• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De juiste start maken met mijn C-klasse (2025)

Ik zou je toch wel adviseren om te experimenteren met kleien en waxen om dat gevoel er een beetje bij te krijgen of dit iets is wat je zou willen doen in je vrije tijd. Een monello klei setje met een collinite 845 zou ideaal zijn om de winter door te komen. Ene makkelijke gebruiksvriendelijke wax die je steeds dieper in de detailingwereld kan trekken.

Dan kun je een wetcoat gebruiken als “topper” voor je wax. Een spay sealant zoals een wetcoat geeft instant gewelde beading en sheeting, maar een wax is een betere basis bescherming waar een wetcoat goed overheen kan na een maand (of 2) om weer een boost te geven.

Ik zou ook niet elke wasbeurt je velgen reinigen met een iron wheel, voornamelijk omdat dit een overkill is en je de auto altijd het liefst zo vriendelijk mogelijk wil wassen als de vervuiling het toelaat.

Ik zou eerst de hele auto foamen met Touchless, ook de wielen en banden en dan afspuiten met de HD reiniger. Als je de auto redelijk goed bij houdt dan is het voldoende om daarna met een velgenborstel en wat autoschampoo de velgen schoon te maken.
Touchless maakt ontzettend goed schoon, ook de velgen. Zijn ze toch nog vies, dan kun je los met velgenreiniger.
Goede tip, inderdaad al meer gelezen dat specifieke velgenreinigers niet perse voor iedere wasbeurt nodig zijn dus ga zeker eerst kijken hoe ver ik kom met gewoon goed wassen.

Ik zou je toch wel adviseren om te experimenteren met kleien en waxen om dat gevoel er een beetje bij te krijgen of dit iets is wat je zou willen doen in je vrije tijd. Een monello klei setje met een collinite 845 zou ideaal zijn om de winter door te komen. Ene makkelijke gebruiksvriendelijke wax die je steeds dieper in de detailingwereld kan trekken.

Dan kun je een wetcoat gebruiken als “topper” voor je wax. Een spay sealant zoals een wetcoat geeft instant gewelde beading en sheeting, maar een wax is een betere basis bescherming waar een wetcoat goed overheen kan na een maand (of 2) om weer een boost te geven.

Ik zou ook niet elke wasbeurt je velgen reinigen met een iron wheel, voornamelijk omdat dit een overkill is en je de auto altijd het liefst zo vriendelijk mogelijk wil wassen als de vervuiling het toelaat.
Ga je zonder te polijsten dan geen swirls krijgen door het kleien? Het klinkt namelijk zeker als een interessante optie om nog niet te hoeven polijsten maar met waxen te beginnen.

De krasjes die je eventueel maakt met het kleien worden grotendeels gemaskeerd door de wax.

Ik denk dat je iets teveel wilt als starter.

Met een goeie wash and wax is je auto al netter dan 99% van wat een rond rijdt.

• Leuk
Reacties: Nico F.
Nou dat is juist de rede dat ik de focus voor nu voornamelijk op het wassen heb gelegd en in het voorjaar eens zou willen gaan kijken naar stappen als kleien, waxen, polijsten of coaten. Evt kwam echter met de suggestie om het kleien en waxen hier al in mee te nemen om wat feeling te krijgen met deze methodes. Vandaar mijn vraag of dat kleien niet tot krasjes gaat leiden om te voorkomen dat ik alsnog genoodzaakt ben te gaan polijsten terwijl ik dit nog even een tijdje wil uitstellen.

Laatst bewerkt:
Door te kleien zorg je ervoor dat je wax beter kan hechten aan de lak. Hierdoor heb je langere standtijd. Het is belangrijk dat je eerder te veel dan te weinig clay lube gebruikt. “Krassen” die je maakt met kleien heet marring. Al hoeft dat niet het geval te zijn al je gaat kleien. Voorzichtig kleien en genoeg line gebruiken zorgt ervoor dat je marring beperkt.
Hier een voorbeeld hoe je het kan aanpakken.

• Leuk
Reacties: WMS90
Zelf heb ik de ervaring dat als je genoeg klei glijmiddel gebruikt, dat de Monello klei bijna geen microkrasjes/marring veroorzaakt. Een andere fijne zachte klei vind ik de supernatural klei van Dodo Juice, maar ik weet niet of die alweer op voorraad is