• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De juiste start maken met mijn C-klasse (2025)

WMS90

Detailing rookie
5 nov 2025
9
15
Hallo,

zoals in het welkom topic al aangegeven in het verleden eigenlijk altijd een wasstraat gebruiker geweest maar besloten dit voor mijn nieuwe auto niet meer te gaan doen. Mijn Mercedes CLA uit 2018 is dan ook qua onderhoud nooit echt goed bijgehouden. Volgende week ga ik mijn C-klasse (2025) ophalen en die wil ik vanaf het begin zo goed mogelijk gaan bijhouden. De afgelopen weken mezelf redelijk verdiept in de oneindige informatie die er online te vinden is. Hoewel je soms door de bomen het bos niet meer ziet, ben ik toch begonnen met een stappenplan voor mezelf.

Grootste fout tot nu toe: Een tijdje terug enthousiast begonnen met inkopen van spullen bij Stipt, waar ik natuurlijk op voorhand m'n huiswerk beter had moeten doen. Gelukkig ben ik er op tijd achter gekomen dat deze producten door veel mensen toch wordt afgeraden dus besloten m'n verlies (grotendeels) te pakken en meteen te starten met de juiste producten. Ondanks dat de meeste (of iedereen) hier geen fan is van Stipt, neem ik aan dat de doeken/towels/washglove/etc. best gebruikt kunnen worden met de nieuwe producten?

Ter indicatie even de auto die ik vanaf volgende week ga rijden:
1762421528482.webp
Kleur: Grafietgrijs dus nog wat donkerder dan bovenstaande foto

Stappenplan​

• Banden behandelen GYEON Q²M TireCleaner
  • Velgen behandelen met GYEON Q²M Iron
  • Auto volledig voorwassen met Monello Artico Magico Snow Foam
  • Auto wassen met Monello Lavare Shampoo
  • Insprayen met GYEON Q²M Iron
  • Kleien met Monello Dolce Verde Klei Set
  • Auto volledig drogen
  • Polijsten (met de hand of machinaal?) met Monello Rafini Veloce Premium Compound
  • Ontvetten met Q²M Prep
  • Coating aanbrengen met Q² CanCoat Evo
Vervolgens:
  • Iedere 2/4 weken voorwassen en wassen met PH neutrale shampoo
  • Eventueel na-sprayen met de Monello Perfetto Detailer Spray

Een aantal aanvullingen:
- Het wordt best een uitgave om al deze stappen te doorlopen met de juiste producten. Zijn dit stappen die bij de eerste behandeling allemaal noodzakelijk zijn of zijn er nog stappen die eventueel uitgesteld kunnen worden.
- Met de hand polijsten of machinaal? Maakt dit zo'n groot verschil, zeker met het oog op een auto van nog geen half jaar oud?
- Uiteraard is ieder advies welkom! Ik ben volledig nieuw in dit wereldje, heb ooit wel eens een auto gepolijst (machinaal) maar is inmiddels al weer jaren geleden dus ik sta overal voor open.
- Nogmaals, rekening houdend met het feit dat de auto nog geen half jaar oud is, zijn de handelingen voornamelijk gebaseerd op onderhouden en netjes houden. Uiteraard bevat de auto geen grove vervuiling of beschadigingen.
- Wat betreft de producten is het nog enorm lastig om onderscheid te maken tussen de diverse merken. Belangrijkste voor mij is om een goede start te maken, met de juiste producten, en om het qua prijs enigszins interessant te houden. Vandaar dat ik ook gekozen heb voor kleine verpakkingen, zodat ik ze eerst allemaal eens kan proberen.

• Leuk
Reacties: Fouad
Sowieso met een machine gaan polijsten. Je wil niet weten hoe auto's eruit zien, ook op jonge leeftijd. Polijsten doe je dan een excentrische machine. Zoals een DAP Evo 8mm. Deze is veilig te gebruiken.
Polijstmiddelen van Monello, kwamen ooit bij Menzerna weg. Weet niet of dat nog zo is.
Zelf heb ik goede ervaringen op Mercedes-Benz Lakken met Menzerna 400. Hiermee haal je de meeste krassen wel weg. Soms moet je nog een hitje doen, om een beter resultaat te behalen. Na het compounden, pak ik vaak Menzerna 3000 of 3800 voor de ultieme finish.
Als je klaar met polijsten bent. Dan inderdaad goed ontvetten. Dit doe ik vaak 2 rondes. Zodat ik zeker weet dat ik niks ben vergeten.
Het aanbrengen van Cancoat... Dat druppel ik vaak op een suede applicator. En breng het daarna aan. En dan neem ik het af met 3 verschillende doeken. En, doe niet je hele auto met deze 3 doeken, daar heb je echt niet genoeg aan! Dan is de kans groot dat je high spots gaat krijgen.

• Leuk
Reacties: Fouad
Bedankt voor je duidelijke advies!
Paar vragen naar aanleiding van jouw verhaal:
- Ik had de DAP EVO 12mm Dual Action op mijn lijstje gezet, wat is het verschil met de 8mm die jij benoemt?
- Polijsten sowieso dus het advies om nog een nabewerking met een fijnere polish te doen?
- Ik ben niet afhankelijk van CanCoat dus als er een alternatief is wat makkelijker toepasbaar is, heel graag.

Zoals aangegeven ben ik nog een leek op dit gebied dus ik gebruik het liefst materialen die makkelijk toepasbaar zijn. Zeker om mee te beginnen. Geen van de producten die ik genoemd heb ben ik aan gebonden dus ik sta zeker open voor alternatieven!

Ik ben/was ook totaal newbie met coatings. Met kleien en wax had ik al ervaring.
Enkele weken geleden ook onze nieuwe wagen gedaan met cancoat.

Omdat ik ook alles nieuw heb moeten kopen en er toch heeeel wat geld aan heb uitgegeven heb ik geopteerd om handmatig te polishen en een DAP eventueel uit te stellen tot volgend jaar. Want dan is het de DAP en verschillende pads en andere dingen. Voor hetzelfde geld vind je het niets en koop je het voor eenmalig gebruik?

Kan je binnen werken? Want met deze temperaturen, wind, eventueel luchtvochtigheid wordt het al wat moeilijker om buiten te coaten.

Bedankt Nico. Precies een van mijn zorgen nog. Vandaar dat ik eigenlijk ook meer op zoek ben naar een 'makkelijke' manier om te beginnen. Het hoeft nog niet vanaf dag 1 perfect te zijn, zoiets moet ook een beetje groeien naarmate je meer ervaring hebt. Vandaar dat ik ook zeker open sta voor alternatieven methodes wat betreft kleien, polijsten en coaten. Het liefst zo makkelijk mogelijk om te beginnen. Voorheen ben ik altijd een wasstraat gebruiker geweest dus het zal altijd vele malen beter worden dan dat. Ik snap dat het advies hier zo goed mogelijk is en dat hier veel ervaren/perfectionistische mensen zijn die dus zo goed mogelijk willen adviseren. Echter is dat voor mij als beginner misschien nog net iets te veel. Maar dat is de afweging die ik moet maken.

Ik heb een garage dus theoretisch gezien kan ik binnen werken maar de ruimte is daar uiteraard wat beperkt. Ik zou er wel voor kunnen kiezen het werk grotendeels buiten te doen en hem daarna binnen te zetten.

Moest ikzelf nu in deze periode mijn nieuwe wagen geleverd hebben zou ik het wat anders doen. Ook omdat ik volledig buiten voor de deur moet werken.
Ervan uitgaande dat ik niet de ervaring heb/had met coatings en de tijden die je soms leest om een wagen te kleien, polishen, coaten niet gelden voor een newbie. Doe die gerust x2 of x3.

Ik zou wachten tot volgend voorjaar als de dagen wat langer zijn, de temperaturen wat hoger zijn om het volledig stappenplan te doorlopen.
Tot dan de wagen netjes onderhouden. Velgen reinigen, foamen als het nodig is, 2 emmer methode wassen, drogen met droogdoek en eventueel een wetcoat of ceramic spray detailer gebruiken.
Je kan ondertussen verder inlezen, spullen aanschaffen,...

• Leuk
Reacties: WMS90
Ik zou eerst kijken of normaal wassen en drogen iets voor je is voordat je een polijstmachine en toebehoren aanschaft. Als je dat namelijk niet leuk vindt (of niet leuk genoeg om vol te houden), dan heeft polijsten en coaten ook geen zin.

Uit je eerste post maak ik op dat je thuis kan wassen en al een hogedrukreiniger hebt (omdat je van plan bent om Monello Artico Magico te gaan gebruiken)? Zo ja, dan zou ik de rest van de wasbenodigdheden erbij kopen en iets 'makkelijks' als bescherming (Gyeon Bathe+, Gyeon Cure, etc). Dat lekker in de winter bljven doen, en als je in het voorjaar nog denkt: dit smaakt naar meer, dan doorpakken naar polijsten en coaten.

Mocht je nog inspiratie zoeken voor je basis-arsenaal: https://forum.carclean.com/threads/wassen-zoals-jan.26667/

• Leuk
Reacties: Nico F. en kawazxr
Ik zou eerst kijken of normaal wassen en drogen iets voor je is voordat je een polijstmachine en toebehoren aanschaft. Als je dat namelijk niet leuk vindt (of niet leuk genoeg om vol te houden), dan heeft polijsten en coaten ook geen zin.

Uit je eerste post maak ik op dat je thuis kan wassen en al een hogedrukreiniger hebt (omdat je van plan bent om Monello Artico Magico te gaan gebruiken)? Zo ja, dan zou ik de rest van de wasbenodigdheden erbij kopen en iets 'makkelijks' als bescherming (Gyeon Bathe+, Gyeon Cure, etc). Dat lekker in de winter bljven doen, en als je in het voorjaar nog denkt: dit smaakt naar meer, dan doorpakken naar polijsten en coaten.

Mocht je nog inspiratie zoeken voor je basis-arsenaal: https://forum.carclean.com/threads/wassen-zoals-jan.26667/
Het zelf wassen en drogen heb ik sowieso geen problemen mee. Laatste jaren de wasstraat gedaan uit gemakzucht maar dat komt zeker in orde. Ik heb inderdaad een hogedruk en kan het voor de deur doen maar was over het algemeen meer van plan om het in een wasbox te doen.

De washfoam wilde ik toebrengen met een handfoamer.

De Bathe+ heb ik meteen bekeken. Het idee spreekt me aan dat dit meteen een extra laag toevoegt. Ik zie wel dat op niet-netgecoate auto's het product rechtstreeks op de washmitt of spons aangebracht dient te worden, en dus niet een sop van gemaakt dient te worden? Gebruik je dan niet enorm veel shampoo voor een hele auto? Of kan ik er voor een auto van 5 maanden oud vanuit gaan dat dit nog goed genoeg is om de sop methode de komende maanden te gebruiken?
De Cure ziet er goed uit, dit moet neem ik aan aangebracht worden op een droge auto?

Bedankt voor de tips, enorm waardevol! Ik ben echt nog enorm zoekende en niet gebonden aan bepaalde merken dus zo'n Bathe+ is zeker een aanvulling ten opzichte van de Monello Lavare Shampoo, die ik in eerste instantie had 'uitgekozen'.

Als je in de wasbox gaat wassen dan zou ik Bathe+ niet nemen, want dat is vooral fijn als je het na afloop van de wasbeurt over je auto kan foamen in 10 seconden. Met de mitt aanbrengen is niet fijn, zéker niet in de wasbox.

Ik denk dat mijn wasboxhandleiding (van de vorige post) vrij compleet is, dus daar heb ik niks aan toe te voegen.

En tot slot: ik zou geen handfoamer nemen voor de prewash, maar gewoon een pompsprayer. Werkt even goed (of beter), en je pompt een stuk minder. Schuim is vooral leuk om te zien.

• Leuk
Reacties: RoyR en WMS90
Welk merk je voornamelijk gebruikt is gewoon voorkeur of aanraden.
Ik heb ooit een 15 tal jaar geleden met een collega een dagje meguiars cursus gevolgd. Interresant, maar eigenlijk is dat 1 grote reclame voor hun producten.
Dus jarenlang meguiars gekocht. Toen een aantal jaren niet echt met detailing bezig geweest.
Mijn collega is ondertussen grotendeels naar gyeon overgestapt en na veel lezen heb ik voornamelijk gyeon producten in huis.
Maar ik denk dat voor veel basisproducten andere merken bijna hetzelfde is,...

ik heb de cure 1 : 1 verdund met gedemineraliseerd water. Minder kans op strepen.

Qua polijsten zou ik inderdaad wel machinaal polijsten, en netjes afschalen van compound naar medium Polish naar finishing Polish. Echter, of je ook een compound nodig heb betwijfel ik, maar dat zal moeten blijken uit een testspot.
Welk merk polijstmiddelen je kiest is vooral persoonlijke voorkeur, eigenlijk alle merken die ze bij carclean verkopen horen bij de top op dit gebied. Dus maak je daar vooral geen zorgen over.