• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De Miata-man groet u

MiataMan

Detailing trainee
2 dec 2020
13
45
Hoi!

Allereerst, bedankt voor dit forum. Het staat vol met nuttige informatie, is goed te navigeren en ik heb een hoop kennis opgedaan over detailing, iets waarvan ik eerder dacht dat het stiekem gewoon auto wassen 2.0 was. Ja, nou, dus niet.

Ik ben Sean, 23 jaar, en na meerdere jaren kwijlen over MX-5's heb ik eindelijk mijn eerste auto gekocht: een Mazda MX-5 uit 2000, in British Racing Green, met het beige interieur en houten contactpunten (stuur, pook, handrem). Ik ben er super blij mee, en kan eigenlijk niet stoppen met glimlachen als ik aan het rijden ben. Het was even wachten op een goede deal (ook ivm. beperkt budget), maar na lang zoeken heb ik er eentje weten te vinden in mijn favoriete kleurstelling. Optisch scheelt er wel een hoop aan, maar met de kennis die ik hier aan het opdoen ben, heb ik het idee dat ik daar een grote verbetering in kan aanbrengen.



IMG_20201121_160644.jpg


IMG_20201121_160657.jpg


IMG_20201121_160704.jpg


IMG_20201202_124925.jpg



Een greep uit de dingen die ik wil fiksen:
- velgen zijn slachtoffer van flinke erosie
- de banden hebben hun beste tijd gehad,
- veel doffe plekjes en steenslag in de lak,
- relatief veel parkeerschade op de bumpers,
- koplampen zijn vrij dof
- veel krasjes en beschadigingen in het interieur


Allemaal zijn het uiterlijke dingen, dus ik heb de tijd om alles uit te zoeken (m.u.v. banden, dus die zijn als eerste aan de beurt).




Voor het geval je tijd en zin hebt om me wat advies te geven: ik heb de volgende foto's voorzien van vragen. En als je daar geen zin in hebt, zie het dan als een set "voor"-foto's. ;)



Velgen
Ze zijn in deze foto ook enorm vies, dat weet ik! Maar het is nu donker, dus nieuwe foto's zitten er op dit moment niet in, en de schade aan de velgen is wel duidelijk te zien hier. De lak/coating/wat het is dat erop zit, is flink beschadigd, en ik denk niet dat ik dat zelf kan herstellen. Ik zie in principe twee opties: een setje tweedehands velgen à 200 euro kopen (die in betere staat is, maar niet écht nieuw), die polishen en met een Gyeon Rim beschermen -- of ik kan dit setje laten poedercoaten à 400 euro, en dan polish + Gyeon Rim eroverheen. Wat is wijsheid? Is er misschien een andere optie die ik over het hoofd zie?


IMG_20201212_135305.jpg IMG_20201212_135325.jpg IMG_20201212_135331.jpg


Veel lakbeschadigingen
Er zit best wel veel schade in de lak. Hier heb ik vooral één vraag: is de schade op de bumper zelf te herstellen (dus door een totale n00b), of is het handiger om een schadeherstelbedrijf in te schakelen om het weer netjes te krijgen?

Foto's bumper:

IMG_20201202_125109.jpg IMG_20201202_125117.jpg IMG_20201202_125140.jpg IMG_20201202_125124.jpg


Motorkap steenslag:

IMG_20201202_125236.jpg





Interieur
Het leer is vrij oud, ruikt ook oud, en de kunststof heeft flink wat voor zijn kiezen gehad gedurende de afgelopen twintig jaar. Zijn de krassen in het kunststof te herstellen? En is dit leer nog te redden met iets van conditioner? En hoe haal ik prut uit de rand tussen de pook-hoes en het kunststof eromheen?

Kunststof met beschadigingen:

IMG_20201202_124824.jpg IMG_20201202_124854.jpg


Leren stoelen:
IMG_20201202_124740.jpg IMG_20201202_125040.jpg



En als laatste heb ik een praktische vraag: de auto heeft best wel veel naden waar je met een doek niet echt tussen komt. Zelfs met een borstel heb ik verrassend veel moeite. Doe ik het verkeerd, of moet ik gewoon een betere borstel scoren? Hier een foto van zo'n naad:

IMG_20201202_124840.jpg





Mocht je één of meerdere vragen beantwoord hebben: bedankt voor je hulp, dat wordt natuurlijk gewaardeerd.



Groeten,

Meneer MiataMan
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Brad en Cordoba
Welkom Sean, het leer is zeker netjes te krijgen met de juiste producten, bijv. met een set van Colourlock kun je dit netjes krijgen en beschermen. De koplampen moeten gewoon gepolijst worden, en vervolgens een nieuw beschermlaagje erover, daar zijn ook topics over te vinden, volgens mij o.a. van @nicknameless
 
  • Leuk
Reactions: MiataMan
Welkom op het forum, Sean.
Helemaal als nieuw gaat zo'n auto uiteraard niet meer worden, maar op de lak, koplampen en het interieur kunnen inderdaad flinke verbeteringen behaald worden. Sommige puntjes in de bumper zullen er niet uit te krijgen zijn. Dat wordt een afweging hoe goed je dat wil krijgen, lijkt mij. Dus ofwel zien wat er met polijsten redelijkerwijs te behalen is ofwel laten overspuiten...
Voor de randjes in het interieur zou ik gewoon een detailkwastje zoals bijvoorbeeld van Valet Pro of Soft99 adviseren (in combinatie met een interieur-cleaner). Wat voor borstel heb je daar nu voor gebruikt?
 
  • Leuk
Reactions: MiataMan
Zo een (pen om schaal aan te geven, echt een klein ding):
IMG_20201214_212254.jpg


Hij is best hard, en de haren wat kort. Is eigenlijk niet hiervoor bedoeld, maar dit was toen het enige binnen handbereik. Hij ziet er ook erg anders uit dan de borstels die jij noemt.

Ik heb ook nog zo een:
IMG_20201214_212307.jpg


Denk dat mijn verlanglijstje weer met één regel gegroeid is.

Bedankt voor je input!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom op het forum. Altijd leuk een Mx5. Valt nog veel aan te doen en een leuk project. Velgen zo ik lekker laten poeder coaten.
 
  • Leuk
Reactions: MiataMan
Welkom Sean. Erg leuke auto, zo'n MX5.

Ik denk dat je hier ook veel eer aan kan behalen. De velgen zou ik laten poedercoaten.
 
  • Leuk
Reactions: MiataMan
Welkom!

Véél van de dingen die je vraagt, kan je op zijn minst al een heel stuk opknappen. Op dit forum zal je ongetwijfeld veel van je vragen zo beantwoord zien na wat zoekwerk.
 
  • Leuk
Reactions: MiataMan
Welkom!

De velgen zou ik ook laten poedercoaten. Ik weet niet in welke regio je woont. Ander kunnen forum leden je misschien op goede poedercoat bedrijven wijzen. En daarna natuurlijk een kwaliteit set banden erop zodat je de mx-5 kan gebruiken waar hij voor gemaakt is.

Voor het interieur zou ik gewoon een goede kwast kopen met een interieur cleaner.
 
  • Leuk
Reactions: MiataMan
Welkom Sean en een leuke auto heb je gekocht! Mooie kleuren zo bij elkaar.

Weet waar je aan begint want je gaat hier nog een groot verschil mee kunnen maken :)

Heb je de wasbasis al op orde? Zo niet, dan doen. Dit is meteen een goede proef of deze hobby "blijft plakken". Vind je dit leuk, dan ben je verloren :yum

Voor het interieur een goede cleaner kopen, kwasten, maar zeker ook een nylon en een paardenhaarborstel. Hiermee ga je op het tapijt en op het kunststof een groot verschil maken. Koop een reiniger en conditioner voor het leer en dan zit je alweer heel anders in de auto.

De leerreparatie is een heel ander verhaal en verdergaand, net als lakherstel. Beide kan, tot op acceptabel niveau, maar kost een flinke pond duiten in vergelijking tot de eerste slagen die je kunt maken.

Wassen, intereur reinigen en voeden, velgen coaten. Heb je al een hele andere auto. Koplampen is vrij eenvoudig te doen, als je in de buurt van iemand woont is dat nog wel een snelle slag ook.
 
  • Leuk
Reactions: MiataMan
Gegroet, Miata-man! Mooi bakkie met die hardtop en een leuke uitvoering! Een vriend van me had precies dezelfde uitvoering, heeft wel een paar keer dwars op de weg gestaan :laughing:

Valt zeker op te knappen en dat gaat je absoluut lukken, ik ben benieuwd!
 
  • Leuk
Reactions: MiataMan
Hoi, ik dacht dat het misschien leuk was om een korte update te doen over de wielen. Op jullie advies heb ik uiteindelijk gekozen voor een volledig nieuwe poedercoat in de originele kleur. Op een kleine before & after met close-ups zullen jullie moeten wachten tot morgen, wanneer het weer licht is. Maar wat ik je wel al kan vertellen: het ziet er supergoed uit.

Voor (excuseer want ze zijn echt HEEL vies hier, maar ik heb geen andere "before" foto's gezien, en je kan de schade duidelijk zien):

IMG_20201212_135305.jpg IMG_20201212_135325.jpg IMG_20201212_135331.jpg


After (dus geen close-ups, maar je kan duidelijk zien dat het echt heel strak is geworden):

IMG_20210416_195343.jpg



kenteken_verwijderd.jpg



Update: hier nog een close-up van de velgen. (Ik laat de andere foto's ook lekker staan want ik vind ze mooi)

IMG_20210417_160123.jpg

Band is een beetje vies want ik ben alweer op pad gegaan sinds ik de boel gisteren gewassen heb. En ik realiseer me acuut dat ik eigenlijk wel behoefte heb aan bandendressing. Grappig, want ik vond dat eerder juist altijd net té. Jullie hebben me geïnfecteerd...


Mensen, bedankt voor de inzichten! Het was best prijzig, meer dan ik had verwacht o.b.v. Google-research (mijn garagist wilde het - waarschijnlijk terecht - niet bij de goedkoopste velgenboer doen), maar ik heb geen enkele spijt. Het ziet er extreem strak uit, en de velgen staan momenteel aan de buitenkant in de Poorboys World Wheel Sealant. Zodra ik een krik heb haal ik de wielen eraf, deep-clean ik ze, en gaat ook de binnenkant hierin. Het bevalt erg goed tot nu, remstof kan heel erg makkelijk verwijderd worden, en ik denk dat de "af-fabriek" look lekker lang gaat blijven hangen.

Tot de volgende update!
 
Laatst bewerkt:
Poe hey, da's een hele verandering! :p

Ik las even wat terug in dit topic en je sprak al over Gyeon - Rim aanbrengen. Dit zou ik persoonlijk zeker doen. Je hebt al geïnvesteerd in het opknappen van de velgen, wil ze af gaan halen om ze goed aan te pakken, maar smeert dan een simpele sealant als bescherming. Ik zou dan je werk de moeite waard maken en ze lekker in de coating zetten, want dit is VELE malen beter dan een sealant. ;)
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr en MiataMan
Goed punt! Ik vind het best een intimiderend proces, ik heb het gevoel als ik dat product bekijk dat het allemaal vrij nauw luistert. Misschien dat ik er toch maar wat dieper in moet duiken, want ik denk dat je wel gelijk hebt: af-fabriek velgen verdienen de beste bescherming.

Bedankt!
 
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt, maar het goed aanbrengen van Gyeon - Rim is niet heel moeilijk. Met gezond verstand en de nodige basiskennis moet dit gewoon lukken. ;)

Aangezien de wielen straks van de auto zijn en je alle ruimte hebt, zou je eens kunnen beginnen met aanbrengen op het velgbed. Zo heb je een 'vlak' stuk om op te beginnen om een feeling te krijgen; Hoe smeert zoiets, hoe voelt het, hoe ziet het eruit, etc. Mocht je dan iets fout doen, wat ik mij niet snel kan voorstellen, dan is dit na uitharden ook weer makkelijk op te lossen.
 
  • Leuk
Reactions: MiataMan