanceerdere bescherming dan zou je kunnen kunnen naar een (glas)coating. Dat geeft echt langdurige bescherming, maar vergt een hoop voorbereiding!

Combineren van producten kan ook(met de nodige tijd tussen aanbrengen uiteraard).
Je kan bijvoorbeeld een traditionele wax als collinite 845 prima na een tijdje weer even Boosten met een spray sealant.

Uiteraard kun je dus ook gewoon je meguiars nxt tech wax 2.0 gebruiken. Al kan ik dat product verder niet.

Vragen, stel ze gerust. Genoeg andere fanatiekelingen hier op het forum die je graag verder helpen.
 
  • Leuk
Reactions: Ciamician en MickRS
Dank hiervoor. Ik ga er inderdaad eigenlijk vanuit dat er niet veel voorbereidend werk gedaan hoeft te worden bij zo'n nieuwe lak. Weet niet of dat terecht is.
Ik eerder wel m'n andere auto's complete behandelingen gegeven vanaf het kleien tot aan de laatste stap.